rychlostna cesta r4 kosice milhost
Galéria(11)

Rýchlostná cesta R4 Košice – Milhosť

Rýchlostná cesta R4 Košice – Milhosť je jedným z úsekov nadradenej cestnej infraštruktúry, ktorý je v súčasnosti vo výstavbe s časom výstavby 30 mesiacov a plánovaným uvedením do používania na jar 2013. Úsek rýchlostnej cesty dlhý 14,175 km, situovaný južne od mesta Košice, bude súčasťou základnej komunikačnej siete SR, siete medzinárodných ciest a multimodálnych koridorov.

02 dopravoprojekt 4613 big image
11 dopravoprojekt 97 big image
10 dopravoprojekt 04817 big image
08 dopravoprojekt 206 big image
05 dopravoprojekt 04812 big image
cast big image
04 dopravoprojekt 04819 big image
priecny big image
Stav doterajšej prípravy úseku rýchlostnej cesty R4
Prvé návrhy situovania rýchlostnej cesty boli vypracované v 90. rokoch minulého storočia. Technická štúdia a environmentálne hodnotenie boli vypracované v roku 2004, na zá­klade dokumentácie na územné rozhodnutie bolo v roku 2007 vydané rozhodnutie o umiestnení stavby. Stavebné povolenie podľa dokumentácie na stavebné povolenie z roku 2009 bolo vydané v roku 2010. Uvedené dokumentácie vypracovala spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, divízia Prešov. Proces výberu zhotovovateľa stavby bol ukončený v roku 2010, pričom sa ním stala firma Skanska SK, a. s. Výstavba rýchlostnej cesty sa začala v jeseni 2009 a jej plánované uvedenie do používania je na jar 2013.

most,projekty,cesta
Situácia stavby

most,projekty,cestaZákladné údaje o stavbe
Navrhovaná rýchlostná cesta R4 v úseku Košice – Milhosť vytvorí predpoklady na dobudovanie siete rýchlostných ciest s napojením na rýchlostnú cestu R2 Košice-Šaca – Košické Olšany s prepojením na diaľnicu D1 Budimír – Bidovce. Po jej dobudovaní bude tento úsek rýchlostnej cesty plniť funkciu dopravného prepojenia východnej časti Slovenska so severovýchodnou oblasťou Maďarska.

Rýchlostná cesta zabezpečí odklonenie dopravy z cesty I/68, situovanej v zastavanom území obcí Seňa a Kechnec, a zároveň zabezpečí prepojenie s Perínskou cestou, situovanou v priemyselnom parku Kechnec.

Technické riešenie
Stavba je rozdelená na 101 častí. Medzi najvýznamnejšie patria rýchlostná cesta R4, mimoúrovňové križovatky a mostné objekty, ktoré sú opísané ďalej.

Rýchlostná cesta R4
Dĺžka navrhovanej rýchlostnej cesty je 14,175 km. Rýchlostná cesta je budovaná ako štvorpruhová, smerovo rozdelená komunikácia kategórie R 24,5/120, 100. Na rýchlostnej ceste sú navrhnuté dve mimoúrovňové križovatky:

  • mimoúrovňová križovatka Košice-juh,
  • mimoúrovňová križovatka Kechnec.

Mimoúrovňová križovatka Košice-juh je budovaná etapovite a bude zabezpečovať prepojenie rýchlostnej cesty R4 s cestou I/68 a vo výhľadovom stave zabezpečí vzájomné prepojenie rýchlostných ciest R2 a R4 s jestvujúcou cestou I/68. Mimoúrovňová križovatka Kechnec prepojí rýchlostnú cestu s Perínskou cestou, ktorá je napojená na cestu I/68 a zároveň zabezpečuje obsluhu priemyselného parku.

Vzhľadom na morfológiu terénu a geologickú stavbu územia, ktorú tvoria zväčša jemnozrnné zeminy, je násypové teleso budované ako vrstevnatý násyp striedaním vrstiev zo zemín s vrstvami zo štrku, ktorého sa vzhľadom na nedostatok násypového materiálu na celú stavbu doviezlo asi 580-tisíc m3. Násypové teleso v priestore mimoúrovňovej križovatky Kechnec má navrhovanú výšku asi 10 m. Vzhľadom na málo únosné podložie a na urýchlenia konsolidácie sa v podloží ­realizovali štrkové vibrostĺpy po osovej vzdialenosti 3,5 m do hĺbky 7 m s celkovou dĺžkou vibrostĺpov 1,3 km.

Na sledovanie sadania násypového telesa sa pod ním osadil horizontálny inklinometer s dĺžkou 75 m. Projekt rýchlostnej cesty predpokladal sadanie násypového telesa 150 mm, ktoré by malo prebehnúť za 3,5 roka. Podľa výsledkov z inklinometrických meraní za 5 mesiacov tohto roka sadanie násypového telesa činí 110 mm, pričom sadanie vykazuje tendenciu spomaľovania. Tieto údaje potvrdzujú optimálnosť navrhovaných sanačných opatrení v podloží násypového telesa.

Najväčším zdrojom zeminy na budovanie násypového telesa je úsek rýchlostnej cesty v km 12 až 13, kde je cesta situovaná v záreze hĺbky asi 13 m v osi cesty. Stabilita zárezového svahu z pravej strany bude zabezpečená zárubnou pilótovou stenou dlhou 237 m z pilót s priemerom 1,18 m a dĺžkou 9,5 až 13,5 m. V korune pilótovej steny budú osadené zemné lanové kotvy a subhorizontálne odvodňovacie vrty na zníženie hladiny podzemnej vody.
–>–>
Inžinierske siete
Rýchlostná cesta obsahuje 56 objektov úprav a preložiek inžinierskych sietí. Medzi najdôležitejšie objekty patrí ochrana tranzitných plynovodov v údolí Sokolianskeho potoka. Ochrana štyroch plynovodov DN 1000 je navrhovaná z klenbových prefabrikátov s celkovou dĺžkou chráničiek 4 × 58 m.

