Rozštiepené stoličky a stoly od Arika Levyho

image 75136 25 v1

Na veľtrhu Salone del Mobile 2015 v Miláne predstavila spoločnosť TON sériu nových produktov od svetoznámeho izraelského dizajnéra Arika Levyho, Split a Bloom. Rad Split prepája viac než 150-ročnú technológiu ohýbania dreva so súčasným dizajnom a uvádza ju v úplne novej koncepcii.

Od začiatku som chcel uchopiť minulosť a previesť ju do budúcnosti,“ opísal inšpiráciu Arik Levy. „Všetky produkty z tejto rodiny sa zrodili z jednej myšlienky – myšlienky ohýbania. Nie však spôsobom, ktorý sa robí bežne, ale chcel som mu dať nový tvar. V tomto prípade rozdeliť drevo na dve časti a každú ohnúť iným smerom. Je to nová skúsenosť nielen pre mňa, ale aj TON a samotný produkt.“

 Vysoká a nízka barová stolička Split pri barovom stole Bloom.

Split z ohýbaného dreva

Technológia na ručné ohýbanie dreva dostala konkrétnu podobu od roku 1856, keď Michael Thonet získal privilégium na ohýbanie dreva pomocou vodnej pary alebo variacej tekutiny. O rok neskôr otvoril svoju prvú továreň v Koryčanoch v Českej republike, v roku 1861 ďalšiu v Bystřici pod Hostýnem. Thonet založil ešte množstvo ďalších prevádzok, z ktorých dnes naplno fungujú len tri. Továreň v Bystřici pod Hostýnem sa po II. svetovej vojne stala národným podnikom, ktorý zmenil názov na TON – Továreň na ohýbaný nábytok. Od roku 1994 už TON funguje ako suverénna značka so súkromným vlastníctvom.

Remeslo s tradíciou dlhšou než 150 rokov umožnilo aj vznik stoličky Split (z angl. rozštiepiť) – dizajnového prvku, ktorý sa doposiaľ nepodarilo vytvoriť. „Po prvýkrát je ručne ohýbaný rozštep masívneho dreva pri sedacom nábytku dizajnovým a zároveň funkčným prvkom,“ priblížil marketingový riaditeľ TON-u Jan Juza. Celý komplet sa skladá zo stoličky, barovej stoličky, kresla a lounge kresla. Základ stoličky tvorí ručne ohýbaný rozštep masívneho dreva, ktorý vytvára podperu sedáka aj operadlovej časti. Tá je elegantne zasunutá za sedadlo, ktoré je tiež vytvorené z masívneho dreva. K dispozícii je aj čalúnený variant.

Barová stolička v dvoch výškach vychádza z tvaru stoličky, v spodnej časti je však prepojená ohýbaným spojom. Ten pri sedení vytvára komfortnú podporu na nohy. Opäť sa dá zvoliť čalúnenie opierky a sedadla. Minimalisticky riešené kreslo je vhodné k jedálenskému stolu, do obývacích priestorov alebo ako priestorový solitér. Sedadlo s detailom odkrytého masívneho dreva objíma vyššie, celočalúnené operadlo. Subtílne lounge kreslo má zvýšené zadné operadlo, komfortné čalúnenie a ergonómiu sedla. Zaujímavé je tiež detailom šva na vrchnej strane operadla a opierok na ruky, ktorý zdobí špeciálne lemovanie.

Minimalisticky riešené kreslo je vhodné k jedálenskému stolu, do obývacích priestorov alebo ako priestorový solitér. Sedadlo s detailom odkrytého masívneho dreva objíma vyššie, celočalúnené operadlo.

Kolekcia stoličiek Split.

Subtílne lounge kreslo má zvýšené zadné operadlo, komfortné čalúnenie a ergonómiu sedla. Zaujímavé je tiež detailom šva na vrchnej strane operadla a opierok na ruky, ktorý zdobí špeciálne lemovanie.

Farba ako charakter

Split však nie je iba o unikátnej technológii ručného ohýbania. „Rozmýšľal som nad tým, čo ešte môžem dať stoličke okrem jej tvaru. Preto som zvolil farebné spracovanie v gradiente. Hoci sa v prírode vyskytuje v mnohých podobách, nie je ľahké zhotoviť ju. Táto farba sa objavuje pri východe a západe slnka, hladine mora či farebných listov stromov,“ prezradil ďalšiu špecialitu Splitu Arik Levy. Ten vybral osobitú sériu troch farieb, v ktorých sa bude gradient na novú kolekciu striekať vo variante jaseňa. Každý kus, ktorý takto vznikne, je originálom vytvoreným skúsenými ľudskými rukami. Rovnako ako v prípade tradičnej technológie spoločnosti TON.

Aj kolekcia stolov Bloom sa pohráva s technológiou ohýbania dreva do podoby rozvetvenej podnože. V tomto prípade však jednotlivé části nevychádzajú z jedného kusa, ale ohýbajú sa každý zvlášť. „Ich spojením vzniká tvar pripomínajúci rozštiepený kus kmeňa či kvitnúcej rastliny,“ hovorí Juza. Okrem jedálenského stola má tento koncept aj séria piatich stolčekov s centrálnou podnožou vo výške od 30 do 105 centimetrov. „Ich využitie je možné v obývacích priestoroch, ale aj v baroch, kaviarňach či reštauráciách,“ dodáva Juza. Pri vrchnom pláte sa dá vyberať z guľatých či hranatých tvarov.

Arik Levy (1963) Umelec, dizajnér, fotograf a filmár sa narodil v izraelskom Tel Avive, dnes pôsobí vo svojom štúdiu v Paríži. Do Európy sa presťahoval v roku 1988 a o tri roky neskôr absolvoval s vyznamenaním odbor priemyselného dizajnu na Art Center Europe vo Švajčiarsku. Po pracovnej stáži v Japonsku, kde sa zaoberal výrobkami a objektmi na výstavy, sa Levy vrátil do Európy a venoval sa scénografii súčasného tanca a opery. Založením vlastnej firmy sa však vrátil k priemyselnému dizajnu a umeniu. Rešpektovaný je najmä za dizajn nábytku a osvetlenia. Jeho práce sú zastúpené nielen v prestížnych muzeách a galériách, ale aj v produktových portfóliách firiem po celom svete. Foto: Daniele de Carolis

Arik Levy (1963)
Umelec, dizajnér, fotograf a filmár sa narodil v izraelskom Tel Avive, dnes pôsobí vo svojom štúdiu v Paríži. Do Európy sa presťahoval v roku 1988 a o tri roky neskôr absolvoval s vyznamenaním odbor priemyselného dizajnu na Art Center Europe vo Švajčiarsku. Po pracovnej stáži v Japonsku, kde sa zaoberal výrobkami a objektmi na výstavy, sa Levy vrátil do Európy a venoval sa scénografii súčasného tanca a opery. Založením vlastnej firmy sa však vrátil k priemyselnému dizajnu a umeniu. Rešpektovaný je najmä za dizajn nábytku a osvetlenia. Jeho práce sú zastúpené nielen v prestížnych muzeách a galériách, ale aj v produktových portfóliách firiem po celom svete.
Foto: Daniele de Carolis

text:red

FOTO: TON

Článok bol uverejnený v časopise ASB.

Komentáre