Aká je kvalita vnútorného prostredia v školských budovách? Toto ukázali merania
Problém zlej kvality ovzdušia v školských budovách sa v súčasnosti intenzívne rieši, je však otázne, či majú projektanti, architekti, ale aj personál týchto budov vedomosti o tom, aká by mala byť optimálna mikroklíma vnútorného prostredia v jednotlivých priestoroch škôl.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Zariadenia pre deti a mládež sa zriaďujú v zdravotne vhodnom prostredí, ktoré je chránené pred škodlivými faktormi vonkajšieho prostredia, najmä pred hlukom a zdrojmi znečistenia ovzdušia. Väčšina školských budov však bola zriadená ešte v minulom storočí a napriek tomu, že sa niektoré zrekonštruovali, stav ich vnútornej mikroklímy nie je vyhovujúci.
Je dôležité, aby tepelno-vlhkostné podmienky v školách boli čo najlepšie. Prirodzené vetranie s otváraním okien je dobrým zvykom, ale nezaručuje dostatočnú výmenu vzduchu a je kontraproduktívne v prípade škôl v rušných oblastiach. Zároveň to nie je dobré riešenie z hľadiska úspor energie a rizika vystavenia detí chorobám vzhľadom na teplotné zmeny v chladných mesiacoch.
Problém zlej kvality ovzdušia v školských budovách sa v súčasnosti intenzívne rieši, je však otázne, či majú projektanti, architekti, ale aj personál týchto budov vedomosti o tom, aká by mala byť optimálna mikroklíma vnútorného prostredia v jednotlivých priestoroch škôl.
Vetranie, tzn. proces výmeny vzduchu medzi vnútornými a vonkajšími priestormi, môže prebiehať prirodzene, mechanicky alebo kombináciou oboch metód. Nedostatočné vetranie predstavuje významné riziko pre kvalitu vzduchu v interiéri, čo je rozhodujúcim faktorom pohody ľudí, ktorí sa v ňom nachádzajú. Účinnosť vetrania zohráva kľúčovú úlohu pri formovaní kvality vnútorného vzduchu.
Tá sa udáva v predpisoch dvomi spôsobmi – buď ako dávka vonkajšieho vzduchu (napríklad v l/s na osobu či l/s na m2 podlahovej plochy), alebo ako počet výmen vzduchu za hodinu. Do úvahy treba brať i ďalšie faktory ovplyvňujúce kvalitu vzduchu, a to najmä produkciu znečisťujúcich látok, počet osôb v priestore, ich činnosť, použité materiály, teplotu a vlhkosť vzduchu a účinnosť vetrania [1].
Prirodzené vetranie
Vetranie, resp. vetracie zariadenie zabezpečuje prívod čerstvého vonkajšieho vzduchu do vnútorného priestoru objektu a odvod vzduchu znehodnoteného primiešanými látkovými škodlivinami, prípadne produkovaným teplom. Pri prirodzenom vetraní dochádza k výmene vzduchu v miestnosti pôsobením prírodných síl. Tieto sily sa prejavujú ako dôsledok vonkajších klimatických podmienok. Ich pôsobením vzniká tlakový rozdiel medzi vonkajším a vnútorným prostredím, vďaka ktorému sa vzduch pohybuje. Ide o gravitačnú silu a sily spôsobené vetrom [2].
V reálnych podmienkach prostredia, v ktorom sa budova nachádza, je však táto transformácia ovplyvnená viacerými faktormi. Okrem rýchlosti a smeru vetra sú to tvar a poloha miesta v budove, konfigurácia terénu v okolí budovy, tvar a poloha prípadných prekážok pred budovou atď. [2, 3]. Vetranie oknami je najpoužívanejším systémom prirodzeného vetrania v obytných a kancelárskych budovách. Využíva oba princípy prirodzeného vetrania.
Infiltrácia
Vetranie infiltráciou predstavuje výmenu vzduchu v miestnosti vonkajším vzduchom vnikajúcim vplyvom pretlaku netesností v obvodovom plášti budovy a cez póry použitých stavebných materiálov. Dominantnou je výmena vzduchu škárami otvárateľných okien či vonkajších dverí. Zdrojom pretlaku je rozdiel teplôt alebo vietor.
Objemový prietok infiltrovaného vzduchu Q prúdiaceho do miestnosti dĺžkou škár otvárateľných krídiel okien a dverí sa vypočíta ako:
Q=i.l.Δpn
kde:
- i je súčiniteľ škárovej prievzdušnosti [(m3/(s . m . Pan)],
- l – dĺžka škár (m),
- Δp = Δpt + Δpw – rozdiel tlaku vyvolaný vplyvom teplôt Δpt a pôsobením vetra Δpw (Pa),
- n – exponent charakterizujúci prúdenie vzduchu škárou (–); bežne n = 0,67.
