image 75136 25 v1
Galéria(7)

Rozštiepené stoličky a stoly od Arika Levyho

Partneri sekcie:

Na veľtrhu Salone del Mobile 2015 v Miláne predstavila spoločnosť TON sériu nových produktov od svetoznámeho izraelského dizajnéra Arika Levyho, Split a Bloom. Rad Split prepája viac než 150-ročnú technológiu ohýbania dreva so súčasným dizajnom a uvádza ju v úplne novej koncepcii.

01 Split barstool high   low   Bloom table location
02
03 Split chair   Bloom table location
04 Split lounge armchair   Bloom table location
05 Arik LEVY 2013 photo Daniele de Carolis
Split chair location

Od začiatku som chcel uchopiť minulosť a previesť ju do budúcnosti,“ opísal inšpiráciu Arik Levy. „Všetky produkty z tejto rodiny sa zrodili z jednej myšlienky – myšlienky ohýbania. Nie však spôsobom, ktorý sa robí bežne, ale chcel som mu dať nový tvar. V tomto prípade rozdeliť drevo na dve časti a každú ohnúť iným smerom. Je to nová skúsenosť nielen pre mňa, ale aj TON a samotný produkt.“

 Vysoká a nízka barová stolička Split pri barovom stole Bloom.

Split z ohýbaného dreva

Technológia na ručné ohýbanie dreva dostala konkrétnu podobu od roku 1856, keď Michael Thonet získal privilégium na ohýbanie dreva pomocou vodnej pary alebo variacej tekutiny. O rok neskôr otvoril svoju prvú továreň v Koryčanoch v Českej republike, v roku 1861 ďalšiu v Bystřici pod Hostýnem. Thonet založil ešte množstvo ďalších prevádzok, z ktorých dnes naplno fungujú len tri. Továreň v Bystřici pod Hostýnem sa po II. svetovej vojne stala národným podnikom, ktorý zmenil názov na TON – Továreň na ohýbaný nábytok. Od roku 1994 už TON funguje ako suverénna značka so súkromným vlastníctvom.

Remeslo s tradíciou dlhšou než 150 rokov umožnilo aj vznik stoličky Split (z angl. rozštiepiť) – dizajnového prvku, ktorý sa doposiaľ nepodarilo vytvoriť. „Po prvýkrát je ručne ohýbaný rozštep masívneho dreva pri sedacom nábytku dizajnovým a zároveň funkčným prvkom,“ priblížil marketingový riaditeľ TON-u Jan Juza. Celý komplet sa skladá zo stoličky, barovej stoličky, kresla a lounge kresla. Základ stoličky tvorí ručne ohýbaný rozštep masívneho dreva, ktorý vytvára podperu sedáka aj operadlovej časti. Tá je elegantne zasunutá za sedadlo, ktoré je tiež vytvorené z masívneho dreva. K dispozícii je aj čalúnený variant.

Barová stolička v dvoch výškach vychádza z tvaru stoličky, v spodnej časti je však prepojená ohýbaným spojom. Ten pri sedení vytvára komfortnú podporu na nohy. Opäť sa dá zvoliť čalúnenie opierky a sedadla. Minimalisticky riešené kreslo je vhodné k jedálenskému stolu, do obývacích priestorov alebo ako priestorový solitér. Sedadlo s detailom odkrytého masívneho dreva objíma vyššie, celočalúnené operadlo. Subtílne lounge kreslo má zvýšené zadné operadlo, komfortné čalúnenie a ergonómiu sedla. Zaujímavé je tiež detailom šva na vrchnej strane operadla a opierok na ruky, ktorý zdobí špeciálne lemovanie.

Minimalisticky riešené kreslo je vhodné k jedálenskému stolu, do obývacích priestorov alebo ako priestorový solitér. Sedadlo s detailom odkrytého masívneho dreva objíma vyššie, celočalúnené operadlo.

Kolekcia stoličiek Split.

Subtílne lounge kreslo má zvýšené zadné operadlo, komfortné čalúnenie a ergonómiu sedla. Zaujímavé je tiež detailom šva na vrchnej strane operadla a opierok na ruky, ktorý zdobí špeciálne lemovanie.

Farba ako charakter

Split však nie je iba o unikátnej technológii ručného ohýbania. „Rozmýšľal som nad tým, čo ešte môžem dať stoličke okrem jej tvaru. Preto som zvolil farebné spracovanie v gradiente. Hoci sa v prírode vyskytuje v mnohých podobách, nie je ľahké zhotoviť ju. Táto farba sa objavuje pri východe a západe slnka, hladine mora či farebných listov stromov,“ prezradil ďalšiu špecialitu Splitu Arik Levy. Ten vybral osobitú sériu troch farieb, v ktorých sa bude gradient na novú kolekciu striekať vo variante jaseňa. Každý kus, ktorý takto vznikne, je originálom vytvoreným skúsenými ľudskými rukami. Rovnako ako v prípade tradičnej technológie spoločnosti TON.

Aj kolekcia stolov Bloom sa pohráva s technológiou ohýbania dreva do podoby rozvetvenej podnože. V tomto prípade však jednotlivé části nevychádzajú z jedného kusa, ale ohýbajú sa každý zvlášť. „Ich spojením vzniká tvar pripomínajúci rozštiepený kus kmeňa či kvitnúcej rastliny,“ hovorí Juza. Okrem jedálenského stola má tento koncept aj séria piatich stolčekov s centrálnou podnožou vo výške od 30 do 105 centimetrov. „Ich využitie je možné v obývacích priestoroch, ale aj v baroch, kaviarňach či reštauráciách,“ dodáva Juza. Pri vrchnom pláte sa dá vyberať z guľatých či hranatých tvarov.

Arik Levy (1963) Umelec, dizajnér, fotograf a filmár sa narodil v izraelskom Tel Avive, dnes pôsobí vo svojom štúdiu v Paríži. Do Európy sa presťahoval v roku 1988 a o tri roky neskôr absolvoval s vyznamenaním odbor priemyselného dizajnu na Art Center Europe vo Švajčiarsku. Po pracovnej stáži v Japonsku, kde sa zaoberal výrobkami a objektmi na výstavy, sa Levy vrátil do Európy a venoval sa scénografii súčasného tanca a opery. Založením vlastnej firmy sa však vrátil k priemyselnému dizajnu a umeniu. Rešpektovaný je najmä za dizajn nábytku a osvetlenia. Jeho práce sú zastúpené nielen v prestížnych muzeách a galériách, ale aj v produktových portfóliách firiem po celom svete. Foto: Daniele de Carolis

Arik Levy (1963)
Umelec, dizajnér, fotograf a filmár sa narodil v izraelskom Tel Avive, dnes pôsobí vo svojom štúdiu v Paríži. Do Európy sa presťahoval v roku 1988 a o tri roky neskôr absolvoval s vyznamenaním odbor priemyselného dizajnu na Art Center Europe vo Švajčiarsku. Po pracovnej stáži v Japonsku, kde sa zaoberal výrobkami a objektmi na výstavy, sa Levy vrátil do Európy a venoval sa scénografii súčasného tanca a opery. Založením vlastnej firmy sa však vrátil k priemyselnému dizajnu a umeniu. Rešpektovaný je najmä za dizajn nábytku a osvetlenia. Jeho práce sú zastúpené nielen v prestížnych muzeách a galériách, ale aj v produktových portfóliách firiem po celom svete.
Foto: Daniele de Carolis

text:red

FOTO: TON

Článok bol uverejnený v časopise ASB.