Mostné objekty
Na úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť v súčasnosti prebieha výstavba 13 mostných objektov. Šesť z nich sa nachádza na rýchlostnej ceste, dva na cestách III. triedy a päť na poľných a prístupových cestách. Mosty sú budované s použitím rôznych technológií. Nosné konštrukcie sú navrhnuté z predpätých tyčových prefabrikátov a z monolitických nosných konštrukcií budovaných na podperných skružiach, ako aj letmo betónovaných pomocou betónovacích vozíkov. Spodné stavby mostov sú vo väčšine prípadov založené hlbinne na veľkopriemerových železobetónových pilótach a na miestach, kde to priestorové dôvody neumožnili na mikropilótach. V úsekoch stavby, kde to geologické pomery dovolili, boli časti spodnej stavby založené plošne na vrstve štrkopieskov v podloží.

Most nad širokorozchodnou železničnou traťou
Mostný objekt je navrhnutý ako 12-poľový (ľavý most, ĽM) a 13-poľový (pravý most, PM) s dvoma dilatačnými celkami. Prvý dilatačný celok má nosnú konštrukciu monolitickú, budovanú na podpernej skruži s rozpätiami krajných polí 28 m a medziľahlých polí 36,5 m. V priečnom reze je nosná konštrukcia dvojtrámová a je budovaná systémom pole – konzola. V súčasnosti sú vybudované prvé štyri polia pravého mosta. Celková dĺžka 1. dilatačného celku je 276,25 m (ĽM) a 312,75 m (PM). Druhý dilatačný celok bude budovaný čiastočne na podpernej skruži a čiastočne technológiou letmej betonáže.

Rozpätia polí sú 55 + 80 + 45 + 38,5 m (ĽM) a 31,5 + 45 + 80 + 48 m (PM). Najväčšie 80-metrové pole bude budované technológiou letmej betonáže a bude premosťovať koľaje železničnej stanice Haniska. Nosná konštrukcia je v priečnom reze komôrková. Celková dĺžka 2. dilatačného celku je 219,75 m (ĽM) a 205,75 m (PM). Celková dĺžka mosta je 507,71 m (ĽM) a 530,21 m (PM).

most,projekty,cesta
Časť pozdĺžneho rezu mosta nad širokorozchodnou železničnou traťou
most,projekty,cesta

most,projekty,cestaNa overenie dĺžky pilót sa realizovali zaťažovacie skúšky. Nesystémové skúšobné pilóty sa skúšali metódou delenia päty a drieku pilóty hydraulickým lisom. Už podľa výsledkov inžinierskogeologického prieskumu (IGP) bolo zrejmé, že rozhodujúcu úlohu pri únosnosti pilót budú mať zvodnené piesky, ktoré sa nachádzali v hĺbke 8 až 12 m pod terénom. Na základe výsledkov zaťažovacích skúšok pilót sa upravila ich dĺžka a lokalizovaná poloha päty.

Na výstavbu nosnej konštrukcie sa použili technológie zhotovovateľa stavby. Predpínacia výstuž bola navrhnutá z 19-lanových súdržných káblov, a to pre obidva dilatačné celky. Rovnako boli prispôsobené dĺžky lamiel letmej betonáže betónovacím vozíkom zhotovovateľa. Zvršok mosta je tvorený oceľovými zábradľovými zvodidlami a oceľovými zábradliami na vonkajších stranách a betónovými zvodidlami na bezrímsovom zvršku v mieste stredného deliaceho pásu.

Most v križovatke Kechnec
Mostný objekt sa nachádza na rýchlostnej ceste R4, je navrhnutý ako 6-poľový a premosťuje okružnú križovatku Kechnec.

V priečnom reze je nosná konštrukcia dvojtrámová a je budovaná na pevnej podpernej skruži. Rozpätia polí sú 18 + 4 × 24 + 18 m. Celková dĺžka mosta je 140,12 m. V prvej etape sa vybudovali dve polia v strede mosta s konzolami a v druhej etape sa dobudujú dve polia symetricky na obidve strany.

Mostný objekt je založený hlbinne na veľkopriemerových pilótach a podobne ako pri mostnom objekte nad širokorozchodnou železničnou traťou boli pri návrhu dĺžky pilót limitujúcim faktorom polohy zvodnených pieskov. Nosná konštrukcia bola predopnutá kombináciou 19- a 13-lanových káblov.

most,projekty,cesta most,projekty,cesta

most,projekty,cesta
Priečny rez nosnou konštrukciou mosta nad širokorozchodnou železničnou traťou 2. dilatačného celku

most,projekty,cesta

Záver
Tento článok stručne opisuje riešenie v súčasnosti rozostavaného úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť z pohľadu projektanta. Výstavba úseku by mala byť ukončená na jar 2013. Uvedenie rýchlostnej cesty do používania bude ďalším krokom na dobudovanie uceleného dopravného systému rýchlostných ciest SR.

TEXT: Ing. Branislav Juhás, Ing. Juraj Kopčák
FOTO: DOPRAVOPROJEKT

Branislav Juhás je hlavný inžinier projektu v spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divízia Prešov.
Juraj Kopčák je zodpovený projektant mostných objektov v spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divízia Prešov.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.