Peter Haluška

Peter Haluška: Mostný záver je dimenzovaný predovšetkým na ťažkú dopravu a „friendly“ riešenie pre cyklistov neexistuje

Mostné ložiská a závery tvoria významnú súčasť mostných konštrukcií a ciest. Materiály, z ktorého sa vyrábajú, by mal mať predovšetkým veľmi dlhú životnosť, ktorá sa približuje životnosti samotného mosta. Len tak sa minimalizuje potreba výmeny a predĺžia sa jej intervaly. „Použitím inovatívnych klzných materiálov dokážete dosiahnuť životnosť až 75 rokov,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Mageba Slovakia.

Text je prepisom podcastu Na betón.

V akom stave sú mostné konštrukcie na Slovensku?

Ťažká otázka hneď na začiatok, ale myslím si, že v horšom, ako vyzerajú. Dostali sa do stavu, ktorý zodpovedá tomu, koľko im venujeme financií a ako sa o ne staráme. Toto je však skôr otázka na správcov, ktorým naše dielo odovzdávame.

V konštrukcii mostov zohrávajú významnú funkciu mostné závery a ložiská. Aké hlavné úlohy musia plniť tieto prvky?

Most ako betónová doska je uložený na ložiskách. Ide v podstate o malú plochu z celého rozsahu mosta. Mostovka je na ložiskách uložená bodovo, to znamená, že ložiská prenášajú celé zaťaženie mosta. A nielen to, ale aj naklápanie v rôznych osiach, pootočenia, a čo je dôležité, dilatačné posuny. Je to spôsobené rozťahovaním a sťahovaním železobetónovej alebo oceľovej konštrukcie vplyvom tepla. Takže všetko toto zaťaženie musia ložiská preniesť.

Ďalším dôležitým prvkom sú mostné závery. Ide o spoje, ktoré sa dajú rozpoznať podľa typického zvuku a pohrkania pri prejazde, ak nie sú úplne správne zabudované. Mostné závery prekrývajú dilatačnú škáru medzi mostovkou a oporou. Táto škára môže byť buď veľmi malá, približne 3 až 5 cm, alebo na veľkých mostoch s veľkým rozsahom aj 70 cm. Najväčší dilatačný záver s takýmto rozmerom sme zabudovávali na Dunajskom moste. Takú škáru by ste len tak autom nepreskočili.

Čiže ložiská nesú celú mostnú konštrukciu a umožňujú jej správne sa pohybovať bez toho, aby sa poškodila, a mostné závery zase zabezpečujú komfort, aby doprava mohla plynule prechádzať cez mostnú konštrukciu.

POLYFLEX ADVANCE PU belagsdehnfuge polyflex advance
Certifikovaný zálievkový mostný záver Polyflex sa priamo na stavbe poskladá z dodaných komponentov. | Zdroj: Mageba Group

Mostné závery dokážu dokonca ovplyvniť napríklad aj hlučnosť, ktorá vzniká pri premávke. Ako ju znižujú a na čo ďalšie ešte majú vplyv?

Mnohokrát sa mostné dilatačné závery vyrábajú ako úzke lamely, ktoré sú viditeľné na povrchu, zvyšok je kotvenie zabudované v betóne a pod asfaltom, ktoré nevidíme. To, čo vidíme a po čom prechádzame, sú oceľové lamely. Tie, samozrejme, keď na ne narazí koleso, produkujú hluk. Tento hluk môže byť až nepríjemný. Ak sa daný úsek nachádza niekde v blízkosti obytnej zóny, kde sú limity na hluk prísnejšie, je potrebné ho znížiť na požadovanú úroveň.

V takomto prípade prichádza do úvahy použitie sínusových platní so skrutkovými trecími spojmi, ktoré dokážu výrazným spôsobom ovplyvniť hladinu hluku od prejazdu dopravy. Pri použití našich sínusových dosiek dokáže hladina hluku klesnúť o 6 až 7 dB. Len na ilustráciu: už 3 dB ľudské ucho vníma ako podstatné zníženie hluku a vyžiarená energia klesá o 50 %.

