Známy pražský koncept kina konečne prichádza do Bratislavy. S detailmi sa vyhrali nielen architekti, ale aj investori
Už dva roky si investori mysleli, že finišujú. Nebolo to síce čakanie ako na rekonštrukciu SNG, no trvalo to naozaj dlho. Edison je však už otvorený a čakanie stálo za to. Na kino si ešte pár dní počkáte, ale na kávu tam môžete ísť hoci aj hneď.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V roku 2019 otvoril investor, spoločnosť Film Europe, prvé kino Edison v Prahe. Mali šťastie na miesto s úžasným géniom loci a podarilo sa im vytvoriť priestor, kde sa dá pozrieť dobrý film, ale aj posedieť si v kaviarni. Fungovalo to, a tak sa rodina Hroncovcov, ktorá za Film Europe stojí, rozhodla tento koncept priniesť aj do rodnej Bratislavy.
Našli priestor na Baštovej v jednom z najmladších domov historickej časti Starého Mesta. Ten po asanácii toho predchádzajúceho postavil pôvodný majiteľ cca pred 15 rokmi. V čase, keď sa v Prahe otváral prvý Edison, sa Ivanovi Hroncovi, otcovi rodiny, podarilo prehovoriť majiteľa budovy, aby dlhodobo neprenajatý priestor predal.
Majiteľ budovy v nej urobil predprípravu na reštauráciu, no nikdy tam žiadna nebola. Hroncovci mali však iný nápad. Vysoký strop v jednej z miestností stačil Ivanovi na to, aby sa sem rozhodli priniesť kino s dvoma kinosálami a bistrom.
Krásne vízie spomalilo toľko okolností, že na niektoré z nich už aj zabudli. „Po dvoch rokoch sme sa napríklad dozvedeli, že do spodného priestoru sa pôvodne plánovaná kinosála nezmestí,“ hovorí Dominik Hronec, syn Ivana a zástupca investora. Napokon sa zmestila, no stálo to čas.

Mňa pri prvej návšteve dokončeného priestoru zaujmú dotiahnuté detaily. Teší ma pohľad na oblúkový prechod medzi pultom v kaviarni a podlahou. Hoci spätne investori hodnotia, že dnes by už možno netrvali na každom detaile, vidno, že sú hrdí na to, čo sa im podarilo. Za veľké plus považuje Ivan Hronec fakt, že priestory má vo vlastníctve: „Nič nás netlačilo, mohli sme všetko urobiť presne tak, ako sme chceli. Pravda, asi aj preto potom celá rekonštrukcia trvala šesť rokov,“ dodáva s úsmevom.
Na začiatku bol pražský Edison Filmhub
Koncept a názov nadväzuje na úspešný pražský Edison Filmhub na Jeruzalémskej 2, ktorý od roku 2019 funguje ako stabilný bod na filmovej mape mesta. Za architektúrou bratislavského Edisona stojí ateliér JRKVC s architektom Petrom Jurkovičom a architektkou Kristínou Tomanovou, ktorí na projekte spolupracujú od roku 2020.
Keďže ide o rezidenčný dom, projekt priniesol viacero výziev – od akustickej izolácie po optimálne rozloženie priestorov. Veľký dôraz sa kládol na to, aby mal každý filmový zážitok špičkovú kvalitu obrazu, zvuku a pohodlia, zároveň aby rezidenti objektu nepociťovali žiadny diskomfort z prítomnosti kina a kaviarne.
Vchod z Baštovej ulice je nenápadný, kino je označené tabuľkou s logom, ktorá nijako nenarúša historický ráz ulice. Kaviareň s bistrom je hneď za troma dvojkrídlovými sklenými dverami, ktoré sa v lete dajú úplne otvoriť – kaviareň sa spojí s Baštovou ulicou.