Vetranie oknami
Vetranie oknami predstavuje najrozšírenejší spôsob prirodzeného vetrania miestností. Výpočet objemového prietoku privádzaného vzduchu Qp je odvodený len pre účinok teploty a vychádza z problematiky aerácie, ale s tým, že jediný otvor (okno) slúži na prívod aj odvod vzduchu. Vypočíta sa ako:
kde:
- μ je prietokový súčiniteľ (–),
- a – šírka okna (m),
- b – výška okna (m),
- ρs – stredná hustota vzduchu,
- ρe – hustota vonkajšieho vzduchu (kg/m3),
- ρi – hustota vnútorného vzduchu (kg/m3),
- g – gravitačné (tiažové) zrýchlenie (m/s2).
Experimentálne meranie
V 15 základných školách sa uskutočnilo meranie vybraných parametrov vnútorného prostredia. Každé meranie trvalo 5 pracovných/školských dní od pondelka do piatka.
Cieľ merania
Cieľom experimentálneho merania bolo:
- overiť, či teplota a vlhkosť vnútorného vzduchu, koncentrácia oxidu uhličitého (CO2) akoncentrácia tuhých častíc PM (10 a 2,5) v priestoroch základných škôl spĺňajú požiadavky stanovené v príslušných právnych dokumentoch a technických normách,
- posúdiť, či sú splnené právne a normové požiadavky, v opačnom prípade určiť dôvody ich nesplnenia.
Metodika merania
Metodika z hľadiska meraných parametrov
Merané boli parametre ako teplota vnútorného vzduchu, relatívna vlhkosť vnútorného vzduchu, koncentrácia CO2 a tuhé častice PM10 a PM2,5.
Metodika z hľadiska meraných parametrov
Merania teploty vnútorného vzduchu, relatívnej vlhkosti vnútorného vzduchu a koncentrácie CO2 sa uskutočnili pomocou senzora značky Vaisala typ GMW90 a záznamníka údajov značky HOBO, typ 4 (obr. 1).
Záznamník údajov HOBO podporuje zber, ukladanie a analýzu údajov zo senzora Vaisala pomocou softvéru HOBOware. Prevádzkový rozsah záznamníka je pri teplote od –20 do +70 °C a pri vlhkosti 0 až 95 %. Zaznamenávania možno nastaviť v intervaloch od 1 sekundy do 18 hodín. Záznamník má pamäť 4 MB, čo predstavuje približne 1,9 milióna meraní [7].
Meranie koncentrácie PM2,5 a PM10 sa uskutočnilo senzorom Flow 2. generácie (obr. 2).
Senzor pracuje v rozsahu detekcie od 0 do 300 µg, pričom ako jediné vreckové zariadenie dokáže merať najrozšírenejšiu škálu znečisťujúcich látok (PM1, PM2,5, PM10, NO2 a VOC/prchavé organické zlúčeniny) súčasne. Výrobca uvádza, že namerané hodnoty vysoko (na úrovni okolo 90 %) korelujú s referenčnými zariadeniami, ktorými sú monitorovacie stanice a laboratórne monitory.
Princíp snímania pevných častíc spočíva vo vyžiarení laserového lúča na vzduch, ktorý je privádzaný ventilátorom obsiahnutým v zariadení. Vždy keď je častica zasiahnutá, svetlo sa rozptýli a automaticky ho deteguje fotovoltický článok, ktorý premieňa lúče lasera na merateľný elektrický prúd. Dáta získavané z tohto senzora sa zaznamenávajú pomocou mobilného softvéru, ktorý umožňuje okamžitý prehľad, ale aj ďalšiu prácu so získanými dátami [8] .
Metodika z hľadiska času a podmienok merania
Meranie vybraných veličín prebiehalo od 16. 1. 2023 do 31. 3. 2023. V každej zo škôl sa meralo od pondelka do piatka. Meranie sa začalo vždy v pondelok pred začiatkom vyučovania a ukončilo v piatok po vyučovaní. Hodnoty teploty vnútorného vzduchu, relatívnej vlhkosti vnútorného vzduchu a koncentrácie CO2 boli zaznamenávané v 5-minútových intervaloch a hodnoty PM v minútových intervaloch.
Metodika z hľadiska umiestnenia snímačov
Krátkodobé kontinuálne meranie vybraných veličín sa realizovalo v triedach 5. až 7. ročníka základnej školy. Vo väčšine tried sa za meracie miesto zvolil vrch skrine (obr. 3), aby sa nenarúšal priebeh vyučovania. Všetci žiaci a vyučujúci boli informovaní o prebiehajúcich meraniach a boli požiadaní o zvýšenú opatrnosť, aby sa predišlo posunutiu, prípadne poškodeniu meracích zariadení.

