Cyklomost Devínska Nová Ves – Schlosshof
Už vyše mesiaca definitívne slúži verejnosti nový cyklomost cez rieku Moravu. Spája Devínsku Novú Ves s rakúskou obcou Schlosshof, ktorej dominuje najväčší barokový zámok v Rakúsku. Tento zámok už v minulosti spájal s územím dnešnej Bratislavy historický most, pričom nový cyklomost kopíruje polohu toho starého.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Most je oceľový s rozpätiami 9 × 30 m + 1 × 120 m + 4 × 30 m + 1 × 15 m, pričom hlavné pole ponad Moravu s rozpätím 120 m je zavesené na predpínaných ťahadlách. Založený je na mikropilótach, pričom spodná časť pilierov je železobetónová a horná časť už oceľová. Stavba je rozdelená na 6 objektov: SO 00 (všeobecné položky), SO 01 (spodná stavba), SO 02 (horná stavba), SO 03 (prístupová komunikácia), SO 04 (prípojka nízkeho napätia) a SO 05 (bleskozvod a uzemnenie). Objekty SO 00, SO 03, SO 04 a SO 05 realizoval Doprastav, ostatné dva objekty, SO 01 a SO 02, boli rozdelené medzi obe firmy tak, že Ingsteel realizoval oceľové časti pilierov a výrobu štyroch z piatich dilatačných celkov nosnej konštrukcie vrátane celej montáže, kým Doprastav zakladanie mosta a celú spodnú stavbu zo železobetónu, výrobu jedného dilatačného celku nosnej konštrukcie z ocele, predpínané ťahadlá, ložiská, zábradlie a finálnu pochôdznu izoláciu nosnej konštrukcie.
Priebeh výstavby
Výstavbu mosta začala spoločnosť Doprastav v októbri 2011 zakladaním mosta na mikropilótach. Zakladanie pilierov v blízkosti rieky Moravy bolo náročné pre výšku spodnej vody v základových jamách. Výstavbe však pomohlo suché obdobie a nízky stav vody koncom roka 2011, ktoré výrazne uľahčilo hlavne zakladanie pilierov č. 10 a 11 na brehu rieky. Následne sa rozbehla betonáž základov a pilierov, a to na oboch brehoch rieky súčasne. Postupovalo sa smerom od rieky ku krajným oporám. Začali sa aj práce na objekte SO 03, a to násyp zemného telesa prístupovej komunikácie. V januári 2012 sa začali dovážať na stavbu prvé časti oceľovej konštrukcie, najprv piliere a následne aj časti mostovky. Ako prvá sa začala montovať inundačná časť mosta na rakúskej strane (dilatačný celok č. 5), po ňom dilatačný celok č. 3 na slovenskej strane. Zároveň sa začali sypať polostrovy do rieky Moravy, na ktorých stáli podperné bárky Pižmo potrebné na montáž hlavného poľa nad riekou. V polovici marca (13. 3. 2012) sa zmontovalo hlavné pole nad riekou a začala sa montáž a predpínanie ťahadiel. Do konca marca sa dokončila montáž celej nosnej konštrukcie mosta a začala sa montáž zábradlia. Dokončil sa násyp telesa prístupovej komunikácie a zrealizovali sa podkladové vrstvy. V apríli sa zrealizovala dynamická zaťažovacia skúška nosnej konštrukcie a na základe výsledku sa pripravil návrh zostavy tlmičov. Zároveň sa likvidovali prístupové komunikácie k pilierom a začalo sa odťažovanie polostrovov. V máji sa zrealizovali finálne vrstvy vozovky a dopravné značenie na prístupovej komunikácii, krycie nátery na oceľovej konštrukcii, osvetlenie cyklomosta a izolačná vrstva mostovky z materiálu Matacryl, ktorej realizáciu skomplikovalo a predĺžilo daždivé počasie. V júni prebehlo preberacie konanie a stavba bola úspešne odovzdaná obstarávateľovi.
Záver
Priebeh výstavby trikrát narušili klimatické podmienky, ktoré sa prejavili v októbri 2011 a v januári 2012 vyliatím rieky a zatopením veľkej časti staveniska a na prelome februára a marca 2012 silnými mrazmi a ľadovými kryhami na rieke Morave. Tieto vplyvy spolu s daždivým májom spôsobili dvojtýždňové oneskorenie dokončenia mosta. Keďže združenie malo klimatické vplyvy ošetrené v zmluve o dielo, stavebný dozor súhlasil s predĺžením termínu dokončenia stavby.
Pracovné rokovania a kontrolné dni na stavbe boli špecifické tým, že ide o medzištátny most, na ktorého financovaní sa podieľali dve krajiny – Slovensko aj Rakúsko. Všetka komunikácia vrátane povolení a rozhodnutí štátnych orgánov, technických, finančných či mesačných správ o postupe výstavby musela byť dvojjazyčná. Fakturácia objektu bola striktne rozdelená na slovenskú a rakúsku časť a obe boli takisto dvojjazyčné.
Výstavbu mosta za Doprastav zabezpečovalo stredisko VS-4 Ing. Petra Ďuriša, stavbyvedúcim bol Ing. Michal Smrečanský. Svojím dielom prispeli závod Predpínacie technológie, ktorý namontoval a predpínal ťahadlá v hlavnom poli, a závod Oceľové konštrukcie, ktorý vyrobil ložiská, 90 m oceľovej konštrukcie mosta a zábradlie s výplňou z ťahokovu.
TEXT: Ing. Peter Ďuriš
FOTO: Svetozár Horvát
Peter Ďuriš je vedúci strediska VS-4 v spoločnosti Doprastav, a. s.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.