Modernรฉ metรณdy spรกjania ลพelezobetรณnovรฝch prefabrikรกtov
Galรฉria(10)

Modernรฉ metรณdy spรกjania ลพelezobetรณnovรฝch prefabrikรกtov

Partneri sekcie:

Pouลพรญvanie prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch skeletov na nosnรฉ konลกtrukcie budov mรก bohatรบ tradรญciu vย mnohรฝch krajinรกch Eurรณpy. ฤŒoraz ฤastejลกie sa toto rieลกenie vracia do obฤพuby projektantov aย staviteฤพov aj na Slovensku. Popri vรฝhodรกch, ktorรฉ tรกto technolรณgia ponรบka, sรบ jednรฝm zย faktorov pรดsobiacich vย neprospech prefabrikรกcie otรกzky spojenรฉ sย realizรกciou prรญpojov. Tรฝka sa to predovลกetkรฝm nรกroฤnosti postupov aย nรกslednej kvality spracovania. ฤŒlรกnok prinรกลกa struฤnรฝ prehฤพad inovaฤnรฝch rieลกenรญ na spรกjanie betรณnovรฝch prefabrikรกtov pri vรฝstavbe ลพelezobetรณnovรฉho skeletu.


Stavebnรฝ boom, ktorรฝ vย sรบฤasnosti zaลพรญva naลกa krajina โ€“ vย spojenรญ sย ฤoraz vรฝraznejลกรญm nedostatkom stavebnรฝch kapacรญt, ale najmรค kvalifikovanรฝch ฤพudskรฝch zdrojov โ€“ vytvรกra uลพ aj na Slovensku reรกlny tlak na zvyลกovanie efektivity stavebnรฝch prรกc. Vย dรดsledku toho sa uลพ aj vย oblastiach, kde sa doteraz preferovali zauลพรญvanรฉ, no nie vลพdy efektรญvne postupy, zaฤรญnajรบ hฤพadaลฅ aย pouลพรญvaลฅ inovaฤnรฉ rieลกenia.

Aj napriek nespornรฝm vรฝhodรกm, ktorรฉ sa spรกjajรบ sย pouลพรญvanรญm prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch nosnรฝch systรฉmov, sรบ zlรฉ skรบsenosti realizaฤnรฝch subjektov sย montรกลพou, resp. so zvlรกdnutรญm prรญpojov medzi prefabrikรกtmi stรกlou prekรกลพkou intenzรญvnejลกieho rozvoja tohto typu konลกtrukciรญ na naลกom รบzemรญ.

Vย krajinรกch, kde mรก prefabrikรกcia silnรบ tradรญciu, aย ktorรฉ sรบ znรกme aktรญvnym prรญstupom kย inovรกciรกm (ลกkandinรกvske krajiny), sa zaฤali touto problematikou zaoberaลฅ uลพ vย 80. rokoch. Vรฝsledkom bol vznik modernรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ na spรกjanie prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dielcov, ktorรฉ urฤitou mierou prispeli kย zvรฝลกeniu efektivity stavebnรฝch prรกc vย spomenutรฝch krajinรกch. Vย sรบฤasnosti sa stali vย ล kandinรกvii, ale aj ฤalลกรญch eurรณpskych krajinรกch, beลพnรฝm ลกtandardom. Tรฝkajรบ sa tak prรญpojov zvislรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ (prefabrikovanรฝch stฤบpov) na zรกkladovรฉ konลกtrukcie, ako aj vodorovnรฝch nosnรฝch systรฉmov.

Zvislรฉ nosnรฉ konลกtrukcie

Zvislรฉ nosnรฉ konลกtrukcie sรบ vo vรคฤลกine prรญpadov namรกhanรฉ tlakovรฝmi silami od zvislรฉho zaลฅaลพenia. Tie sa navyลกe mรดลพu kombinovaลฅ sย namรกhanรญm ohybovรฝmi momentmi, ktorรฉ vznikajรบ zย rรกmovรฉho pรดsobenia konลกtrukcie. Vzhฤพadom na mechanickรฉ vlastnosti betรณnu je pre tento typ konลกtrukcie vhodnรฝm rieลกenรญm ลพelezobetรณnovรฝ stฤบp. Vย prรญpade, ลพe je namรกhanรฝ ฤistรฝm tlakom, zaลฅaลพenie sa prenesie do zรกkladu cez kontaktnรบ tlakovรบ plochu.

Oย nieฤo komplikovanejลกie mรดลพe byลฅ zakladanie stฤบpov namรกhanรฝch ohybovรฝm momentom. Vย tomto prรญpade treba zabezpeฤiลฅ prenos ลฅahovรฝch sรญl do betรณnu. Jednรฝm zย moลพnรฝch rieลกenรญ je vytvorenie momentovo tuhรฉho prรญpoja kombinรกciou stฤบpovรฝch pรคtiek, ktorรฉ sa zabudujรบ do ลพelezobetรณnovรฉho prefabrikรกtu, so skrutkami ukotvenรฝmi vย zรกkladovej konลกtrukcii.

