Základnou cestou znižovania uhlíkovej stopy je náhrada tradičných svetelných zdrojov novými polovodičovými svetelnými zdrojmi. (foto: iStock.com)

Osvetlenie cestných tunelov aj z pohľadu znižovania uhlíkovej stopy

Vďaka uhlíkovej stope môžeme porovnať vplyv rôznych osvetľovacích sústav na globálne klimatické zmeny.

Pri určovaní ich uhlíkovej stopy však treba brať do úvahy celý ich životný cyklus od spotreby prírodných zdrojov cez samotnú produkciu, distribúciu, využitie pri určitej aktivite ľudskej činnosti až po samotné zneškodnenie alebo recykláciu ich komponentov. Základnou cestou znižovania uhlíkovej stopy výrobkov alebo služieb je pritom náhrada tradičných svetelných zdrojov novými polovodičovými svetelnými zdrojmi.

Čo je uhlíková stopa?

Meradlom dosahu ľudskej činnosti na životné prostredie je uhlíková stopa. Je to sumár skleníkových plynov uvoľnených do atmosféry vyjadrený v ekvivalentoch CO2, pričom nejde len o hmotnosť samotného uhlíka, ale aj vznikajúceho oxidu uhličitého a tiež ďalších emitovaných skleníkových plynov (metán, oxid dusný a pod.) prepočítaných na hmotnosť CO2.

Uhlíkovú stopu môžeme rozdeliť na priamu – množstvo skleníkových plynov vypustených do atmosféry bezprostredne pri určitej aktivite ľudskej činnosti – a nepriamu – množstvo skleníkových plynov vypúšťaných do atmosféry postupne počas celej životnosti výrobkov alebo služieb.

Napríklad priame emisie CO2 pri priemyselných procesoch alebo počas prevádzky cestných tunelov kontroluje výrobca v podniku alebo prevádzkovateľ tunela. Nepriame emisie CO2 z nakupovaných energií (elektriny, tepla…) sú zo zdrojov mimo kontroly podniku alebo prevádzkovateľa tunela. Vznikajú však dôsledkom aktivít v podniku alebo prevádzkovateľa tunela, podobne ako emisie CO2 pri nakladaní s odpadmi na skládkach odpadov.

LED svetelné zdroje poskytujú oproti konvenčným výbojkám celý rad výhod.
LED svetelné zdroje poskytujú oproti konvenčným výbojkám celý rad výhod. | Zdroj: shutterstock

Prečo je výhodné pre prevádzkovateľa tunela stanoviť uhlíkovú stopu osvetlenia?

Prínosom je identifikácia potenciálu úspor (vyhodnocuje sa vplyv osvetľovacej sústavy na spotrebu elektriny a zníženie prevádzkových nákladov na jej údržbu), ktoré vedú k zlepšeniu parametrov osvetlenia a k zníženiu emisií CO2 pri prevádzke a nakladaní s odpadmi svietidiel.

Dôležité je pritom stanoviť funkčnú jednotku tunela, na ktorú sa vzťahuje uhlíková stopa (dĺžku tunela, návrhovú rýchlosť, brzdnú vzdialenosť, jas približovacieho pásma L20 pre požadovanú hodnotu návrhovej rýchlosti, udržiavací činiteľ a pod.).

Musia tu byť zahrnuté všetky emisie CO2, priame aj nepriame. Ďalším krokom je zber údajov týkajúcich sa protismerných/symetrických svietidiel a následne prevod parametrov týchto svietidiel na emisie skleníkových plynov uvoľnených do atmosféry, vyjadrený v ekvivalentoch CO2. Posledným krokom je návrh opatrení na zníženie emisií CO2.

Efektívne nakladanie s elektrinou prináša nielen významné úspory financií, ale prispieva aj k ochrane životného prostredia, keďže produkcia elektrickej energie je a stále bude záťažou na životné prostredie. LED svietidlá poskytujú svojimi vynikajúcimi svetelnotechnickými charakteristikami a novými možnosťami regulácie adaptačného osvetlenia dlhých tunelov alebo svetelného bazéna krátkych tunelov či prejazdového osvetlenia podľa denného času (deň/noc) nielen dokonalú kvalitu svetla, ale sú perfektné aj z ekonomického hľadiska.

Tunelové LED svietidlá renomovaných firiem minimalizujú vďaka energeticky úsporným výkonnostným parametrom počas celej životnosti celkové náklady osvetľovacej sústavy tunelov.

Technológia LED

Svetelné diódy vytlačili za posledných 15 rokov zo sortimentu výrobcov svietidiel konvenčné svetelné zdroje pre všeobecné osvetlenie, ktoré sa už ďalej nevyvíjajú. Zároveň sa pri modernizácii osvetlenia cestných tunelov používajú v doterajších svietidlách energeticky účinnejšie náhrady vo forme zámenných LED zdrojov, pričom na ich označenie sa používa aj termín retrofity.

