Pรกsovรฉ rรฝpadlรก
Mohlo by sa zdaลฅ, ลพe pรกsovรฉ rรฝpadlรก sรบ na prvรฝ pohฤพad jednoduchรฉ stroje. Opak je pravda. Aj keฤ nemajรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo rรดznych technickรฝch aย konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ, oย to prepracovanejลกรญ je ich hydraulickรฝ systรฉm.
Podvozok
Pri pohybe vย terรฉne mรก nespornรบ vรฝhodu pรกsovรฝ podvozok. Vฤaka svojej konลกtrukcii mรก nรญzko poloลพenรฉ ลฅaลพisko, ktorรฉ je kฤพรบฤovรฝm prvkom pri posudzovanรญ stability stroja. Dnes sa vย praxi najviac pouลพรญvajรบ konลกtrukcie podvozkov vย tvare pรญsmena X, priฤom kompletne ide oย zvarence. Po zostavenรญ tohto zvarenca sa na podvozok montujรบ jednotlivรฉ diely ako pojazdovรฉ hydromotory, ktorรฉ sรบ zakonฤenรฉ turasovรฝm kolesom pรดsobiacim priamo na reลฅaz pรกsu. Medzi hydromotorom aย vonkajลกรญm hnacรญm kolesom je koncovรฝ redukฤnรฝ prevod spravidla planรฉtovรฉho typu. Hydromotory sรบ dvojrรฝchlostnรฉ axiรกlneho typu, to znamenรก, ลพe obsluha mรก kย dispozรญcii dva pojazdovรฉ rรฝchlostnรฉ rozsahy oznaฤovanรฉ ako โkorytnaฤkaโ aย โzajacโ. Kย zmene pojazdovej rรฝchlosti dochรกdza zmenou pracovnรฉho objemu axiรกlneho hydromotora. Zย hฤพadiska bezpeฤnosti sa pouลพรญva automatickรฉ podradenie zย rozsahu zajac na rozsah korytnaฤka, aย to pri pohybe stroja zo svahu. Pri tomto pohybe sa mรดลพe vzhฤพadom na zotrvaฤnosลฅ roztoฤiลฅ hydromotor, ฤo by mohlo maลฅ za nรกsledok nekontrolovateฤพnรฝ pohyb stroja smerom dole zo svahu.
ฤalลกou dรดleลพitou ฤasลฅou podvozka je vodiace โprednรฉโ koleso pรกsu so systรฉmom napรญnania pรกsu hydraulickรฉho typu, t. j. hydraulickรฝ valec je plnenรฝ mazivom. Na to, aby sa pracovnรฝ olej dostal zย hornej nadstavby do podvozka, slรบลพi tzv. otoฤnรฝ prevรกdzaฤ. Ide oย zariadenie, ktorรฉho vnรบtornรฝmi kanรกlmi aj pri nekoneฤnom otรกฤanรญ nadstavby neustรกle prechรกdza tlakovรฝ pracovnรฝ olej. Sรบฤasลฅou podvozka je aj ozubenรฝ veniec mechanizmu otoฤe, do ktorรฉho zapadรก pastorok prevodovky otoฤe, ktorรฝ je takisto pohรกลanรฝ axiรกlnym piestovรฝm hydromotorom.
Integrovanรฝm pohonom otoฤe je vย podstate planรฉtovรฝ redukฤnรฝ jednostupลovรฝ prevod. Oproti zostave pojazdovรฉho hydromotora je otoฤovรฝ systรฉm vybavenรฝ lamelovou brzdou vย olejovom kรบpeli, ktorรฝ zaisลฅuje otoฤ proti samovoฤพnรฉmu pohybu. Tรกto brzda sa spravidla odisลฅuje, ak obsluha poลพaduje otรกฤanie nadstavby. Niektorรญ vรฝrobcovia navyลกe pouลพรญvajรบ automatickรฉ uvoฤพnenie brzdy vo chvรญli, keฤ obsluha pouลพรญva funkciu zatvรกrania nรกsady. Pri tomto pohybe vo vรฝkope mรดลพu vznikaลฅ boฤnรฉ sily zaลฅaลพujรบce brzdu otoฤe. Tรบto automatickรบ funkciu riadia elektronickรฉ systรฉmy.
Nadstavba
Hornรก nadstavba spolu sย pracovnรฝm ramenom je hlavnรฝm centrom vลกetkรฝch systรฉmov stroja. Vย klasickej konลกtrukcii pรกsovรฉho rรฝpadla je vย ฤพavej prednej ฤasti nadstavby jednomiestna kabรญna so vลกetkรฝmi ovlรกdacรญmi prvkami stroja. Vpravo vedฤพa kabรญny je uloลพenรฉ hlavnรฉ rameno vย podobe monolitickรฉho ฤi dvojdielneho vรฝloลพnรญka. Na tento vรฝloลพnรญk nadvรคzuje nรกsada aย na ลu pracovnรฝ nรกstroj, ฤiลพe lyลพica. Dฤบลพka nรกsady je pri rรฝpadlรกch voliteฤพnรก. Samozrejme, sย rastรบcou dฤบลพkou nรกsady klesรก jej rypnรก sila, ale narastรก dosah stroja. Voฤพba dฤบลพky nรกsady je vลพdy kompromisom medzi tรฝmito parametrami. Po bokoch ฤi na hornej ploche ramena aย nรกsady sรบ uloลพenรฉ hydraulickรฉ, prรญpadne aj elektrickรฉ vedenia. Rรฝpadlo moลพno vybaviลฅ vย podstate akรฝmkoฤพvek pracovnรฝm zariadenรญm โ od podkopovรฝch lyลพรญc cez bรบracie kladivรก aลพ po noลพnice, rรดzne rotaฤnรฉ frรฉzy ฤi drapรกky, vลtacie zariadenia atฤ.
