D1 Dubná Skala – Turany postaví Váhostav lacnejšie o 59 %
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. a žilinská spoločnosť Váhostav - SK, a.s. v stredu podpísali zmluvu o výstavbe takmer 16,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Dubná Skala - Turany. Váhostav má naprojektovať a postaviť diaľnicu pri Martine počas troch rokov za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Zmluvná cena je o 59 % alebo skoro o 200 mil. eur nižšia v porovnaní s pôvodnou predpokladanou hodnotou prác 334,72 mil. eur. Váhostav predložil vo verejnej súťaži najnižšiu cenu spomedzi šiestich ponúk. Výstavba diaľnice bude financovaná na 85 % z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu zo zvyšných 15 % sumy v rámci Operačného programu Doprava. Práce mali pôvodne začať v auguste tohto roka, začnú však pravdepodobne v novembri a dokončené majú byť o tri roky na jeseň 2014.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato ubezpečil, že spoločnosť od základov prehodnotila projekt výstavby diaľnice Dubná Skala – Turany. Váhostav bol členom konzorcia, ktoré malo postaviť tento úsek spolu s ďalšími štyrmi v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Spoločnosť chce využiť najmä vlastné kapacity a zmluvnú cenu považuje za reálnu. „Cena je konečná, zmeny sú možné len v odôvodnených prípadoch,“ uviedol Kato s tým, že nepredpokladá vznik mimoriadnych okolností. Súčasťou dohodnutej ceny aj 10-percentná rezerva.
Diaľnica Dubná Skala – Turany začne na území Vrútok, kde nadviaže na ďalší pripravovaný úsek Višňové – Dubná Skala. Koniec úseku bude v križovatke s cestou prvej triedy, odkiaľ má pokračovať úsek diaľnice Turany – Hubová. Súčasťou stavby bude diaľničný privádzač Martin v dĺžke 1,8 kilometra a štyri mimoúrovňové križovatky. Na diaľnici bude 27 mostov, štyri mimoúrovňové križovatky, dve odpočívadlá a vyše 13 kilometrov protihlukových stien.
Váhostav po zastavení prvého balíka PPP uvoľnil od vlaňajšieho leta do tohtoročného leta okolo 700 z 1 600 zamestnancov. Po získaní dvoch diaľničných zákaziek bude firma pracovníkov naspäť prijímať. Podľa generálneho riaditeľa firmy budú na stavbe diaľnice Dubná Skala – Turany pracovať nielen jej vlastní ľudia, ale aj subdodávatelia a živnostníci. „Naše technologické kapacity využijeme na 100 percent. Všetky naše mostárenske a špeciálne technológie budú naše, subdodávatelia budú skôr na bežné práce,“ povedal Kato pre agentúru SITA s tým, že asi 60 až 80 % prác bude firma vykonávať sama.
„Prepustili sme pracovníkov, ktorých sme dali na zoznam v rámci hromadného prepúšťania. Nemohli sme predpokladať, aký bude vývoj,“ dodal Kato. Váhostav medzitým už získal späť necelých sto pracovníkov a ďalších plánuje prijať. Pôjde najmä o odborníkov podľa potreby. V súčasnosti firma zamestnáva okolo tisíc zamestnancov. „Teraz berieme len ľudí odborne zdatných na akýchkoľvek úrovniach. Aj na robotníckych úrovniach to musí byť schopný remeselník, strojník alebo vodič a nie nekvalifikovaný. Takých momentálne vôbec neprijímame,“ dodal Kato. Pomocných robotníkov na stavbu diaľnice plánuje spoločnosť získať bez trvalého vzťahu cez pracovné agentúry. Celkový počet pracovníkov na stavbe tak bude podstatne vyšší.
Váhostav spolu s firmou Bögl a Krýsl, k.s. už získal v júni zákazku na výstavbu prvej časti diaľnice Jánovce – Jablonov za necelých 60 mil. eur. Predpokladaná cena za výstavbu západnej, 9-kilometrovej časti diaľnice pri Levoči bola takmer 95 mil. eur.
Zdroj: SITA
Ilustračné foto: Dano Veselský