Pásové dopravníky
Galéria(8)

Pásové dopravníky

Pásové dopravníky sú zariadenia, ktoré slúžia na prepravu kusového alebo sypkého materiálu po rovnej alebo po naklonenej prepravnej dráhe. Sú vhodné aj na prekonanie stúpania alebo klesania, v závislosti od druhu prepravovaného materiálu a použitého pásu. Možno ich nasadiť v rôznych prevádzkových podmienkach od ľahkých až po tie najťažšie. Správnou voľbou vhodných typov pásových dopravníkov možno zaručiť vysokú prevádzkovú bezpečnosť, vysokú produktivitu práce, jednoduchú obsluhu a  údržbu alebo aj ekologickú neškodnosť s minimálnym vplyvom na životné prostredie.

Použitie pásových dopravníkov

Vzhľadom na účel použitia sa pásové dopravníky rozdeľujú na:

  • stabilné (pevne inštalované na jednom mieste),
  • mobilné (na kolieskach alebo na samohybnom podvozku),
  • prenosné (vyrobené z ľahkej, samonosnej konštrukcie, resp. hliníka). Zjednodušujú manipuláciu a umožňujú umiestnenie aj v menej dostupných terénoch pri zachovaní potrebného prepravného výkonu.

Pásové dopravníky možno inštalovať tak v exteriéri, ako aj v interiéri. Miesto použitia však značne pôsobí na konštrukciu dopravníka, najmä na jeho povrchovú úpravu. Na Slovensku zaznamenaný prudký rozvoj výrobných závodov, skladov, logisticko-distribučných centier, podporený rozvojom spoločností, ktoré sa orientujú na automobilovú výrobu a strojárstvo  podporil nárast dopytu a požiadaviek na interiérové dopravníky.

Tie sú oproti exteriérovým menej robustné, vysoko kompaktné s možnosťou automatizácie a začlenenia do ďalších, vyšších systémov alebo do komplexného dopravného systému závodu. Vyznačujú sa vysokými nárokmi na ľahkú manipuláciu. Čoraz častejšie sa vyrábajú z hliníka. V niektorých prípadoch možno pásové dopravníky nahradiť valčekovými dráhami (bez prepravného pásu),  na ktorých sa materiál, resp. tovar, pohybuje po valčekoch.

 Technologická linka na odlievanie hliníkových odliatkov do piesku pomocou štyroch pásových dopravníkov a premiešavacích síl Systém pásových dopravníkov s obslužnými lávkami a krytovaním

Aj v oblasti pásovej prepravy sú k dispozícii inovatívne riešenia. Príkladom sú hadicové dopravníky, pri ktorých sa prepravný pás zvíja do hadice alebo systém Flexowell, ktorý umožňuje pásovú prepravu materiálu aj vo vertikálnych resp. veľmi strmých sklonoch (klasické pásové dopravníky slúžia na prepravu do sklonu max. 35°).

Konštrukcia a pohon pásových dopravníkov

Pásové dopravníky sa skladajú z:

  • kovovej konštrukcie (kostry),
  • dopravného pásu,
  • nosnej časti, ktorá spája kostru s dopravným pásom (klzný plech, valčeky alebo kolieska v stoliciach),
  • hnacieho a koncového bubna,
  • pohonnej jednotky (elektromotora, násuvnej prevodovky, hnacích bubnov),
  • napínacej jednotky (skrutkovej, tiažovej, napínacieho vozíka),
  • príslušenstva a doplnkov, ktoré slúžia na zabezpečenie spoľahlivého chodu a optimalizáciu prevádzkových vlastností dopravníkov:
  • násypky, bočné vedenie – ukladajú materiál na prepravný pás,
  • bočné vedenie, strážne valčeky – umiestňujú a stabilizujú prepravný pás,
  • pevné podperné konštrukcie, pohyblivé podvozky, zariadenia na výškovú prestaviteľnosť, zmenu rýchlosti a smeru pohybu dopravného pásu – zjednodušujú umiestnenie a manipuláciu s pásovým dopravníkom,
  • krytovanie, stierače pásu – chránia prepravovaný materiál a zariadenia pred nepriaznivými vplyvmi prostredia,
  • obslužné lávky a zábradlia, kontrolné stanovištia so schodmi – uľahčujú obsluhu a údržbu dopravníkov a ich komponentov,
  • výsypky, otočné rozmiestňovače – optimalizujú výsyp a rozmiestnenie materiálu z dopravného pásu,
  • lankové vypínače, optické senzory pre autostop, priebežné merače váhy, vlhkosti a iných fyzikálnych vlastností – umožňujú ochranu a meranie určitých fyzikálnych vlastnosti.
Pohyblivý 22-metrový, naskladňovací pásový dopravník s diaľkovým ovládaním a možnosťou pohybu do všetkých smerov 20-metrový pásový dopravník a oceľová konštrukcia podpier

Pre návrh vhodného transportného systému sú dôležité tieto údaje:

  • druh prepravovaného materiálu a jeho fyzikálne vlastnosti,
  • dĺžka transportu a jeho sklon, resp. výškový rozdiel,
  • požadovaný prepravný výkon (napr. t/hod.),
  • pracovné prostredie a priestorové obmedzenia.

