zeleznicna trat dnv marchegg 3 scaled
Galéria(7)

Do Viedne pocestujeme rýchlejšie: Železnice konečne obnovia trať do Marcheggu i historický viadukt

Z Bratislavy do Viedne pôjdeme rýchlejšie. Doteraz sa tak nedialo najmä pre krátky a zastaraný úsek medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Rakúskom, ktorému chýbala elektrifikácia. Zmení sa to až v roku 2024, vďaka čomu by cesta medzi dvoma hlavnými mestami mala trvať 40 minút.

„Píše sa rok 2024 a z bratislavskej hlavnej stanice jazdia do Viedne vlaky poháňané dieslovými lokomotívami,” hovorí vo svojom príspevku na sociálnej sieti Michal Feik, riaditeľ Odboru komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Dôvodom je krátky, približne kilometrový úsek medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Rakúskom, na ktorom chýbajú troleje.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa tento problém rozhodli riešiť až v roku 2023. Ako informuje BSK, v júni minulého roku vyhlásili železnice verejné obstarávanie na komplexnú rekonštrukciu a elektrifikáciu trate z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom pri mestečku Marchegg. Celý projekt je pritom súčasťou modernizácie medzinárodnej železničnej trate z Bratislavy do Viedne.

Dôvodom navrhovanej rekonštrukcie traťovej koľaje v úseku Devínska Nová Ves št. hr. – ŽST Devínska Nová Ves je zlepšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy. Rovnako je cieľom zlepšiť cezhraničnú osobnú a nákladnú dopravu medzi Slovenskou republikou a Rakúskom, zvýšiť prevádzkovú rýchlosť trate, skrátiť cestovný čas, dosiahnuť lepšie parametre železničnej trate či zvýšiť frekvenciu spojenia na základe zvýšenej kapacity trate. 

zeleznicna trat dnv marchegg 9
Železničná trať Devínska Nová Ves – Marchegg | Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Rekonštrukciou sa zároveň zrušia obmedzenia pre dopravu na železničnom moste, ktoré vyplývajú z nevyhovujúceho stavu masívnej klenbovej časti mosta na 37,910 kilometri. Zníži sa tiež tvorba emisií CO2, hluku či náklady na údržbu železničných mostov, železničného zvršku a spodku. Odstránia sa aj blativé miesta v koľaji a dosiahnutý bude vyšší kvalitatívny štandard v osobnej doprave.

Celkovo bude dielo pozostávať z dvoch stavieb. Prvým je spomenutá elektrifikácie trate medzi Devínskou Novou Vsou a mestom Marchegg. V rámci rekonštrukcie sa uskutočnia aj predelektrifikačné úpravy a komplexná rekonštrukcia trate a mostov, nachádzajúcich sa na 37,910 až 39,105 kilometri jednokoľajnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica.

Pravidelný emailový prehľad informácií zo sveta developmentu a architektúry.

Prihlásiť sa na newsletter ASB

V projekte ide tiež o komplexnú rekonštrukciu mosta – jeho masívnej klenbovej časti, nosných konštrukcií (klenieb) a sanácia spodnej stavby. Pôvodný architektonický vzhľad mosta, teda tehlové klenby, kamenné čelá a piliere ako aj opory mosta, ostanú zachované. Stavba ale musí zahŕňať splnenie požiadaviek na vykonanie elektrifikácie trate a tiež podľa možnosti zohľadniť požiadavky Rakúskych železníc (ÖBB). Vlaky od Marcheggu do Viedne budú totiž na rakúskom území jazdiť rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu. 

