Investorom ponúkame komplexné riešenie (Profil spoločnosti Valbek)
Galéria(5)

Investorom ponúkame komplexné riešenie (Profil spoločnosti Valbek)

Česká spoločnosť Valbek vznikla v roku 1990 ako malá projekčná spoločnosť so zámerom projektovať dopravné stavby v libereckom regióne. Za dvadsať rokov existencie sa z nej stala uznávaná medzinárodná spoločnosť so sídlom v Liberci, niekoľkými pobočkami v Českej republike a dcérskymi spoločnosťami v Bratislave a v ruskej Vologde. O činnosti spoločnosti nám porozprával Ing. Eduard Manco, riaditeľ Valbeku na Slovensku.

Ing. Eduard Manco

Aké boli začiatky vášho fungovania na Slovensku?
V roku 2003 získala spoločnosť Valbek na Slovensku prvú zákazku pre mesto Trenčín a následne v roku 2005 sme dostali možnosť spracovať realizačný projekt diaľnice D1 pod Tatrami. Práve to v roku 2006 podnietilo založenie dcérskej firmy v Bratislave. Ponuku na jej rozbehnutie som dostal spolu s piatimi kolegami, zväčša Slovákmi, ktorí dovtedy pracovali v materskej spoločnosti v Česku.

O ktoré stavby išlo?
Prvou lastovičkou v roku 2003 bola technická štúdia juhovýchodného obchvatu mesta Trenčín, po ktorej nasledovala aj dokumentácia pre územné rozhodnutie. V roku 2005 to bola už spomenutá veľká stavba na diaľnici D1 Mengusovce – Jánovce, úsek Matejovce – Jánovce, kde sme pripravovali realizačnú dokumentáciu. Táto stavba bola naším nosným pilotným projektom na Slovensku.

Prečo ste za sídlo slovenskej spoločnosti zvolili Bratislavu?

Bratislavu sme si vybrali z viacerých dôvodov. Nachádza sa tu technická univerzita, teda potenciálni pracovníci, a je odtiaľto aj dobré dopravné spojenie do Českej republiky. Okrem toho tu sídlia aj spoločnosti, ktoré sú našimi hlavnými obchodnými partnermi.

Ako ste sa vyrovnávali s konkurenciou na Slovensku?
Dostať sa medzi zabehnuté projekčné firmy na Slovensku nebolo jednoduché, ale postupne sme za tieto štyri roky dokázali, že vieme našim zákazníkom ponúknuť optimálne technické riešenie s dôrazom na investičné náklady, a tým sa presadiť aj na slovenskom trhu.

Boli medzi vašimi zákazkami aj iné ako dopravné stavby?
Slovenský Valbek je zameraný hlavne na projekciu dopravných stavieb, ako sú cesty a mosty. Pri zákazkách, kde sú potrebné aj iné profesie, napríklad pri vodohospodárskych a pozemných stavbách, spolupracujeme s kolegami z českého Valbeku, ktorí nám tieto profesie dopĺňajú.

Český Valbek takisto primárne vznikol na projektovanie dopravných stavieb, po čase však svoju činnosť rozšíril. Môže sa aj na Slovensku rozšíriť činnosť spoločnosti?
Je to tak, v Českej republike sa k dopravným stavbám postupne pridal vývoj, predaj a technická podpora softvéru Aspe® a neskôr začala spoločnosť pôsobiť aj v ďalších oblastiach súvisiacich s projekčnou činnosťou, ako je projektovanie pozemných a vodohospodárskych stavieb, geodetické činnosti, vizualizácie, inžinierska činnosť a stavebný dozor.

Na Slovensku je situácia trochu odlišná. Minulý rok pribudla do skupiny Valbek spoločnosť Prodex, takže do nášho tímu pribudli projektanti železničných stavieb, preložky slaboprúdových a silnoprúdových vedení a geo­technici. Okrem toho sa v minulom roku rozšírila naša činnosť o distribúciu a technickú podporu softvéru Aspe® z dôvodu implementácie tohto systému v Národnej diaľničnej spoločnosti a v ďalších stavebných firmách.

