Autorizovaný stavebný inžinier Miroslav Maťaščík bol hlavný projektant bratislavského Mosta Apollo. Od piatka 7. júna má pamätnú tabuľu na tomto moste s lávkou pre peších a cyklistov. V druhej polovici februára 2024 by sa dožil 75 rokov. Most slúži verejnosti od roku 2005.
Inžinierske stavby
Rekonštrukcia dvojice železničných mostov prevádzajúcich trať ŽSR cez rieku Váh je súčasťou projektu modernizácie železničného uzla Žilina. Spoločnosť STRABAG, s. r. o., je vedúcim členom Združenia pod Dubňom, teda zhotoviteľa stavebných prác v rámci projektu Uzol Žilina, a zároveň zhotoviteľom predmetného mostného objektu.
„Štát dnes nemá dostatok finančných prostriedkov na to, aby urobil všetko potrebné, preto sa z pohľadu rekonštrukcie ciest prvých tried ide orientovať predovšetkým na mosty, ktoré sú vo veľmi zlom stave a často na hranici životnosti,“ hovorí Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy SR.
Článok opisuje dôvody, prípravu návrhu a získané skúsenosti z rekonštrukcie mostného objektu na ceste III/3423 ponad potok Krížovianka v obci Krížovany. Pri rekonštrukcii sa pôvodná nosná konštrukcia zo železobetónových nosníkov typu Hájek nahradila doskovou konštrukciou so zabetónovanými nosníkmi.
Stavba metra, ktoré sa v Prahe prvýkrát otvorilo verejnosti v máji 1974, vždy odrážala najmodernejšie dostupné postupy a technológie. Mnohokrát boli odborníci nútení nájsť nezvyčajné a inovatívne postupy, ktoré sa dovtedy nepoužívali.
Radi by sme vám predstavili ďalší zo svetových mostných projektov, na ktorých sa aktívne podieľala firma mageba dodávkou a montážou svojich stavebných ložísk. Tentokrát je to Austrália.
Prvá fáza obnovy jednej z nosných električkových radiál v Bratislave sa začala v októbri a skončila v decembri 2023. Koncu druhej fázy predchádzala v sobotu 25. mája skúšobná jazda električky v rýchlosti 80 km/h z Jurajovho dvora na obratisko Zlaté piesky. Dopadla úspešne.
Požiadavka rekonštrukcie mosta vyplynula zo zlého a neustále sa zhoršujúceho stavebno-technického stavu mostného objektu. V rámci rekonštrukcie bolo navrhnuté zosilnenie nosnej konštrukcie externým predpätím a zmonolitnenie rámovej konštrukcie v mieste kĺbu v stredovom poli komorovej časti mosta, ktorý bol jedným zo zdrojov porúch. Zaujímavé a zároveň odvážne je riešenie rozšírenia dopravného priestoru na moste pomocou doplnkovej oceľovej konštrukcie mosta.
Napadlo vám niekedy, že oblúky mostov, ktoré majestátne preklenujú údolia alebo rieky, sú zvyčajne vnútri duté? Stavitelia takýto priestor poeticky nazývajú „duša“, a jednu takú dušu 10. apríla 2024 exkluzívne predstavili novinárom nad Orlickou priehradou.
Slovenská republika sa zaviazala dodržiavať podmienky Európskej únie v oblasti odvádzania a čistenia komunálnych odpadových vôd ako ich stanovuje smernica Rady 91/271/EHS o čistení komunálnych odpadových vôd.
V súlade s výhľadovými cieľmi Európskej únie ohľadom zvýšenia bezpečnosti prepravy osôb a tovaru, presunu prepravy z ciest na železnicu, ale aj so zreteľom na ekologický efekt tejto dopravy sú v jej členských štátoch pripravované a následne realizované projekty zamerané na modernizáciu a výstavbu novej železničnej dopravnej infraštruktúry. Ich cieľom je zabezpečiť rýchlu, bezpečnú a spoľahlivú prepravu osôb a tovaru po železničných tratiach. V článku predstavíme železničné stavby, na ktorých sa aktívne podieľa aj spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.
Diaľničný úsek pri Ružomberku plánujú odovzdať do užívania motoristom do konca roka 2025. Po kontrolnom dni na stavbe D1 Hubová - Ivachnová to v pondelok oznámil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). Zhodnotil, že s intenzitou prác je spokojný.
Elektrifikácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné prebieha bez problémov a mala by byť dokončená v plánovanom termíne. Informoval o tom minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) na kontrolnom dni v Humennom s tým, že je to jedna z najvýznamnejších infraštruktúrnych stavieb v rámci plánu obnovy a odolnosti.
Hlavným cieľom rekonštrukcie koľají č. 1 a č. 2 v traťovom úseku Trnovec nad Váhom – Tvrdošovce bola komplexná obnova všetkých prvkov železničnej infraštruktúry v danom traťovom úseku.
V sieti Železníc Slovenskej republiky sa nachádza 76 tunelov s celkovou dĺžkou zhruba 45 km. Tunely vybudované od čias Rakúsko-Uhorska cez medzivojnové a povojnové obdobie postupne dosahujú svoju životnosť a mnohé z nich tak prirodzene vykazujú poškodenia, ktoré môžu postupne v zvýšenej miere negatívne ovplyvňovať bezpečnosť a ekonomiku ich prevádzky.