Nosná konštrukcia II. etapy výstavby terminálu priamo nadväzuje na konštrukcie I. etapy, ktoré splnili očakávania a vysoké nároky na architektonické stvárnenie diela. Vytvorila samostatný dilatačný celok realizovaný v novovybudovanej stavebnej jame.
Stavebníctvo
Prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 PR1BINA v úseku Nitra, západ – Tekovské Nemce (46 km) boli uvedené do prevádzky 28. 10. 2011. Štvrtý úsek – severný obchvat Banskej Bystrice (5,5 km) bol spustený 27. 7. 2012. Za prvý rok prevádzky prešlo po ceste v oboch smeroch bezmála 7 miliónov vozidiel.
K tradičným dreveným stavbám na Slovensku patria zrubové konštrukcie. V súčasnosti sa dostávajú do pozornosti aj panelové drevené konštrukcie. Stĺpikový konštrukčný systém je typický skôr pre oblasť severnej Ameriky a u nás sa vyskytuje zriedkavo. Napriek tomu, a možno práve preto, sa investor na východnom Slovensku rozhodol pri realizácii rodinného domu uplatniť práve stĺpikovú sústavu.
Pri projektovom návrhu si treba uvedomiť, že rozdeľovače musia spĺňať špecifické požiadavky vyplývajúce z typu inštalácie. Zároveň musia umožniť prenos a vyváženie požadovaného výkonu.
V čase získavania elektrickej energie z alternatívnych prírodných zdrojov sú jednou z možností vodné toky. Výnimkou v súčasnosti nie sú rieky Hron a Poprad, ktorých energetický potenciál nie je plnohodnotne využitý. Samozrejme, toto využitie musí byť v súlade so zákonom o ochrane prírody a s požiadavkami ochranárskych združení, správcov tokov a v neposlednom rade so Slovenským rybárskym zväzom. Dôležité je preto pred začatím stavebných prác a vydaním stavebného povolenia zapracovať pripomienky uvedených organizácií v projekte na stavebné povolenie tak, aby pri odsúhlasení realizačnej dokumentácie nenastali rozpory, ktoré by ovplyvnili samotnú realizáciu stavby a v konečnom dôsledku aj sprevádzkovanie diela.
Pre mesto Pezinok je pripravený projekt výstavby integrovaného dopravného terminálu, pri ktorom sa počíta aj s rekonštrukciou predstaničného priestranstva. Samotná realizácia sa podľa posledných oficiálnych informácií začne vo februári 2013.
S výstavbou cirkevných stavieb sa na našom území začalo už v druhej polovici prvého tisícročia nášho letopočtu. Z týchto stavieb sa však do dnešných dní takmer žiadne nezachovali. Výnimku tvorí Kostol sv. Markéty Atiochijskej v Kopčanoch. Archeológom a historikom sa podarilo dokázať, že pôvodná zachovaná časť je z obdobia Veľkomoravskej ríše [1]. Vo väčšej miere sa zachovali cirkevné stavby z 12. storočia a sú predmetom záujmu obnovy. V prípade mnohých stavieb sa uplatnila roztieraná murovacia malta a následne sa realizovali vnútorné aj vonkajšie omietky.
„Otvorenie letiska Willyho Brandta sa odkladá,“ vyhlásil nedávno Matthias Platzeck, premiér spolkovej krajiny Brandenbursko, a namiesto pôvodného termínu marec 2013 ho posunul na október 2013. Čo to v praxi znamená? Ďalšie predraženie pôvodného projektu, obrovské finančné straty a enormná preťaženosť dvoch starších letísk v Berlíne. Výstavba nového medzinárodného letiska pri Berlíne však napriek výpadkom napreduje.
Od prelomu tisícročí trvajúci vzostup výstavby nákupných centier dosiahol bod zlomu a postupne prechádza do fázy regresie. Metropola Slovenska, ktorá dostala bezkonkurenčne najväčšiu nádielku štvorcových metrov predajnej plochy, už stihla zaznamenať jej prvé symptómy. Odliv návštevníkov zmenil niektoré donedávna živé, intenzívne pulzujúce obchodné promenády na vyľudnené paláce s poloprázdnymi – alebo najnovšie zrušenými – prevádzkami. Viaceré známe módne značky zmizli, pribúdajú priestory s prelepenými výkladnými skriňami, ktoré si momentálne nikto neprenajíma ani nevšíma. Čo sa stalo?
Realizácia poschodovej nadstavby strediska v Olomouci priniesla viac priestoru a možností na pomoc deťom aj rodičom nachádzajúcich sa v nepriaznivej životnej situácii.
Tepelné čerpadlá sa ako zariadenia na využívanie voľne dostupného tepla vo vzduchu, v zemi alebo vo vode tešia čoraz väčšiemu záujmu. Okrem zabezpečenia tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody ich možno využívať v lete aj na chladenie. Tento perspektívny obnoviteľný zdroj síce prináša mnohé výhody, ale vzhľadom na široké spektrum možností, aké riešenie zvoliť, výsledky viac ako pri iných technológiách závisia od skúsenosti projektanta a dodávateľa.
Myšlienka opätovne prepojiť slovenský a rakúsky breh rieky Morava vznikla už pred 15 rokmi. Naši susedia však tomuto nápadu spočiatku neboli naklonení, dokonca ho v referende zamietli. Slovenská strana najprv zapracovala na verejnej mienke v priľahlých obciach Dolného Rakúska a potom sa dostal na stôl samotný projekt. Hoci internetové hlasovanie o názve mosta vyvolalo rozruch aj v zahraničí, napokon sa obyvatelia Devínskej Novej Vsi a Schlosshofu dočkali Cyklomosta slobody, ktorý sa okamžite stal atraktívnym miestom aktívneho oddychu.
Ak hovoríme o riadiacich systémoch TZB, mali by sme si ujasniť, čo je vlastne ich prioritnou funkciou a čo sa sleduje ich nasadením. Zároveň si treba uvedomiť, že bez sústavnej starostlivosti a optimalizácie nemôže ani najlepší riadiaci systém dlhodobo zastrešiť všetky pôvodne očakávané funkcie. Potom sa bude možno v praxi lepšie dariť zosúladiť návrh, realizácia a prevádzka takýchto systémov. Aký majú na to názor naši respondenti?
V stavebnej praxi sa možno denne stretnúť s chybami alebo až poruchami stavieb. Tie zasahujú do životného cyklu stavby. Podľa pôvodu vzniku sa rozdeľujú do štyroch veľkých oblastí. Sú to chyby projektovej prípravy, materiálov, realizácie a chyby v užívaní, respektíve údržbe stavby.
Prvýkrát sa o použití metódy Naprojektuj a postav podľa zmluvných podmienok žltej knihy FIDIC rozhodlo pri obstarávaní stavieb diaľničných úsekov v roku 2011. Keďže doposiaľ neexistuje jednoznačná odpoveď na to, či je jej použitie vhodné alebo nie, zaujímalo nás, čo si o tejto metóde myslia odborníci projektantských a realizačných firiem.