Koľko zamestnancov má v súčasnosti spoločnosť Valbek ako celok?
Spolu so spoločnosťou Prodex máme na Slovensku približne 80 zamestnancov, s ktorými vieme pokryť celé spektrum činností v oblasti projektovania dopravných stavieb – od technických štúdií až po realizačné projekty vrátane inžinierskej činnosti. V Česku má spoločnosť Valbek zhruba 150 zamestnancov.

Ako vyzeral tento rok z pohľadu zákaziek?

V tomto roku sme dokončili dva významné projekty. Prvým je už spomínaný úsek diaľnice D1 Matejovce – Jánovce, rozšírenie na plný profil. Druhým je realizačný projekt estakády v križovatke Považská Bystrica – centrum na úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer.

V súčasnosti spracovávame projekty najmä pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) a Slovenskú správu ciest (SSC) – od rekonštrukcií ciest a mostov až po projekty rýchlostných ciest a diaľnic. Z diaľnic je to napríklad úsek diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, kde v združení s ďalšími projekčnými spoločnosťami pracujeme na dokumentácii na stavebné povolenie. Pre SSC sú to v súčasnosti hlavne rekonštrukcie a obchvaty ciest I. triedy. Rozsahom sú to síce menšie zákazky, ale pre nás nemenej významné.
Nakoniec nesmieme zabudnúť na PPP projekty, kde sa významne podieľame na ­realizačných projektoch rýchlostnej ceste R1 v úseku Beladice – Tekovské Nemce. V rámci spoločnosti Valbek je to príklad cezhraničnej spolupráce, kde do projekčného tímu sú zapojení kolegovia z Česka aj Slovenska bez ohľadu na to, z ktorej pobočky pochádzajú. Takisto sa projekčne podieľame na realizačných projektoch diaľnice D1 v úseku Jánovce – Jablonov, ktoré patria do 1. balíka PPP.

Momentálne je pokračovanie výstavby diaľnice D1 neisté. Ako vnímate túto situáciu?

Samozrejme, aj nám to situáciu čiastočne skomplikovalo. Nedá sa však povedať, že by sme z dôvodu pozastavenia prvého balíka PPP projektov stáli. Stále tu prebieha projekčná činnosť, a kým nepadne definitívne rozhodnutie, projektová príprava musí v určitom tempe – aj keď zmiernenom – pokračovať. Je to významná časť našich projektových kapacít, ale vieme sa prispôsobiť a presunúť uvoľnené kapacity na iné projekty.

Aká je štruktúra spoločnosti Valbek?
V súčasnosti v Bratislave máme oddelenie cestných stavieb, mostných stavieb a oddelenie zaoberajúce sa predajom a podporou softvéru Aspe®. Minulý rok sme založili tiež oddelenie životného prostredia, ktoré pracuje na zámeroch a správach o hodnotení EIA, vďaka čomu vieme optimalizovať naše projekty aj z tohto pohľadu. V budúcnosti by sme chceli našu činnosť rozšíriť ešte o spracovávanie vizualizácií. Zatiaľ túto činnosť zabezpečujú naši kolegovia z Liberca, ktorí pre nás pripravujú vizualizácie a animácie projektovaných stavieb. Investori si ich vyžadujú ako pomôcku najmä pri prezentácii stavieb pred laickou verejnosťou, pretože v technických mapách sa ľudia orientujú ťažšie. V súčasnosti už pri všetkých významných dopravných stavbách vzniká požiadavka na spracovanie animácie a vizualizácie trasy a jej zakomponovania do krajiny. Výsledkom práce kolegov je krátky film, kde je do leteckého videa krajiny namodelovaná nová trasa cesty s komentárom o pripravovanom úseku nahovoreným profesionálnym hercom. Vďaka technológiám, ktoré máme k dispozícii, vieme do krajiny okrem samotnej stavby namodelovať aj navrhnuté vegetačné úpravy a simulovať ich rast počas niekoľkých rokov. Takže investor môže vidieť, ako bude vypadať dielo v krajine nielen hneď po dokončení, ale aj za 20 či 30 rokov.

