rychlostna komunikacia r1 zarnovica sasovske podhradie ii. etapa
Galéria(7)

Rýchlostná komunikácia R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa

Partneri sekcie:

Prezentácia stavieb v 17. ročníku celoštátnej súťaže Stavba roka 2011.
8,372 km úsek rýchlostnej cesty  má pre Slovensko z hľadiska celospoločenského a dopravného veľký význam. Je posledným úsekom zhomogenizovania štvorpruhovej cesty R1 Hronský Beňadik – Banská Bystrica.

02 big image
03 big image
04 big image
05 big image
06 big image
rychlostna komunikacia r1 zarnovica sasovske podhradie ii etapa 5242 big image
Úsek cesty I/65 medzi Žarnovicou a Žiarom nad Hronom bol donedávna známy ako tzv. „žiarsky lievik“ s veľkým počtom dopravných nehôd a dopravnými zápchami v križovatke Ladomerská Vieska  s dlhými  kolónami vo všetkých dopravných smeroch.  Dobudovaním tohto úseku sa eliminovali tieto negatívne účinky dopravy, zvýšil sa komfort cestovania, dochádza k úsporám z pohľadu skrátenia cestovného času, zvýšila sa dopravná kapacita, jazdná rýchlosť a predovšetkým bezpečnosť. Rešpektuje morfológiu terénu s jej citlivým umiestnením do prírodnej scenérie, s vyvážením výšky cestných násypov, resp. zárezov. Cestné teleso je v prevažnej miere vedené v súbehu s riekou Hron, čo si vyžiadalo jeho ochranu opevnením kamennými pätkami voči storočnej hladine rieky Hron. Na konci úseku bolo náročné dobudovanie mimoúrovňovej križovatky ciest R1 s cestami I/65, III/05076 v Šášovskom Podhradí, realizované za plnej cestnej premávky.

Cestu lemujú  zárubné múry z prírodného kameňa (červený ryolit). Priľahlé územie voči nepriaznivým účinkom hluku z dopravy chráni 3.860 m protihlukových stien. V umiestnení trasy v priečnom reze v terénnom reliéfe v mieste odrezu je niveleta rozdelená do dvoch výškových úrovní, čím sa dosiahla úspora zemných prác, zvýšila stabilita svahu s rešpektovaním architektonického výrazu krajinného prostredia. V kritickom zosuvnom úseku sa stabilita svahu zabezpečila zemnými kotvami  cez kotevný veniec v dĺžke 197 m. Zárubné múry v tomto úseku sú kotvené zemnými lanovými kotvami – zabezpečenie stability svahu. Výrazovo a architektonicky je aj dominantný mostná stavba – most cez rieku Hron a potok Lutila. Konštrukciu  monolitického predpätého mosta  tvorí systém „extradosed“, t. j. voľné káble vedené  mimo prierez nosnej konštrukcie cez železobetónové pylóny zmonolitnenými s nadpodporovými priečnikmi. Svojím dispozičným návrhom a konštrukčným riešením vytvára pútavú konštrukciu pohľadovo značne exponovanej stavby na hranici intravilánových území. Most je pohľadovo pôsobivý, proporčne odpovedá mierke krajiny a jeho konštrukcia vyjadruje súčasnú dobu a pokrok vo vede i technológii, a svojím dopravným komfortom predovšetkým dobre slúži užívateľom cesty.

Rýchlostná komunikácia R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa
novostavba – Žiar nad Hronom, Banskobystrický kraj 
Projektant architektonickej časti: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Projektant odborných častí: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
– líniová časť cesta R1: Ing. Miroslav Novodomec
– dominantná stavba most nad potokom Lutila a riekou Hron: Ing. Jaroslav Guoth
Hlavný zhotoviteľ: Združenie Žarnovica II
Členovia:  Doprastav, a. s. – líder združenia Inžinierske stavby, a. s., Strabag s. r. o., Eurovia CS a. s.
Hlavný stavbyvedúci: Ján Karásek
Stavebník: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Dozorná činnosť: Inžinierske združenie AMBERG & SGS, v zastúpení AMBERG ENGINEERING SLOVAKIA, s.r.o.
Investičné náklady s DPH: 130,2 mil. €
Stavebné náklady s DPH:  123,3 mil. €
Lehota výstavby: 11/2008 – 06/2011

FOTO: Peter Brenkus

Časopis ASB – architektúra, stavebníctvo, biznis – Generálny mediálny partner STAVBA ROKA 2011

–>–>