Systém vzdelávania a doplnkového vzdelávania inštalatérov v oblasti TZB v Rakúsku
Galéria(7)

Systém vzdelávania a doplnkového vzdelávania inštalatérov v oblasti TZB v Rakúsku

Partneri sekcie:

Dobre vzdelaný odborný personál je najväčším kapitálom každej inštalatérskej firmy. Zamestnanci by mali byť vždy na najvyššom stupni technického poznania, lebo len vtedy môže firma ponúknuť vysokokvalitnú prácu a zároveň sa chrániť pred zbytočnými zvýšenými nákladmi, ktoré vzniknú v dôsledku nesprávneho projektovania, zlej montáže alebo chybného uvedenia zariadení do prevádzky. V mnohých prípadoch vznikajú nedostatky práve pre nevedomosti realizátorov.

V oblasti vykurovania, vetrania, klimatizácie či zdravotechniky došlo v poslednom desaťročí k mnohým inováciám, ktoré sa preniesli do reálnych aplikácií v odbore TZB. Ako príklad možno spomenúť využívanie kondenzačného tepla pri spaľovaní plynom a vykurovacím olejom a jeho ďalšie vylepšovanie či zásadné zvýšenie podielu tepelných čerpadiel na trhu pri vykurovaní a ohreve teplej vody v rodinných domoch.

V oblasti klimatizácie prichádzajú inštalácie nových systémov výroby chladu a spôsobu jeho odovzdávania.

V zdravotechnike sa uvažuje o nových systémoch stagnácie, ktorými sa predchádza znečisťovaniu pitnej vody jej stagnáciou v potrubí. Samozrejme, celý vývoj sa paralelne podporuje aj vydávaním obrovského množstva nových európskych a národných noriem za ostatné roky. Takýto rýchly vývoj však vyžaduje pripravených odborníkov, a to aj v často opomínanej oblasti inštalácie technických zariadení budov, ktorá sa nezaobíde bez počiatočného správneho systému vzdelávania mladých ľudí. Ako vyzerá model vzdelávania inštalatérov technických zariadení budov v Rakúsku?

Modulový systém výučby učňov
Právnym základom každého odborného vzdelávania v Rakúsku je zákon o odbornom vzdelávaní v znení neskorších predpisov (BGBl. Nr. 142/1969). Zákon určuje, kto smie učňov vzdelávať, stanovuje povinnosti majstrov, celkový čas výučby, ako aj rámcové podmienky na vykonanie záverečnej skúšky.

Od 1. júla 2008 sa pre inštalatérsky učebný odbor v Rakúsku zaviedol tzv. modulový systém. V súvislosti s touto zmenou sa zaviedol aj nový učebný odbor Inštalatérska technika a technika budov, ktorého model si kladie za cieľ zefektívniť tento duálny učebný odbor a spraviť ho atraktívnejším pre firmy aj mládež. Proces zmeny vyvolala skutočnosť, že zákonom stanovené učebné podklady sa nemenia tak rýchlo, ako sa prehlbujú informácie v súvisiacich odboroch (zdravotná technika a technika plynu, vykurovanie, ekológia a vetranie). Preto sa prijalo rozhodnutie zmeniť vzdelávanie v rámci dovtedy zavedeného učebného odboru zdravotechnika a klimatizačná technika. Odborné základy sa podľa nového systému vyučujú v jednom základnom module, ktorý trvá dva roky. Potom sa možno vo výučbe rozhodnúť pre jeden z týchto hlavných modulov:

  • zdravotechnika a technika plynu,
  • vykurovacia technika,
  • vzduchotechnika.

