Lise Anne Couture: Architektúra je čiara blížiaca sa k dokonalosti
Galéria(9)

Lise Anne Couture: Architektúra je čiara blížiaca sa k dokonalosti

Povedať o newyorskom architektonickom štúdiu Asymptote, že ponúka vizionárske projekty, neznamená ani len pootvorenie dverí do konceptuálnej základne dvoch najdôležitejších ľudí, ktorí určujú jeho smerovanie: Haniho Rashida a Lise Anne Couture. Zdá sa, že ich experiment sa uskutočňuje najmä v exteriéri vo väzbe na kontext okolia, Lise Anne však tvrdí, že rovnako dôležitá je aj funkčnosť samotnej budovy. „Využívame rozmach nových technológií, ale nezabúdame ani na vlastnú zodpovednosť,“ povedala v exkluzívnom rozhovore Lise Anne Couture, ktorá prišla do Bratislavy v rámci podujatia CLUBOVKA 07. Dáma s noblesou aristokrata, ktorá s úsmevom odpovedá na otázky aj vtedy, keď sa na jej viečkach dajú odčítať tisíce kilometrov prelietaných za zhmotnenými víziami zajtrajška.

 

Priamka smerujúca k ideálu

Asymptote je priamka, ktorá sa k danej krivke stále viac a viac približuje, ale nikdy sa jej nedotkne. Aj pre Lise Anne Couture je názov symbolický, ale jej túžba dotknúť sa ideálnej architektúry je rovnako výrazná ako v roku 1989, keď s Hanim Rashidom založili dnes už legendárne štúdio Asymptote. Už v 90. rokoch bolo štúdio uznávané za vizionárske dizajny stavieb, ale aj územné plány, digitálne prostredia, výstavné inštalácie a produktový dizajn.

„V skutočnosti sme začínali v Miláne,“ hovorí architektka, ktorej spomienky sa odvíjali za nostalgickej kulisy evergreenov Franka Sinatru v jednom bratislavskom hoteli. „Miláno je medzinárodné mesto, v ktorom sa koncentruje množstvo ľudí špecializujúcich sa na rôzne oblasti architektúry a dizajnu.“ Rodáčka z kanadského Montrealu však s Rashidom čoskoro presťahovala firmu do New Yorku, kde to nápadmi len tak vrelo. Vedeli, že ak sa chcú presadiť vo svetovej konkurencii, musia prísť s niečím neopozeraným.

„Nechceli sme však robiť avantgardu za každú cenu,“ hovorí Couture. „Neodmietli sme tradíciu, len sme sa na tradičné podnety začali pozerať trochu inak. Aj pre nás sú prírodné tvary inšpiráciou, ale rozhodne sme ich nechceli bezducho napodobňovať. Snažili sme sa ich využívať v súlade s novými technológiami, ale tak, aby ani jedna stránka nebola obmedzená tou druhou. Inými slovami to znamená, že máme k dispozícii možnosti a môžeme si z nich vyberať.“

V štýle Asymptote to však nie je náhodné vyberanie z bonboniéry zvanej architektúra, ale presne cielená koncepcia autentickej definície na tému ľudský život. Dnes už klienti prichádzajú do štúdia s jasnou predstavou – urobte nám niečo, čo iní nemajú. „To by však bolo príliš ľahké,“ odpovedá Lise Anne, „pretože vizionársky projekt je len začiatočný bod, od ktorého sa odvíjajú ďalšie otázky. Na začiatku sa vždy pýtame, čo by budova mala znamenať, aké budú jej funkcie, aké majú byť náklady a v neposlednom rade aké máme príležitosti skúsiť vytvoriť niečo nové.“

Vyššia kvalita informácií

Aj prvá bratislavská prednáška Lise Anne Couture organizovaná v polovici októbra v rámci podujatí Clubovka priniesla iskrivé myšlienky, ktoré preplnené podpalubie lode Dunaj hltalo doslova po asymptotických slabikách výraznej architektonickej reči. To, čo sa premietalo na plátne, predbiehalo súčasnosť o niekoľko rokov – ale aj prognóza vývoja by mala byť súčasťou povinnej autorskej výbavy. Tvary Asymptote sú naozaj futuristické, ale aj nad nimi sa vznáša imperatív: Základným predpokladom architektúry je, aby slúžila ľuďom. A nezáleží na tom, či ide o administratívu v Budapešti, Guggenheimovo múzem v Guadalajare, alebo 560 metrov vysokú stavbu v kórejskom Busane.