Pri 10 dB je zníženie energie hluku, ktorá je vyžiarená od narážajúcich kolies, dvojnásobné. Pointa je v tom, že náraz kolesa sa rozloží nie na rovnej oceľovej ploche, ale do sínusoidy, to znamená, že nábeh kolesa je postupný. Takýmto spôsobom sa dá výrazne znížiť úroveň hluku z prechádzajúcej dopravy.

Samostatnou kapitolou sú iné typy mostných záverov, ako sú bežné oceľové. Mageba je v podstate pionierom v inováciách. Už viac ako osem rokov máme patentovaný a certifikovaný zálievkový mostný záver Polyflex. Ide o polyuretánový mostný záver, ktorý sa priamo na stavbe poskladá z dodaných komponentov.

Jeho obrovskou výhodou je, že dokáže vytvoriť úplne plynulý prechod bez toho, aby ste zbadali, že po ňom prechádzate. Napojenie asfaltu je úplne ideálne a jeho dilatačné posuny sa prejavujú minimálne. Vzniká kompaktná jednoliata plocha, cez ktorú prechádza doprava.

Toto riešenie je obzvlášť vhodné z hľadiska komfortu prejazdu prechodu i z hľadiska komfortu prechodu prejazdu aj pre chodcov. Môže sa teda použiť aj na rôznych lávkach. Použitie týchto záverov v praxi ešte nie je veľmi rozšírené, ale celosvetovo tvoria podstatnú časť celkového obratu Mageby.

V prípade mostných záverov a mostných ložísk ide o sériovú výrobu alebo skôr o výrobu na mieru pre konkrétny projekt?

My vyrábame mostné závery a ložiská vždy pre konkrétny projekt. Nič nevyrábame „na sklad“. Ide o typové výrobky. Preferujeme kompletné podklady od projektantov, prípadne realizátora stavby, v ktorých máme presne vyšpecifikované všetky údaje. Podľa týchto údajov potom navrhneme to, čo daná stavba potrebuje.

Množstvo výrobcov dokáže dodať mostné ložiská, ktoré spĺňajú parametre na maximálne a minimálne zaťaženie, dilatačný posun, mnohokrát však nedokážu zadržiavať horizontálne sily. My dokážeme navrhnúť ložisko tak, aby bolo variabilné aj pri prenose horizontálnych síl, a to exaktne tak, ako ho projektant požaduje.

Tieto ložiská sú potrebné pri železničných mostoch alebo veľkých mostoch, kde železničné súpravy s obrovskou tiažou vyvolávajú veľké horizontálne sily. Dokonca dokážeme do hrncového, kalotového ložiska integrovať opatrenie proti zdvihu, ku ktorému môže dochádzať, ak minimálne sily nie sú dostatočné, prípadne sa uvažuje o nejakej negatívnej sile. Samozrejme, tie ložiská sú trochu enormnejšie.

Akú úlohu zohrávajú inovatívne technológie vo vývoji a výrobe mostných záverov a ložísk? Došlo vďaka nim k výraznému pokroku a zmenám týchto prvkov za ostatné roky?

Naša branža je skôr konzervatívna a inovácie prichádzajú podstatne pomalšie. Aj napriek tomu v našej firme vývoj naozaj postupuje. Bežné materiály, napríklad teflón, ktorý sa používa ako klzný materiál na ložiská, už viac ako desať rokov nepoužívame. Používame odolnejšie materiály s oveľa väčšou životnosťou.

Sme lídrom vo výrobe lamelových alebo roštových mostných záverov. Ide o lamely podopreté nosníkmi. Tento typ mostného záveru sme patentovali koncom 50. rokov a momentálne už vyrábame ôsmu generáciu. Snažíme sa zavádzať inovácie, ktoré zvyšujú predovšetkým životnosť týchto prvkov.