Všetky hlavné moduly trvajú jeden rok. Celkovo sa tak učebný odbor môže ukončiť po minimálne trojročnej výučbe absolvovaním záverečnej skúšky. Ak učeň absolvuje výučbu aj s ďalším rozširujúcim špeciálnym modulom, záverečná skúška (zahŕňajúca obsah každého z modulov) sa uskutoční až po štyroch rokoch. Záverečná skúška sa rozdeľuje na teoretickú a praktickú skúšku. Teoretická skúška obsahuje základy inštalácií a techniky budov, aplikovanú matematiku a technické kreslenie. Táto skúška odpadá v prípade, ak kandidát úspešne absolvuje posledný ročník učňovskej školy, strednej alebo vyššej odbornej školy. Praktická skúška obsahuje témy týkajúce sa záverečnej práce a odborný rozhovor [2].

Výhodou celého systému je, že základný modul poskytuje učňovi dostatočný priestor na výber hlavného modulu. Učeň si môže počas výučby až do tretieho roka takisto zvážiť, či chce pokračovať ďalej aj v špeciálnom module a podporiť tak svoj ďalší odborný rozvoj. Veľkú výhodu pre tých, ktorí si až po ukončení učňovského vzdelania uvedomia, o čo majú vlastne záujem, prináša tento systém v tom, že umožňuje dodatočné doštudovanie modulov v ľubovoľnom čase. Cieľom celého systému je nastaviť počiatočné aj doplnkové vzdelávanie tak, aby malo jasnú a priechodnú štruktúru s možnosťami vytvárania jednotlivých kombinácií [1] (tab. 1 až 4).

Školenie majstrov
Po úspešnom absolvovaní záverečnej skúšky možno v predpísaných odboroch hlavných modulov (zdravotná technika a technika plynu, vykurovacia technika, vzduchotechnika) pristúpiť k absolvovaniu skúšky spôsobilosti (tzv. majsterská skúška). Podmienkou pristúpenia k tejto skúške je od 1. augusta 2002 je dosiahnutie 18. roku veku. Skúška sa pri všetkých troch predpísaných odboroch skladá z piatich modulov, ktoré uvádzame ďalej.

Tab. 1 Modulový systém výučby v Rakúsku

Tab. 2 Obsahy hlavných modulov

Tab. 3 Obsahy špeciálnych modulov

Tab. 4 Možnosti kombinácie jednotlivých modulov [1]

Modul 1: Odborná praktická skúška
Modul 1 [3], [4], [5] pozostáva z častí A a B. V časti A sa overujú praktické činnosti na preukázanie potrebných zručností na výkon povolania. V časti B sa skúšajú odborno-praktické znalosti, najmä organizačné, plánovacie, technické a výkonné znalosti potrebné na podnikové riadenie. Kandidát písomne vypracuje jeden vzorový projekt, ktorý obsahuje témy a oblasti danej problematiky. Presný opis rozsahu projektu stanoví skúšobná komisia. Modul 1 obsahuje:

Zdravotechnika a technika plynu
Časť A

  • Zakresľovanie a strihanie,
  • ohýbanie a vyrovnávanie,
  • rezanie závitov (všetkých druhov potrubných závitov),
  • letovanie, zváranie plameňom a jednoduché elektrické zváranie,
  • osadenie a upevnenie potrubia,
  • spájanie a tesnenie potrubia,
  • inštalácia plynových spotrebičov všetkých typov a zdravotnoechnických zariadení všetkých typov.

Časť B
Predmet technika plynu:

  • plynové zariadenia,
  • technické a lekárske plyny,
  • zariadenia na odvod plynu (emisné merania),
  • zariadenia na ohrev pitnej a úžitkovej vody, tiež s využitím alternatívnych zdrojov energie,
  • náuka o meraní a meracia technika,
  • meranie a regulácia.

Predmet zdravotechnika:
zariadenia na pitnú, úžitkovú a odpadovú vodu (najmä zariadenia na priemyselné a lekárske účely)

  • zariadenia na odvod vody,
  • hygienické predpisy,
  • meranie a regulácia,
  • úprava vody, bazénová technika,
  • mokré a suché požiarno-hasiace zariadenia.

