Nedostatky a chyby v dopravnom značení a ich vplyv na dopravnú nehodovosť
Galéria(3)

Nedostatky a chyby v dopravnom značení a ich vplyv na dopravnú nehodovosť

Dopravná nehodovosť sa považuje za problém s výraznými ekonomickými a sociálnymi následkami pre jednotlivcov aj celú spoločnosť. Túto skutočnosť si uvedomujú všetky členské štáty Európskej únie, pričom výsledkom ich spoločného úsilia bol ambiciózny cieľ – znížiť úmrtnosť v dôsledku dopravných nehôd do roku 2010 o 50 percent.

Svoju snahu deklarovali štáty EÚ v Bielej knihe Európska dopravná politika do roku 2010: čas rozhodnutia  (2001), v Európskom akčnom programe bezpečnosti na cestách, ktorý bol prijatý v roku 2003, ako aj v národných programoch na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky tých štátov únie, ktoré sa do tejto dobrovoľnej akcie zapojili. Aké sú predstavy európskeho spoločenstva a aká je realita v počte smrteľných úrazov na cestách EÚ? V roku 2001 bolo na cestách krajín Európskej únie smrteľne zranených asi 50 000 ľudí. V roku 2005 to bolo 41 600 usmrtených, čo je pokles o 17,5 % za štyri roky. Pri takomto vývoji to vyzerá, že v roku 2010 bude v Európskej únii pri dopravných nehodách usmrtených 32 500 osôb a cieľ maximálne 25 000 osôb sa pravdepodobne nepodarí dosiahnuť.

Aký je vývoj dopravných nehôd so smrteľnými následkami na slovenských cestách? V roku 2002, ktorý je podľa Národného programu na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na 2. polrok 2005 a s výhľadom do roku 2010 východiskovým rokom na porovnanie 50-percentného zníženia smrteľných nehôd, zahynulo na slovenských cestách a diaľniciach 610 osôb. V porovnaní s rokom 2009, keď zomrelo pri dopravných nehodách 347 osôb, možno poukázať na 43,1-percentný pokles smrteľných následkov pri dopravných nehodách za 7 rokov.

Z uvedeného je zrejmé, že dosiahnutie 50-percentného poklesu, čo v slovenských podmienkach znamená asi 305 usmrtených osôb v roku 2010, by nemuselo byť úlohou nereálnou. Na obr. 1 je znázornený vývoj smrteľných zranení pri dopravných nehodách na pozemných komunikáciách v SR od roku 2002. Takisto tu možno vidieť vývojový trend počtu smrteľných úrazov do roku 2010. Pri polynomickom trende dosiahne počet usmrtených na našich cestách v roku 2010 hodnotu asi 314 osôb, čo je len o 9 osôb viac, ako nás zaväzuje národný program.

Ako sme sa už veľakrát mohli presvedčiť, štatistické predpoklady sú jedna vec, a realita druhá. Či sa tentoraz zhodnú, ukáže štatistika dopravných nehôd začiatkom budúceho roka. Treba len dúfať, že rok 2009 s 347 usmrtenými osobami pri dopravných nehodách nebol len krátkodobým pozitívnym vybočením z pomerne nepriaznivého trendu do roku 2008 a pozitívna štatistika počtu dopravných nehôd a počet usmrtených osôb pri nich bude v aj v budúcich rokoch vplyvom prijatých opatrení trvalým javom.

Vplyv dopravného značenia na dopravnú nehodovosť
Dopravné značenie je dôležitou súčasťou cestnej infraštruktúry, pretože nielen vyznačuje dopravnú situáciu, ale riadi a usmerňuje dopravu tak, aby bola plynulejšia, rýchlejšia, hospodárnejšia a bezpečnejšia. Chyby a nedostatky v dopravnom značení všetky tieto vlastnosti negatívne ovplyvňujú a môžu ohroziť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.

Nedostatky v dopravnom značení možno považovať za jedny z prvotných príčin vzniku dopravnej nehody. Nikdy nefigurujú ako príčina dopravnej nehody v evidencii dopravnej polície, ale v mnohých prípadoch sú za dopravnou nehodou skryté. V policajnej štatistike ich nájdeme za kolónkami nesprávny spôsob jazdy, porušenie základných povinností, nedanie prednosti v jazde alebo nesprávne predbiehanie. Vplyv zlého dopravného značenia na reakciu vodiča a možná následná dopravná nehoda podľa posúdenia dopravnej polície je uvedená v tabuľke.

Tab. Vplyv zlého dopravného značenia na reakciu vodiča a možná následná dopravná nehoda podľa posúdenia dopravnej polície

(pre lepšie zobrazenie kliknite na obrázok)

 V roku 2009 sa na slovenských cestách stalo 25 989 dopravných nehôd zaevidovaných dopravnou políciou, pri ktorých bolo usmrtených 347 osôb. Akým percentom sa zlé dopravné značenie podieľalo na jednotlivých príčinách dopravných nehôd so smrteľným následkom, sa nikde nedočítame. Je však viac ako isté, že odstránením nedostatkov v dopravnom značení možno očakávať pokles počtu dopravných nehôd aj ich následkov vrátane smrteľných.

V Národnom programe na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na 2. polrok 2005 a s výhľadom do roku 2010 sú zadefinované úlohy, ktorých realizáciou by sa mala dopravná nehodovosť v SR priblížiť predstavám európskeho spoločenstva. Odstránenie nedostatkov a chýb v dopravnom značení je len jednou z možností dosiahnutia tohto cieľa.

Literatúra
1.    Oznámenie komisie európskych spoločenstiev: Európsky akčný program bezpečnosti na cestách – strednodobé preskúmanie. 22. 2. 2006.
2.    Národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na 2. polrok 2005 s výhľadom do roku 2010.
3.    Štatistický prehľad nehôd v cestnej premávke.

Ing. Magdaléna Komorová
FOTO: Slovenská správa ciest, Inžinierske stavby, a.s.

Magdaléna Komorová vypracúva návrhy optimalizácie cestnej dopravy z hľadiska dopravného inžinierstva v Slovenskej správe ciest. Vykonáva aj inšpekciu dopravného značenia na cestách I. triedy v SR.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavbyInženýrské stavby.