Od roka 2024 sme držiteľom ETA na tento mostný záver s celoeurópskou pôsobnosťou. Na základe testov, ktoré prebehli na skúšobných vzorkách, vykazuje tento typ mostného záveru životnosť 75 rokov. Táto životnosť je výrazne dlhšia, ako sú bežné požiadavky v zmysle národných certifikátov. Na porovnanie: slovenský národný certifikát vyžaduje dva milióny cyklov kontrol overených testovaním, ETA šesť miliónov cyklov.

Životnosť pri tomto konkrétnom prvku je teda 75 rokov. Aká je priemerná životnosť mostných záverov?

Most by mal určite vydržať 100 rokov. Životnosť mostných záverov, obzvlášť tých starších konštrukcií, určite nie je taká. Bežné oceľové mostné závery majú životnosť na úrovni 30 rokov. Životnosť lamelového mostného záveru s certifikátom ETA je na úrovni 75 rokov. Je to vďaka použitiu nových klzných materiálov. Konkrétne materiálu Roboslide 75, ktorý je výrazne odolnejší proti oteru, túto životnosť výrazne zvyšuje, a to tak pri ložiskách, ako aj pri mostnom závere.

mostny zaver
To, ako sa mostný záver zabuduje do konštrukcie, sa rieši vo fáze, keď sa stavba mosta ešte len rozbieha. Optimalizuje sa tým debnenie aj oceľová výstuž. | Zdroj: Mageba Group

Akú údržbu si mostné závery vyžadujú, aké následky môže mať ich zanedbaná revízia? Aké náročná je ich výmena?

Údržba mostných záverov je úplne jednoduchá. Určite je potrebné kontrolovať, či nedošlo k mechanickému poškodeniu, a dvakrát do roka vyčistiť tesniace profily od napadaných nečistôt, ktoré ich mohli predčasne poškodiť, ak by sa do záveru dostala nejaká väčšia nečistota. Údržba je teda minimálna. Skôr je potrebné včas zaregistrovať poškodenie, ktoré môže vzniknúť od dopravy.

K takýmto poškodeniam dochádza síce zriedka, ale predsa len vždy je prospešnejší skorší zásah, ako keď sa niečo dlhšie po poškodení neopraví. Výmena je, samozrejme, komplikovanejšia, pretože väčšinou si vyžaduje búranie a mokré procesy. Jednotlivé práce závisia od konkrétneho typu mostných záverov.

Nerozumiem použitiu napríklad kobercových mostných záverov, čo je na Slovensku pomerne rozšírené, pretože ich životnosť je niekde na úrovni 8 rokov, v porovnaní s 30 rokmi pri oceľovom variante. A to aj napriek tomu, že sú cenovo takmer porovnateľné. Rekonštrukcia má pre búracie práce okrem dopraveného aj environmentálny a ekonomický dosah.

Repasovanie nášho mostného záveru je možné zrealizovať pomerne jednoducho. Po 15 rokoch stačí vymeniť gumený tesniaci profil, ktorý degraduje pôsobením ozónu a ultrafialového žiarenia. Pri roštových mostných záveroch máme skúsenosti, že po 12 rokoch boli potrebné už drobné zásahy na niektorých typoch. Napríklad na PPP projekte v Nitre sme na veľkom moste opravovali drobné poškodenia a vymenili sme opotrebované diely.

Mostný záver sme dokázali zrepasovať a vymeniť poškodené alebo opotrebované diely s minimálnym zásahom do dopravy zo spodnej strany mostného záveru. Daný mostný záver tak poslúži minimálne ďalšiu dekádu bez toho, aby sa muselo niečo búrať, aby sa muselo niečo meniť. To považujem za dosť veľkú výhodu našich mostných dilatačných záverov, predovšetkým v porovnaní s kobercovými, ktoré majú pomerne krátku životnosť.