
Koncepcia štátnej bytovej politiky do roku 2010
Vláda SR schválila v auguste minulého roka Koncepciu štátnej bytovej politiky do roku 2010, ktorá určuje zásadné zámery rozvoja bývania. Keďže Slovenská republika prechádza transformačným obdobím, koncepcia štátnej bytovej politiky formuluje podmienky rozvoja bývania v tomto období tak, aby sme sa priblížili k princípom akceptovaným medzinárodným spoločenstvom a predovšetkým krajinami Európskej únie. V tejto súvislosti možno k základným úlohám v oblasti bývania zaradiť transformáciu legislatívneho rámca a nástrojov na podporu rozvoja bývania na podmienky trhovej ekonomiky.
Úloha štátu
Úlohou štátu je najmä vytvárať legislatívny rámec pre jednotlivé subjekty v sektore bývania a nevyhnutné ekonomické nástroje najmä úverovej a subvenčnej politiky. Nízke priemerné príjmy obyvateľstva a vysoká miera nezamestnanosti tvoria pri obstarávaní bývania najvážnejšiu bariéru. Prvoradou úlohou štátu je preto zvyšovať výkonnosti ekonomiky, znižovať nezamestnanosť a podporovať rast reálnych príjmov domácností, čo sú základné predpoklady zlepšovania úrovne bývania, jeho dostupnosti a skracovanie časového obdobia potrebného na získanie bytu. Zásadné kompetencie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR pre túto oblasť vyplývajú zo znenia §10 písm. e) zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, podľa ktorého je ministerstvo ústredným orgánom štátnej správy o. i. pre tvorbu a uskutočňovanie bytovej politiky.
Samospráva
- koordinácia spolupôsobenia obcí a štátu a využitia ich finančných zdrojov pri príprave územia, výstavbe technickej vybavenosti a zabezpečovaní výstavby bytov v lokalitách s plánovaným intenzívnym rozvojom priemyslu (napr. v priemyselných parkoch),
- koordinácia zámerov obcí a zabezpečenie spoluúčasti vlastníkov energetických zariadení, verejných vodovodov a kanalizácií pri investovaní do rozvoja sietí technickej infraštruktúry, ktorá podmieňuje výstavbu nových bytov,
- koordinácia zámerov obcí a pomoc pri riešení špecifických problémov bývania napr. pre starších občanov, pre občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc, pre neprispôsobivých občanov, pre občanov prepustených z nápravných zariadení, detských domovov, centier pre liečenie drogovej závislosti, pre bezdomovcov a pod.,
- koordinácia a pomoc obciam pri riešení bývania občanov z najviac zaostalých rómskych komunít, resp. z regiónov s vysokým zastúpením rómskeho etnika,
- smerovanie finančných prostriedkov na rozvoj bývania do sídel a regiónov aj s prihliadnutím na plánovaný podiel nových pracovných príležitostí, ktorý má v uvedených regiónoch vzniknúť.
Čo sa už zmenilo
- vykonali sa zásadné kroky v deregulácii nájomného:
- v existujúcich obecných a štátnych bytoch sa pokračuje v deregulácii nájomného,
- v bytoch vo verejnom nájomnom sektore dokončených s účasťou verejných prostriedkov po 1. 2. 2001 možno uplatňovať nákladové nájomné vo výške max. 5 % z obstarávacej ceny bytu ročne,
- vo voľných bytoch v súkromnom vlastníctve nie je regulované nájomné, výška sa určuje dohodou vlastníka a nájomníka, čo je oproti predchádzajúcej praxi dôležitou zmenou vytvárajúcou rámec pre kapitalizáciu prvotnej investície a tvorbu dostatočných finančných zdrojov na potrebnú údržbu a zveľaďovanie bytového fondu v nadchádzajúcom období,
- NR SR v zákone č. 68/2005 Z. z. rozhodla o zrušení regulácie ceny nájmu bytov k termínu 1. 7. 2007,
- občanom s nízkymi príjmami sa podľa zákona č. 599/2003 Z. z. poskytujú príspevky na bývanie,
- NR SR schválila novelu občianskeho zákonníka, ktorou sa zrovnoprávnilo postavenie nájomníkov a vlastníkov bytov, čím sa vytvorili podmienky na motiváciu potenciálnych vlastníkov verejného, resp. súkromného nájomného bytového fondu investovať finančné zdroje do rozvoja a výstavby nových bytov,
- NR SR schválila návrh novelizácie zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, do ktorého je začlenená aj problematika výstavby a správy bytov vo verejnom nájomnom bytovom sektore. Táto skutočnosť vytvára významný medzník pre samosprávne orgány pri ich angažovaní sa v problematike riešenia rozvoja bývania vo svojej pôsobnosti. V súčasnosti na Slovensku pôsobia dve takéto organizácie založené mestami, a to v Bratislave a Martine.
Text: Ing. Vladimír Cvacho, MVRR SR