Retailové parky zažívajú na strednom Slovensku boom. Najnovší otvorili neďaleko žilinského futbalového štadióna

Retailové parky patria medzi najdynamickejšie rastúce formáty obchodných centier, ktoré reagujú na meniace sa nákupné správanie aj potrebu rýchleho a praktického nakupovania. Ich obľuba rastie najmä v regiónoch, kde dokážu efektívne doplniť lokálnu obchodnú infraštruktúru. Developer KLM Real Estate, ktorý stojí za viacerými podobnými projektmi, nedávno otvoril svoj najnovší retailový park v Žiline.

Retailové parky patria v súčasnosti medzi najdynamickejšie sa rozvíjajúce formáty obchodných centier v slovenských mestách. Ich popularita pramení najmä z kombinácie praktickosti, dostupnosti a efektívneho architektonického riešenia, ktoré reaguje na potreby moderných zákazníkov aj nájomcov. Na rozdiel od veľkých nákupných centier ponúkajú jednoduchú orientáciu, rýchly nákupný proces a pohodlné parkovanie priamo pred prevádzkami.

Atraktívne sú aj pre developerov, pričom nové projekty smerujú najmä mimo hlavného mesta. Vyplýva to z analýzy realitno-poradenskej spoločnosti CBRE. Spoločnosť v tejto súvislosti identifikovala dve hlavné vlny výstavby – v regiónoch stredného Slovenska – v Žiline, Námestove, Detve či Žiari nad Hronom, ako aj na západnom Slovensku v mestách ako Vráble, Piešťany či Nitra.

oc-klokan-zilina
oc-klokan-zilina
oc-klokan-zilina
oc-klokan-zilina
oc-klokan-zilina
oc-klokan-zilina
oc-klokan-zilina

Najnovší prírastok na strednom Slovensku

Jedným z nedávno otvorených retailových parkov je aj obchodné centrum Klokan v Žiline, ktoré sa nachádza na Ľavobrežnej ulici. Jeho súčasťou sú dve hlavné budovy s nájomnými obchodnými priestormi, technickým zázemím a zásobovacími plochami. Tie sú doplnené o viaceré menšie objekty a 216 parkovacích miest na teréne.

Výstavbe retailového parku v dnešnej podobe však v minulosti predchádzali viaceré úpravy. Pôvodný projekt počítal s výstavbou multifunkčného centra so štyrmi podlažiami, ktoré malo byť priamo prepojené s východnou tribúnou štadióna. Projektová dokumentácia, ktorú schválil stavebný úrad mesta Žilina na konci leta 2024, však priniesla viaceré zmeny. Od pôvodného zámeru sa ten nový odlišoval v počte podlaží aj v samotnom umiestnení budov.

Výstavbu retailového parku OC Klokan v Žiline v jeho dnešnej podobe zastrešila developerská spoločnosť KLM Real Estate, ktorá na slovenskom trhu pôsobí už od roku 2003. Projekt považuje za svoju vlajkovú loď v danom regióne. Žilinský projekt je podľa zverejnených informácií súčasťou širšej expanzie, v rámci ktorej developer plánuje otvoriť ďalších šesť nákupných centier po celom Slovensku s celkovou investíciou 62 miliónov eur.

oc-klokan-zilina
Súčasťou retailového parku sú dve hlavné budovy s nájomnými obchodnými priestormi. | Zdroj: Soft Studio

Lokalita ako dôležitý faktor

Novootvorené nákupné centrum v Žiline disponuje predajnou plochou 11 000 m2 a ponúka priestor pre 17 obchodných prevádzok. Developer do jeho výstavby investoval celkovo 21 miliónov eur. OC Klokan v súčasnosti funguje už v 12 mestách na Slovensku aj v Česku.

Z architektonického hľadiska retail park postavený neďaleko existujúceho futbalového štadióna MŠK Žilina disponuje kompaktným tvarom kopírujúcim priľahlú ulicu. Hlavné fasády dvoch najväčších objektov sa tradične otvárajú smerom k priľahlému parkovisku, čo zákazníkom umožní zaparkovať priamo pred konkrétnou predajňou. Nové obchodné centrum disponuje dvoma prístupovými cestami s vjazdmi a výjazdmi – jeden je vedený na frekventovanú Ľavobrežnú ulicu, druhý na Uhoľnú ulicu, čím sa zabezpečilo bezproblémové napojenie na existujúcu cestnú sieť.

Ako uviedol generálny manažér KLM Real Estate Michal Kozáček, lokalita obchodného centra je dôležitou súčasťou celkovej predajnej koncepcie. „Vďaka susedstvu so športovými areálmi ako futbalový či hokejový štadión bude toto obchodné centrum plniť aj funkciu určitého centra pre fanúšikov športových podujatí. Slávnostné otvorenie komplexu prišli podporiť volejbalistky, hokejisti aj futbalisti.“

oc-klokan-zilina
Slávnostné otvorenie OC Klokan | Zdroj: KLM Real Estate, Stanislav Duraj

Celý rad zelených technológii aj chýbajúce stromy

Okrem toho je podľa developera OC Klokan príkladom moderného developmentu, ktorý kladie dôraz na udržateľnosť a ekologické riešenia. „Aplikujeme celý rad zelených technológií, ako sú zelené strechy, absorpčné dlažby, príprava na fotovoltaiku a tepelné čerpadlá pre celý systém chladenia a kúrenia. Samozrejmosťou sú aj lokálne vodozádržné opatrenia,” uviedol Michal Kozáček. Tieto prvky nielen znižujú ekologickú stopu centra, ale prispievajú aj k lepšej mikroklíme v jeho okolí.

Okrem toho bola dôležitým rozmerom aj aplikácia tzv. švajčiarskeho princípu – všetky potrebné služby dodali spoločnosti z najbližšieho okolia. Spoločnosť uviedla, že až 90 % stavby realizovali firmy so sídlom v Žilinskom kraji. Aj napriek pomerne bohatej škále ekologických riešení však projektu možno vytknúť minimálne zastúpenie zelených plôch v exteriérových priestoroch, najmä vzrastlých stromov, ktoré by na pomerne rozľahlom parkovisku vytvárali aspoň čiastočný tieň. Parkovacie miesta však v návrhu aspoň čiastočne doplnili zelené ostrovy.

Slávnostného otvorenia OC Klokan sa zúčastnil aj zástupca primátora Žiliny Martin Kapitulík, ktorý na adresu developera nešetril chválou: „My sa veľmi tešíme, že máme takéhoto partnera v meste Žilina nielen kvôli tomu, že podporujú náš šport, nielen kvôli tomu, že investujú do takých vecí, alebo pomáhajú takým veciam a takým organizáciám ako naša nemocnica a množstvo ďalších organizácií, ale aj kvôli tomu, lebo tu robia biznis a robia naozaj korektný, kvalitný a dobrý obchod,“ uviedol.

Projekt OC Klokan v Žiline predstavuje moderný a udržateľný typ retailového parku, ktorý kombinuje praktickú nákupnú zónu, ekologické riešenia a výraznú podporu lokálnej ekonomiky. Jeho realizácia potvrdzuje rastúci trend menších obchodných centier zameraných na efektivitu, rýchlu dostupnosť a nízku prevádzkovú náročnosť, pričom zároveň vytvára nový komerčný uzol so silným prepojením na športové a komunitné dianie v meste.

OC Klokan, Žilina

Investor: KLM Real Estate
Náklady: 21 mil. eur
Predajná plocha: 11 000 m2
Parkovacie miesta: 216
Stav: dokončené