Pรกsovรฉ rรฝpadlรก
Galรฉria(6)

Pรกsovรฉ rรฝpadlรก

Partneri sekcie:

Mohlo by sa zdaลฅ, ลพe pรกsovรฉ rรฝpadlรก sรบ na prvรฝ pohฤพad jednoduchรฉ stroje. Opak je pravda. Aj keฤ nemajรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo rรดznych technickรฝch aย konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ, oย to prepracovanejลกรญ je ich hydraulickรฝ systรฉm.

Na pรกsovรฝch rรฝpadlรกch nenรกjdeme zloลพitรฉ rieลกenie pojazdu ako napr. pri kolesovรฝch strojoch, takisto brzdovรฝ systรฉm iย systรฉm riadenia sa pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch rieลกia jednoducho, t. j. hydrostatickรฝm pojazdom. Hydrostatickรฝ pojazd dokรกลพe stroj riadiลฅ, pretoลพe kaลพdรก strana pรกsu sa ovlรกda zvlรกลกลฅ, ฤรญm sa dosiahnu rozdielne otรกฤky pรกsov, aย tรฝm aj poลพadovanรฉ zatรกฤanie. Je neustรกle naplnenรฝ hydraulickรฝm olejom, ktorรฝ zabraลˆuje samovoฤพnรฉmu pohybu stroja, ak je systรฉm spoฤพahlivรฝ aย utesnenรฝ.

Podvozok

Pri pohybe vย terรฉne mรก nespornรบ vรฝhodu pรกsovรฝ podvozok. Vฤaka svojej konลกtrukcii mรก nรญzko poloลพenรฉ ลฅaลพisko, ktorรฉ je kฤพรบฤovรฝm prvkom pri posudzovanรญ stability stroja. Dnes sa vย praxi najviac pouลพรญvajรบ konลกtrukcie podvozkov vย tvare pรญsmena X, priฤom kompletne ide oย zvarence. Po zostavenรญ tohto zvarenca sa na podvozok montujรบ jednotlivรฉ diely ako pojazdovรฉ hydromotory, ktorรฉ sรบ zakonฤenรฉ turasovรฝm kolesom pรดsobiacim priamo na reลฅaz pรกsu. Medzi hydromotorom aย vonkajลกรญm hnacรญm kolesom je koncovรฝ redukฤnรฝ prevod spravidla planรฉtovรฉho typu. Hydromotory sรบ dvojrรฝchlostnรฉ axiรกlneho typu, to znamenรก, ลพe obsluha mรก kย dispozรญcii dva pojazdovรฉ rรฝchlostnรฉ rozsahy oznaฤovanรฉ ako โ€žkorytnaฤkaโ€œ aย โ€žzajacโ€œ. Kย zmene pojazdovej rรฝchlosti dochรกdza zmenou pracovnรฉho objemu axiรกlneho hydromotora. Zย hฤพadiska bezpeฤnosti sa pouลพรญva automatickรฉ podradenie zย rozsahu zajac na rozsah korytnaฤka, aย to pri pohybe stroja zo svahu. Pri tomto pohybe sa mรดลพe vzhฤพadom na zotrvaฤnosลฅ roztoฤiลฅ hydromotor, ฤo by mohlo maลฅ za nรกsledok nekontrolovateฤพnรฝ pohyb stroja smerom dole zo svahu.

ฤŽalลกou dรดleลพitou ฤasลฅou podvozka je vodiace โ€žprednรฉโ€œ koleso pรกsu so systรฉmom napรญnania pรกsu hydraulickรฉho typu, t. j. hydraulickรฝ valec je plnenรฝ mazivom. Na to, aby sa pracovnรฝ olej dostal zย hornej nadstavby do podvozka, slรบลพi tzv. otoฤnรฝ prevรกdzaฤ. Ide oย zariadenie, ktorรฉho vnรบtornรฝmi kanรกlmi aj pri nekoneฤnom otรกฤanรญ nadstavby neustรกle prechรกdza tlakovรฝ pracovnรฝ olej. Sรบฤasลฅou podvozka je aj ozubenรฝ veniec mechanizmu otoฤe, do ktorรฉho zapadรก pastorok prevodovky otoฤe, ktorรฝ je takisto pohรกลˆanรฝ axiรกlnym piestovรฝm hydromotorom.

