Rail Baltica
Galéria(5)

Rail Baltica: Najväčší projekt pobaltskej infraštruktúry za posledných sto rokov

Partneri sekcie:

Rail Baltica sa považuje za míľnik európskej dopravnej infraštruktúry. Do roku 2030 má dvojkoľajová vysokorýchlostná železničná trať s dĺžkou 870 km prepojiť pobaltské štáty so stredoeurópskou železničnou sieťou. Spoločnosť Doka zohráva v tomto projekte vďaka jej komplexným riešeniam kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní dodržiavania napätého harmonogramu stavby.

Trasa z estónskeho Tallinnu cez lotyšskú Rigu, litavský Kaunas a Vilnius do poľskej Varšavy bude kľúčovou spojnicou medzi severnou, východnou a strednou Európou pre osobnú aj nákladnú dopravu. Po dokončení bude plne elektrifikovaná železnica umožňovať rýchlosť až 249 km/h a bude využívať štandardný rozchod koľajníc 1 435 mm.

Táto štandardizácia je nevyhnutná pre bezproblémovú interoperabilitu, ktorá odstráni predchádzajúcu nutnosť prestupovania pasažierov a prekladania nákladov pri cestách medzi strednou Európou a pobaltskými štátmi. Vzhľadom na zložitosť obzvlášť veľkých projektov, ako je aj tento, sa projektoví manažéri spoliehajú na odborné znalosti renomovaných odborníkov.

Pri realizácii Rail Baltica sa to týka aj spoločnosti Doka, ktorá v rámci tohto projektu získala viacero významných zákaziek na rôznych stavebných úsekoch. Doka pre tento projekt zabezpečuje projektovú a technickú dokumentáciu, dodávky lešenia, debnenia, bezpečnostných prvkov aj digitálnych technológií.

Rail Baltica – najväčší projekt pobaltskej infraštruktúry za posledných sto rokov
Rail Baltica – najväčší projekt pobaltskej infraštruktúry za posledných sto rokov
Rail Baltica – najväčší projekt pobaltskej infraštruktúry za posledných sto rokov
Rail Baltica – najväčší projekt pobaltskej infraštruktúry za posledných sto rokov

„Ambiciózny projekt Rail Baltica je ukážkou našich odborných znalostí a schopností podporovať zákazníkov pri riešení výziev spojených s rozsiahlymi projektmi. Náš príspevok k iniciatíve Rail Baltica je príkladom schopnosti spoločnosti podporiť nákladovo efektívnu a včasnú realizáciu viac ako 500 čiastkových úloh prostredníctvom profesionálneho projektového riadenia,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Doka Robert Hauser.

Premena hlavnej stanice v Rige

Jednou z výrazných súčastí projektu Rail Baltica je premena hlavnej stanice v Rige na najväčší uzol osobnej dopravy v Pobaltí. Jedinečná architektúra s oceľovou konštrukciou so širokým rozpätím a s impozantnou sklenenou strechou vysokou takmer 30 metrov a pokrývajúcou 2 100 m2 z nej robí ústredný bod projektu.

Veľkolepý projekt sprevádza niekoľko výziev vrátane napätého časového harmonogramu, obmedzeného priestoru v centre mesta a značného vertikálneho zaťaženia, čo si vyžaduje dômyselnú koncepciu debnenia. Spoločný podnik (Joint venture) BERERIX, ktorý tvoria skupiny BESIX, RERE Būve a Rizzani de Eccher a ktorý je zodpovedný za dohľad nad projektom a výstavbou stanice, využil odborné znalosti spoločnosti Doka.

„Investície do produktov a riešení spoločnosti Doka pomáhajú zabezpečiť kvalitu, bezpečnosť a efektivitu projektu,“ hovorí Nicola Stefanutti, technický manažér a vedúci oddelenia nákupu spoločnosti BERERIX. „Veľmi sme ocenili časovú úsporu vďaka dodaniu predmontovaných debniacich zostáv, ktoré sa mohli na stavbe okamžite nasadiť.“

Rail Baltica – najväčší projekt pobaltskej infraštruktúry za posledných sto rokov
Odborné znalosti spoločnosti Doka sa v rámci tohto projektu využívajú aj pri rekonštrukcii hlavnej stanice v Rige. | Zdroj: DOKA, Rail Baltica

Všetko od jedného dodávateľani

Vďaka debniacim riešeniam na mieru, ktoré zahŕňali 570 predmontovaných panelov Top 50, a dodávkam ďalších 50 kamiónov prvkov pevných skruží, ako sú Staxo a UniKit, sa podarilo úspešne splniť náročné požiadavky projektu.

Tím spoločnosti Doka využil 3D projektovanie s cieľom presne zladiť debniace riešenia s postupom výstavby. Pôsobivý rozsah a presnosť podčiarkuje približne 87 000 prvkov naplánovaných v pokročilom modeli DokaCAD pre Revit.

Na zhotovenie prístupového mosta k stanici sa použili aj podperný systém Staxo a Doka lešenie Ringlock, ako aj systém Concremote na monitorovanie zrelosti betónu v reálnom čase.

„Úzka spolupráca medzi spoločnosťou BERERIX, tímom spoločnosti Doka na stavbe a na mieru zostaveným Doka projektovým tímom zloženým z odborníkov z rôznych divízií a lokalít, je jedným z kľúčových faktorov úspechu a hrá zásadnú rolu pri budovaní dôvery a posilňovania spolupráce,“ dopĺňa Igors Stefanovics, projektový manažér spoločnosti Doka Lotyšsko.

Aktuálny stav

Po dokončení strechy hlavnej stanice vo februári 2024 pracuje tím Doka na ďalších etapách v Lotyšsku, Litve a Estónsku, napríklad na novej železničnej stanici na letisku v Rige. Viac o projekte možno nájsť na www.railbaltica.org.

Rail Baltica

Lokalita: Lotyšsko, Litva, Estónsko
Typ projektu: infraštruktúra
Náplň práce: dodávky štandardného a atypického, na mieru zhotoveného debnenia, lešenia a digitálnych riešení od jedného dodávateľa
Trvanie projektu: 2021 – 2030
Klient: BERERIX (Hlavná stanica v Rige) a ďalší pre rôzne časti projektu
Stavba: BCC, Nordix, KForma (hlavná stanica v Rige) a ďalšie časti projektu
Nasadené systémy: nosníkové debnenie Top 50, rámové debnenie Frami a Framax, šplhacie debnenie MF240, podperné systémy Staxo, UniKit a SL-1, lešenie Ringlock
Služby: správa projektov myDoka, predmontáž debnenia, 3D projektovanie, systém Concremote

TEXT: DOKA
FOTO: DOKA, Rail Baltica

Článok bol uverejnený v časopise IS 5/2024