cassovar business center ii kosice
Galéria(1)

Cassovar Business Center II Košice

Urbanistická kompozícia celého areálu umožňuje vytvoriť jasnú a prehľadnú funkčno-prevádzkovú väzbu jednotlivých blokov. Primárnym sa v celom Komplexe javí dvojpodlažná hmota retailu, teda obchodných prevádzok, ktoré sú avizované nástupným priestorom s pôvodným komínom pivovarského areálu. Ten zostáva zachovaný ako stopa po funkcii tohto miesta a tiež ako signálny a orientačný bod nového areálu Cassovar.

cassovar business center ii kosice 7155 big image
   

Cassovar Business Center II Košice
novostavba
Košice, Žriedľová ul. č. 9

Autori architektonického riešenia:  Ing. arch. Ľubomír Závodný, Ing. arch. Tomáš Auxt, Ing. arch. Tomáš Bartko
Projektanti architektonickej časti:  Ing. arch. Ľubomír Závodný, Ing. arch. Tomáš Auxt
Ing. arch. Tomáš Bartko
Projektant stavebnej časti: Ing. Ľubomír Žemľa
Hlavný zhotoviteľ: Skanska SK a. s.
Hlavný stavbyvedúci: Ján Somora
Stavebník: Hotel Cassovar a. s.
Dozorná činnosť: PeeMDe Global , a. s.    
Celkové investičné náklady bez DPH:  neuvádzajú sa
Stavebné náklady bez DPH:  24,15 mil. €
Lehota výstavby: 07/2011 – 11/2012 

Lokalita stavby je situovaná na rozhraní dvoch mestských častí Košíc – Staré mesto a Nové mesto (Terasa). Tvorí ju bývalý areál  Pivovaru Košice, ktorý svoju prevádzku ukončil asi pred desiatimi rokmi. Areál sa nachádza za západnou hranicou mestskej pamiatkovej rezervácie, od ktorej ho oddeľuje bytová a občianska zástavba Kuzmányho ulice. Urbanistická koncepcia je budovaná na začlenení areálu do existujúcej zástavby a dopravných vzťahov v území s dôrazom na ich dobudovanie a vzájomné prepojenie. Vďaka tejto základnej koncepcii sa v Komplexe Cassovar objavujú nielen prvky optimalizácie urbanistických väzieb s okolím, ale priamo prvok odstránenia v súčasnosti výrazného pocitu izolovanosti a diskontinuity v území ako celku v širšom kontexte spojenia historického mesta so svojim bezprostredným okolím. Obytný komplex, ktorý je súčasťou celej koncepcie zástavby Cassovar sa prirodzeným spôsobom včleňuje a zo západnej strany týmto uzatvára existujúci obytný komplex vežových obytných domov na rohu Vojenskej a Kuzmányho ulice, radovú zástavbu Kuzmányho ulice, zatáčajúcu sa na Floriánsku s ukončením Eurodomom. Uzatvára a vymedzuje ju nielen hmotovo a komunikačne  (novou verejnou komunikáciou v rámci Komplexu Cassovar), ale aj kompletizuje z hľadiska funkčnej náplne. Samotné objekty Cassovar Business Center I. a II. sú koncipované ako kompaktný blok na ktorom vyrastajú dve administratívne budovy. Vzájomne prepojené celky, vytvárajúce z hľadiska zástavby južné a severné ohraničenie nielen areálu, ale aj celého urbanistického celku pod terénnym zlomom Terasa. Rovnako aj z funkčného hľadiska reflektuje nielen potreby samotného areálu, ale aj širšieho okolia (Steel Aréna, komplex súdov.)

Urbanistická kompozícia celého areálu umožňuje vytvoriť jasnú a prehľadnú funkčno-prevádzkovú väzbu jednotlivých blokov. Primárnym sa v celom Komplexe javí dvojpodlažná hmota retailu, teda obchodných prevádzok, ktoré sú avizované nástupným priestorom s pôvodným komínom pivovarského areálu. Ten zostáva zachovaný ako stopa po funkcii tohto miesta a tiež ako signálny a orientačný bod nového areálu Cassovar. Z verejného priestranstva na Žriedlovej ulici je vytvorená jednopodlažná vnútorná komunikácia pasáže prepájajúca dvojpodlažný obchodný priestor objektu CBC I. Do nástupného priestoru na Žriedlovej ulici ústi aj samostatný vstup do haly administratívnej časti objektu CBC.II. Zamestnanci administratívy majú možnosť prechodu z haly suchou nohou do pasáže. Dominantným prvkom objektu CBC II  je vertikálne komunikačné prepojenie schodiskom a výťahom, navrhnuté ako  vizuálne otvorené a vytvára tak priame vizuálne prepojenie s Retailom aj z vertikálneho komunikačného jadra administratívy.