Integrovanรฝm pohonom otoฤe je vย podstate planรฉtovรฝ redukฤnรฝ jednostupลˆovรฝ prevod. Oproti zostave pojazdovรฉho hydromotora je otoฤovรฝ systรฉm vybavenรฝ lamelovou brzdou vย olejovom kรบpeli, ktorรฝ zaisลฅuje otoฤ proti samovoฤพnรฉmu pohybu. Tรกto brzda sa spravidla odisลฅuje, ak obsluha poลพaduje otรกฤanie nadstavby. Niektorรญ vรฝrobcovia navyลกe pouลพรญvajรบ automatickรฉ uvoฤพnenie brzdy vo chvรญli, keฤ obsluha pouลพรญva funkciu zatvรกrania nรกsady. Pri tomto pohybe vo vรฝkope mรดลพu vznikaลฅ boฤnรฉ sily zaลฅaลพujรบce brzdu otoฤe. Tรบto automatickรบ funkciu riadia elektronickรฉ systรฉmy.

Nadstavba

Hornรก nadstavba spolu sย pracovnรฝm ramenom je hlavnรฝm centrom vลกetkรฝch systรฉmov stroja. Vย klasickej konลกtrukcii pรกsovรฉho rรฝpadla je vย ฤพavej prednej ฤasti nadstavby jednomiestna kabรญna so vลกetkรฝmi ovlรกdacรญmi prvkami stroja. Vpravo vedฤพa kabรญny je uloลพenรฉ hlavnรฉ rameno vย podobe monolitickรฉho ฤi dvojdielneho vรฝloลพnรญka. Na tento vรฝloลพnรญk nadvรคzuje nรกsada aย na ลˆu pracovnรฝ nรกstroj, ฤiลพe lyลพica. Dฤบลพka nรกsady je pri rรฝpadlรกch voliteฤพnรก. Samozrejme, sย rastรบcou dฤบลพkou nรกsady klesรก jej rypnรก sila, ale narastรก dosah stroja. Voฤพba dฤบลพky nรกsady je vลพdy kompromisom medzi tรฝmito parametrami. Po bokoch ฤi na hornej ploche ramena aย nรกsady sรบ uloลพenรฉ hydraulickรฉ, prรญpadne aj elektrickรฉ vedenia. Rรฝpadlo moลพno vybaviลฅ vย podstate akรฝmkoฤพvek pracovnรฝm zariadenรญm โ€“ od podkopovรฝch lyลพรญc cez bรบracie kladivรก aลพ po noลพnice, rรดzne rotaฤnรฉ frรฉzy ฤi drapรกky, vล•tacie zariadenia atฤ.

Na pohon tรฝchto zariadenรญ slรบลพi vysokotlakovรฝ aย nรญzkotlakovรฝ prรญdavnรฝ hydraulickรฝ okruh. Na otoฤnej nadstavbe je vย zadnej ฤasti uloลพenรฝ spaฤพovacรญ motor aย za nรญm je protizรกvaลพie, ktorรฉ zรกroveลˆ tvorรญ zadnรบ ฤasลฅ celรฉho stroja. Vรคฤลกinou priamo na kฤพukovom hriadeli motora sรบ uloลพenรฉ pracovnรฉ ฤerpadlรก zรกsobujรบce celรฝ stroj pracovnรฝm tlakom. Tieto pracovnรฉ ฤerpadlรก sรบ dnes vรฝhradne axiรกlneho piestovรฉho typu sย regulรกciou prietoku. Kaลพdรฝ vรฝrobca mรก inรฝ systรฉm tejto regulรกcie. Na stroji sรบ ฤalej umiestnenรฉ iย rรดzne pomocnรฉ ฤerpadlรก, ktorรฉ sรบ uลพ zubovรฉho typu aย slรบลพia na plnenie vedฤพajลกรญch hydraulickรฝch okruhov stroja (napr. pilotnรฝ ovlรกdacรญ okruh ฤi nรญzkotlakovรฝ prรญdavnรฝ okruh). Vย neposlednom rade je na nadstavbe umiestnenรก hydraulickรก aย palivovรก nรกdrลพ. Dnes majรบ palivovรฉ nรกdrลพe vlastnรฉ elektrickรฉ ฤerpadlo, pomocou ktorรฉho moลพno nasaลฅ palivo aj โ€žzo sudaโ€œ.