„Ide o vzťah medzi interiérom a exteriérom, a to závisí aj od rozsahu a citlivej mierky projektu,“ približuje svoj koncept Lise Anne. „Ak teda robíme výškovú budovu, ktorá má byť jednou z najvyšších stavieb na svete, je veľmi dôležité sústrediť sa na jej pôsobenie v kontexte krajiny. Zvonka ju totiž bude vidieť viac, a preto sa sústredime najmä na exteriér. Samozrejme, budova musí aj zvnútra spĺňať podmienky z hľadiska náročnosti nákladov a jej využiteľnosti.“

Rola architekta sa v súčasnom svete stáva zložitejšou. Zvýšená ponuka stavebných možností podmieňuje vyššiu kvalitu informácií a nutnosť spolupracovať s väčším tímom ľudí.

Platí to aj pre Asymptote, ktoré využíva služby rôznych expertov, no zároveň musí zohrávať úlohu lídra. Lise Anne ju rada prirovnáva k dirigentovi vo veľkom orchestri. Kedysi bola napríklad technológia osobitnou oblasťou, dnes ju architekt integruje s ďalšími priemyselnými odvetviami do architektonickej tvorby.

Dobrá architektúra

Dve veže vo výkladnej skrini Budapešti – teda na ulici Váci – sa v rotujúcom pohybe a mierne zužujúcom tvare smerom k svojim vrcholom nakláňajú na obidve historické strany Budapešti. Rafinované osadenie ponúka divácky zážitok, keď z rôznych strán blízkeho i vzdialenejšieho okolia poskytujú vždy nové pohľady. Projekt administratívneho komplexu má byť dokon­čený v roku 2009 a práve takýto typ projektov prináša aj tú ozdravujúcu polemiku okolo vstupu modernej architektúry do historickej zástavby miest v strednej Európe.

„Myslím, že zvýšený výskyt developerskej architektúry v ostatnom období je blízky pre Budapešť rovnako ako pre Bratislavu,“ hovorí Lise Anne Couture. „Určite je to zrkadlo globalizácie, ale aj výsledok priaznivých miestnych podmienok. Uznávam, že množstvo podobne orientovanej architektúry má rozkolísanú úroveň, ale úrady rôznymi formálnymi smernicami často nezmyselne regulujú takúto výstavbu.“

Podľa americkej architektky spočíva jeden z podstatných problémov v tom, ako tieto pravidlá vznikajú a ako majú tvorcovia interpretovať pôvodný zámer. Upozorňuje, že ich náčrty sú často v oveľa prísnejšom režime, ako sú smernice úradníkov, a len ťažko sa potom vylupuje podstata problému. Ako príklad uviedla profil navrhovanej budovy v Budapešti, ktorá musí z hľadiska územného plánovania zabezpečiť ulici čo najviac slnečného svetla.

„Dúfame, že sa nám podarí presadiť niektoré inovačné projekty, ktoré prelomia bariéru s pravidlami a potom budú príkladom toho, ako sa to dá urobiť,“ dodáva Lise Anne s tónom hlasu, ktorý prezrádza nejeden zápas s horlivými úradníkmi. Pripúšťa, že dôležité je zmeniť myslenie ľudí, ale zároveň autor potrebuje príklady na to, aby ľudia pochopili, o čo mu ide. „Keď Frank Lloyd Wright postavil v New Yorku Guggenheimovo múzeum, tiež sa naň pozerali ako na votrelca, no a dnes je to newyorská atrakcia,“ hovorí Lise Anne. „Som presvedčená, že by sa nemalo diskutovať o tom, či sa môže urobiť provokatívna architektúra v historickej zástavbe, ale o tom, či je daná architektúra dobrá.“

A čo je dobrá architektúra? Namiesto okamžitej odpovede sa Lise Anne len pousmeje s múdrosťou vlastných skúseností a zasnene pozrie za nadčasový horizont. Uchlipne si z bratislavského cappuccina a po chvíli jasnozrivo odpovie: „Niekedy si myslím, že dobrá architektúra sa nedá opísať. Keď ju uvidíte, viete, že je to ono.“ Keď uvidela, že sa na ňu spýtavo pozerám, svoju predstavu predsa len viac rozbalila. „V architektúre existujú prvky, na ktoré sme si už zvykli a ktoré všetci vnímame ako prijateľné – samozrejme, v určitých medziach.

