Recenzia publikácie (HENS, H.: Applied Building Physics)
Galéria(2)

Partneri sekcie:

Hugo Hens je profesor na Univerzite Louvain v Belgicku. Prednáša stavebnú fyziku od roku 1975 a v tejto publikácii opisuje základy aplikovaných metód stavebnej fyziky. Po energetickej kríze v roku 1973 sa vplyvom narastajúcich problémov budov (vlhkostné problémy, syndróm chorých budov, tepelný diskomfort, energetická hospodárnosť) zvýšil záujem o aplikáciu metód stavebnej fyziky v praxi. Táto knižná publikácia (HENS, H.: Applied Building Physics – Boundary Conditions, Building Performance and Material Properties) nadväzuje na prvú z roku 2007 s podtitulom Teplo, vzduch a vlhkosť. Knižná publikácia obsahuje päť kapitol.

V prvej sa charakterizujú vnútorné a vonkajšie podmienky ovplyvňujúce stavebno-fyzikálne vlastnosti budov. V druhej časti sa uvádzajú funkčné vlastnosti a požiadavky na budovy všeobecne, pričom sa vymedzuje postavenie stavebno-fyzikálnych vlastností budov v procese navrhovania a dimenzovania.

V tretej časti sa opisujú funkčné požiadavky na úrovni budovy (tepelná pohoda, kvalita vnútorného vzduchu, energetická efektívnosť, trvanlivosť a životnosť, ekonomika a obstarávacie náklady, trvalá udržateľnosť a zelené budovy).

V štvrtej kapitole sa uvádzajú tepelno-vlhkostné charakteristiky na úrovni stavebnej konštrukcie. Rozoberajú sa vlastnosti, ako sú prievzdušnosť, prechod tepla, dynamické javy, odolnosť proti vlhkosti alebo tepelno-vlhkostná záťaž konštrukcií. Aplikujú sa základné zákony fyziky – zákon zachovania hmoty a zákon zachovania energie. Opisuje sa proces sorpcie a desorpcie aj pri stavoch, ktoré nie sú obmedzené iba izotermickými podmienkami. Opisujú sa výsledky výskumu šírenia vlhkosti v rozličných póroch pri izotermických a neizotermických podmienkach.

V piatej časti sa uvádzajú tepelno-vlhkostné vlastnosti stavebných látok. Tu sa uvádzajú výsledky výskumu z meraní a potom údaje z rozličných prameňov. Uvádzajú sa deklarované hodnoty a výpočtové hodnoty vlastností stavebných látok pri šírení tepla, vzduchu a vlhkosti stavebnou konštrukciou.

Publikácia predstavuje prínos v oblasti opisu a charakterizovania šírenia tepla a prenosu látky na úrovni stavebnej konštrukcie a na úrovni budovy. Najmä štvrtá kapitola má charakter vedeckej monografie. Môže byť užitočná pre záujemcov o vlhkostný režim stavebných konštrukcií, študentov, doktorandov zaujímajúcich sa o stavebnú fyziku a vlastnosti stavebných látok. Tým, že uvádza praktické príklady, stáva sa aj táto matematicky náročnejšia a abstraktná časť stavebnej fyziky ľahšie čitateľnou.

prof. Ing. Ivan Chmúrny, PhD.
Stavebná fakulta STU v Bratislave

Publikáciu si môžete zakúpiť v