ฤŽalลกie ฤasti stroja

Najdรดleลพitejลกรญmi ฤasลฅami stroja sรบ hlavnรฝ hydraulickรฝ rozvรกdzaฤ aย regulรกcia ฤerpadiel. Kombinรกciou tรฝchto dvoch systรฉmov moลพno ovlรกdaลฅ pohyby jednotlivรฝch ฤastรญ ramena aย podvozka. Stroje majรบ elektronickรฉ riadenie hydraulickรฉho vรฝkonu stroja. Elektronickรฉ riadenie je riadiaca jednotka, ktorรก prijรญma signรกly najmรค zย tlakovรฝch snรญmaฤov na jednotlivรฝch funkciรกch stroja. Tieto hodnoty spracรบva aย vysiela ovlรกdacie impulzy na regulรกtor ฤerpadla, ktorรฝ podฤพa tรฝchto pokynov ovlรกda mnoลพstvo dodรกvanรฉho oleja do systรฉmu.

Riadiace jednotky dokรกลพu na zรกklade informรกciรญ zย tรฝchto tlakovรฝch snรญmaฤov odhadnรบลฅ, akรบ prรกcu strojnรญk vykonรกva: ฤi ide oย klasickรบ ลฅaลพbu podkopovou lopatou, alebo oย dokonฤovaciu svahovaciu prรกcu, prรญpadne oย utuลพovanie alebo jemnรฉ ลพeriavovรฉ prรกce. Softvรฉr riadiacej jednotky tak รบplne automaticky prispรดsobuje hydraulickรฝ vรฝkon stroja aktuรกlnym pracovnรฝm poลพiadavkรกm. Nastavuje teda nielen trhaciu silu, ale aj precรญznosลฅ jednotlivรฝch pohybov pracovnรฉho ramena. Hlavnรฝ hydraulickรฝ rozvรกdzaฤ je vย sรบฤasnosti konลกtrukฤne zloลพenรฝ zย dvoch ฤastรญ. Na zรกklade poลพiadaviek na trhacie sily ฤi precรญznosลฅ prรกce sa na kaลพdรฝ pohyb pracovnรฉho ramena pouลพรญva buฤ jeden, alebo dva ventily umiestnenรฉ vย rozvรกdzaฤi. ฤŒi sa pouลพije jeden ventil, alebo dva, je opรคลฅ funkciou riadiacej jednotky, ktorรก sa rozhoduje na zรกklade informรกciรญ zo snรญmaฤov tlaku. Vo vลกeobecnosti sa pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch rozliลกuje tzv. nรญzke aย vysokรฉ zaลฅaลพenie hydraulickรฉho systรฉmu, ฤรญm sa riadi aj poลพiadavka na vรฝkon ฤerpadiel, aย to opรคลฅ cez riadiacu jednotku.

Vย sรบฤasnosti sรบ stroje vybavenรฉ pracovnรฝmi reลพimami, ktorรฉ si obsluha mรดลพe zvoliลฅ tlaฤidlom priamo vย kabรญne. Pouลพรญvajรบ sa rรดzne reลพimy. Hlavnou รบlohou ekonomickรฉho reลพimu je takรก regulรกcia hydraulickรฉho vรฝkonu, aby bol motor neustรกle vย zaลฅaลพenรญ, ktorรฉmu zodpovedรก najniลพลกia spotreba paliva. Vย tomto reลพime je vรฝkonnosลฅ stroja na ลกtandardnej รบrovni, takลพe sa dosahujรบ optimรกlne prevรกdzkovรฉ nรกklady. Vรฝkonnostnรฝ reลพim rieลกi kaลพdรฝ vรฝrobca stavebnรฝch strojov odliลกne. Zรกkladnou poลพiadavkou nie je minimรกlna spotreba paliva, ale maximรกlna vรฝkonnosลฅ stroja.