Eลกte pred osadenรญm stฤบpa sa na zรกvitovรบ ฤasลฅ kotevnรฝch skrutiek nasadia matky, ktorรฉ umoลพลˆujรบ vรฝลกkovo polohovaลฅ prรญpoj. Nรกsledne sa na skrutky nasadรญ prostrednรญctvom stฤบpovรฝch pรคtiek ลพelezobetรณnovรฝ prefabrikรกt, skontroluje sa zvislรก poloha stฤบpa aย zaskrutkuje druhรก sรฉria matiek. Pred uvedenรญm do prevรกdzky sa vย mieste prรญpoja vykonรก zรกlievka zย nezmraลกลฅujรบcej sa malty.

Kotevnรฉ skrutky sa navrhujรบ tak, aby dokรกzali preniesลฅ ลฅahovรฉ namรกhanie od ohybovรฉho momentu do zรกkladovej konลกtrukcie nielen vย montรกลพnom, ale aj vย prevรกdzkovom ลกtรกdiu. Skrutky sa skladajรบ so zรกvitovej ฤasti, ktorรก presahuje zo zรกkladovej konลกtrukcie, aย kotviacej zabetรณnovanej ฤasti. Vย zรกvislosti od rozmerov zรกkladovej konลกtrukcie si moลพno kotviacu ฤasลฅ skrutky zvoliลฅ priamu alebo ukonฤenรบ rozkovanou hlavou. Vย prรญpade priamych kotevnรฝch skrutiek je prenos zaลฅaลพenia medzi skrutkou aย betรณnom rozloลพenรฝ po celej dฤบลพke zabetรณnovanej ฤasti skrutky. Zย toho vyplรฝva aj jej celkovรก dฤบลพka 800 aลพ 2ย 000 mm.

ย 
Osadenie stฤบpovรฝch pรคtiek do hlavnej vรฝstuลพe stฤบpa ย  Montรกลพny postup pri kotvenรญ prefabrikovanรฉho stฤบpa

Vย prรญpade, ลพe je dฤบลพka kotevnej ฤasti skrutky obmedzenรก rozmermi zรกkladovej konลกtrukcie, pouลพijรบ sa skrutky sย rozkovanou hlavou, ktorรฉ majรบ prenos sรญl lokalizovanรฝ vย mieste hlavy. Tรฝm pรกdom sรบ pri rovnakej รบnosnosti kratลกie (300 aลพ 500โ€‰mm) ako skrutky sย rovnou kotevnou ฤasลฅou. Stฤบpovรฉ pรคtky majรบ takisto kotevnรบ aย montรกลพnu ฤasลฅ. Tri aลพ ลกtyri vรฝstuลพnรฉ prรบty, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ tak, aby dokรกzali do stฤบpa preniesลฅ ลฅahovรบ silu rovnajรบcu sa minimรกlne ลฅahovej รบnosnosti zรกvitovej ฤasti, tvoria kotevnรบ ฤasลฅ. Montรกลพna ฤasลฅ pozostรกva zย oceฤพovej platne sย kruhovรฝm otvorom, cez ktorรฝ sa pรคtka nasadรญ na skrutku. Stฤบpovรฉ pรคtky sa umiestnia do debnenia prefabrikรกtu eลกte pred betonรกลพou tak, aby montรกลพna ฤasลฅ ostala prรญstupnรก.

Vodorovnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie

Jednรฝm zo ลกtandardnรฝch vodorovnรฝch nosnรฝch systรฉmov pre konลกtrukcie budov sรบ prefabrikovanรฉ dutinovรฉ panely. Vyznaฤujรบ sa relatรญvne nรญzkou vlastnou tiaลพou, aย tรฝm pรกdom prenรกลกajรบ na podpornรฉ aย vรฝstuลพnรฉ konลกtrukcie niลพลกie zaลฅaลพenie. Vรคฤลกinou sa ukladajรบ na predpรคtรฉ stropnรฉ prievlaky.

ฤŒoraz viac sa vลกak pouลพรญvajรบ modernรฉ nosnรฉ systรฉmy typu slim-floor, vย ktorรฝch moลพno panely kombinovaลฅ sย oceฤพovรฝm zvรกranรฝm nosnรญkom komorovรฉho prierezu so sรฉriou otvorov vย stenรกch. Na spodnรบ pรกsnicu tohto nosnรญka sa vย prieฤnom smere ukladajรบ dutinovรฉ panely, medzera medzi panelmi, ako aj vnรบtornรฝ priestor vย nosnรญku, sa zalejรบ betรณnom. Po zatvrdnutรญ zรกlievky vznikรก konลกtrukcia, ktorรก zย funkฤnรฉho hฤพadiska spฤบลˆa parametre spriahnutรฉho nosnรญka.