Základom polovodičových svetelných zdrojov je LED čip, ktorý pri budení prechodu p-n elektrickým prúdom vyžaruje optické žiarenie v úzkom rozsahu vlnových dĺžok. Hlavným spôsobom získania bielej farby svetla je doplnenie spektra modrej LED zelenou a červenou oblasťou spektra, získanou budením luminoforu modrou LED.

Výberom luminoforu možno voliť farebný tón bieleho svetla. Svetelný tok LED čipu sa vyrovná iným konvenčným svetelným zdrojom alebo ich dokonca prekoná, pričom náklady na výrobu čipu sú minimálne.

LED svetelný zdroj
LED svetelný zdroj. | Zdroj: shutterstock

Vlastný polovodičový zdroj svetla (LED čip) treba pre ďalšie aplikácie mechanicky upevniť a elektricky pripojiť. Preto sa osadzuje do puzdra alebo na dosku plošného spoja a opatruje sa kontaktmi. Tak vzniká LED súčiastka (LED package), ktorá môže mať rôzne konštrukčné usporiadanie.

Konštrukčné usporiadanie SMD (Surface Mounted Device) obsahuje jeden alebo viac LED čipov osadených na doske plošného spoja. Pri konštrukčnom type SMD existuje klasifikácia (nízko výkonné LED, stredne výkonné LED, vysoko výkonné LED a veľmi vysoko výkonné LED) podľa výkonových parametrov (príkonu, prevádzkového prúdu a svetelného toku).

Ďalším konštrukčným usporiadaním je COB (Chip On Board). Konštrukčne sú SMD a COB podobné. V oboch prípadoch sa na doske plošného spoja umiestňujú LED čipy, ale pri konštrukčnom usporiadaní COB je ich niekoľko desiatok a stoviek. Preto sa toto konštrukčné usporiadanie označuje ako LED pole (LED Array).

Pri variante COB sú všetky LED čipy zapojené do jedného obvodu s dvomi pripojovacími kontaktmi. Pre COB existuje niekoľko klasifikačných systémov podľa rozmeru nosnej dosky, priemeru svietiacej plochy LES (Light Emitting Surface), svetelného toku a pod., zavedených organizáciou Zhaga a následne normalizačnými inštitúciami.

Novým konštrukčným variantom LED súčiastok je MCOB (Multiple Chip on Board), pri ktorom je prepojených niekoľko COB.

Poznámka 1: Svetelnotechnický priemysel pracuje so štandardizovanými svetelnými zdrojmi. Z tohto pohľadu by napriek tomu, že technológia LED ponúka mnoho výhod, mohol nedostatok špecifikácií pre rozhranie LED svietidiel s vymeniteľnými LED modulmi sťažiť zameniteľnosť LED modulov zakúpených od rôznych výrobcov alebo obstarávateľov.

Tento problém v odvetví svetelnotechnického priemyslu rieši úspešne od roku 2010 konzorcium Zhaga. Toto odvetvové konzorcium odporúča širokú škálu kníh (doteraz 18), ktoré zahŕňajú štandardy pre mechanické, elektrické, tepelné a fotometrické rozhrania medzi LED modulmi a LED svietidlami.

LED svetelný zdroj reprezentuje jeden alebo niekoľko LED zdrojov alebo LED modulov. LED svetelné zdroje potrebujú na prevádzku predradník, ktorý vo všeobecnosti tvorí napájacia a riadiaca jednotka. Napájaciu jednotku predstavuje jednosmerný prúdový zdroj CC (Constant Current), najčastejšie v rozsahoch 350, 500 a 750 mA.

Riadiaca jednotka slúži na riadenie svetelného toku LED svetelného zdroja. S napájacou jednotkou môže tvoriť jedno zariadenie alebo môže byť oddelená.
Predradníky sa vyrábajú buď na zabudovanie do LED svietidiel, alebo ako samostatné, v boxoch pre montáž mimo svietidiel.

Podľa toho, či je predradník súčasťou LED modulu, alebo len jeho časť (riadiaca jednotka), delia sa LED moduly na integrované, čiastočne integrované a neintegrované. LED modul, ktorý je pevnou, nevýmennou časťou svietidla, sa nazýva integrálny LED modul.

Spojenie LED modulov a predradníkov sa nazýva LED zostava (LED Light Engine). Ak pripojovacie rozhranie LED svetelného zdroja tvorí pätica, ide o LED zdroj. Ak sú pripojovacím rozhraním svorky, ide o LED modul.