Konštrukciu dopravníkov ovplyvňujú najmä faktory ako druh prepravovaného materiálu a priestorové obmedzenia. Na základe druhu materiálu sa zvolí vhodný prepravný pás, ktorý môže byť gumený, plastový, textilný alebo kombinovaný. V niektorých priemyselných odvetviach, ako je potravinárstvo, sklárstvo, zlievarenstvo a iné, sú rozšírené aj metalické prepravné pásy – sieťové a článkové. Takisto fyzikálne vlastnosti prepravovaného materiálu ovplyvňujú celkovú konštrukciu dopravníka. Napríklad vysoká abrazívnosť, prašnosť alebo lepivosť materiálu si vyžadujú doplnenie konštrukcie o dodatočné prvky, ktoré slúžia na ochranu prostredia i samotného zariadenia.

Od pracovného prostredia a iných externých vplyvov závisí aj voľba povrchovej úpravy dopravníka. Konštrukciu možno chrániť farbou, resp. inou krycou vrstvou, alebo pre vonkajšie použitie a ťažké náročnejšie prevádzky aj pozinkovať. Pri prašnom pracovnom prostredí a prepravovanom materiáli sa odporúča voliť krytovanie dopravníkov, ktoré môže byť vrchné, spodné i celokrytované. Zamedzuje vzniku prachu a zároveň chráni konštrukciu pred nepriaznivými externými vplyvmi (klimatické podmienky, vandalizmus a iné).

Ako pohonné jednotky sa môžu použiť štandardné elektromotory s prevodovkami, násuvné prevodovky alebo kompaktné uzavreté bubnové pohony. V ťažkých a náročných prevádzkach sa pre ľahší prenos hnacích síl na dopravný pás odporúča bubon pogumovať.

Podľa požiadaviek zákazníkov sa dodávajú k dopravníkom aj rôzne druhy prídavných zariadení (napr. podperné konštrukcie a podvozky, špeciálne výsypky na rovnomerné rozmiestnenie materiálu, násypky, kontajnery, silá a pod.). Ich voľbu ovplyvňuje aj druh prepravovaného materiálu. Pri niektorých prevádzkach možno použiť aj štandardizovaný, skladací, resp. stavebnicový systém konštrukcie pásových dopravníkov, ktorý zaručuje skrátenie dodacích lehôt, variabilitu v dĺžke, mobilitu, uľahčenie prepravy a prispôsobivosť k nadradeným systémom.

Záver

Základom pre správnu realizáciu projektu je návrh transportného systému, ktorý vychádza z priamých požiadaviek zákazníka, jeho praktických skúseností, s prihliadnutím na chyby a nedostatky iných, resp. už používaných systémov.

Rozhodovanie o výbere realizačnej spoločnosti zo strany zákazníka môže ovplyvniť vytvorenie reálneho, priestorového modelu zariadenia, tzv. layoutu, pri ktorom si potenciálny zákazník môže prehliadnuť elektronický model dopravníka, odkonzultovať riešenie, poprípade priamo zapracovať pripomienky. V súčasnosti je na trhu niekoľko softvérových riešení (napr. Autodesk Inventor, Solid Edge a iné), ktoré sú čoraz dostupnejšie aj pre menšie firmy.

Ing. Andrej Keszeli
Foto: archív autora, Alfa Conex Slovakia

Autor je absolventom Drevárskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene, odbor výrobný manažment. Pôsobí ako projektový manažér v spoločnosti ALFA CONEX SLOVAKIA, s.r.o., kde vedie projektový tím konštruktérov a obchodníkov pre projekty v oblasti energetiky, biomasy a OZE, skladového hospodárstva a logistiky. Pôsobí v projektovom tíme Regionálnej inovačnej stratégie BBSK ako facilitátor pre združovanie podnikov a vznik strojárskeho klastra.

Literatúra:
(1) Alfa Conex Slovakia, s. r. o., firemná prezentácia na www.alfacos.sk
(2) Dopravné pásy v priemysle; vydavateľstvo Štroffek, Košice, 1995 (ISBN 80 – 967325 – 0 – 1)
(3) Alfa Conex Slovakia, s. r. o., projekty: Alaco s. r. o., Hliník nad Hronom, Štrkopiesky, Batizovce; Corn Corporation, Dunajská Streda; Gamota Trading, Komárno; Carmeuse Slovakia, Slavec; My-Tech Invest, Budapešť, Maďarsko