mosty na r1 banska bystrica severny obchvat
Galéria(6)

Mosty na R1 Banská Bystrica – severný obchvat

Cesta pre motorové vozidlá I/66 (R1) Banská Bystrica – severný obchvat je štvrtou stavbou rýchlostnej komunikácie R1 realizovanej v rámci prvého projektu PPP na Slovensku. Mostné objekty sú z architektonického hľadiska dominantnými objektmi stavby a svojou polohou a umiestnením aj severnej časti mesta Banská Bystrica.

02 granvia big image
05 granvia big image
04 granvia big image
03 granvia big image
mosty na r1 banska bystrica severny obchvat 6091 big image
Na necelých šiestich kilometroch stavby sa realizuje 24 mostov v celkovej dĺžke 1,754 km. Konštrukčne ide o mosty rôzneho typu v závislosti od charakteru križujúcej prekážky a miestnych podmienok. Jednopoľové mosty premosťujúce vodné toky boli navrhnuté z prefabrikovaných nosníkov spriahnutých železobetónovou doskou, respektíve z oceľovej konštrukcie Viacon presypanej vhodnými horninami tvoriacimi násypové teleso komunikácie. Viacpoľové mosty boli riešené ako spojité doskové konštrukcie s konzolami. Vzhľadom na rozmanitú geológiu bolo založenie mostných objektov hĺbkové na veľkopriemerových pilótach alebo mikropilótach, prípadne sa realizovalo plošné založenie. Piliere mostných objektov boli navrhnuté ako štíhle stojky s lichobežníkovými, respektíve oválnymi hlavami dotvorenými architektonickými prvkami. Pri železničnom moste, ktorý zabezpečuje mimoúrovňové križovanie železničnej trate Banská Bystrica – Horná Štubňa s miestnou komunikáciou Rudlovská cesta, sa použila klenbová konštrukcia. Nosná konštrukcia je zložená z troch dilatačných celkov. Prvý dilatačný celok tvorí klenbová konštrukcia, druhý a tretí tvoria zakrivené krídla. Realizácia mostného objektu prebiehala pod ochranou typového dočasného železničného mosta, ktorý bol vložený počas trvalej 21-dňovej výluky do železničnej trate na zabezpečenie železničnej dopravy.

Výstavba väčšiny mostných objektov prebiehala v záujme zachovania plynulosti verejnej dopravy v koordinácii s výstavbou komunikácií. Technicky najkomplikovanejším a termínovo náročným míľnikom celej stavby bola realizácia križovatky Kostiviarska a križovatky Rudlová.

Mosty v križovatke Kostiviarska
Trojúrovňovej križovatke dominuje 9-poľový mostný objekt SO 207 na vetve D, ktorý má funkciu privádzača na hlavnú trasu dvojpruhovej obojsmernej cesty I/66 zo smeru Donovaly na smer Brezno. Voľba konštrukcie vyplynula z potrebnej dĺžky polí a takisto z estetických dôvodov. Nosná konštrukcia mosta je monolitická predpätá, vysoká 1,40 m. Budovala sa v ôsmich etapách na podpernej skruži z predpätého betónu C 30/37 – XC4, XD1, XF2. Priečny rez nosnej konštrukcie tvorí doska s konzolami. Hrúbka dosky je 1,40 m. Šírka dosky je 4,0 m v miestach medziľahlých pilierov. Druhú úroveň križovatky tvorí mostný objekt 203. Most je rozdelený v pozdĺžnom smere na dva mostné objekty, ktoré sú zo statického hľadiska rovnaké. Nosná konštrukcia mostov je monolitická predpätá, sedempoľová, budovaná na podpornej skruži. V priečnom smere ide o plnostennú doskovú konštrukciu s konzolami po oboch stranách mosta. Založenie oboch mostov je plošné. Realizácia oboch mostných objektov bola koordinovaná s výstavbou križovatkových komunikácií a bez vylúčenia verejnej dopravy. Výstavbu komplikovala realizácia preložky potoka Bystrička, ktorá bezprostredne prechádza pod mostom SO 203.

Križovatku dotvárajú tri jednopoľové mosty cez potok Bystrička a trojpoľový most na vetve D cez miestnu komunikáciu Medený Hámor. Rekonštrukciou prešiel aj pôvodný most na I/59 nad miestnou komunikáciou Laskomer.

