Prepojenie školy, prostredia a miestnej komunity. Dáni vedia, ako na to, len sa pozrite

V Kodani vznikol prívetivý priestor nielen pre žiakov, kde každý centimeter ponúka možnosť učiť sa. Tento projekt lokálneho štúdia Christensen & Co Architects slúži až ôsmim stovkám žiakov.

Nová škola v časti Amager sa plynule začlenila do mestského prostredia Kodane a ponúka inovatívny prístup ako k vzdelávaniu, tak aj ku komunitnému zapojeniu. Vďaka keramickej fasáde vo farbách tehlovej červenej sa ľahko integruje do okolia a prispieva k jednotnému rázu štvrte. Škola kladie dôraz na pohyb, flexibilitu, sociálnu súdržnosť a stelesňuje dynamický vzdelávací ekosystém, kde ide učenie za tradičné hranice.

Prím hrá spoločný priestor

Ústredným prvkom školy je zóna voľného času, ktorá sa voľne prelína a prirodzene spája s okolím. Takže aj okoloidúci majú možnosť interagovať so školou a zapojiť sa do diania v nej. Smerom k ulici sa totiž priestor otvára veľkými schodiskami, ktoré majú plochy na sedenie a miesta na cvičenie.

skola nordøstamager (14)
skola nordøstamager (4)
skola nordøstamager (7)
skola nordøstamager (6)
skola nordøstamager (2)
skola nordøstamager (3)
skola nordøstamager (5)
skola nordøstamager (8)

Stupňovitá výška päťposchodovej budovy vytvára množstvo malých terás, ktoré sú od úrovne ulice až po najvyššie poschodia a prístupné cez široké otvorené schodiská. Terasy môžu využívať nielen žiaci, ale aj ich príbuzní či ľudia zo susedstva na voľný čas. Príjemnú oázu pre malých aj veľkých pomáhajú vytvárať herné prvky, lezecké steny a novovysadené stromy. Po ceste naspäť sa dá ísť buď schodmi, alebo sa spustiť šmýkľavkou, ktorá vás vráti späť na úroveň ulice.

Schodisko, ktoré spája

Architekti sa hrali v priestore školy aj s denným svetlom. Aby ho tam mali žiaci dostatok, vytvorili vnútorné átrium so strešnými oknami a s veľkým schodiskom, ktoré slúži aj na sedenie. Čím vyššie sa žiaci pohybujú, tým viac sa izolujú od rušného vonkajšieho sveta a majú viac priestoru pre seba. Tento vertikálny spojovací prvok pomáha usporiadať budovu tak, aby najmladší žiaci mali každodenné aktivity najďalej od rušných ulíc.

skola nordøstamager (7)
Vďaka keramickej fasáde vo farbách tehlovej červenej sa škola ľahko integruje do okolia. | Zdroj: Niels Nygaard

Vnútorné priestory sú okrem bežných školských aktivít čiastočne určené aj na tie mimoškolské. Žiaci môžu využívať telocvičňu, dielne a spoločenskú sálu na prízemí. Architektúra je navrhnutá tak, aby podporovala živé spoločenské prostredie vhodné na rôzne prednášky, tvorivé aktivity, koncerty či komunitné stretnutia.

Pri výbere víťazného návrhu porota ocenila najmä to, že „priestor je plynulý a nezvyčajne vizuálne zaujímavý vďaka interiérovému dizajnu školy. Projekt preukazuje výborné pochopenie nových spôsobov myslenia a formovania priestorov na učenie. Je to obzvlášť viditeľné na prízemí, kde sa nachádza herná zóna a otvorené auditórium.“

Škola Nordøstamager

Lokalita: Kodaň, Dánsko
Architekti: Christensen & Co Architects
Klient: kodanská samospráva
Rozloha: 10 592 m2
Rok: 2023