Pri tomto reลพime sa oฤakรกva, ลพe sa stroj bude sprรกvaลฅ podฤพa toho, akรบ ฤinnosลฅ vykonรกva โ€“ ลฅaลพba, dokonฤovanie, svahovanie, ลพeriavovรฉ prรกce atฤ. Kaลพdรก tรกto prรกca mรก inรฉ nรกroky na hydraulickรฝ systรฉm. Aby vรฝkonnosลฅ pri tรฝchto prรกcach bola vลพdy maximรกlna, hydraulickรฝ systรฉm stroja sa tomu musรญ prispรดsobiลฅ. Niektorรญ vรฝrobcovia toto prispรดsobenie rieลกia ako automatickรบ funkciu, keฤ riadiaca jednotka snรญma priebeh hodnรดt pilotnรฉho tlaku vย dลพojstikoch stroja vย zรกvislosti od ฤasu aย zย tรฝchto hodnรดt potom stanovuje razantnosลฅ (rรฝchlosลฅ) ovlรกdania. Jemnรฉ, teda pomalลกie ovlรกdanie znamenรก dokonฤovacie ฤi ลพeriavovรฉ prรกce. Razantnรฉ aย rรฝchle pohyby vย dลพojstiku zase predpokladajรบ ลฅaลพbu aย tvrdลกรญ typ prรกce.

Inรญ vรฝrobcovia umoลพลˆujรบ obsluhe manuรกlne nastaviลฅ typ vรฝkonnostnรฉho reลพimu podฤพa vyลกลกie opรญsanรฝch druhov prรกce. ฤŽalej moลพno zvoliลฅ napr. pomer medzi rรฝchlosลฅami jednotlivรฝch pracovnรฝch pohybov ramena.
Pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch sa hlavnรฉ pracovnรฉ ventily ovlรกdajรบ nรญzkotlakovรฝm pilotnรฝm okruhom. Tento okruh bรฝva spravidla รบplne oddelenรฝ od hlavnรฉho pracovnรฉho tlaku, mรก samostatnรฉ ฤerpadlo. Je vyvedenรฝ aลพ kย dลพojstikom aย na zรกklade pohybu sa ฤalej vedie priamo kย ovlรกdaniu hlavnรฝch ventilov vย rozvรกdzaฤi.

Modernรฉ pรกsovรฉ rรฝpadlรก majรบ prednostnรฝ ventil pojazdu. Rozdelenie celkovรฉho mnoลพstva oleja dodรกvanรฉho ฤerpadlami medzi pracovnรฉ rameno aย pojazdovรบ skupinu je opรคลฅ zabezpeฤenรฉ elektronicky. Vรคฤลกinou smeruje 70โ€‰% do pojazdu aย 30โ€‰% do ramena. Tรกto funkcia je, samozrejme, moลพnรก pri sรบฤasnom pouลพitรญ pojazdu aย pracovnรฉho ramena.

Vย tomto ฤlรกnku sรบ vo vลกeobecnosti uvedenรฉ zรกkladnรฉ modernรฉ prvky, ktorรฉ sa vย sรบฤasnosti vyuลพรญvajรบ pri pรกsovรฝch rรฝpadlรกch. Ak by sme chceli bliลพลกie ลกpecifikovaลฅ jednotlivรฉ komponenty stroja, bolo by treba zvoliลฅ konkrรฉtny stroj aย priamo na ลˆom opรญsaลฅ princรญpy fungovania, vรฝhody iย nevรฝhody tรฝchto systรฉmov.

Ing.ย Pavel Zhรกลˆal
Foto: Agrotec, Kuhn Bohemia, Phoenix-Zeppelin

Autor poskytuje odbornรฉ aย technickรฉ ลกkolenia aย technickรบ podporu vย spoloฤnosti Agrotec, a. s., aย takisto spolupracuje na odbornรฝch aย technickรฝch publikรกยญciรกch oย stavebnรฝch strojoch.