Oceľová fasáda obchodného a servisného centra v rumunskom Temešvári
Výrobcovia fasádnych systémov v súčasnosti disponujú softvérom, ktorý umožňuje rýchly a presný návrh opláštenia budovy. Vďaka nemu môže architekt a investor získať presnú predstavu o finálnom vzhľade a cene. Okrem estetickej stránky a ceny je rozhodujúcim faktorom pri výbere fasádneho systému aj jeho odolnosť a dlhá životnosť. Ďalším faktorom je variabilita rozmerov, vďaka ktorej nie je nutné fasádu prispôsobovať rozmerom fasádnych kaziet.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Aj napriek ekonomickej kríze sa ešte stále nájde mnoho investorov, ktorí očakávajú od svojho novobudovaného alebo rekonštruovaného objektu aj architektonickú hodnotu. Elegantný vzhľad možno dodať objektu správnou voľbou fasádneho systému. Na opláštenie skladovacích priestorov sa zvyčajne používa trapézový alebo vlnitý plech, pri objektoch občianskej vybavenosti sa zase siaha po fasádnych kazetách s viditeľným alebo skrytým kotvením. Osobitným druhom stavieb sú autosalóny. Tu treba často citlivo spojiť obchodné priestory s estetickým vzhľadom a technické a skladovacie zázemie, v prípade ktorého ide predovšetkým o splnenie funkčných potrieb.
Ako príklad môže slúžiť oceľová montovaná hala (obr. 1) obchodného a servisného centra spoločnosti MAN v rumunskom Temešvári (obr. 2, 3), postavená v roku 2009. Na opláštenie tohto objektu sa použili oceľové fasádne kazety s hrúbkou 1 mm. Montáž sa ralizovala na oceľové profily pomocou samorezných skrutiek s rozpätím 600 mm. Ide o skryté kotvenie, skrutky sa zakrývajú ďalšou kazetou. Na každej kazete sa nachádza vlastné identifikačné číslo, čím sa výrazne zjednodušuje montáž.
![]() |
![]() |
| Obr. 2, 3 Obchodné a servisné centrum spoločnosti MAN v Temešvári opláštené oceľovým fasádnym systémom | |

Voľba veľkosti a plán kladenia
Prvá fáza spočívala v príprave projektovej, výrobnej a montážnej dokumentácie. Ako prvý sa spracoval plán kladenia, v ktorom mali investor spoločne s architektom možnosť zmeniť veľkosť a usporiadanie fasádnych kaziet. Investor sa rozhodol pre kazety s viditeľným kotvením, teda finančne menej náročný variant, ale so zachovaním možnosti voľby šírky a dĺžky kaziet. Následne bolo nutné vypracovať návrh detailov fasády, predovšetkým napojenie oceľových fasádnych kaziet s ostatnými fasádnymi materiálmi použitými na súvisiacich objektoch. Výroba fasádnych kaziet, lemovania a ostatných doplnkov trvala od odsúhlasenia technickej dokumentácie 3 týždne.
Realizácia, parotesnosť, izolácia, nosná konštrukcia
Samotnú realizáciu všetkých objektov vrátane montáže fasády realizovala spoločnosť Gerrtrans. Aby sa zabezpečila správna funkčnosť obvodového plášťa, je dôležité zabezpečiť jeho parotesnosť z interiéru objektu. Z tohto dôvodu je nutné aplikovať parotesnú fóliu medzi oceľovú konštrukciu a stenové priečne trámy ešte pred jej ukotvením. V mieste styku oceľovej konštrukcie a stenového priečneho trámu sa teda natiahnu pásy parotesnej fólie, ktoré sa spájajú s fóliou v ploche opláštenia, a to pomocou parotesnej obojstranne lepiacej pásky, ktorá sa používa aj na pripevnenie fólie k priečnym trámom. Aby sa prerušili tepelné mosty, je nutné na vonkajšie pásnice priečnych trámov aplikovať tesniacu pásku s hrúbkou 10 mm. Následne sa medzi stenové priečne trámy vkladali dosky minerálnej tepelnej izolácie s rozmermi 600 × 1 000 mm. Požiadavka na hrúbku tepelnej izolácie bola v prípade obchodného a servisného centra MAN 2 × 100 mm. Realizovali sa stenové priečne trámy typu Z – B s výškou stojiny 203 mm. Keďže obvodový plášť s fasádnych kaziet nie je úplne vodotesný, treba realizovať hydroizolačnú vrstvu v podobe poistnej hydroizolácie. Na tento účel možno použiť napríklad difúznu kontaktnú fóliu. Ďalším krokom je montáž nosného roštu na fasádne kazety (obr. 5). Ide o oceľové hlboko žiarovo pozinkované profily s hrúbkou 1,0 mm, ktoré sa kotvia pomocou samorezných skrutiek do oceľových priečnych trámov. Dôležité je dodržanie umiestnenia jednotlivých profilov podľa plánu kladenia.
![]() |
![]() |
| Obr. 5 Detail nosného roštu | Obr. 6 Lemovací profil ostenia okna |
![]() |
![]() |
| Obr. 7 Fasádna kazeta pripravená na kotvenie samoreznou skrutkou | Obr. 8 Kotvenie fasádnej kazety do oceľového roštu |

Poslednú fázu realizácie predstavuje realizácia lemovacích profilov (obr. 6) a samostatných fasádnych kaziet (obr. 7 až 9). Treba zvoliť správny spojovací materiál. Keďže sa oceľové fasádne kazety vyrábajú z plechu s hrúbkou 1,0 alebo 1,25 mm a v prípade kaziet s viditeľným kotvením dochádza na niektorých miestach k preloženiu viacerých kusov kaziet, musia mať samorezné skrutky dostatočnú vrtnú a svornú kapacitu. Viditeľná škára medzi kazetami má šírku 25 mm, pričom ju možno v prípade miernych nepresností a podľa skutočných rozmerov stavby zväčšiť o 10 mm. Ako ďalšie vyrovnávacie prvky nepresností podkladu slúžia aj lemovacie profily otvorov a rohov.
Rýchlosť montáže fasádneho oceľového systému s viditeľným kotvením vrátane montáže nosného roštu a lemovacích profilov je 1 m2/0,5 h (s montážnou skupinou 3 montérov).
TEXT: Ing. Adrián Gurčík
FOTO: Lindab
Ing. Adrián Gurčík, technický špecialista pre systémy ľahkých konštrukcií vo firme Lindab, a. s.
Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.
–>–>


















