Casa Inka – Dom Inkov
Galéria(10)

Casa Inka – Dom Inkov

Partneri sekcie:

Casa Inka – čiže Dom Inkov. Tentoraz nie v peruánskom meste Cuzco či bájnom Macchu Picchu, ale v rámci Jégého aleje v Bratislave. S bytovým komplexom však nemá nič spoločné, iba ak uličnú fasádu. Po vstupe do Casa Inka sa už zabúda na slovenskú realitu a na návštevníka pôsobí interiér s atmosférou peruánskej kultúry. Našťastie, nie umelo prenesenej na Slovensko, ale autentickej – s jemnými dizajnérskymi detailmi, ktoré rešpektujú obsah priestoru určeného najmä na reštauráciu, ale zároveň dokumentujú výrazný autorský rukopis.

Sen o kúsku Peru
Na začiatku bol sen dvoch spolužiakov, ktorí pred 25 rokmi prišli z Peru študovať do vtedajšieho Česko-Slovenska. Vtedy mali Carlos Sotelo a Wilbert Recabarren osemnásť rokov a vytrvalú nádej, že si sem prenesú kus svojej krajiny z Južnej Ameriky.  Sen sa nedávno naplnil do podoby Casa Inka, ktorá je prvou originálnou ­peruánskou reštauráciou na Slovensku.

„Keď sme konečne našli vhodný priestor, museli sme sa rozhodnúť medzi etnoštýlom alebo elegantnou reštauráciou,“ hovorí spolumajiteľ reštaurácie Carlos Sotelo. „Pomohlo nám stretnutie s dizajnérom Richardom Furendom, ktorý navrhol celý interiér. Richard mal však viac úloh. Najprv mal vydolovať z priestoru maximum úžitkovosti. Potom dozeral, aby naše nadšenie pri prezentácii krajiny nevytvorilo gýč, a v neposlednom rade mal vytvoriť útulný elegantný priestor, na ktorý sme mali ­obmedzený rozpočet. Myslím, že sa mu to podarilo.“

I keď ekonomika nepustí, výsledkom spolupráce investora a dizajnéra nemal byť jednoduchý dom, kde sa chodí len najesť. Zároveň to nemal byť priestor s prvoplánovými odkazmi na peruánsku tradíciu. Výsledkom je minimalistický prístup, ktorý Peru pripomína iba v náznakoch. Neupozorňuje na prvky, ktoré by mali byť samozrejmé. Hranica medzi súčasným prístupom a tradíciou sa zotrela, obidve polohy sa prelínajú v harmonickej kompozícii.

Vzťahy medzi jednotlivými prvkami v celkovej skladbe sú vyvážené a oslovujú cez tvarové akcentovanie detailu. Jeho jednoduchosť a čistota sa prejavujú aj v jasných farbách. Fialová je fialovou a oranžová oranžovou – tak ako na peruánskych pončách alebo pestrofarebných dekách.

Medzi celkom a detailom
Dispozičné riešenie priestoru bolo dané nosnými a obvodovými múrmi a vychádzalo z pôvodného zámeru fastfoodového bistra. Po zmene návrhu sa dizajnér rozhodol opticky skrátiť jeho pretiahnutý tvar. Vybúrali sa priečky, urobila výmena medzi kuchyňou a toaletami, zmenili sa proporcie objemu podhľadov, zvolila sa štýlová farebnosť.

„Podhľady sú navrhnuté ako jednoduché kónické tvary, ktoré sa objavujú aj v peruánskej kultúre, architektúre i grafike,“ hovorí autor konceptu, dizajnér Richard Furenda. „Tento prvok sa zopakoval aj pri nábytku – najmä na nohách stolov a v detailoch baru. Detaily sú veľmi decentné, podobne ako je peruánska kultúra a mierumilovný spôsob života Peruáncov.“

Tvarová koncepcia podhľadov vytvára strechu domu, pod ktorou sa stretávajú kamaráti, priatelia a známi s dobrým vínom v ruke a pri jednom stole ako rodina. Sám dizajnér priznáva, že do peruánskej kultúry i zvyklostí vstupoval len pomaly, ale vytrvalo. Pozorne načúval rozprávaniu majiteľov reštaurácie, aby sa ponoril do tajuplnej krajiny Inkov.

Pri tvorbe interiéru vylúčil Richard ­Furenda efektné doplnky, ktoré by kazili precíznu štruktúru celku. Sólisti sa podriadili orchestru a najmä dirigentovi. To však neznamená, že sa nemohli ­prejaviť v rafinovanej hre svetla a tieňa (lampy na strope, ústredná slnečná lampa so sochárskymi parametrami), prekvapujúcou prítomnosťou (originálna socha v nike), či farebnej rozmanitosti (osvetlenie baru). Dizajn sa stretáva a dopĺňa aj s grafickým stvárnením logotypov od Oswalda.

Pohyb po priestore je plynulý, ústredné rozdelenie stolov je efektívne. Vo vstupe na os interiéru sú dvojmiestne stoly, ktoré sa podľa potreby dajú prisúvať na jednu či druhú stranu. Hlavný prevádzkar Mr. Lou spoľahlivo usmerňuje flexibilitu priestoru, ktorá zaručuje zákazníkovu spokojnosť i zámer majiteľov.

Dobrá reštaurácia
Samozrejme, dobrá reštaurácia má svoje ústredné poslanie – poskytnúť chutné jedlo. A v tomto prípade je naozaj neopozerané. Peruánska kuchyňa sa zrodila splynutím domácich chutí a prísad s technikami a zvykmi prinesenými španielskymi, talianskymi, čínskymi a japonskými prisťahovalcami. Peru je jednou z krajín s najväčším množstvom štandardizovaných národných jedál – je ich takmer 500.

Seco de res con frejoles, ají de gallina, bistec a lo pobre, chicharrón de pollo, chaufa de Pollo – to je aspoň niekoľko z hlavných jedál originálneho jedálneho lístka pripravovaného peruánskym kuchárom Edgarom. A k tomu rôzne špeciality, slávne juhoamerické vína, dezerty a, navyše, pridaná hodnota: atmosféra Domu Inkov.

Prvý mesiac prevádzky Casa Inka ukázal, že vzdialenosť medzi Slovenskom a Peru sa zmenšuje. Zvyklosti ľudí sú železnou košeľou, ale dobré veci si svoju cestu nájdu. Sám dizajnér tvrdí, že priestor ešte nie je ukončený. Vyvíja sa, dopĺňa, upravuje – veď nejde len o priestor, je to o živote ľudí, ktorí sem chodia. Plánovaná je inštalácia reliéfov na bočné steny, umiestnenie zelene i dokončenie vstupu… Základný obraz Casa Inka je už však tu – vitajte v Peru!

Casa Inka
Miesto:  Jégého 12, Bratislava – Jégého alej
Dizajnérsky koncept:  IN studio
Hlavný dizajnér projektu:  Richard Furenda
Stavebný projekt  IN studio
Začiatok výstavby: 03/2009
Koniec výstavby: 04/2010
Obklady, dlažby, sanita:  Kamene Slovakia, s. r. o.
Stavebné práce:  Michal Kuzmiak
Svietidlá:  2M elektro.sk, s. r. o.
Interiérové dvere: Airsonic, s. r. o.
Výroba nábytkových komponentov:  FAMI
Dizajn nábytku:  IN studio

Ľudo Petránsky
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.