Nová hlavná stanica v Brne.
Galéria(7)

Nová hlavná stanica v Brne: Medzinárodnú súťaž vyhrali Holanďania

Partneri sekcie:

Nová brnenská hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects. Výber odbornej poroty, v ktorej zasadla aj architektka Eva Jiřičná či urbanista Peter Gero, minulý týždeň potvrdilo vedenie mesta Brno aj Správa železníc.

Oceňované hlavné stanice v holandskom Rotterdame, Amsterdame či Haagu spája autorské meno ateliéru Benthem Crouwel Architects. Teraz sa podpíšu aj pod novú hlavnú stanicu Brna.

„Autori víťazného návrhu budú dozerať na kvalitné spracovanie projektovej dokumentácie novej budovy. Budú zárukou toho, že po dokončení bude nová stanica nielen pýchou južnej Moravy, ale tiež miestom, ktoré budú cestujúci využívať naozaj s radosťou. Predpokladané dokončenie novej budovy hlavnej stanice sa datuje do roku 2032 až 2035, kedy už bude hotová aj časť novej štvrte Trnitá,“ uviedol námestník generálneho riaditeľa pre modernizáciu dráhy Mojmír Nejezchleb zo Správy železníc.

Architekti sa zamerali na plynulé začlenenie do mestskej siete, obohatenie verejného života novej štvrte, komfortné a ľahké využívanie s vynikajúcimi možnosťami prestupu. Výsledkom má byť reprezentatívna budova, ktorá posilňuje identitu Brna.

Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne.

 Návrh ešte nie je kompletný

„Podľa poroty v sebe víťazný návrh kombinuje odkaz na historické verejné budovy s moderným prestupným uzlom a kvalitným verejným priestranstvom. Kladie dôraz na brnenského genia loci a starostlivé posúdenie praktického fungovania novej budovy stanice a jej okolia,“ doplnil mestský architekt Michal Sedláček, ktorý zároveň zasadal v odbornej porote.

„Počas súťaže sme tiež odporučili niektoré časti návrhu ešte prepracovať, výsledok tak bude lepšie odpovedať súčasným prísnym požiadavkám na novú hlavnú budovu,“ dodal. 

„Modernizované srdce brnenského železničného uzlu na novom mieste pri rieke Svratka významne ovplyvní budúci rozvoj mesta. Zjednodušením siete koľají dôjde k odstraňovaniu bariér a uvoľneniu rozsiahlych plôch v centre mesta pre parky, rekreáciu a väčšiu výstavbu bytov. Historický železničný viadukt sa stane promenádou medzi centrom mesta a novou stanicou. Nová stanica z oboch strán obklopí verejný priestor, s centrom mesta ju spojí nový bulvár so stromoradím a električkovou linkou,“ priblížila primátorka Brna Markéta Vaňková.

Ďalšie benefity pripomenul prvý námestník primátorky Petr Hladík: „Jedným z cieľov novej stanice je umožniť na jednom mieste rýchly prestup medzi vlakovou, autobusovou a mestskou hromadnou dopravou. A to vrátane priaznivých podmienok pre začlenenie liniek pripravovanej vysokorýchlostnej železnice v smeroch na Prahu, Ostravu aj Viedeň. Podstatný je zároveň komfort pre peších i cyklistov, cestujúcich i nových susedov hlavnej budovy.“

Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne. | Zdroj: KAM Brno

Modernizácia ja nutná

Brnenský železničný uzol už dnes kapacitne ani technicky nevyhovuje a je nutná jeho modernizácia. Bez nej by Brno uviazlo na konci minulého storočia, keď sa spolu s vybudovaním nákladného prieťahu udiala posledná veľká zmena.

Na stavbu novej stanice na novom mieste pritom bolo Brno už niekoľkokrát pripravené, plány však opakovane zastavila nepriaznivá situácia od veľkej hospodárskej krízy počas druhej svetovej vojny až po okupáciu v roku 1968.

Nová hlavná stanica je najdôležitejšou súčasťou modernizácie brnenského železničného uzla. Jej polohu pri rieke uprednostnila Centrálna komisia Ministerstva dopravy 30. mája 2018. Ešte skôr o nej v tom istom roku rozhodli zástupcovia mesta aj kraja.

Medzinárodná urbanisticko-dopravná-architektonická súťaž na návrh novej hlavnej stanice v Brne bola vyhlásená 31. augusta 2020 a porota o víťazných návrhoch rozhodla na dvojdennom zasadnutí 1. a 2. júla 2021.

„Išlo o najväčšiu architektonickú súťaž v histórii Česka a cieľom súťažiacich bolo navrhnúť hlavnú budovu vrátane kompletného riešenia okolitého verejného priestranstva, administratívne budovy, bývanie a občiansku vybavenosť, autobusovú stanicu, terminál mestskej hromadnej dopravy aj prepojenie chodníkov pre peších,“ pripomenul radca pre oblasť územného plánovania a rozvoj Filip Chvátal.

Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne. | Zdroj: KAM Brno

Takmer 50 poslaných prihlášok

Išlo o dvojfázovú užšiu projektovú súťaž o návrh. Do prvej fázy sa zapojilo celkom 12 tímov. Tri boli oslovené ihneď, ďalších 9 vybrala odborná porota zo 46 poslaných prihlášok a portfólií architektov. Medzi nimi boli napríklad autori stanice vo Viedni, Berlíne, Rotterdame, Haagu, Bologni, Londýne či Birminghame.

V prvej fáze 12 súťažiacich rozpracovalo svoje návrhy. Štyri z nich postúpili do druhej fázy súťaže, v ktorej ich architekti dopracovali podrobnejšie. Organizátorom súťaže bola Kancelária architekta mesta Brno a spoločnými zadávateľmi boli Brno a Správa železníc.

Všetky návrhy z oboch fáz súťaže si verejnosť bude môcť pozrieť na výstave na Krížovej chodbe brnenskej Novej radnice. Vernisáž aj s účasťou víťazného tímu prebehne 30. septembra 2021. Predstavený bude aj veľký model novej štvrte Trnitá, ktorý počas hodnotenia používala odborná porota. Priamo do modelu boli totiž vkladané súťažné modely jednotlivých tímov s navrhnutými budovami i nadväzujúcim verejným priestranstvom.

Nová hlavná stanica v Brne.
Nová hlavná stanica v Brne. | Zdroj: KAM Brno

Všetky návrhy nájdete na webových stránkach Kancelárie architekta mesta Brno.

red