Diaľnica D4 by mala vytvoriť nultý okruh okolo Bratislavy
Diaľnica D4, ktorá by mala vytvoriť okolo Bratislavy toľko očakávaný obchvat, by sa mala začať realizovať až po roku 2011. Prvá časť nultého diaľničného okruhu od Jaroviec s napojením na diaľnicu D1 pri Ivanke pri Dunaji má byť podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka hotová až o osem rokov. Súčasťou úseku s dĺžkou 23 kilometrov by mal byť aj dvojkilometrový most cez Dunaj za Slovnaftom. Nasledujú ďalšie úseky, ktoré dovedú D4 prostredníctvom tunela popod Malé Karpaty až po Devínsku Novú Ves a štátnu hranicu s Rakúskom.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Trasa koridoru D4

Pri Podunajských Biskupiciach, kde bude veľmi zložitý uzol s množstvom nadzemných aj podzemných inžinierskych sietí, trasa pokračuje na sever, ďalej vedie popri obciach Rovinka (tu križuje cestu I/63), Most pri Bratislave (II/572), pokračuje mostom ponad Malý Dunaj a dvoma tunelmi (tunel Most pri Bratislave, tunel Ivanka pri Dunaji). Pri Ivanke pri Dunaji sa bude križovať s cestou I/61 a diaľnicou D1, následne sa pri Čiernej Vode stočí na západ, pri Rači sa napojí na cestu II/502 a najdlhším plánovaným tunelom u nás (tunel Malé Karpaty, približne 9 km) povedie cez Malé Karpaty a obíde hlavné mesto zo severu. Potom je naplánované mimoúrovňové križovanie s cestou I/2 pri Záhorskej Bystrici, s diaľnicou D2 pri Stupave a s cestou II/505 pri Devínskej Novej Vsi. Odtiaľ bude pokračovať na západ do Rakúska.

Ďalší úsek s dĺžkou 18,5 kilometra povedie od križovatky Ivanka-sever po Stupavu, nasleduje časť s dĺžkou 3,2 kilometra od Stupavy po Devínsku Novú Ves, pričom sa pripravuje ako D2 križovatka Stupava-juh, a štvrtá časť, ktorá bude mať 3,5 kilometra, je od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu SR a Rakúska.“
Diaľnica D4, križovatka Ivanka-sever – Stupava, prehľadná situácia posudzovaných variantov Mapa: HBH Projekt, spol. s r. o.
Príprava projektu
Príprava tohto projektu má za sebou už niekoľko etáp. Vypracovali sa 4 technické štúdie, 4 zámery EIA (Environmental Impact Assesment – proces posudzovania vplyvov na životné prostredie), jedna správa EIA a jeden posudok EIA. Sú určené 3 rozsahy hodnotenia správy od Ministerstva životného prostredia SR, jedno záverečné stanovisko EIA, vypracovaná jedna dokumentácia pre územné rozhodnutie o umiestnení stavby, vydané jedno územné rozhodnutie a vypracovaná jedna dokumentácia k stavebnému povoleniu.

„Spolupracujeme s rakúskou stranou, pričom doteraz sa uskutočnili tri stretnutia,“ upresňuje Marcel Jánošík. „K účastníkom z Rakúska patrili Ministerstvo dopravy Viedeň, vláda spolkovej krajiny Horné Rakúsko zo St. Pölten, firma Asfinag, investori a zástupcovia niekoľkých projektových firiem – a to technických aj environmentálnych. Tohto roku sme začali spolu s rakúskou stranou zabezpečovať monitoring bioty v okolí rieky Moravy – Chránená krajinná oblasť Záhorie a územia Natura 2000.“
Náklady a technické zaujímavosti
K technickým zaujímavostiam bude patriť tunel popod Karpaty, ktorý sa začína (v smere staničenia) medzi Račou a Sv. Jurom a vyústi na Záhorí medzi Mariankou a Stupavou. Zatiaľ však nie je rozhodnuté, či bude výslednou trasou variant s tunelom dĺžky 8 km alebo 9,4 km.
Okrem ekonomického zreteľa zavážili pri jeho projektovaní podľa predstaviteľa Národnej diaľničnej spoločnosti aj ďalšie kritériá. Okrem snahy o zohľadnenie záujmov dotknutých obcí, resp. miestnych častí Bratislavy, ako aj obyvateľov dotknutých lokalít v max. miere to bola aj povolená rýchlosť na diaľnici. Pre potreby projektovania je návrhová rýchlosť na D4 120 km/h, v blízkosti zastavaného územia 100 km/h, v tuneloch 80 km/h. Keďže je predpoklad, že v budúcnosti bude okolo D4 väčšina územia zastavaná, bude povolená rýchlosť ako v meste na diaľnici – 80 km/h.
Snaha je o čo najmenší záber pôdy, lebo majetkovoprávne vyrovnanie je pri dopravných stavbách jednou z najväčších bŕzd. Navyše, stavba prechádza v blízkosti chránených území a obcami, ktoré si zakladajú na príjemnom prostredí.
Za tunelom bude diaľnica pokračovať cez novú križovatku s D2 a poza Volkswagen povedie mostom ponad Moravu do Rakúska. Zatiaľ sa riešia tri rovnocenné varianty s estakádami v dĺžke od 530 do 1580 m.
Navrhujú sa aj dva hĺbené tunely – 805-metrový pri Moste pri Bratislave a 395-metrový neďaleko Ivanky, pričom dno tunelov bude v hĺbke 11 – 13 m.
Pred časom sa hovorilo aj o ďalšom, šiestom moste cez Dunaj, ktorý by viedol od budovy nového Národného divadla a zóny Eurovea na Pribinovej ulici. Ten by však mal byť promenádový len pre peších a cyklistov, pričom by mal spájať dve nové lokality s obchodmi a bývaním na oboch brehoch Dunaja. Podľa developera Eurovea Ballymore sa zatiaľ výstavba odložila. Autor projektu úseku Bratislava-Jarovce – križovatka Ivanka-sever je spoločnosť Geoconsult, ktorá predpokladá náklady na prvý úsek vo výške 20 miliárd korún.
Ďalšími autormi doteraz vypracovaných technických environmentálnych dokumentácií pre všetky úseky D4 sú aj Alfa 04 Bratislava, HBH Projekt Brno, Cemos Bratislava, Dopravoprojekt Bratislava, Ekojet Bratislava. Celkovo by diaľnica vrátane tunela mala stáť približne 70 miliárd Sk.
Ľudo Petránsky
Vizualizácia: HBH Projekt, spol. s r. o., Geoconsult