Mosty v križovatke Rudlová
Sedem mostných objektov sa navrhlo aj v druhej trojúrovňovej križovatke Rudlová. Hlavným objektom križovatky je 7-poľový dvojmost SO 211 s dĺžkou ľavého mosta 274,29 m a pravého mosta 267,43 m. Mostný objekt v intraviláne mesta Banská Bystrica premosťuje viacero prekážok, ako sú jestvujúca miestna komunikácia do Rudlovej, Rudlovský potok, dvojpruhová vetva križovatky a preložka Rudlovskej cesty kategórie MZ 8,5/50. Vzhľadom na náročné geologické podmienky a statické nároky je objekt založený na plávajúcich vŕtaných pilótach s priemerom 900 mm. Spodná stavba pozostáva z dvoch krajných opôr a šiestich medziľahlých pilierov. Krajné opory sú riešené ako železobetónové úložné prahy z betónu C 30/37 – XC2, XD3, XF4 (SK) – Cl 0,4 – Dmax 16 – S3, so záverným múrikom a krycími stienkami (z estetických dôvodov). Nosná konštrukcia je navrhnutá ako spojitá doska z monolitického predpätého betónu C 35/45 – XC4, XD1, XF2 (SK) – Cl 0,1 – Dmax16 – S3, betónovaná v siedmich etapách na pevnej podpernej skruži. Priečny rez mosta tvorí plný doskový prierez s obojstrannými konzolami premennej výšky. V strede poľa je doska s výškou 1,4 m a nad pilierom má výšku 2,5 m. Prepojenie preložky cesty do Rudlovej s hlavnou trasou preložky cesty I/66 je zabezpečené v smere na Zvolen a Ružomberok 6-poľovým mostom SO 214 a v smere na Brezno 4-poľovým mostom SO 213. Mosty SO 213 a SO 214 sa rovnako ako most SO 211 realizujú z monolitického predpätého betónu a sú založené na vŕtaných pilótach s priemerom 900 mm. Pod mostom SO 211 je navrhnutý jednopoľový železobetónový klenbový most SO 212 s presypávkou, ktorý predlžuje a nadväzuje na existujúci klenbový most na trati ŽSR. Nosnú konštrukciu mosta tvorí železobetónová klenba premennej hrúbky, votknutá do základov. Hrúbka klenby vo vrchole je 500 mm, hrúbka v päte klenby je 1 500 mm. V čelách klenby je hrúbka klenby zväčšená jednostranným nábehom na 700 mm. Pod nosnou konštrukciou železobetónovej klenby podjazdu sú železobetónové základové pásy hrubé 1 200 mm a široké 3 500 mm. Pod základovými pásmi je podkladový betón v minimálnej hrúbke 150 mm z betónu C 16/20.

Most v križovatke Bánoš
Deltovú dvojúrovňovú križovatku Bánoš reprezentuje trojpoľový doskový dvojmost SO 217, vedený v hlavnej trase preložky cesty I/66. Spodná stavba mosta SO 217 pozostáva z dvoch opôr a dvoch medziľahlých podpier. Opory sú tvorené úložným prahom, ktorý je založený na veľkopriemerových pilótach. Nosná konštrukcia je monolitická dosková z predpätého betónu a tvorí jeden dilatačný celok. Uložená je na dvojici hrncových ložísk s pevným uložením na oporách.

Mostné objekty v križovatke Cementáreň
V poslednej dvojúrovňovej križovatke Cementáreň sú navrhnuté dva železobetónové mostné objekty. Mostný objekt SO 221 je 4-poľový doskový a zabezpečuje prepojenie miestnej komunikácie na Cementárni medzi smermi Sásová a Majer ponad hlavnú trasu severného obchvatu. Spodná stavba mostného objektu SO 221 pozostáva z dvoch opôr a troch medziľahlých pilierov. Opory sú tvorené úložným prahom, ktorý je založený na veľkopriemerových pilótach s priemerom 900 mm. Úložné prahy sú monoliticky spojené so záverným múrikom a obojstrannými krídlami. Drieky pilierov č. 2 a 4 sú vybudované ako kývavé stojky s kĺbovým prepojením so základom a nosnou konštrukciou. Driek piliera č. 3 sa riešil votknutím v päte do zá­kladu a kĺbovým spojením s nosnou konštrukciou. Nosnú konštrukciu tvorí spojitá doska z monolitického železobetónu.

Totožné prepojenie ako mostný objekt SO 221 zabezpečuje aj trojpoľový most SO 225 ponad trať ŽSR. Spodná stavba pozostáva z dvoch opôr a dvoch medziľahlých pilierov. Opory sú tvorené úložným prahom, ktorý je založený na veľkopriemerových pilótach. Krídla sú zavesené na oporách. Piliere majú obdĺžnikový prierez s rozšírením v hlave piliera. Prierez trojpoľovej nosnej konštrukcie je doskový zo železobetónu. Uloženie nosnej konštrukcie zabezpečuje dvojica elastomérnych ložísk na pilieroch a dvojica hrncových ložísk na oporách.

Celkový architektonický a estetický vzhľad mostných objektov dotvárajú úpravy plôch pod mostmi. Vzhľadom na umiestnenie celej stavby sa zvolili prírodné materiály, kamenná dlažba a takzvané ekomatrace – drôtokamenné koše.

Výstavba mostných objektov tvorila v rámci harnonogramu prác kritický míľnik celej stavby. Preto sa na realizáciu prác zvolili metódy, ktoré umožnili dodržanie jednotlivých termínov ukončovania objektov. V súčasnosti sú všetky hlavné mostné objekty ukončené, respektíve sa ukončujú úpravy plôch. Z celkovú počtu 24 mostných objektov k dnešnému vieme z určitosťou povedať, že posledný mostný objekt bude ukončený 30. 5. 2012, čo je skôr, ako bolo plánované.
   
TEXT: Ing. Marian Kmeť
FOTO: Granvia Construction

Marian Kmeť je projektový manažér v spoločnosti Granvia Construction, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.