Súhrn

LED moduly sa líšia od konvenčných svetelných zdrojov veľkou variabilitou konštrukcií a svetelnotechnických parametrov. Základom LED modulov sú LED čipy, primárne zdroje optického žiarenia, osadené do LED súčiastok, ktoré možno ľubovoľne priestorovo usporiadať (napr. priamkové alebo plošné zdroje svetla).

Svetelný tok LED čipov možno pomocou optických systémov (napr. šošoviek) presne usmerniť do požadovaných smerov. Pri návrhu LED modulov možno použiť LED čipy s rozdielnymi spektrálnymi vlastnosťami (s rôznou náhradnou teplotou chromatickosti, s rôznym všeobecným indexom podania farieb a s rôznymi trichromatickými súradnicami).

Výstupný svetelný tok LED modulov, ktorý je určený počtom LED čipov a veľkosťou budiaceho prúdu, možno pri použití vhodných predradníkov voliť a plynule regulovať. To ponúka široký priestor pri návrhu nových typov tunelových svietidiel.

Výhody a nevýhody polovodičového osvetlenia tunelov

LED svetelné zdroje poskytujú oproti konvenčným výbojkám celý rad výhod. Medzi najväčšie patrí extrémna životnosť (80 000 až 100 000 h), pomalý pokles svetelného toku, vyšší všeobecný index podania farieb, potlačenie oslnenia a úplná eliminácia mihania. LED svietidlá svietia po zapnutí okamžite v plnej intenzite. Pri stmievaní nemenia farbu svetla a sú odolné proti nárazom a otrasom.

Úspora práce a času na výmenu kompaktných LED svietidiel patrí medzi ďalšie výhody polovodičového osvetlenia tunelov. Vďaka efektívnemu nakladaniu s elektrinou majú LED svetelné zdroje najnižšie emisie CO2 zo všetkých druhov svetelných zdrojov používaných dosiaľ v tuneloch.

Pri ich výrobe nie sú použité žiadne toxické látky (ortuť, olovo, argón, xenón alebo kryptón) ani iné nebezpečné prvky. Návratnosť investície na osvetlenie tunelov je podstatne kratšia ako záruka na LED svietidlá.

Samozrejme, že LED svietidlá majú aj nevýhody. Patria sem vyššie investičné náklady na ich obstaranie, ktoré sa však vďaka vyššiemu mernému výkonu v krátkom čase zaplatia z úspor elektrickej energie.

Hlavným problémom zostáva množstvo nedôveryhodných obchodníkov, ktorí sa snažia zarobiť na LED boome. Ponúkajú lacné svietidlá s krátkou zárukou a často s pochybnou konštrukciou z materiálov, ktoré nie sú odolné proti korózii. Podstatnou nevýhodou je potreba chladenia svetelných diód, od ktorého závisí životnosť LED modulov.

Preto je potrebné od obchodníkov požadovať overený, resp. patentovaný chladič LED svietidiel. Inak môže pri použití nevhodného materiálu montážnych povrchov alebo neovereného chladiča klesnúť životnosť LED zariadenia na 8 000 alebo 10 000 prevádzkových hodín v dôsledku korózie materiálu alebo prehrievania svetelných diód. Je možné, že v tomto prípade by boli investičné náklady osvetľovacej sústavy tunela možno nižšie, no náklady na obstaranie nového LED zariadenia by sa nevrátili.

Nutnosť obstarania nových LED svietidiel by v konečnom dôsledku predražila celú zákazku. Pochopiteľne, treba poznať aj výrobcu a krajinu pôvodu LED modulov. Tieto problémy treba vyriešiť zrozumiteľnými a objektívnymi požiadavkami na naprojektovanie a zrealizovanie technologického vybavenia tunelov.

Poznámka 2: LED zariadenie predstavuje všeobecný termín na označenie LED zdroja, LED modulu alebo LED svietidla.

Poznámka 3: LED svietidlá pre prejazdové osvetlenie tunela sa nevypínajú. Svietia ročne 8 760 h, t. j. približne 9 rokov. Nosná konštrukcia LED svietidla sa pritom musí vyhotoviť z materiálov odolných proti korózii.

Jej požadovaná životnosť je 20 rokov. Predpokladá sa, že k výmene LED modulov dôjde zhruba po 10 rokoch. Potvrdenie, že výrobca poskytuje na európsky trh najlepšie možné LED svietidlo V tuneli sa dovoľuje použiť len LED svietidlá so značkou CE, ktorá je podložená kladným výsledkom overenia zhody.

Poznámka 4: Označenie značkou CE potvrdzuje, že LED svietidlo bolo vyhotovené v súlade s príslušnými základnými požiadavkami európskych technických noriem (smerníc), ktoré sa na LED svietidlá vzťahujú, a že zhoda bola preukázaná pomocou príslušného postupu jej posudzovania.

