IMG 1763
Galéria(10)

Nové motto SNG: Keď umenie ohrozuje, schováme ho za baner

„V tejto alternatíve krajiny za zrkadlom je biele čierne, zem je plochá, vodná para je práškovanie a vakcína je čip,“ napísala bývalá riaditeľka SNG Alexandra Kusá v komentári Denníka N pred niekoľkými dňami. Ja by som jej slová doplnil: „V tejto alternatíve krajiny za zrkadlom je biele čierne, zem je plochá, vodná para je práškovanie, vakcína je čip a baner je novou formou cenzúry.“

Slovenská národná galéria sa s novou politickou garnitúrou zmenila na inštitúciu, ktorá už nie je synonymom slobody umenia a tvorivej odvahy. Je miestom, kde politickí nominanti dostali prednosť pred odborníkmi. Miestom, kde ideologické záujmy prehlušujú odborné argumenty a kde je kritický pohľad vnímaný ako nežiaduca návšteva, ktorú treba čo najrýchlejšie vyprevadiť.

V takejto atmosfére absurdity sa zrodila myšlienka založiť Slobodnú národnú galériu – v opustených garážach na Námestí Karola Vaculíka, len krok od SNG. Rozpadnutá stavba sa stala miestom slobody prejavu, umenia a otvoreného kultúrneho dialógu. Garáže sa premenili aj na symbol protestu: umelci tam nainštalovali diela reflektujúce aktuálne spoločenské dianie a neschopnosť štátnych inštitúcií čeliť vecnému dialógu a kritike.

Slobodná národná galéria nie je iba alternatívnym priestorom. Je to zrkadlo, ktoré odráža jednoduchú pravdu: ak oficiálna kultúrna inštitúcia uprednostňuje politické záujmy pred demokratickými princípmi, kultúra si nájde vlastný priestor. A to sa stalo so starými garážami, ktoré sú už niekoľko týždňov domovom platformy Umenie nebude ticho a odídencov z SNG.

532925351 122159670728474195 350853527660784841 n
Pôvodná podoba diela Ivany Šátekovej na stene garáží patriacim mestskej časti Staré Mesto. V popredí sa nachádzajú sochy Jozefa Sušienku, ktoré patria pod Slovenskú národnú galériu | Zdroj: Slobodná národná galéria

Svoje miesto tu našlo aj dielo Ivany Šátekovej, a to na stene garáží oproti vchodu do Slovenskej národnej galérie. Jej kritická reflexia aktuálneho diania s nápisom „Konaj tak, aby si nemusel chodiť po kanáloch“ vyvolala rozruch u nového vedenia SNG už pred týždňami. Na papalášskej vernisáži, ktorú navštívili viacerí politici na čele s hlavou štátu, zaparkoval riaditeľ SNG Juraj Králik dodávku priamo pred dielo Ivany Šátekovej. Predsa preto, aby náhodou nevyrušovalo politikov pri ignorovaní aktuálneho stavu kultúry v našej krajine.

To, čo sa udialo pred niekoľkými hodinami, je však oproti zaparkovanej dodávke učebnicová ukážka cenzúry, za ktorú by sa v minulom storočí nehanbil ani totalitný režim. Vedenie Slovenskej národnej galérie vo štvrtok 14. augusta odstránilo zo schodov sochy keramika a sochára Jozefa Sušienku, ktoré stáli priamo pred novým dielom Ivany Šátekovej. Na ich miesto potom umiestnilo baner, ktorý zakryl takmer celú jej kritickú reflexiu.

IMG 1774
Aktuálna podoba priestoru po odinštalovaní sôch Jozefa Sušienku a prekrytí diela Ivany Šátekovej banerom SNG. | Zdroj: Andrej Sárközi

V logike nového vedenia SNG ide zrejme o inovatívnu kurátorskú metódu: ak umenie kladie nepríjemné otázky a odhaľuje problémy, najlepšie je zakryť ho kusom plastu a predstierať, že sme práve vylepšili kultúrny zážitok návštevníkov. Takto to ale nie je.

Dielo Ivany Šátekovej je obrazom dnešného boja za slobodnú kultúru. Baner, ktorý ho prekryl, je symbolom cenzúry a strachu zo slobody prejavu. No je to aj signál smerom k ostatným tvorcom: ak budete príliš hlasní, príliš konkrétni alebo príliš kritickí, nepokúsime sa s vami viesť dialóg. Odstránime vás vďaka kúsku plastu s potlačou. Zakryjeme vás, aby vás nebolo počuť ani vidieť.

Obyčajný baner sa tak zmenil na symbol cenzúry – nástroj, ktorým sa umlčiava, zakrýva a odvracia pozornosť od pravdy. A nedeje sa to len v galériách, ale aj v politike, médiách a spoločenskej debate. Ak raz začneme nahrádzať diskusiu vizuálnym paravánom, potom je len otázkou času, kedy sa z verejného priestoru stane iba sterilná výstavná sála – krásna, uprataná, ale úplne prázdna a mŕtva. A vtedy už nebude čo zakrývať, pretože tvorivosť bude dávno zlikvidovaná a žiadne diela nevzniknú.

532925351 122159670728474195 350853527660784841 n
532109015 122159782664474195 4149590803644366804 n
533391662 122159782688474195 4032700629281767136 n
IMG 1774
IMG 1763
IMG 1770
IMG 1767
IMG 1768