Aby to ale bolo možné, musí byť na celom úseku elektrifikovaná trať, pričom na slovenskej strane pôjdu vlaky o nižšiou rýchlosťou .„Návrh trasy rekonštruovanej trate je vyhotovený podľa zásad noriem a predpisov ŽSR a tak, aby vyhovovali pre rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Technické parametre železničného zvršku musia spĺňať v celom úseku požiadavky nanajvyššiu traťovú rýchlosť 120 kilometrov za hodinu,” uvádza sa v súťažných podkladoch zákazky slovenských železníc. Celkovo by mala cesta do Viedne trvať po novom 40 minút. 

zeleznicna trat dnv marchegg 1 scaled
Železničná trať Devínska Nová Ves – Marchegg | Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Dnes už je známy aj víťaž súťaže. Stala sa ním rakúska spoločnosť PORR, ktorá ponúkla najnižšiu navrhovanú zmluvnú cenu vo výške 10 940 261,94 eur bez DPH. Firma tak splnila všetky podmienky obstarávateľa uvedené oznámení o vyhlásení verejného obstarávania a v súťažných podkladoch. Rekonštrukcia by mala trvať 300 dní, čo znamená, že hotová by mala byť v závere tohto roka. Konečný termín bude žáležať aj od toho, či sa proti výsledkom tendra niekto neodvolá.

„Elektrifikácia trate z Devínskej Novej Vsi na hranicu s Rakúskom, vrátane modernizácie hraničného mosta, bude znamenať priame a najrýchlejšie vlakové spojenie pre tisícky obyvateľov Slovenska, ktorí cestujú do Viedne a ďalej do sveta. Je to súčasť koridoru z bratislavskej Hlavnej stanice, kde prichádzajú rýchliky z celého Slovenska,“ informovalo Ministerstvo dopravy SR.

Vyjadril sa aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja, Juraj Droba: „Koľajová doprava je jedným z najbezpečnejších spôsobov dopravy a zároveň aj najudržateľnejším pre životné prostredie. Preto je väčšina strategických dopravných projektov v kraji orientovaná na rozvoj koľajovej dopravy – železničnej aj električkovej.”

Tento projekt výrazné ovplyvní cestovanie do metropoly Rakúska – v dobrom slova zmysle. Spojenie Bratislavy a Viedne bude konečne rýchlejšie, z čoho vyplýva, že pre ľudí bude cesta vlakom v tomto smere atraktívnejšia. Dnes trvá cesta približne jednu hodinu, obnovou trate bude táto trasa rýchlejšia o 20 minút. A to už môže byť u niektorých skupín ľudí na zváženie, či zvolia auto alebo ekologickejšiu formu dopravy – vlak. 

Na škodu ale ostáva, že zámer bude realizovaný až teraz. Zatiaľ čo v Taliansku dosahujú vlaky rýchlosť 360 kilometrov za hodinu, po rakúskych zrekonštruovaných koľajniciach jazdia až 230 kilometrovou rýchlosťou a v Nemecku idú rýchlovakmi už od roku 1991. Na porovnanie, v hlavnom mesta Slovenska sú v roku 2024 vlaky poháňané dieslovými lokomotívami.

Opäť teda narážame na fakt, že slovenské železnice trpia výrazným investičným dlhom. Ak sa toto nezmení a Slovensko nezačne masívne investovať do železničnej infraštruktúry, naša krajina sa bude od vyspelých štátov naďalej vzďalovať. A pod masívnu investíciu patrí aj vybudovanie a rekonštrukcia nových staníc, vrátane tej v Bratislave. Hlavná železničná stanica je stále hanbou mesta a je skutočne možné, že sa to v tomto desaťročí nezmení.

default
zeleznicna trat dnv marchegg 3 scaled
default
zeleznicna trat dnv marchegg 9
zeleznicna trat dnv marchegg 1 scaled
zeleznicna trat dnv marchegg 7 scaled
zeleznicna trat dnv marchegg 8

Komplexná rekonštrukcia a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves – štátna hranica (Marchegg)

Obstarávateľ: Železnice Slovenskej republiky
Stavebník: PORR s.r.o.
Rozpočet: 10 940 261,94 eur bez DPH
Dĺžka realizácie: 10 mesiacov