Predmet meranie a regulácia:

  • meranie prietokov v potrubiach,
  • realizácia meraní odvodu dymu a spalín (emisné merania),
  • uvedenie zariadení do prevádzky a ich vyregulovanie,
  • odstraňovanie porúch.

Vykurovacia technika
Časť A

  • Zakresľovanie a strihanie,
  • ohýbanie a vyrovnávanie,
  • rezanie závitov (všetkých druhov potrubných závitov),
  • letovanie, zváranie plameňom a jednoduché elektrické zváranie,
  • osadenie a upevnenie potrubia,
  • spájanie a tesnenie potrubia,
  • inštalácia tepelných zariadení,
  • inštalácia vykurovacích a regulačných zariadení.

Časť B
Predmet inštalačná technika:

  • teplovodné a horúcovodné vykurovacie zariadenia,
  • nízkotlakové aj vysokotlakové parné zariadenia,
  • teplovzdušné vykurovanie,
  • zariadenia na prípravu teplej vody,
  • spaľovacie zariadenia pre plynné, kvapalné a tuhé palivá,
  • používanie alternatívnych foriem energie,
  • dimenzovanie potrubí a hydraulických zapojení.

Predmet meranie a regulácia:

  • meranie prietokov v potrubiach,
  • realizácia meraní odvodu dymu a spalín (emisné merania),
  • uvedenie zariadení do prevádzky a ich vyregulovanie,
  • odstraňovanie porúch.


Vzduchotechnika

Časť A

  • Zakresľovanie a strihanie,
  • ohýbanie a vyrovnávanie,
  • rezanie závitov (všetkých druhov potrubných závitov),
  • letovanie, zváranie plameňom a jednoduché elektrické zváranie,
  • osadenie a upevnenie potrubia,
  • spájanie a tesnenie potrubia,
  • inštalácia tepelných zariadení,
  • inštalácia vetracích a regulačných zariadení,
  • inštalácia klimatizačných zariadení.

Časť B
Predmet inštalačná technika:

  • vzduchotechnické zariadenia, vetranie, odsávanie a úprava vzduchu,
  • klimatizačné zariadenia,
  • vykurovanie a chladenie vzduchom,
  • spätné získavanie tepla,
  • používanie alternatívnych foriem energie,
  • dimenzovanie vzduchotechnického potrubia a výustiek,
  • schéma distribúcie vzduchu.

Predmet meranie a regulácia:

  • meranie prietokov v potrubiach,
  • realizácia meraní odvodu dymu a spalín (emisné merania),
  • uvedenie zariadení do prevádzky a ich vyregulovanie,
  • odstraňovanie porúch.

Modul 2: Odborná ústna skúška
Modul pozostáva z častí A a B.

Zdravotechnika a technika plynu
Časť A

  • Náuka o materiáloch a polotovaroch (zariadenia, armatúry a montážny materiál),
  • plynové prístroje a zariadenia,
  • zariadenia na zásobovanie vodou,
  • zariadenia na odvod vody,
  • trvalé a demontovateľné spojenia,
  • náradie a obrábacie stroje.

Časť B
Predmet odborná náuka:

  • technika plynu,
  • zdravotechnika,
  • odboru príbuzné technické predpisy.

Predmet odborný manažment:

  • manažment bezpečnosti, ochrana pred úrazmi, ochranné pomôcky pracovníkov,
  • ochrana životného prostredia,
  • manažment kvality.

Vykurovacia technika
Časť A

  • Náuka o materiáloch,
  • pracovné postupy,
  • tepelné zariadenia,
  • vykurovacie a regulačné zariadenia,
  • trvalé a demontovateľné spojenia,
  • náradie a obrábacie stroje,
  • náuka o prístrojoch.

Časť B
Predmet odborná náuka:

  • meranie a regulácia a hydraulika,
  • technika budov, inštalácií a energie,
  • odboru príbuzné technické predpisy.

Predmet odborný manažment:

  • manažment bezpečnosti, ochrana pred úrazmi, ochranné pomôcky pracovníkov,
  • ochrana životného prostredia,
  • manažment kvality.


