Vystužené zemné konštrukcie majú v súčasnosti nesmierne výhody pri budovaní strmých násypov, oporných múrov či mostných opôr. Článok sa zameriava na systém vystužených zemných konštrukcií so zeleným lícom Green Terramesh, ktorý bol vo veľkej miere použitý pri budovaní zemného telesa na stavbe D48 Bělotín – Rybí, I. etapa.
Stavebníctvo
Dnes už neplatí zaužívaná stavebná prax „čím hrubší izolačný materiál, tým lepší izolačný výkon“. Naopak, platí jednoduchá rovnica: čím drahšia podlahová plocha, tým je cennejší každý centimeter, ktorý možno získať aj správnym fasádnym systémom. So zatepľovacím systémom StoTherm Resol s izoláciou na báze dosiek z fenolickej peny získate rovnaký tepelnoizolačný efekt ako pri použití bežných izolačných materiáloch, avšak s oveľa menšou hrúbkou izolácie.
Je autorizovaným stavebným inžinierom a odborníkom na obnovu a záchranu pamiatkových objektov s dlhoročnými skúsenosťami. Vladimír Kohút, konateľ spoločnosti PRODIS+, je nominovaný v kategórii ASB Osobnosť architektúry a stavebníctva 2025.
K 1. júlu 2025 bol vyhlásený 31. ročník súťaže Stavba roka. Poslaním súťaže je podpora kvality stavebných diel realizovaných na Slovensku, ako súčasť uceleného systému zabezpečovania kvality vo výstavbe a stavebníctve.
Zatepľovanie budov je čoraz prísnejšie regulované a technicky sofistikovanejšie. Odborné združenia, ako OZ ZPZ, prispievajú k zvyšovaniu kvality ETICS systémov, ich správneho zabudovania i legislatívnej istoty pre projektantov a zhotoviteľov.
Slovensko sa dlhé roky potýkalo s problémom nelegálnej výstavby. Čierne stavby vznikali bez povolení, často v chránených oblastiach alebo na cudzích pozemkoch. Nový stavebný zákon, ktorý nadobudol účinnosť 1. apríla 2025, však prináša zásadné zmeny, ktoré majú tento problém riešiť. O tom, ako sa mení prístup k čiernym stavbám, sme sa rozprávali so Slavomírou Salajovou, právničkou a poradkyňou na Úrade pre územné plánovanie a výstavbu.
Na zhotovovanie chemicky a mechanicky odolných matných paropriepustných bezškárových podláh najmä na betónových podkladoch v interiéri je vhodné použiť epoxidovú samonivelizačnú podlahovú hmotu. Vytvára ochrannú vrstvu s hrúbkou 3 až 6 mm. Aplikuje sa v kombinácii so systémovou penetráciou.
Rozhovor so zástupcami stavebnej spoločnosti Adifex, a. s., Ing. Laurinčíkom a Ing. Guskom o environmentálnej zodpovednosti, aktuálnych výzvach a budúcich vyhliadkach sektora.
Hlavné mesto vo februári tohto roka oznámilo rozsiahlu rekonštrukciu kľúčovej spojnice medzi historickým centrom a novým downtownom. Zanedbané úseky Dunajskej ulice, Cintorínskej, Ulice 29. augusta a začiatku Mlynských nív postupne prechádzali výraznou premenou – dnes sú už tesne pred dokončením. Ako sa zmenilo srdce mesta a čo všetko ešte príde?
Okrem iného sa bude overovať, či kombinácia tepelného čerpadla s veľkoplošnými sálavými systémami umožní znížiť prevádzkové náklady a tvorbu skleníkových plynov.
Na Slovensku pribudne takmer stovka nových mostov, ktoré uľahčia dopravnú situáciu po celom Slovensku. Nejde len o diaľničné mosty, v niektorých prípadoch sú to mostné objekty, ktoré vedú ponad diaľnicu, nahrádzajú staré mosty alebo sú súčasťou nového dopravného riešenia.
Pri omietaní stien so známkami kapilárnej vzlínajúcej vlhkosti sa neodporúča použitie tradičných cementových mált. Dôvodom je, že prítomnosť solí vo vnútri muriva v kombinácii s vlhkosťou spôsobuje pri zložitej chemickej reakcii po krátkom čase vznik výkvetov aj na novozrealizovanej omietke.
Využitie odparovania kvapaliny zo strechy predstavuje dostupnú a účinnú metódu zníženia tepelnej záťaže budov.
Už 17 rokov spoločnosť VELUX na Slovensku organizuje súťaž pre študentov stredných škôl so zameraním na stavebníctvo. Slávnostné vyhlásenie výsledkov za osobného stretnutia súťažiacich študentov, pedagógov a zástupcov architektonickej obce sa konalo 25. júna v Bratislave.
Most na R1 pri obci Váhovce je dôležitý cestný most premosťujúci hornú časť priehradnej nádrže vodného diela Kráľová. Na Slovensku patrí k väčším mostom, a to hlavne svojou dĺžkou premostenia, ktorá dosahuje 630 m. Most pozostáva z dvoch samostatných nosných konštrukcií pre každý jazdný pás diaľnice R1 a zo spodnej stavby so spoločnými základmi pilierov nesúcich obe nosné konštrukcie. Predmetom rekonštrukcie bol pravý most v smere jazdy od Trnavy do Nitry.