
AKTUALIZOVANÉ: Progresívci hovoria o nespokojných stavebných úradoch. Rezort dopravy reaguje
Poslankyňa opozičného Progresívneho Slovenska Darina Ľuščíková skritizovala v pondelok zavádzanie do praxe nového Stavebného zákona, ktorý platí od apríla 2025. Zo zrýchlených konaní sa podľa nej stala pre stavebníkov byrokratická nočná mora.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Správa je aktualizovaná o vyjadrenie rezortu dopravy a Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR v 4. a 8. odseku.
Strana Progresívne Slovensko oslovila stavebné úrady naprieč Slovenskom s otázkou, čo priniesol zákon v praxi. Viac ako tri štvrtiny úradov odpovedalo, že konania a procesy sa predĺžili. Ani jeden úrad neuviedol, že by procesy sa reálne urýchlili a skrátili. Vyše polovice stavebných úradníkov hovorí, že školenia boli nedostatočné, mnoho informácií si museli zistiť sami a len 7 % z nich uviedlo, že informácie im postačovali.
„Na problémy s aplikáciou zákona sme upozorňovali ministra Jozefa Ráža už v parlamente pri prijímaní zákona. Ľudia zo stavebných úradov hovoria, nik nevie presne, čo majú robiť,“ povedala poslankyňa Ľuščíková s tým, že úradníci nedostávajú odpovede ako to zákonodarca myslel a nemajú oporu od nadriadeného orgánu. Stále chýbajú metodické pokyny od ministerstva, formulár pre drobné stavby je prehnane komplikovaný a stavebníci ho nevedia vyplniť.
Poslankyňa tiež uviedla, že poskytnú rezortu informácie a dáta, aby vedelo na čo má zamerať a opravilo veci, aby efektívne fungovali v praxi. Úradníci dokonca hovoria, že sa konania ani nezačínajú, pretože stavebníci nevedia týždne skompletizovať podania tak, aby boli úplné, preto mestá a obce hlásia rekordný počet neukončených konaní, tvrdí Ľuščíková.
Odborné konferencie o legislatíve sú dostupné online
Ministerstvo dopravy o novej stavebnej legislatíve rokovalo so všetkými relevantnými odborníkmi, s profesionálnymi združeniami zoskupujúcim všetky oblasti výstavby aj so zástupcami samospráv, napísal v reakcii rezort. Tieto organizácie zákon pripomienkovali a nakoniec aj jeho vznik verejne podporili. Ministerstvo rozumie, že prechod na nové pravidlá po 50 rokoch môže byť komplikovaný.
Preto zorganizovalo odborné semináre po celom Slovensku, na ktorých sa zúčastnili stovky zamestnancov stavebných úradov a ďalšie tisícky ich sledovali naživo online. Zástupcovia ministerstva a Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR odpovedali na všetky relevantné otázky. Tieto konferencie sú dostupné online a zamestnanci stavebných úradov sa k nim môžu kedykoľvek vrátiť.
Mnoho začatých konaní postupuje podľa starej legislatívy
Podľa úradu pre územné plánovanie je Stavebný zákon najväčšou zmenou v stavebníctve za posledných takmer 50 rokov. Je účinný len tri mesiace, preto je prirodzené, že nie všetci aktéri sa s ním stihli dostatočne oboznámiť. Navyše, mnoho už začatých konaní, stále postupuje podľa starej legislatívy. „Úrad sa však od začiatku stretáva s pozitívnymi reakciami nielen k novému stavebnému zákonu, ale aj k Portálu výstavby,“ uviedol tlačové oddelenie úradu.
Úrad je silným partnerom pre mestá a obce, verejný či štátny sektor. Preto s ministerstvom dopravy začali so školeniami ešte pred nadobudnutím účinnosti zákona. Úrad viedol desiatky školení a workshopov nielen k implementácii zákona, ale aj k Portálu výstavby, v ktorých naďalej pokračuje. Na webovej stránke úradu sú bez obmedzení prístupné aj záznamy z online webinárov s témou Portál výstavby.
„Okrem školení poskytujeme všetkým, ktorých sa nová legislatíva týka, maximálnu súčinnosť a mestá či obce aj individuálne metodicky usmerňujeme. Na otázky odpovedáme aj telefonicky prostredníctvom našej infolinky alebo e-mailom. Doteraz sme takto vybavili už viac ako 3600 hovorov a takmer 2800 e-mailov,“ uzavrelo tlačové oddelenie úradu.