Barbora Markechová: Najlepším marketingom pre architekta je dobrá realizácia

Barbora Markechová
Zdroj: Bogle Architects

Sociálne siete dnes tvoria základný kontakt architekta a jeho klientov, tvrdí Barbora Markechová, ktorá je vo vedení medzinárodného ateliéru Bogle Architects.

Markechová po štúdiu vysokej školy odišla do Veľkej Británie, kde pracovala aj pre Foster + Partners. O svoje skúsenosti sa podelila na jednom zo série webinárov ASB „Soft skills“, ktorá je určená najmä začínajúcim architektom v praxi. Hlavnou témou bol marketing. 

Aj keď neexistuje univerzálne pravidlo na efektívny marketing pre architektov, predsa sú veci, na ktoré si treba dať pozor. Podľa Markechovej je to predovšetkým kvalita projektov a ich prezentácia na vlastnej webovej stránke.

„Stránka by mala byť čistá, prehľadná, malo by sa na nej dať rýchlo orientovať. Návštevník nemá čas na hry a hlavolamy, chce vidieť vaše portfólio a následne vás kontaktovať,“ vysvetľuje architektka. Netreba zabudnúť na to, že obrazový materiál musí byť v dobrej kvalite a realizácie by mal fotiť profesionál. 

Projekty a realizácie rozdeľte podľa typu alebo veľkosti. Určite je časom potrebné urobiť si chronológiu projektov, aby klienti videli vývoj architekta. Nemali by chýbať aktuálne správy a novinky, predstavenie členov ateliéru, všetky kontaktné údaje a prípadne odkaz na recruiting,“ radí Markechová. 

Facebook, alebo Linkedin?

Pri tvorbe marketingovej stratégie je kľúčové to, aká je veľkosť vášho ateliéru, ale aj o aký typ zákaziek máte záujem. Jednotlivci a menšie ateliéry spravidla siahajú po projektoch od súkromných investorov, väčšie firmy sa, prirodzene, orientujú aj na kľúčových developerov a veľké zákazky. 

To je podľa architektky vhodné zvážiť aj pri tom, keď sa rozhodujete, aké sociálne médiá budú vaším ťažiskom. Zatiaľ čo malí súkromní klienti vás ľahšie nájdu na Instagrame alebo Facebooku, veľké spoločnosti používajú viac Linkedin. „Sociálne siete dnes tvoria kontakt s klientom. Mali by sme na nich byť aktívni, ukazovať, čo robíme a aké máme úspechy,“ myslí si.  

Pandemická situácia nám znemožnila navštevovať konferencie, no odhliadnuc od epidémie sú pre architektov dôležitým zdrojom kontaktov. „Z mojej skúsenosti je význam konferencií skutočne veľmi veľký. Veľakrát môže byť konferencia len sociálnou udalosťou a človek si z nej domov nedonesie žiadnu zákazku, ale získa cenné kontakty. Takýchto akcií sa zúčastňujú potenciálni klienti. Je dobré sa s nimi zoznámiť a následne udržiavať kontakt. Jasné, za konferencie sa platí, lenže už keď si z jednej z piatich navštívených donesiete domov projekt a následne realizáciu, oplatí sa to,“ dopĺňa Markechová.    

Pozrite si celý webinár ASB a dozviete sa viac aj o architektonických súťažiach, verejných otázkach, využití umelej inteligencie na marketingové účely či skúsenostiach z Foster + Partners.