No a potom sú tu veci, pri ktorých vzniká rozdielny názor. Dobrá architektúra by mala okrem estetického zážitku poskytovať aj ďalší rozmer: môžeme ju zažiť ako momentálny pocit, ale aj ako príjemný zážitok v spomienkach. Mal by to byť impulz, ktorý pozitívne ovplyvňuje náš každodenný život, ale mal by byť aj inšpiráciou pre tých, ktorí prejdú okolo danej budovy možno len raz v živote. Rozhodne si nemyslím, že ľudia by nutne mali pochopiť architektov zámer. Zážitok z architektúry sa dá sprostredkovať aj rôznymi výrazovými prostriedkami a ponechať v subjektívnej rovine.“

Lídri a kolektív

V súčasnosti Asymptote pracuje na objednávkach širokého rozsahu na územiach USA, Európy a Ázie. Medzi ne patrí rozsiahle kultúrne, hotelové a divadelné cetrum v Penangu (Malajzia) i spomenuté Dve veže s komerčnými priestormi v Budapešti. Pracuje tiež na objednávke stavby, ktorá bude patriť medzi najvyššie budovy v Ázii – Svetové obchodné centrum Busan v Busane (Južná Kórea); projektované sú aj dva guggenheimovské pavilóny kultúrnej oblasti ostrova Saadiyat v Abu Dhabi (Spojené arabské emiráty).

Ďalšie súčasné súťažné návrhy spoločnosti Asymptote zahŕňajú dizajn pre dubajské medzinárodné finančné centrum – 146-poschodovú budovu prebodávajúcu panorámu mesta – a dramatický dizajn nového guggenheimovského múzea v mexickej Guadalajare. Medzi projekty realizované v súčasnosti patrí inovačná luxusná družstevná budova v New Yorku, luxusná bytová veža v Abu Dhabi, projekty pre centrum a centrálnu obchodnú oblasť mexického mesta Monterey a 28-hektárový pozemok v centre Prahy.

Vo všetkých má prsty Lise Anne Couture spolu s Hanim Rashidom. „Samozrejme, pracujeme na nich s kolektívom, pretože každá stavba je výsledkom spolupráce a dialógu medzi nami a tímom, ktorý projekt ďalej rozvíja,“ hovorí Lise Anne a na otázku, ktorú fázu projektovania má najradšej, bez váhania odpovedá: „Tú najľahšiu… Pravda, každá má svoje výzvy a najslastnejší pocit prichádza vtedy, keď sa nám podarí uspieť v súboji s mestskými zastupiteľstvami a ich interpretáciou pravidiel.“

Ako správna autorka má rada všetky svoje nehnuteľné deti, pretože po čase sa začína zabúdať na ťažkosti, ktoré sprevádzali ich „vypiplanie“ do života. „Snažíme sa len o jedno,“ povie Lise Anne a po ikstýkrát preruší nástojčivý mobil. „Vždy, keď sa k budove vrátime, chceme, aby z nej vyžaroval ten istý pocit, aký sme do nej vkladali. A ak mi to občas povedia aj ľudia, ktorí v nej bývajú, pracujú alebo sa len okolo nej pohybujú – o to je to príjemnejšie.“

Lise Anne Couture

1959 – narodila sa v kanadskom Montreale
1986 – na Yale University získala titul Master of Architecture
1989 – spoluzakladateľka Asymptote
1990 – stála profesorka na Columbia University Graduate School of Architecture a na Parsons School of Design
2001 – hosťujúca profesorka na Princeton University
– prednášala alebo stále prednáša na University of Montreal, the Berlage Institute, Stadelschule Frankfurt, Graduate School of Design Harvard University, Barnard College New York, University of Michigan

Ľudo Petránsky
Vizualizácie: Asymptote
Foto: Christian Richters, Dano Veselský