Vzduchotechnika

Časť A

  • Náuka o materiáloch,
  • pracovné postupy,
  • tepelné zariadenia,
  • vzduchotechnické a regulačné zariadenia,
  • trvalé a demontovateľné spojenia,
  • náradie a obrábacie stroje.

Časť B
Predmet odborná náuka:

  • meranie a regulácia a hydraulika,
  • technika budov, inštalácií a energie,
  • odboru príbuzné technické predpisy.

Predmet odborný manažment:

  • manažment bezpečnosti, ochrana pred úrazmi, ochranné pomôcky pracovníkov,
  • ochrana životného prostredia,
  • manažment kvality.


Modul 3: Odborno-teoretická písomná skúška

Zadanie úlohy písomnej skúšky pozostáva z vyššej úrovne odborného poznania. U skúšanej osoby sa preveruje, či spĺňa všetky požiadavky kladené na podnikateľský subjekt.

Predmet odborný manažment pozostáva z odborných rozpočtov a obchodnej písomnej komunikácie. Predmet odborná náuka pozostáva z aplikovanej technickej matematiky, technického kreslenia a fyzikálnych základov.

Modul 4: Výučná skúška
Modul 4 pozostáva z tzv. výučnej skúšky podľa § 29 zákona o odbornom vzdelávaní v znení neskorších predpisov.

Modul 5: Podnikateľská skúška
Modul 5 pozostáva z tzv. podnikateľskej skúšky podľa podnikateľského skúšobného poriadku (zákon BGBl. Nr. 453/1993 v znení neskorších predpisov) [3], [4], [5].

V prípade, že kandidát už úspešne absolvoval nejakú odborne príbuznú záverečnú skúšku, započíta sa mu časť A z modulu 1 a modulu 2. Skúška pre modul 3 sa absolvuje len raz. Ak bude kandidát ašpirovať na nejaký ďalší preukaz spôsobilosti, skúšku podľa modulu 3 už viac netreba robiť.

Zhrnutie a výhľad do budúcnosti
Vďaka modulárnej štruktúre výučby a tiež skúške spôsobilosti možno dosiahnuť väčšiu flexibilitu budúcich aj súčasne študujúcich odborníkov. Dôkladne prepracované obsahy modulov zároveň pomáhajú zabezpečovať kvalitu vzdelania. Do budúcnosti sa uvažuje, že aj pre odborníkov s už absolvovanou majstrovskou skúškou bude stále v ponuke možnosť absolvovať kvalitatívne hodnotnejšie doplnkového vzdelávanie.

Foto: Attack, Dano Veselský

Literatúra
1.    http://www.installateurinnung.at/lehrlinge/lehr-berufsbilder.htm, Zugriff 11. 9. 2009.
2.    BGBl. II Nr. 63/2008 63, Installations- und Gebäudetechnik-Ausbildungsordnung, 19. 2. 2008.
3.    Verordnung: Befähigungsprüfungsordnung für das regle­mentierte Gewerbe Gas- und Sanitärtechnik (Gas- und Sanitärtechnik-Befähigungsprüfungsordnung), 16. 10. 2007.
4.    Verordnung: Meisterprüfungsordnung für das Hand­werk Heizungstechnik (Heizungstechnik-Meisterprüfungsordnung), 16. 10. 2007.
5.    Verordnung: Meisterprüfungsordnung für das Hand­werk Lüftungstechnik (Lüftungstechnik-Meisterprüfung­sordnung), 24. 07. 2008.

DI (FH) Erich Draxler
E. Draxler pôsobí v oddelení inžinierstva, techniky budov a energetického plánovania Vyššieho technického učilišťa (Höhere Technische Lehranstalt) Pinkafeld v Burgenlande (Rakúsko) ako profesor. Je všeobecným odborným a súdnym certifikovaným znalcom v odbore.

Článok bol uverejnený v časopise TZB Haustechnik.