Na pohon tรฝchto zariadenรญ slรบลพi vysokotlakovรฝ aย nรญzkotlakovรฝ prรญdavnรฝ hydraulickรฝ okruh. Na otoฤnej nadstavbe je vย zadnej ฤasti uloลพenรฝ spaฤพovacรญ motor aย za nรญm je protizรกvaลพie, ktorรฉ zรกroveล tvorรญ zadnรบ ฤasลฅ celรฉho stroja. Vรคฤลกinou priamo na kฤพukovom hriadeli motora sรบ uloลพenรฉ pracovnรฉ ฤerpadlรก zรกsobujรบce celรฝ stroj pracovnรฝm tlakom. Tieto pracovnรฉ ฤerpadlรก sรบ dnes vรฝhradne axiรกlneho piestovรฉho typu sย regulรกciou prietoku. Kaลพdรฝ vรฝrobca mรก inรฝ systรฉm tejto regulรกcie. Na stroji sรบ ฤalej umiestnenรฉ iย rรดzne pomocnรฉ ฤerpadlรก, ktorรฉ sรบ uลพ zubovรฉho typu aย slรบลพia na plnenie vedฤพajลกรญch hydraulickรฝch okruhov stroja (napr. pilotnรฝ ovlรกdacรญ okruh ฤi nรญzkotlakovรฝ prรญdavnรฝ okruh). Vย neposlednom rade je na nadstavbe umiestnenรก hydraulickรก aย palivovรก nรกdrลพ. Dnes majรบ palivovรฉ nรกdrลพe vlastnรฉ elektrickรฉ ฤerpadlo, pomocou ktorรฉho moลพno nasaลฅ palivo aj โzo sudaโ.
ฤalลกie ฤasti stroja
Najdรดleลพitejลกรญmi ฤasลฅami stroja sรบ hlavnรฝ hydraulickรฝ rozvรกdzaฤ aย regulรกcia ฤerpadiel. Kombinรกciou tรฝchto dvoch systรฉmov moลพno ovlรกdaลฅ pohyby jednotlivรฝch ฤastรญ ramena aย podvozka. Stroje majรบ elektronickรฉ riadenie hydraulickรฉho vรฝkonu stroja. Elektronickรฉ riadenie je riadiaca jednotka, ktorรก prijรญma signรกly najmรค zย tlakovรฝch snรญmaฤov na jednotlivรฝch funkciรกch stroja. Tieto hodnoty spracรบva aย vysiela ovlรกdacie impulzy na regulรกtor ฤerpadla, ktorรฝ podฤพa tรฝchto pokynov ovlรกda mnoลพstvo dodรกvanรฉho oleja do systรฉmu.
Riadiace jednotky dokรกลพu na zรกklade informรกciรญ zย tรฝchto tlakovรฝch snรญmaฤov odhadnรบลฅ, akรบ prรกcu strojnรญk vykonรกva: ฤi ide oย klasickรบ ลฅaลพbu podkopovou lopatou, alebo oย dokonฤovaciu svahovaciu prรกcu, prรญpadne oย utuลพovanie alebo jemnรฉ ลพeriavovรฉ prรกce. Softvรฉr riadiacej jednotky tak รบplne automaticky prispรดsobuje hydraulickรฝ vรฝkon stroja aktuรกlnym pracovnรฝm poลพiadavkรกm. Nastavuje teda nielen trhaciu silu, ale aj precรญznosลฅ jednotlivรฝch pohybov pracovnรฉho ramena. Hlavnรฝ hydraulickรฝ rozvรกdzaฤ je vย sรบฤasnosti konลกtrukฤne zloลพenรฝ zย dvoch ฤastรญ. Na zรกklade poลพiadaviek na trhacie sily ฤi precรญznosลฅ prรกce sa na kaลพdรฝ pohyb pracovnรฉho ramena pouลพรญva buฤ jeden, alebo dva ventily umiestnenรฉ vย rozvรกdzaฤi. ฤi sa pouลพije jeden ventil, alebo dva, je opรคลฅ funkciou riadiacej jednotky, ktorรก sa rozhoduje na zรกklade informรกciรญ zo snรญmaฤov tlaku. Vo vลกeobecnosti sa pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch rozliลกuje tzv. nรญzke aย vysokรฉ zaลฅaลพenie hydraulickรฉho systรฉmu, ฤรญm sa riadi aj poลพiadavka na vรฝkon ฤerpadiel, aย to opรคลฅ cez riadiacu jednotku.