Zo strany Floriánskej ulice je navrhovaný vstup do zásobovania a rovnako aj vjazdy do parkoviska v suterénoch CBC II. Parter CBC II. je vyhradený prenajimateľným obchodným priestorom. V tejto etape sa počíta s priamym prepojením retailu  na dvojpodlažný obchodný priestor 2. etapy – CBC I. Priestor retailu ponúka variabilné dispozičné delenie podľa veľkosti a druhu obchodných prevádzok a prevádzok služieb, pričom ponúka prevádzky od menších až po veľké prevádzky služieb. Návštevníci týchto priestorov majú možnosť parkovať v dvoch podzemných podlažiach s možnosťou priameho prepojenia do vnútornej pasáže retailu, pričom vo večerných a nočných hodinách zostáva v prevádzke vertikálne komunikačné prepojenie. Celá strecha retailu je navrhnutá ako zelená s úpravami členenia tak, aby bol vytvorený prirodzený terasový ráz tejto plochy a korešpondoval a nadväzoval s realizovanou zelenou strechou na CBC I. V celkovej urbanistickej štúdii na dvojpodlažnú hmotu retailu nadväzujú dve hmoty administratív, pričom navrhovaná 3. etapa rieši administratívu južnej časti pozemku a doplnenie dvojpodlažnej obchodnej podnože. Administratívny objekt leží na zasunutej časti technického podlažia a hlavnou tvarovanou osempodlažnou hmotou urbanisticky reaguje na kontext s okolím. Sedem typických podlaží a jedno ustúpené podlažie sú riešené ako dispozičný päť-trakt s vnútornými administratívnymi prevádzkami zasadačiek, hygieny a technických blokov. Po obvode sú rozmiestnené kancelárske plochy, ktoré ponúkajú členenie na veľkopriestory až po samostatné kancelárie. Na najvyššom ustúpenom podlaží sa nachádzajú priestory vedenia administratívy.

Návrh je spracovaný tak, že svojim hmotovo-priestorovým a architektonicko-výtvarným riešením je v súlade s celkovým Komplexom Cassovar a zvlášť je prihliadané na jeho druhú etapu Cassovar Business Center I. a rieši jeho druhú časť – CBC II. Je vytvorená hmotovo priestorová kompozícia, ktorá pokračuje, rozvíja a dopĺňa zámer prezentovaný urbanistickou štúdiou spracovanou v r.2006 spoločnosťou Global Group a.s a UHA mesta Košice ako obstarávateľom. Súčasťou celého komplexu je aj Rezidencia Cassovar (1.etapa Komplexu Cassovar). Dvojpodlažná hmota retailu má vnímanú najmä vstupnú časť smerujúcu k centru mesta Košíc a otočenú k obytnému komplexu, ktorého parter má tiež funkciu obchodnú. Architektonické výrazové kvality sú tak kladené primárne na túto vstupnú zónu.

Dôležitým prvkom celého areálu je zelená strecha retailovej časti, kde je vytvorená oddychová zelená zóna. Vytvára zelené átrium pre vizuálne vnímanie pracovníkov administratívy. Hlavná osempodlažná hmota administratívy z toho jedným ustúpeným podlažím je vertikálne tvarovaná ako prelomený zahnutý blok, ktorého výraz má vytvárať dojem, ktorý prezentuje spoločnosť T-Systems, budúcim užívateľom tejto budovy. Architektonicko výtvarné riešenie tak reaguje na technologickú vyspelosť spoločnosti a materiálovo sa dostáva aj do výrazových prostriedkov tejto budovy s použitím materiálov ako sú sklo a hliník. Symbolikou sa snaží korešpondovať s výrazom efektívnej a rýchlej jachty, ktorá je prezentovaná ako motív marketingových materiálov spoločnosti T-Systems.

Viac o tejto stavbe si môžete prečítať v článkoch Príbeh Cassovaru dorozprávajú ludia a Wellness centrum v Cassovare.

Časopis ASB – Architektúra, Stavebníctvo, Biznis – Generálny mediálny partner súťaže STAVBA ROKA 2013

FOTO: archív SKANSKA SK a. s.

–>–>