Brány do hlavného mesta
Kedysi tvorili mestá uzatvorené celky najmä z bezpečnostných dôvodov. Strategické cesty viedli cez mestské brány, kde sa pri vstupe platilo mýto. Hlavné mesto sa neustále rozrastá, časť pôvodných brán už žije len v názvoch alebo umeleckých náznakoch v historickom jadre. Pomyselné brány do mesta však existujú aj v súčasnosti a ich realita je viac-menej tristnou vizitkou Bratislavy.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Autobusová stanica má síce výhodu strategickej polohy blízko centra, ale tu sme pri pozitívach tejto brány do mesta skončili. Vizuálne je to rodná sestra vlakovej stanice. Pokus o vznešenejší a reprezentatívnejší architektonický počin je tu ako-tak čitateľný, ale to cestujúcich zase až tak „neberie“. Body k dobru by sa dali pripísať za snahu o prehľadné usporiadanie nástupíšť, ale chodenie hore-dolu schodmi je požehnaním len pre tých, čo si trénujú svaly na nohách.
–>–>
Bratislavská hlavná stanica je všetkým možným, len nie reprezentatívnou bránou do mesta. Viac ako storočné pôvodné budovy sa nezbratali s čudesnou prístavbou z roku 1980. Napriek všetkým sľubom o rekonštrukcii a veľkorysým vizualizáciám predstaničného priestoru cestujúcich vždy najviac ohúri „pach“ nášho hlavného mesta aj s reprezentatívnou vzorkou takmer stálych obyvateľov stanice. Žiaľ, ani minuloročné majstrovstvá sveta v hokeji nezapôsobili ako dostatočná motivácia na zmenu a napokon sme sa dočkali toho, že na stanicu už nejazdia ani električky.
Železničná stanica v Petržalke patrí medzi svetlejšie a najmenej ošumelé príklady vstupov do hlavného mesta. V kategórii staníc jednoznačne vedie, aj keď má veľké plus, že je zo všetkých staničných budov najmladšia. Trochu jej nahráva fakt, že má priame spojenie s Viedňou. Sú to najmä študenti a pracujúci, ktorí sa z nej vracajú domov trochu kultivovanejší, a podľa toho aj stanica vyzerá.
Nedá mi nespomenúť aj veľmi frekventovaný prístup do mesta – zjazd z diaľnice na Zlatých pieskoch. Prebilbordovanosť po oboch stranách cesty azda nemá na Slovensku obdobu a veľmi reprezentatívne svedčí o kultúrnej vyspelosti národa. O každý kúsok voľnej plochy na postavenie bilbordu sa idú reklamné agentúry pobiť. Výsledkom je inzertný smog a u nás jasná prehra mesiaca!
Mária Nováková
Foto: Dano Veselský
Článok bol uverejnený v časopise ASB.