Vย sรบฤasnosti sรบ stroje vybavenรฉ pracovnรฝmi reลพimami, ktorรฉ si obsluha mรดลพe zvoliลฅ tlaฤidlom priamo vย kabรญne. Pouลพรญvajรบ sa rรดzne reลพimy. Hlavnou รบlohou ekonomickรฉho reลพimu je takรก regulรกcia hydraulickรฉho vรฝkonu, aby bol motor neustรกle vย zaลฅaลพenรญ, ktorรฉmu zodpovedรก najniลพลกia spotreba paliva. Vย tomto reลพime je vรฝkonnosลฅ stroja na ลกtandardnej รบrovni, takลพe sa dosahujรบ optimรกlne prevรกdzkovรฉ nรกklady. Vรฝkonnostnรฝ reลพim rieลกi kaลพdรฝ vรฝrobca stavebnรฝch strojov odliลกne. Zรกkladnou poลพiadavkou nie je minimรกlna spotreba paliva, ale maximรกlna vรฝkonnosลฅ stroja.
Pri tomto reลพime sa oฤakรกva, ลพe sa stroj bude sprรกvaลฅ podฤพa toho, akรบ ฤinnosลฅ vykonรกva โ ลฅaลพba, dokonฤovanie, svahovanie, ลพeriavovรฉ prรกce atฤ. Kaลพdรก tรกto prรกca mรก inรฉ nรกroky na hydraulickรฝ systรฉm. Aby vรฝkonnosลฅ pri tรฝchto prรกcach bola vลพdy maximรกlna, hydraulickรฝ systรฉm stroja sa tomu musรญ prispรดsobiลฅ. Niektorรญ vรฝrobcovia toto prispรดsobenie rieลกia ako automatickรบ funkciu, keฤ riadiaca jednotka snรญma priebeh hodnรดt pilotnรฉho tlaku vย dลพojstikoch stroja vย zรกvislosti od ฤasu aย zย tรฝchto hodnรดt potom stanovuje razantnosลฅ (rรฝchlosลฅ) ovlรกdania. Jemnรฉ, teda pomalลกie ovlรกdanie znamenรก dokonฤovacie ฤi ลพeriavovรฉ prรกce. Razantnรฉ aย rรฝchle pohyby vย dลพojstiku zase predpokladajรบ ลฅaลพbu aย tvrdลกรญ typ prรกce.
Inรญ vรฝrobcovia umoลพลujรบ obsluhe manuรกlne nastaviลฅ typ vรฝkonnostnรฉho reลพimu podฤพa vyลกลกie opรญsanรฝch druhov prรกce. ฤalej moลพno zvoliลฅ napr. pomer medzi rรฝchlosลฅami jednotlivรฝch pracovnรฝch pohybov ramena.
Pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch sa hlavnรฉ pracovnรฉ ventily ovlรกdajรบ nรญzkotlakovรฝm pilotnรฝm okruhom. Tento okruh bรฝva spravidla รบplne oddelenรฝ od hlavnรฉho pracovnรฉho tlaku, mรก samostatnรฉ ฤerpadlo. Je vyvedenรฝ aลพ kย dลพojstikom aย na zรกklade pohybu sa ฤalej vedie priamo kย ovlรกdaniu hlavnรฝch ventilov vย rozvรกdzaฤi.
Modernรฉ pรกsovรฉ rรฝpadlรก majรบ prednostnรฝ ventil pojazdu. Rozdelenie celkovรฉho mnoลพstva oleja dodรกvanรฉho ฤerpadlami medzi pracovnรฉ rameno aย pojazdovรบ skupinu je opรคลฅ zabezpeฤenรฉ elektronicky. Vรคฤลกinou smeruje 70โ% do pojazdu aย 30โ% do ramena. Tรกto funkcia je, samozrejme, moลพnรก pri sรบฤasnom pouลพitรญ pojazdu aย pracovnรฉho ramena.
Vย tomto ฤlรกnku sรบ vo vลกeobecnosti uvedenรฉ zรกkladnรฉ modernรฉ prvky, ktorรฉ sa vย sรบฤasnosti vyuลพรญvajรบ pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch. Ak by sme chceli bliลพลกie ลกpecifikovaลฅ jednotlivรฉ komponenty stroja, bolo by treba zvoliลฅ konkrรฉtny stroj aย priamo na ลom opรญsaลฅ princรญpy fungovania, vรฝhody iย nevรฝhody tรฝchto systรฉmov.
Ing.ย Pavel Zhรกลal
Foto: Agrotec, Kuhn Bohemia, Phoenix-Zeppelin
Autor poskytuje odbornรฉ aย technickรฉ ลกkolenia aย technickรบ podporu vย spoloฤnosti Agrotec, a. s., aย takisto spolupracuje na odbornรฝch aย technickรฝch publikรกยญciรกch oย stavebnรฝch strojoch.