Dotiahnuté detaily
S detailmi sa tu vyhrali nielen architekti, ale aj investori. Na nákup pohárov a šálok nešli do Ikey. Káva sa podáva v keramických šálkach od umelkyne Marty Javorskej z Javorsky Atelier. Všetky ostatné nápoje sa podávajú v sklenených pohároch, ktoré boli vyrobené v najstaršej fungujúcej sklárni na Slovensku – R-GLASS v Katarínskej Hute v obci Cinobaňa. Keďže investori sú podporovatelia sklárskeho remesla, časť pohárov je dokonca ručne vyrobená vrátane legendárnej Zlatej Zuzany pre pivné špeciály.
Do relatívne skromného priestoru sa zmestili dve kinosály. Na prízemí je za kaviarňou veľká s kapacitou 50 miest, v suteréne je malá s kapacitou 20 miest. Všetky sedadlá v kine majú v rukoväti zabudovaný výsuvný stolík na poháre alebo poznámkový blok. Obe kinosály sú vybavené streamovacou technikou. Steny kinosál sú obložené heraklithom, ktorý je doplnený drevenými pásikmi s diódami vnútri. Ich farba a intenzita sa dajú meniť a ovládať – vytvárajú tak rôzne typy nálad v kinosále.

Udržateľný model kina
Biznisový model fungovania kina je nastavený tak, aby každá hodina prevádzky Edisona mala svoju cieľovú skupinu a svoj produkt, ktorý prinesie ekonomický benefit. Vychádzali pri tom zo 6-ročných skúseností z Prahy. Na kine sa nedá zarobiť, preto ho treba skombinovať s inými zdrojmi príjmov.
„Dopoludnia bývajú v kaviarni biznisové stretnutia, v sále je školské predstavenie, prípadne tzv. privát, ktorým my označujeme komerčne prenajaté časy, napríklad pre väčšie tímy, ktoré nemajú možnosť takej veľkej zasadačky, alebo na prezentácie firiem a podobne. Okolo obeda prichádza matiné – čas, keď ponúkame predstavenia za zníženú cenu. V Prahe sa nám zvykne priestor trochu vyprázdniť, v Bratislave bude súčasťou kaviarne aj bistro, ktoré bude variť vlastné sezónne menu,“ hovorí Dominik Hronec.
Pôvodne tu mala byť reštaurácia, ale hygienické pravidlá na Slovensku sú také prísne, že museli zmeniť plán a zriadiť tu „iba“ bistro. Zato však s vlastnoručne pečeným chlebom aj vlastnými koláčikmi. Že ide o skutočne rodinný biznis, dokazuje aj fakt, že hlavou bistra je Veronika Žilková Hroncová, manželka Dominika.

Prvé naozajstné predstavenie prichádza okolo 14.00, druhé okolo 17.00, tretie okolo 20.00 – 21.00. Základná cena vstupného má byť 8,50 eur, pričom v Edisone si môžete naraz kúpiť a zaplatiť aj vstupné do kina aj kávu, čo, mimochodom, nie je zďaleka také jednoduché, ako sa to môže zdať.
Kino spojené s galériou skla
Kino sa hrdí ešte jedným privilégiom. Edison Filmhub bude totiž veľmi pravdepodobne jediné kino na svete, ktorého súčasťou bude galéria skla. Galéria je umiestnená v podzemných priestoroch, ktoré boli do začiatku 19. storočia súčasťou mestských hradieb. Tehlové priestory s klenbami budú nielen strojom času do bratislavskej histórie, ale aj kulisou pre sklárske výstavy študentov a študentiek dizajnu skla či etablovaných sklárskych dizajnérov a dizajnérok.
Kurátorom pravidelných výstav bude medzinárodne uznávaný dizajnér Patrik Illo, ktorý je zároveň vedúcim ateliéru Sklo na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Spolupráca s Patrikom Illom nadviaže na niekoľkoročné partnerstvo rodiny Hroncovcov v rámci cyklu výstav „Príbeh skla“ v Starej škole v Kokave nad Rimavicou, ktorú prevádzkuje a organizuje Film Europe. Ambíciou galérie je prezentácia súčasného mladého sklárskeho dizajnu. Galéria bude otvorená denne v rovnakom čase ako kaviareň s bistrom.
Edison Filmhub, Bratislava-Staré Mesto
Investor: Film Europe
Architekti: JRKVC – Peter Jurkovič a Kristína Tomanová
Realizácia stavby: Branislav Balaško – Balker
Stavebný dozor: Kristián Pápay – Quantumm
Realizácia: 2019 – 2025












