Projekt rijádskeho metra (1. časť)

projekt rijadskeho metra 1. cast

Rijád leží uprostred púšte, no napriek tomu je to prosperujúca, rýchlo sa rozvíjajúca aglomerácia. Moderné veľkomesto je politickým i ekonomickým centrom Saudskej Arábie a počet jeho obyvateľov sa rýchlo zvyšuje. V roku 1935 mal Rijád iba 30-tisíc obyvateľov, dnes je to už viac ako 5 miliónov. Práve preto narastajú aj nároky na dopravnú infraštruktúru. Architektonické súťaže prilákajú celosvetovo známe osobnosti architektúry. Ide o prestíž, význámné referencie aj lukratívne projekty zároveň. Zapojil sa aj ateliér známej Zahy Hadid, ktorý navrhol stanicu vo finančnej štvrti kráľa Abdullaha.

Miesto budúcej prevádzky bolo zmapované a návrh štruktúrovaný tak, aby jasne vymedzil trasy chodcov v budove, optimalizoval vnútorný obeh a tým sa zabránilo preťaženiu.

Výsledkom návrhu architektov z ateliéru Zaha Hadid je trojrozmerná mreža v sínusovej vlne (inšpirovaná opakovanou frekvenciou kolísania staničného denného a nočného dopravného toku), ktorá pôsobí ako chrbtica, na cirkuláciu v budove.

Stanica metra v tejto štvrti bude slúžiť ako kľúčový prestupný bod. Na šiestich verejnosti prístupných podlažiach sa budú nachádzať štyri staničné podlažia a dve úrovne podzemného parkoviska.

Stanica bude integrovaná do mestského kontextu finančnej štvrte a bude plne zodpovedať funkčným požiadavkám. Projekt presahuje jednoduchú typológiu stanice – chce zdôrazniť jej dynamický význam a vytvoriť multifunkčný verejný priestor v meste.

Fasádne vzorovanie znižuje solárne zisky. Táto geometrická perforácia vznikla v kontexte kultúrneho prostredia. Celková koncepcia pripomína vzory vytvorené púštnym vetrom v piesočných dunách. Výsledkom opakovania sa prvkov je symetria a optimalizácia dizajnu s cieľom vyriešiť technické problémy bez toho, aby bola ohrozená priestorová kvalita alebo estetické ambície.

Plocha: 20 434 m2
Úrovne: 4 nad zemou a 2 pod zemou (parkoviská)
Obsluhujúce linky metra: 1, 4, 6
Lávka na prístup k vlakovej jednokoľajovej trati

Metro by malo byť dokončené za štyri roky, výstavba sa začína práve v týchto dňoch. Celkovo je naplánovaných šesť liniek metra, spolu 177 km dráhy, a 96 staníc, ktoré budú slúžiť ako hlavná opora verejnej dopravy v meste:

  1. Modrá linka: 44 km dlhá dráha Olaya – Batha – Hayer, os bude zahŕňať 39 staníc.
  2. Zelená linka: 22 km dlhá trasa sa bude ťahať pozdĺž cesty kráľa Abdulláha, spájať západ a východ. Bude mať 14 staníc.
  3. Červená linka: má 45 km, je najdlhšou linkou. Bude postavená pozdĺž Mediny.
  4. Oranžová linka: prepojí letisko s novým finančným centrom kráľa Abdulláha. 
  5. Žltá linka: 26 km dlhá linka bude postavená pozdĺž King Abdulaziz Road a bude zahŕňať 26 staníc.
  6. Fialová linka: bude na severe východnej časti Rijádu a bude mať 9 staníc.

Ing. Alena Benešová
Vizualizácie: Zaha Hadid Architects