o manazmente kvality s prof. jozefom gasparikom
Galéria(2)

O manažmente kvality s prof. Jozefom Gašparíkom

Partneri sekcie:

Manažment kvality je u nás pre niektoré firmy stále neznámy pojem. Práve zavedenie manažmentu kvality môže pomôcť vyhrať rôzne obstarávania, ušetriť náklady či vyhnúť sa súdnym sporom. Viac o manažmente kvality sa môžete dozvedieť z rozhovoru s prof. Ing. Jozefom Gašparíkom, PhD., vedúcim Katedry technológií stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave, ktorý má dlhoročné skúsenosti s manažérstvom kvality.

o manazmente kvality s prof jozefom gasparikom 6305 big image
Čo je to kvalita?
Pojem kvalita má niekoľko definícií. Ja mám rád takú jednoduchú, ľahko pochopiteľnú – je to schopnosť človeka, organizácie, produktu alebo služby uspokojiť požiadavky, alebo dokonca prekonať očakávania zákazníka. Čiže uspokojiť znamená, že všetko to, čo zákazník žiada buď formou objednávky, alebo zmluvy, mu naplním, a prekonať očakávania znamená, že mu viem pridať určitú hodnotu, napríklad zrealizujem mu prácu skôr, ako požadoval. Každý produkt alebo služba má určité črty, ktoré vedú, buď k spokojnosti zákazníka a to je kvalitatívna stránka alebo k jeho nespokojnosti.

V akých oblastiach stavebníctva sa môžeme stretnúť s kvalitou?
Kvalita je spätá s ľubovoľným produktom alebo službou a v stavebníctve máme aj výrobu produktov, napríklad konštrukcií, prvkov, materiálov a stavieb, ako takých, ale zároveň sú tam aj rôzne služby. To znamená, že každá organizácia, ktorá ponúka určitý produkt alebo službu, má dokonca nielen právomoc, ale povinnosť sledovať otázky kvality, pretože je to pre nich existenčne dôležité. V stavebníctve si systémy manažérstva kvality môžu zavádzať organizácie ľubovoľné z hľadiska počtu pracovníkov, napríklad projekčné organizácie či organizácie zabezpečujúce realizáciu stavieb. V podstate každá organizácia ponúkajúca určitý produkt sa stretne s pojmom kvalita.  

Aké systémy manažérstva kvality sa uplatňujú v stavebníctve?

Existuje veľa prístupov a filozofií, ale pre firmy má veľký význam vybudovanie systému manažérstva kvality, ktorý sa viaže na medzinárodnú normu. U nás je to STN EN ISO 9001 z roku 2009, anglická verzia je ISO 9001 z roku 2008, čo je platná norma a iba v súlade s ňou sa vydávajú certifikáty manažérstva kvality. Firmy, ktoré ponúkajú takéto certifikované systémy, majú konkurenčnú výhodu v rôznych súťažiach. Okrem systému manažérstva kvality však veľa firiem uprednostňuje integrovaný manažérsky systém, ktorý v sebe zahŕňa požiadavky kvality, životného prostredia aj BOZP a okrem normy ISO 9001 týkajúcej sa kvality sa využíva aj norma ISO 14 001 týkajúca sa životného prostredia a STN OHSAS 18 001 týkajúca sa BOZP. A týmto vlastne komplexne spĺňajú nielen kvalitatívne, ale aj environmentálne a bezpečnostné požiadavky, ktoré na ne kladú investori.


Ako sa v praxi uplatňujú tieto systémy?

