ASB Stavebníctvo Stránka 386

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Energetická náročnosť budov predstavuje v bilancii potreby a spotreby energetického komplexu v národnom hospodárstve druhý najväčší potenciál úspor. Komplexná energetická náročnosť budov je súhrnom celkových investičných vstupov na zabezpečenie tepelnej ochrany a ročných prevádzkových nárokov jednotlivých energetických systémov budovy počas ich životnosti.

Spoločnosť ASKO, a. s., v spolupráci s firmou PARADOR predstavuje každé dva roky novú kolekciu laminátových a drevených podláh. Táto udalosť je vždy hlavnou hybnou silou redesignu showroomu s rozlohou 500 m2.

Dvojrúrový úpätný tunel Gotthard vo Švajčiarsku s dĺžkou 57 km je nielen najdlhším železničným tunelom na svete, ale vzhľadom na zložité geologické podmienky aj priekopníckym dielom v oblasti baníctva.

Všetky významné značky z oblasti vykurovania, ventilácie a klimatizácie nájdete od 7. do 10. februára 2012 len na veľtrhu Aqua-therm, ktorý sa bude konať už po štrnásty raz na výstavisku Agrokomplex v Nitre. Aqua-therm Nitra ide proti všeobecnému trendu vo veľtrhovom priemysle a hlási tento rok takmer 20 %-ný nárast vystavovateľov oproti minulému roku. Po dlhšej odmlke sa do Nitry vracia výrobca kotlov Viessmann, spoločnosť Protherm bude vystavovať na väčšej výstavnej ploche, rovnako ako firmy Buderus, Atmos, Ivar CS alebo Certima. Medzi nováčikmi je napríklad firma Slovarm. Nebudú ale chýbať ani ďalší veľkí vystavovatelia, okrem iného Regulus, Immergas, Tatramat, Systemair, Geberit, Satec, Meibes, Steno, Rehau alebo Solidstav.

Gotthardský úpätný tunel je železničný tunel, ktorý prechádza alpským Gotthardským masívom a po dokončení sa so svojimi 57 kilometrami stane najdlhším železničným tunelom sveta a najrýchlejším prepojením cez Alpy. Práce na veľkolepom projekte sa začali v 90. rokoch 20. storočia, a to súčasným budovaním z oboch smerov. Od roku 2017 by sa tunelom mali preháňať vlaky rýchlosťou až 250 km/h.

Developerská spoločnosť Vara Group ukončila práce na fasádach multifunkčnej podnože a prvého rezidenčného bloku v komplexe 3nity LifeStyle Residence v Bratislave. Prvá etapa výstavby tak po zložení lešenia ožila niekoľkými materiálmi fasád a ich farbami.

Smernica Európskeho parlamentu o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry dáva správcovi komunikácií tieto nástroje: riadenie kritických nehodových lokalít (Black Spot management) a bezpečnostné inšpekcie ako preventívny prístup riadenia bezpečnosti cestnej infraštruktúry. Dlho očakávané bezpečnostné audity budú vykonávať osoby nezávislé od projektantov a správcov predmetnej komunikácie.

Zatiaľ čo pred pätnástimi rokmi bola na Slovensku v systémoch centrálneho zásobovania teplom priemerná ročná spotreba teplej vody na osobu viac ako 20 m3, v súčasnosti je to len asi 14 m3. Hoci sú aj mestá s priemernou ročnou spotrebou teplej vody nižšou ako 10 m3, najmä v krajských a vo väčších mestách je spotreba vyššia ako priemer. Keďže pri určovaní nákladov na teplú vodu neplatí, že s klesajúcou spotrebou sa priamoúmerne znižujú i náklady, aj samotní vlastníci bytov ocenia, ak budú vedieť, čo vplýva na výsledok vyúčtovania a ako sa dá skontrolovať korektnosť rozpočítavania.

Video

Rolling Bridge v Londýne od britskej architektonickej kancelárie Heatherwick Studio sa otvára pre občasnú vodnú dopravu veľmi atypickým spôsobom.

Architekti sa riadia súčasnými trendmi a často tak siahajú po prírodných materiáloch, ako sú kameň, drevo alebo kov. Ich uplatnenie možno nájsť aj na fasáde. Tieto materiály sú však nielen finančne nákladnejšie, ale aj náročné na prepravu a prácu s nimi.

Z chátrajúcej budovy v Trnave sa stáva vyhľadávaná budova s nevšednou fasádou. Málokto však vie, že na jej renováciu sa použili materiály nepoškodzujúce životné prostredie, ktoré plne vyhovujú filozofii reštaurátorov – uplatniť pôvodné materiály a postupy, a tým verne zachovať pôvodný vzhľad.

Mesto Košice sa už dlhodobo usiluje riešiť na svojom území potreby verejnej hromadnej osobnej dopravy (VHOD) prostredníctvom integrovaného dopravného systému. Jeho základ má tvoriť nosná koľajová doprava. Vychádza sa pritom z minulosti, keď boli mestské koľaje súčasťou celoštátnej železničnej siete (od roku 1913 do roku 1965). V súčasnosti, keď je už vstup na železničnú dopravnú sieť liberalizovaný a Európska únia sa usiluje posilniť konkurencieschopnosť VHOD podporou budovania systémov kombinujúcich električkovú a železničnú dopravu (tram-train) s cieľom priviesť železničnú dopravu bližšie k zdrojom a cieľom ciest, je logické, že mesto chce využiť svoje technické podmienky z minulosti aj pre súčasné potreby moderného dopravného systému.

Projekt Rezidencia Libuš v Prahe 4 sa skolaudoval na jar tohto roka. Z architektonického hľadiska aj z hľadiska použitých materiálov sa dbalo na riešenie vo vysokom štandarde. Tomu zodpovedala aj požiadavka súčasného riešenia vykurovania a prípravy teplej vody na rovnakej úrovni.

Vlastnosti a výšku finančných nákladov vynaložených na podlahovú konštrukciu možno ovplyvniť výberom správneho stavebného materiálu. Pritom treba zvážiť účel budovy, prevádzkové zaťaženie podlahy, ako aj požiadavky na ochranu proti hluku.

Výdavky spojené so spotrebou tepla na vykurovanie možno výrazne znížiť vhodným zateplením bytového domu. Efektívnosť variantných riešení zateplenia obvodového plášťa možno hodnotiť pomocou viacerých kritérií rozhodovania a analýzy nákladov životného cyklu budovy.