Dá sa povedať, že v porovnaní s inými projekčnými firmami ide o bonus, ktorý ponúkate?
Áno, snažíme sa prinášať do našej oblasti najnovšie technológie a poznatky, a tak byť o krok vpredu pred konkurenciou.

Je Aspe® produkt, ktorý bol ako stavebný softvér naprogramovaný primárne vo vašej spoločnosti? Ako sa dlho sa vyvíjal?

Softvér Aspe® sa vyvíja takmer odvtedy, čo funguje český Valbek, čiže asi od roku 1992. České riaditeľstvo ciest a diaľnic dostalo za úlohu pripraviť triednik stavebnej produkcie a prác. Následne, samozrejme, vznikla potreba pracovať s týmto triednikom pomocou softvéru. To boli začiatky Aspe®, ktorého vznik, dá sa povedať, bol vyvolaný klientom.

Ide o program na riadenie stavieb od ich začiatku až po koniec, čiže v ňom možno robiť rozpočty a ďalej sledovať a vyhodnocovať skutočný priebeh stavby. Program je pomerne široko koncipovaný a pre investora dôležitý najmä z pohľadu sledovania toku financií. Zahŕňa celú paletu činností. V spoločnosti máme celé stredisko, ktoré sa venuje vývoju, programovaniu, servisu a školeniu pre Aspe®.

Aké sú vaše plány v blízkej budúcnosti?
V krátkodobom horizonte musíme dokončiť vnútornú reorganizáciu slovenských spoločností Valbek a Prodex tak, aby sa nám jednotlivé činnosti neprekrývali, ale vzájomne vhodne dopĺňali. Spoločne sme totiž schopní ponúkať na slovenskom i českom trhu komplexné dopravné riešenie – celú paletu dopravných stavieb so zabezpečením projektovej prípravy od štúdií až po realizačné projekty a inžiniersku činnosť. Takto môžeme ponúknuť riešenia projektov, optimálne z technického aj finančného pohľadu. Túto oblasť vhodne dopĺňa činnosť stavebných dozorov. Zvažujeme, že v tejto oblasti sa v najbližšom období začneme významnejšie angažovať, podobne ako je to v Českej republike.

Je pre vás postačujúci slovenský a český trh alebo ste uvažovali o expanzii do zahraničia?

Z pohľadu slovenského Valbeku je to zložitejšia otázka. V súčasnosti je v našej oblasti takmer vo všetkých projekčných firmách na Slovensku zahraničný kapitál. Vznikajú tak nadnárodné projekčné skupiny, ktoré sa snažia presadiť na jednotlivých trhoch. S tým súvisí aj náš rozvoj a expanzia na ďalšie trhy. Primárne naša spoločnosť pôsobí hlavne na slovenskom trhu, ale v rámci celej skupiny Valbek je, samozrejme, snaha preniknúť na ďalšie trhy v strednej a východnej Európe.

Infraštruktúra na Slovensku však ešte nie je dobudovaná a potenciál je tu stále veľký.

Keď sa pozriete na mapu s plánovanými rýchlostnými cestami a diaľnicami na Slovensku, potenciál je tu naozaj veľmi veľký a nesmieme zabudnúť ani na sieť ciest I. až III. triedy, kde väčšina ťahov vedie cez intravilány miest a obcí. Vzhľadom na postupný nárast dopravy vznikne aj tu potreba budovať nové obchvaty. Všetko však závisí od toho, akým tempom bude príprava a výstavba pokračovať a koľko financií sa do rozvoja cestnej infraštruktúry vloží. Aj keď v súčasnosti pociťujeme nedostatok finančných prostriedkov na rozvoj cestnej infraštruktúry, projektová aj majetková príprava by podľa môjho názoru mali v každom prípade pokračovať, aby boli stavby pripravené na realizáciu.

Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
FOTO: Valbek

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.