architektonicke modely
Galéria(6)

Architektonické modely

Partneri sekcie:

Každý budúci architekt a aj mnohí stavební inžinieri prešli počas štúdia tortúrou vyrábania modelov svojich ateliérových prác. Dnes sa bežne projekty prezentujú pomocou vizualizácií a videí, ktoré sú takmer na nerozoznanie od reality. Majú architektonické modely v dobe 3D vizualizácií ešte opodstatnenie?

mg 9701 big image
img 1102 big image
danubiana 03 big image
mg 9711 big image
architektonicke modely 7071 big image
Na túto a ďalšie otázky nám celkom otvorene odpovedal Ing. Stanislav Žaludek, konateľ spoločnosti Promodel, ktorá sa špecializuje na výrobu profesionálnych architektonických modelov.

Treba v dnešnej dobe skutočné architektonické modely?
Stále sú, boli a budú potrebné, aj napriek 3D vizualizačným programom. Skutočný model umožňuje pozorovateľovi zvoliť si vlastný uhol pohľadu. Môžete si model ohmatať. Začnete vnímať viac ako len tri dimenzie reality.

Stáva sa, že zistíte chybu v projekte?
Stáva sa to dokonca aj známym architektom, ktorým konštrukcie rozkresľujú absolventi alebo študenti. Na niečo zabudnú alebo si nevšimnú. My na to pri stavbe modelu prídeme. Niekde chýba opora alebo sa stretávajú dva konštrukčné prvky, ktoré nie sú správne navrhnuté. Stáva sa však aj to, že model úplne nezodpovedá skutočnému objektu, ktorý sa zrealizuje.

Vyrábate viac druhov modelov?
Áno. Ak napríklad architekt nemá čas do detailov sa venovať vizualizáciám, je vhodné nechať si urobiť aspoň jednoduchý jednofarebný model a hneď má jasnú predstavu o priestore. Objemové štúdie bývajú monochromatické a jednoduchšie. Niekedy ich musíme spracovať naozaj rýchlo, aj do 3 dní, pretože sú súčasťou výberového konania. Iné sú do detailov vypracované modely používané na komerčné a inzertné účely. Modely obytných súborov bývajú umiestnené na predajných výstavných miestach alebo v nákupných centrách. Takýto model treba urobiť do najmenších detailov, aby oslovil čo najväčšiu skupinu ľudí. Architekti však uprednostňujú jednoduchšie modely, ktoré zvýrazňujú riešenie hmoty a nápaditosť myšlienky.

Ako ste sa k výrobe architektonických modelov dostali?
V mladosti som bol klasický modelár. Prvý architektonický model sme robili v podstate náhodou, ale mali sme úspech a ten spustil reťazovú reakciu, až objem práce narástol tak, že sme založili samostatnú firmu na výrobu modelov.

Máte veľkú konkurenciu?
Áno aj nie. Sú firmy, ktoré robia popri inej, napríklad reklamnej, práci aj architektonické modely, ale nevieme o nikom, kto by vyrábal len profesionálne modely tak ako my. Modely treba brať vážne. Keď chcete mať kvalitný model, nemôže ho robiť študent na internáte. Modelu sa treba venovať. Treba na to kvalitné technológie, overené postupy a cit. Detaily do modelov vyrábame sami na mieru a podľa požadovanej mierky. Niekedy sa môže stať, že detaily v mierke rovnakej ako model sú také malé, že ich musíme zväčšiť, aby boli zrozumiteľné. Kamióny pre firmu Kia sme najskôr vyrobili v mierke 1 : 1 500 a výsledné modely boli nakoniec v mierke 1 : 1 000. Vymýšľame nové postupy, kombinujeme prírodné materiály s rôznymi inými hmotami. K profesionálnej kvalite neodmysliteľne patrí aj záručný a pozáručný servis modelov.

Vy sa vlastne do práce chodíte hrať…
Často sa hráme, ale nie je to vždy len hra. Je to mravčia práca, niekedy dokonca v noci nespíme, lebo riešime, ako sa popasovať s nejakým detailom.

Máte klientov aj zo zahraničia?
Oslovujú nás napríklad zahraniční investori, ktorí pracujú na projektoch na Slovensku ako Kia. Alebo slovenskí architekti, ktorí pracujú na projektoch do zahraničia. Náš model putoval aj do Gruzínska. Klientov zo zahraničia vždy privítame, zo skúseností však vieme, že to so sebou prináša špecifické problémy pri realizácii.

Ako dlho trvá výroba jedného modelu?
Pracujeme naraz na viacerých modeloch, teraz tu máme štyri. Výroba trvá od dvoch týždňov do troch mesiacov. To sú tie najväčšie modely, ktoré majú rozmery aj 3 × 1,8 m. Zaujímavý bol model Troch veží. Inštalovali sme do modelu diódy, spolu ich bolo 900, dali sa ovládať cez počítač. Pomocou tlačidla sa rozsvietili diódy v konkrétnom byte. Aj Kia chcela dva rôzne spôsoby osvetlenia. Išlo o bezdrôtové vypínače na plexikryte aj ovládanie cez tablet s dotykovovu obrazovkou.