Analýza výsledkov meraní
| Škola | Dátum
merania 2023 |
Rozsah teplôt vnútorného vzduchu θi (°C) | Rozsah vlhkostí vnútorného vzduchu
φ (%) |
Maximálna koncentrácia CO2
(ppm) |
Priemerná 24 h koncentrácia PM10
(µg/m3) |
Priemerná 24 h koncentrácia PM2,5
(µg/m3) |
| 1 | 16. 1. – 20. 1. | 17,8 – 25,9 | 34,7 – 55,8 | 2 913 | 56,59 | 7,20 |
| 2 | 23. 1. – 27. 1. | 19,7 – 23,8 | 28,4 – 56,7 | 3 319 | 53,55 | 16,15 |
| 3 | 23. 1. – 27. 1. | 16,6 – 25,8 | 30,3 – 62,9 | 3 284 | 48,22 | 5,71 |
| 4 | 30. 1. – 3. 2. | 17,8 – 24,1 | 37,4 – 50,9 | 3 920 | – | – |
| 5 | 30. 1. – 3. 2. | 18,0 – 23,2 | 36,1 – 59,1 | 4 649 | 50,11 | 49,31 |
| 6 | 6. 2. – 10. 2. | 20,2 – 25,7 | 19,6 – 34,7 | 2 305 | 31,92 | 4,91 |
| 7 | 6. 2. – 10. 2. | 17,2 – 26,2 | 17,7 – 34,2 | 2 759 | 19,82 | 4,62 |
| 8 | 13. 2. –17.2. | 16,6 – 24,3 | 31,1 – 49,1 | 4 496 | 13,89 | 4,19 |
| 9 | 13. 2. – 17. 2. | 18,5 – 24,6 | 24,8 – 42,2 | 2 625 | 42,54 | 7,44 |
| 10 | 27. 2. –3. 3. | 20,7 – 28,2 | 20,8 – 56,1 | 2 439 | 44,47 | 6,78 |
| 11 | 27. 2. – 3. 3. | 19,4 – 25,9 | 28,0 – 46,3 | 2 952 | 39,78 | 4,49 |
| 12 | 6. 3. –10. 3. | 19,6 – 26,3 | 23,8 – 43,6 | 3 416 | 39,00 | 5,05 |
| 13 | 6. 3. – 10. 3. | 17,5 – 25,4 | 27,7 – 43,3 | 3 653 | 33,71 | 4,39 |
| 14 | 13. 3. – 17. 3. | 20,4 – 25,4 | 21,8 – 44,8 | 3 180 | 21,94 | 3,40 |
| 15 | 27. 3. – 31. 3. | 20,4 – 25,4 | 25,4 – 47,1 | 2 568 | 24,04 | 3,64 |
Tab. 1 Výsledky z experimentálnych meraní
Posúdenie výsledkov meraní
Stav teploty vnútorného vzduchu v triedach (tab. 1) bol v nadväznosti na požiadavky definované v právnych a technických predpisoch (tab. 2) akceptovateľný, keďže teplota vnútorného vzduchu sa počas celého merania v chladnom období roka nachádzala v intervale 20 až 24 °C.
V určitých meracích bodoch chladného obdobia však bola teplota vnútorného vzduchu v niektorých časoch počas dňa prekročená. Išlo najmä o hodnoty vo večerných, v nočných a ranných hodinách, keď teplota vystúpila na hodnoty mimo optimálnych teplôt. Vo väčšine škôl boli prekročené aj prípustné hodnoty podľa STN EN 16798-1:2019 (18 až 26 °C). V tomto kontexte je možné prostredie charakterizovať z hľadiska tepelného stavu ako prijateľné, ale nie ideálne.
| Priestor | t0 (°C) | φ (%) | n (1/h) |
| Zariadenie pre deti a mládež | |||
| Herne a spálne pre deti do 6 rokov veku | najmenej 22 | 30 – 70 | 5 |
| Umyvárne a WC pre deti do 6 rokov veku | najmenej 24 | 30 – 70 | 8 |
| Učebne, herne, denné miestnosti | 20 – 24 | 30 – 70 | 3 – 8 |
| Telocvične, cvičebne | 15 | 30 – 70 | 5 |
| Šatne pri telocvičniach, cvičebniach | najmenej 20 | 30 – 70 | 5 |
| Umyvárne a WC pri telocvičniach | najmenej 24 | 30 – 70 | 8 |
| Iné šatne, chodby, záchody | najmenej 15 | 30 – 70 | 5 |
Tab. 2 Parametre tepelno-vlhkostnej mikroklímy v priestoroch s osobitnými požiadavkami [9]
Relatívna vlhkosť vnútorného vzduchu bola takmer počas celého merania dodržaná v požadovaných hodnotách 30 až 70 %, v niektorých časových intervaloch však klesla pod požadovanú spodnú hranicu 30 %.
