Britský skok, fínsky (sú)lad
Technicistickú estetiku v dizajne administratívnych priestorov potvrdila ako aktuálny trend minulý rok v novembri cena časopisu FX v kategórii koncepcie pracovného priestoru. Získali ju Jump Studios, jeden z veľkých nových zjavov britského interiérového dizajnu.
Jedným z vrcholov uhladenejšieho prejavu sú interiéry fínskeho ateliéru Valvomo, ktorý je pojmom aj v nábytkovom dizajne.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Symbolická dráha budovou
Pomerne značný rozpočet na budovu pre 120 zamestnancov – dva milióny libier – cítiť už aj v bohatom vybavení špičkovými príkladmi nábytkového dizajnu. Prevažujú nielen diela zo začiatku 50. rokov od Charlesa a Raya Eamesa, ale aj najnovšie diela, najmä od Jaspera Morrisona. Veľkorysý rozpočet sa však prejavil najmä v spôsobe tlmočenia jednej z firemných priorít, ktorou je komunikatívnosť. V budove je deväť konferenčných miestností, množstvo zákutí na chvíle oddychu a horné poschodie má čisto spoločenskú funkciu.
Spomedzi bežných industriálnych signálov, akými sú exponovaná vzduchotechnika, doplnky s puncom všednosti (niektoré stropné osvetľovacie telesá), nevyhnutné kovové prvky a tvary evokujúce stroje a mechanizmy, sa vymykajú predovšetkým materiály.
Na exponovanom mieste pred recepciou sú biele kónické stoličky z polyetulénu od Marcela Wandersa (2004). Foto: Gareth Gardner |
Vnútorné schodisko s prvkami s matným i lešteným kovovým povrchom vyúsťuje do jednej z mnohých odpočinkových zón. Patrí k nemu aj plocha na šmýkanie – dokonale v duchu imidžu firmy. Foto: Gareth Gardner |
Nejde ani tak o kovové dlaždice v reprezentačnej časti budovy a linoleum v korporatívnej modrej farbe, ale najmä o hybridnú kompozitovú fóliu zo sklených vlákien potiahnutú takmer čistým hliníkom od holandského výrobcu L-Sim, ktorá nesie hlavnú informáciu.
Fóliou obložili plochý objekt s mäkkými ohybmi, ktorý je vložený v interiéri a prebieha takmer súvislo poschodiami, rytmicky sa sklápa, raz je vodorovný, raz zvislý. Evokuje dráhu i pohyb, čo sú pojmy charakteristické pre adrenalínový šport spájajúci sa s firmou. V okolí plochy je fólia aj na podlahe – vyznačuje miesto najrýchlejšej trasy interiérom – od recepcie a štvorbokého výrezu v objekte po oddychový priestor pod vnútorným schodiskom na najnižšom poschodí, kde sa plocha z obvodového múra schodiska zalamuje do pódia.
Symbolický objekt vidieť aj v exteriéri. Stojí šikmo na terase ako clona pred sklenou stenou zasadačky. V bodovom osvetlení vyniká z diaľky ako plastika, ako nový akcent k nárožnej vežičke na budove z konca 19. storočia.
Takýto pohľad sa naskytne po vystúpení z výťahu. Vzadu mimo záberu je malá terasa, na druhej strane je spoločenské krídlo s veľkým barom. Foto: Gareth Gardner |
Jedným z akcentov spoločenského krídla sú kreslá Happy vo firemnej modrej od Rogera Perssona (2003). |
Ríša rozptýleného svetla
Zadávatelia sa neuspokojili s nábytkom, s ktorým mal Valvomo úspech na posledných milánskych veľtrhoch a na výstavách v USA, alebo so známymi nylonovými svietidlami Globflow (1996), ktoré sa po zapnutí nafúknu. Zariadenie pre interiéry vytvárali vo Valvomo zvlášť. V interiéroch firmy Krogerus dosiahli dizajnéri viacerými prostriedkami podobnými prvkom londýnskej centrály Red Bull opačný účinok ako Jump Studios. Mimochodom, to isté sa im podarilo aj v ich tohtoročnej realizácii pre lídra medzi fínskymi firmami mediálnej komunikácie Dagmar Oy.
Interiéry veľkej právnickej firmy sú koncipované ako open plan office, vytvárajú dôstojnú oázu pokoja v rušnom okolí hlavnej stanice a obrovského nákupného centra. Foto: Vesa Hinkola |
Ak Ikka Terho, vedúci architekt Valvomo, videl rozdiel medzi švédskym a fínskym dizajnom vo väčšej lineárnosti a prísnosti, potom o interiéroch firmy Krogerus sa dá povedať, že sú typicky fínske. Foto: Vesa Hinkola |
V týchto helsinských interiéroch právnickej firmy až magicky dominuje svetlo filtrované závesmi a odrážané laminovanými povrchmi a liatymi podlahami. Zóny s rôznymi funkciami sú tu na rozdiel od londýnskeho príkladu zjednotené. Prostredie neodráža ruch centra Kamppi. Naopak, dištancuje sa od neho. K spomaleniu rytmu prispievajú horizontálne línie a masívne prvky, akým je napr. obrovský recepčný pult evokujúci tvary športovej jachty.
Karol Klanic
Foto: Gareth Gardner, Vesa Hinkola