Systém manažérstva kvality zahŕňa aktivity celej organizácie. Norma je štruktúrovaná, takže sú v nej presne vymedzené požiadavky na najvyšší manažment, napríklad na politiku kvality, ciele kvality, vymenovanie manažéra kvality. Potom je v nej kapitola venovaná manažérstvu zdrojov, napríklad materiálnym, finančným, a najmä ľudským zdrojom. To znamená budovať si personálny tím na aktivity. Najkľúčovejší proces toho systému je realizácia produktu, v našom prípade realizácia stavieb, ktorý zahŕňa subprocesy, ako sú marketing, príprava stavby, projektovanie, nakupovanie, meracie prístroje a ich kalibrácia, skladovanie, identifikácia a vyhodnotenie stavby. Čo sa týka stavby, sem patria technologické predpisy a pravidlá, pretože tie už dávajú signál, ako kvalitne realizovať. Z hľadiska monitorovania kvality sú to kontrolné a skúšobné plány. Každý proces príslušné osoby zaznamenávajú, pričom sa zisťuje, či kontroly a skúšky boli vyhovujúce, alebo nie. A posledným takým procesom je meranie analýza a zlepšovanie, čo znamená, že každoročne si organizácia meria svoju výkonnosť a efektívnosť, analyzuje problémy a prijíma opatrenia na sústavné zdokonaľovanie. Takže systém zahŕňa všetky aktivity, všetkých ľudí, ktorí pracujú v organizácii. Každý si tam nájde svoje miesto, aby pozitívne vplýval na efektívnosť a ďalšie fungovanie organizácie.

Ako môže firma dosiahnuť certifikát kvality?

Ja som pred šestnástimi rokmi založil centrum manažérstva kvality v stavebníctve, ktoré je zamerané na zavádzanie týchto systémov ich audítorstvo, zdokonaľovanie. Celý proces získania certifikátu pozostáva z dvoch etáp. Prvá etapa je zavedenie systému, čiže vypracovanie požadovaných dokumentov podľa ISO 9001 – napríklad príručka kvality, požadované smernice, dokumenty, záznamy predpísané normou. Potom sú to školiace aktivity, aby sa ľudia oboznámili s touto dokumentáciou a dokázali ju aplikovať v praxi, príprava interných audítorov vo firme a samotná aplikácia, keď sa systém vyskúša tým, že sa aplikujú dokumenty a zabezpečujú sa potrebné záznamy. Firma si môže sama zaviesť systém, ak má vyškolených ľudí alebo môže využiť služby poradenských organizácií. Keď prebehne proces prípravy a aplikácie, nasleduje proces certifikácie, kde podľa veľkosti firmy príde certifikačný orgán, ktorý má oprávnenie udeľovať certifikát. V priebehu jedného alebo dvoch dní, podľa veľkosti organizácie, vykoná externý audit, kde skontroluje, ako sa plnia požiadavky normy, a to nielen dokumentačne, ale aj v praxi. Ak nenájde nezhody, udelí certifikát, ktorý sa udeľuje na tri roky s tým, že každý rok prichádza certifikačná firma vykonať kontrolný audit, kde preverí, či je organizácia stále v režime podľa požiadaviek ISO 9001. Na Slovensku je niekoľko certifikačných organizácií a je dobré, keď je organizácia vedená pod SNAS (Slovenská národná akreditačná služba), pretože by (firmy) nemali mať problém s uznaním certifikátu v praxi pri rôznych výberových konaniach.
  
Je možné o certifikát prísť?
Ak by sa ukázalo, že organizácia sa odklonila od požiadaviek ISO 9001, nie je ochotná prijať nápravné opatrenia a neplní si zmluvné požiadavky, tak sa môže certifikát odobrať.

Čo musí firma robiť, aby si certifikát udržala?
Väčšina organizácií si zavádza systém, keď to potrebuje, čo nás, ako poradcov, dosť mrzí, lebo je to, ako keby viac túžili po certifikáte ako po iných efektoch. Ja považujem za hlavný efekt zavedenia systému zvýšenie efektívnosti fungovania organizácie tým, že v nej dokážu realizovať práce správne hneď na prvýkrát, dodržiavajú zmluvné požiadavky a minimalizujú finančné straty pre nekvalitnú produkciu alebo nedodržanie času. Treba vychovávať ľudí, aby k zavádzaniu moderných manažérskych trendov necítili odpor. Efektívny systém manažérstva kvality vplýva na pohodu zamestnancov, takže využívajú nové trendy, zľahčujú si prácu a skracujú požadované termíny bez toho, žeby museli vydávať viac energie ako doteraz.

Rozhovor bol redigovaný a krátený
Spracoval: Bc. Peter Bažík