Kvalita vnútorného vzduchu v jednotlivých triedach bola v nadväznosti na požiadavky definované v právnych a technických predpisoch čiastočne prijateľná, len čo sa však žiaci nachádzali v triede, hodnoty koncentrácie CO2 niekoľkonásobne prevyšovali odporúčanú limitnú hodnotu (tab. 3).
| Kategória | Zodpovedajúca koncentrácia CO2 nad vonkajšou koncentráciou v PPM pre neadaptované osoby |
| I | 550 |
| II | 800 |
| III | 1 350 |
| IV | 1 350 |
Tab. 3 Návrhová koncentrácia CO2 nad vonkajšou koncentráciou za predpokladu štandardnej emisie CO2 20 l/(h/osoba) [4]
Denná priemerná koncentrácia PM10 bola prekročená v štyroch triedach (tab. 1), ale v určitých dňoch sa približovala k limitnej koncentrácii (tab. 4) vo viacerých z tried.
Denná priemerná koncentrácia PM2,5 bola prekročená iba v dvoch triedach (tab. 1), v jednej z týchto tried však merací prístroj nemeral po celý čas experimentálneho merania vzhľadom na chybu spojenia meracieho prístroja s mobilnou aplikáciou.
V škole č. 4 chýbajú namerané dáta, takisto v dôsledku chyby spojenia meracieho prístroja s mobilnou aplikáciou.
| Znečisťujúca látka | WHO 2021 |
| PM2,5 | 24-h priemerná koncentrácia: 15 µg/m3
ročná priemerná koncentrácia: 5 µg/m3 |
| PM10 | 24-h priemerná koncentrácia: 45 µg/m3
ročná priemerná koncentrácia: 15 µg/m3 |
Tab. 4 Limitné hodnoty pre hodnotenie kvality ovzdušia podľa WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) [5]
Záver
Celková kvalita vnútorného prostredia v školských budovách je vskutku zásadná, a to predovšetkým z dôvodu nárokov na sústredenú prácu a kognitívne funkcie pri učení. Zabezpečenie kvalitného vnútorného prostredia v školách by zároveň malo byť súčasťou systémového prístupu v podpore kvalitnej výchovy a vzdelávania detí, do ktorého patrí samotný systém vzdelávania, zdravá strava či dostatok pohybu a rovnako tak prostredie, v ktorom sa deti vzdelávajú.
Príspevok podporilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR prostredníctvom grantov VEGA 1/0303/21, VEGA 1/0304/21. Bol publikovaný v zborníku z konferencie Vnútorná klíma budov 2023. Organizátorom a súčasne vydavateľom zborníka je SSTP.
Literatúra
- JUNASOVÁ, B., KRAJČÍK, M.: Výpočet dávky vzduchu pre nebytové priestory, alebo koľko vzduchu treba na vetranie kancelárií? In Vzduchotechnika 2020. Bratislava: SSTP, 2020. ISBN 978-80-89878-64 – 2. s. 34 – 39.
- SZÉKYOVÁ, M. – FERSTL, K. – NOVÝ, R.: Vetranie a klimatizácia, Bratislava: JAGA: 2004. 422 s.
- GERBAUER, G., RUBINOVÁ, O. a Horká, H.: Vzduchotechnika. Brno: ERA group, s r. o., 2007. str. 146.
- STN EN 16798-1:2019 Energetická hospodárnosť budov. Vetranie budov. Časť 1: Vstupné údaje o vnútornom prostredí budov na navrhovanie a hodnotenie energetickej hospodárnosti budov – kvalita vzduchu, tepelný stav prostredia, osvetlenie a akustika. Modul M1-6.
- WHO, https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/what-are-the-who-air-quality-guidelines.
- VAISALA, https://docs.vaisala.com/v/u/B211296EN-F/en-US.
- HOBO, https://www.onsetcomp.com/products/data-loggers/ux120- 006m#specifications.
- PLUMELABS, https://blog.plumelabs.com/2018/08/29/a-handheld-revolution-against- air-pollution/?utm_source=zendesk_en&utm_campaign=faq_accuracy.
- Vyhláška č. 259/2008 Z. z. Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie
TEXT: Ing. Pavol Štefanič
FOTO: autor, Shutterstock











