Benátsky dualizmus
Kurátorské bezvládie, ktoré vládlo v tíme Benátskeho bienále ešte na začiatku roku, ovplyvnilo aj podobu národných expozícií. Každá z krajín pristúpila k neexistujúcej téme či specifikácii po svojom a výsledok, ktorý možno vidieť v tamojších Záhradách, preto len ťažko môže reprezentovať určitý „národný“ postoj k téme špecifikovanej mottom „Out there: Architecture beyond building (Tam vonku: architektúra mimo budovy)“.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Benátske bienále slovo uniforma nepozná. Mnohé národné pavilóny tak tému úplne ignorovali, alebo sa spoľahli na maximálnu šírku takmer nepreložiteľného motta výstavy. Samozrejme, jej cieľom nemá byť unifikácia prístupov k tvorbe, jednotiaca téma však umožňuje konfrontáciu – ak sa hráči pohybujú na tom istom ihrisku, ľahšie identifikujeme špecifiká jednotlivých prístupov. Mozaika návrhov a inštalácií, ktorú spája iba jednota miesta a času, tak vypovedá najmä o invencii a hravosti konkrétnych architektov, respektíve národných kurátorov.

Obr.: Udržateľnosť – Tématiku udržateľnej architektúry istým spôsobom reflektovali napríklad dánsky, austrálsky či japonský pavilón. Ukazuje sa pritom, že často jednotliví architekti neponúkajú konkrétne riešenia, ale skôr upozorňujú vyvolávajú diskusiu. Takým bol pavilón Dánskeho kráľovstva – v podstate diskusné fórum reagujúce na aktuálne problémy. „Ecotopedia“ je projekt, ktorý sa sústreďuje na funkciu mesta a jeho úlohu a vplyv na zmeny globálneho podnebia. Expozícia vznikajúca pod dohľadom Dánskeho architektonického centra (DAC) predstavila 7 prístupov k myšlienke udržateľného rozvoja – od programu medzinárodnej konferencie OSN ku klimatickým zmenám až po projekt obmedzenia vplyvov rockového festivalu Roskilde na životné prostredie. Dánsky pavilón však priniesol skôr všeobecné výzvy než konkrétne riešenia.
Foto: Fondazione La Biennale di Venezia
Jeden za všetkých…

Obr.: Architektúra ako sociologický prieskum – Okrem československého pavilónu predstavili svoj príspevok k téme formou happeningu i Nóri. Obaja tvorcovia – Erlend Blakstad Haffner a Hakon Matre Aasarod, ukrývajúci sa pod názvom Fantastic Norway svoju metódu označujú sociologickým termínom „zúčastnené pozorovanie“. Tak sa snažia poznať a definovať skutočné potreby jedincov i „kolektívov“.
Foto: Fantastic Norway

Obr.: Rastúce mestá – Hongkong, Maďarsko či Nemecko reflektovali potrebu urbanistického vývoja a rozvoja – tzv. „developing city“. Corpora in Si(gh)te, autormi ktorého sú Sota Ichikawa, Ákos Maróy, Max Rheiner, Kaoru Kobata vystupujúci pod značkou doubleNegatives Architecture, ktorá našla uplatnenie v Maďarskom pavilóne, síce podnietila otázky týkajúce sa predovšetkým „národnej“ architektúry, návštevníkov však zaujala i celkovým konceptom „rastúceho mesta“, reagujúceho na aktuálne problémy obyvateľov.
Foto: doubleNegatives
Architektúra nie sú len stavby

Obr.: Home /away – Rozdielne prístupy k navrhovaniu obytných budov na kontinente a na britských ostrovoch sa pokúsili definovať kurátori britského pavilónu. Päť architektov prezentuje svoje návrhy pre kontinent i britskú pôdu. Inštalácia otvára témy ako hustota zástavby, dispozície či hodnoty typické pre realitný trh. Na obrázku model domu na Wansey Street a zákres do fotografie, všetko od ateliéru dRMM Architects.
Foto: British Council

Obr.: Prekypujúci – Spine and surface je názov projektu z dielne austrálskeho ateliéru JCY. V austrálskom pavilóne sa predstavili dva prístupy k architektúre – miestnu staviteľskú minulosť a jej aktuálnu prítomnosť. Súčasnosť reprezentuje „les architektonických artefaktov“ – modelov a návrhov rôznych miestnych štúdií.
Foto: Fondazione La Biennale di Venezia
K vlastnej prezentácii sa viaže ešte jeden postreh – nadvláda kinetického zobrazenia architektúry ako takej. Kurátori a autori akoby nedokázali odolať vizuálnym médiám a snažia sa dokumentovať svoje projekty prostredníctvom kinetického zobrazenia formou audiozáznamu. Tento prístup prináša dve nástrahy – jednak autori vedome rezignujú na statickú podstatu architektúry (skutočne vnímame architektúru v pohybe?) a jednak spomínané videosekvencie (ktorých účelom je zjednodušiť vysvetlenie projektu) návštevníka paradoxne zdržujú… navyše len minimum pavilónov zvolilo videoprezentáciu ako hlavnú formu svojich projektov, vždy išlo o doplnkovú informáciu.
Matej Šišolák
Foto: British Council, Fantastic Norway, doubleNegatives, Fondazione La Biennale di Venezia
Autor je redaktor časopisu HOME