To znamenรก, ลพe tento zvรกranรฝ nosnรญk komorovรฉho prierezu so sรฉriou otvorov vย stenรกch:

  • je vย montรกลพnom ลกtรกdiu zvรคฤลกa samonosnรฝ โ€“ netreba ho podopieraลฅ aย uvoฤพnรญ sa tak priestor pod konลกtrukciou,
  • vรฝslednรก konลกtrukcia mรก rovnรฝ podhฤพad,
  • navrhuje sa sย navรฝลกenรญm, ฤรญm sa eliminuje priehyb od vlastnej tiaลพe oceฤพovรฝch aย betรณnovรฝch dielcov.

Uloลพenie zvรกranรฉho oceฤพovรฉho nosnรญka komorovรฉho prierezu so sรฉriou otvorov vย stenรกch na ลพelezobetรณnovรฉ alebo spriahnutรฉ stฤบpy sa mรดลพe realizovaลฅ alternatรญvne, dvoma spรดsobmi:

  • uloลพรญ sa na vrchol stฤบpa aย upevnรญ pomocou kotevnรฝch skrutiek, na ktorรฉ moลพno nรกsledne napojiลฅ ฤalลกรญ stฤบp. Toto rieลกenie je vhodnรฉ najmรค vย prรญpade vnรบtornรฝch stฤบpov, kde nosnรญk spojito prebieha cez stฤบp aย vznikรก tuhรฝ prรญpoj,
  • zavesรญ sa na stฤบp pomocou krรกtkych konzol typu PCs, ktorรฉ pรดsobia ako kฤบbovรฝ pripoj.
ย 
Uchytenie prefabrikovanรฉho nosnรญka na ลพelezobetรณnovรฝ stฤบp ย  Uchytenie nosnรญka na ลพelezobetรณnovรฝ stฤบp

Konzoly PCs sa mรดลพu pouลพiลฅ tak na zavesenie oceฤพovรฝch, ako aj prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch nosnรญkov. Oceฤพovรฉ nosnรญky sa osadia prostrednรญctvom koncovej platne sย vรฝrezom vย tvare PCs konzoly. Prรญpoj prefabrikovanรฉho nosnรญka sa realizuje osadenรญm do oceฤพovej pรคtky zabudovanej vย nosnรญku.

Konzola PCs pozostรกva z:

  • kotevnej ฤasti,
  • konzolovej dosky,
  • veฤพkej podloลพky,
  • dvoch skrutiek aย dvoch malรฝch podloลพiek.

Kotevnรก ฤasลฅ sa osadรญ do debnenia spolu sย vรฝstuลพou stฤบpa. Na rozdiel od klasickรฝch rieลกenรญ (krรกtke ลพelezobetรณnovรฉ konzoly) moลพno pouลพiลฅ rovnรฉ debnenie, resp. netreba vย ลˆom vytvรกraลฅ otvory. Konzolovรก ฤasลฅ sa priskrutkuje kย stฤบpu aลพ po odstrรกnenรญ debnenia. Prenos ลกmykovรฝch sรญl medzi kotevnou ฤasลฅou aย konzolovou ฤasลฅou je vย plnej miere zabezpeฤovanรฝ ozubenou trecou plochou, nie skrutkami. Tรฝm pรกdom je konzola vรฝลกkovo polohovateฤพnรก aย jej poloha vย zvislom smere sa dรก nastaviลฅ aj priamo na stavbe.

ย 
Detail konzoly PCs

Zรกver

Okrem technickรฝch aspektov sรบ zaujรญmavรฉ aj inรฉ vรฝhodรฝ inovaฤnรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ. Vรคฤลกina vรฝrobkov, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ na spรกjanie betรณnovรฝch prefabrikรกtov, sa vyrรกba ลกtandardne, to znamenรก, ลพe majรบ nemennรฉ materiรกlovรฉ aย konลกtrukฤnรฉ vlastnosti. Dielenskรฉ spracovanie tรฝchto prvkov je predpokladom, ลพe kvalita vypracovania vรฝrobkov bude spฤบลˆaลฅ minimรกlne kritรฉria kladenรฉ na strojรกrsku vรฝrobu.

Konลกtrukฤnรฉ vlastnosti vรฝrobkov, ako aj kvalita vรฝroby, sรบ pre vรคฤลกinu vรฝrobkov garantovanรฉ technickรฝmi osvedฤeniami, ktorรฉ vystavujรบ autorizovanรฉ organizรกcie vย jednotlivรฝch krajinรกch Eurรณpskej รšnie. Projektantom tรฝmto odpadรก znaฤnรก ฤasลฅ prรกce, pretoลพe nemusia rieลกiลฅ aย navrhovaลฅ novรฉ konลกtrukฤnรฉ detaily.

Ing.ย Jรกn Bujลˆรกk, PhD
Foto: PEIKKO Group

Autor pracuje ako R&D inลพinier vย spoloฤnosti Deltaยญbeam Slovakia, s. r. o, ktorรก je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou fรญnskej PEIKKO Group.

Recenzoval Ing. Jรกn Schmuck