To už vyzerá ako haute coteur ­modelárstva.
Dnes sa už vyžaduje, aby sa modely s vami rozprávali. Je to jeden zo spôsobov, ako propagovať projekt. Aj 3D vizualizácie sa môžu cez ovládanie s modelom rozprávať, tieto dve oblasti môžu spolupracovať. Treba však na to mať vyhradené finančné prostriedky.

Vráťme sa ešte k  materiálom. Ktoré najviac používate?
Gro modelu tvorí takzvaná hápéeska (hps), čo je tvrdený polystyrén. Je jednoducho leptateľná a dobre sa frézuje na modelárskej frézke. Používame aj extrudovaný polystyrén, komatex a lexan. Doplnky sú tiež z hápéesky, vyfrézované na kant, potom sa jednotlivé diely zlepia a zabrúsia, je to taká výroba skladaním.

Vyzerá to ako poriadna papračka. Ako sa odreagujete od takejto detailnej práce?
Fyzicky, samozrejme, športom. S pokojom v duši mi pomáhajú literárne hry a dramatické pásma, ktoré počúvam v rozhlase pri príprave projektov. Niekedy ma veľmi dobre odreagujú inšpirácie o technológiách a materiáloch na zahraničných webových stránkach.

Takúto prácu však môže robiť len ­človek, ktorý má príbuzné vzdelanie, nie?
Ja som vyštudovaný stavebný inžinier a je to pre mňa veľká výhoda. Vždy som poškuľoval po architektúre, dokonca aj v predchádzajúcej reklamnej agentúre sme mali blízko k stavebníctvu. Stavebné vzdelanie je v tomto prípade na nezaplatenie. Riešime množstvo konštrukčných detailov, ktorým treba rozumieť, navyše, istým spôsobom musíme projekt zjednodušiť, aby sme mohli model postaviť, ale výsledok pritom musí vyzerať autenticky.

Čo všetko zahŕňa proces výroby, kým sa z architektonických výkresov stane skutočný model?
Architekt dodá výkresy, ktoré musíme prekresliť do projektu modelu. Kreslíme všetky prvky, ktoré v modeli použijeme, v 2D a potom ich posielame na frézu. Pracujeme v programe, ktorý nám umožňuje postaviť si rovno model v 3D, popísať všetky prvky a rýchlo skontrolovať. Odfiltrujeme tak chyby, ktoré sa stávajú pri kreslení v 2D. Frézujeme však najmä v 2D, hlavne mäkšie materiály. Rôzne modely nás už poučili, že nie vždy má význam ísť do úplných podrobností. Stalo sa aj to, že plexisklový kryt, ktorý je dosť drahý, napokon klient nepoužil, lebo bránil práve pri pozorovaní detailov. Vždy pozývame klientov, aby si prišli pozrieť proces výroby.

Máte niečo podobné ako kontrolné dni na stavbe?
V podstate áno, voláme to kontroly rozpracovanosti. Dokonca k nám prišli architekti Bogár a Králik priamo z kontrolného dňa na stavbe ešte v prilbách. Konzultujeme detaily, farby, materiály a podobne. Pravdaže, neteší nás, ak zmeny konštrukcie prichádzajú, keď je model už v procese výroby. Aj posun jedného okna znamená, že musíme vymeniť celý diel.

Mali ste aj model, ktorý vás najviac vyčerpal?
Prekvapil nás model obytného súboru pre jednu fínsku firmu, ktorý mal množstvo detailov a dokončovanie trvalo naozaj dlho. Ostatne, finálna fáza je najúnavnejšia, pretože treba neustále kontrolovať, či sú osadené všetky detaily, či sú plochy farebne správne a či ide o vyrovnanú kompozíciu. Pre modelára je asi najťažšie povedať finálne: „Hotovo“.

Aké sú cenové relácie za architektonické modely?
Každý investor a tým aj model je iný. Niekto chce len jednoduchý model, ale cíti, že ho potrebuje. Mali sme zákazku na model rodinného domu, ktorý nechal architekt vyrobiť ako pozornosť pre klienta, a mal veľký úspech. Veľký podiel na cene za výrobu modelu má „hĺbka spracovania detailov“ v požadovanej mierke a ich množstvo. Ceny modelov väčších rodinných domov spracovaných v mierkach 1 : 50 až 1 : 100 sa pohybujú okolo 1 000 až 1 700 eur. Modely stredných a väčších developerských projektov sú zložitejšie a tým časovo a finančne náročnejšie. Sme radi, že k nám prichádza stále viac klientov, ktorí poznajú význam architektonických modelov a oceňujú kvalitu našej práce.


Stanislav Žaludek:

TEXT: Mária Nováková
FOTO: Dano Veselský a archív Stanislava Žaludeka

Článok bol uverejnený v časopise ASB.