Poznámka 5: Zhodu so všetkými harmonizovanými normami, ktoré sa vzťahujú na LED zariadenie, potvrdzuje celoeurópska nezávislá certifikačná schéma ENEC Plus. LED svietidlo nesúce značku ENEC Plus dokazuje odhodlanie výrobcu poskytovať na európsky trh najlepší možný produkt.

Poznámka 6: Vzhľadom na jednotnú legislatívu v rámci EÚ možno po vydaní prehlásenia o zhode so všetkými požadovanými náležitos-
ťami uviesť LED svietidlo na trh vo všetkých členských krajinách EÚ.
To znamená, že LED svietidlo v nových cestných tuneloch musí splniť nasledujúce minimálne požiadavky.

LED svietidlo musí byť vyhotovené v triede ochrany I. alebo II. Požaduje sa stupeň krytia IP 66 a mechanická odolnosť min. IK 08. LED svietidlo musí mať dostatočnú elektromagnetickú odolnosť a môže produkovať iba prípustné elektromagnetické rušenie. Požaduje sa, aby bolo vybavené zariadením na vyrovnanie tlaku vo vnútri telesa.

Nosná konštrukcia LED svietidla vrátane boxu predradníka oddeleného od svietidla sa musí vyhotoviť z materiálu odolného proti korózii tak ako všetky iné časti technologického vybavenia tunela. Horná časť nosnej konštrukcie LED svietidla nesmie byť rebrovaná.

Ochranný kryt s plochým bezpečnostným sklom musí byť zabezpečený kvalitným profilovým tesnením odolným proti teplote, vlhkosti, starnutiu a agresívnej atmosfére tunela vplyvom výfukových plynov, opotrebenia pneumatík a bŕzd. Integrované a čiastočne integrované LED moduly nemôže vymieňať používateľ. Každé inštalované LED svietidlo vrátane boxu predradníka oddeleného od svietidla musí byť označené.

LED svietidlo musí mať overený, resp. patentovaný teplotný manažment, ktorý zodpovedá predpokladaným vonkajším vplyvom. Na obmedzenie prehriatia LED svie-
tidla sa požaduje štandardná autonómna ochrana, napr. pomocou NTC termistorov. Na usmernenie svetelného toku LED modulov sú vyhovujúce optické šošovky (sklenené alebo plastové) s prídavným plochým bezpečnostným sklom.

Treba povedať, že v súčasnosti viacero výrobcov poskytuje typový rad vhodných kriviek svietivosti LED modulov na osvetlenie cestných tunelov. Pomocou inteligentného predradníka sa znižuje nielen spotreba elektrickej energie na minimum, ale optimalizuje sa aj životnosť LED svietidiel a prevádzková teplota.

Údaje LED svietidla dôležité na výpočet/meranie osvetlenia

Protokol o skúške LED svietidla vydaný nezávislou akreditovanou skúšobňou musí zahŕňať:

  • rozloženie svietivosti,
  • merný výkon.

Poznámka 7: Krivky svietivosti LED svietidla sú dostupné v podkladoch výrobcov v elektronickej forme. Medzi najpoužívanejší elektronický formát dát opisujúcich fotometrické vlastnosti svietidiel v Európe patrí tzv. EULUMDAT.
Požaduje sa min. hodnota merného výkonu LED svietidla 130 lm/W.

Poznámka 8: Merný výkon LED svietidla závisí nielen od kvality používaných čipov
(triedenie čipov z každej várky sa vykonáva podľa napätia, svetelného toku, farby svetla atď.; na účely tohto triedenia sa používa termín binning), ale aj od optiky (kvality šošoviek) v kombinácii so zložením a hrúbkou luminoforu, ďalej od účinného chladenia miesta prechodu p-n a teploty okolia (ide o kontrolu tepelných pomerov LED svietidla prostredníctvom teplotného manažmentu) a pod.

Výrobca LED svietidiel musí poskytnúť katalógové údaje, ktoré súvisia s prevádzkovými požiadavkami LED modulov:

  • prípustnú kombináciu postupného zníženia počiatočného svetelného toku a náhleho poklesu svetelného toku,
  • odchýlku náhradnej teploty chromatickosti Tcp.

Osvetľovacia sústava s LED svietidlami musí byť navrhnutá na životnosť min.
80 000 h. Na konci tejto predpokladanej životnosti sa pri prevádzkovej teplote okolia 25 °C dovoľuje:

  • postupné zníženie počiatočného svetelného toku LED svietidla na hodnotu charakterizovanú skratkou L80B10; hodnota B10 vyjadruje, že 10 % LED čipov svietidla nedosahuje hodnotu L80,
  • náhly pokles svetelného toku LED svietidla vyjadrený skratkou L0C10; hodnota C10 charakterizuje totálne zlyhanie 10 % LED čipov svietidla.

LED svietidlá na osvetlenie tunelov patria medzi produkty, pri ktorých sa kladie maximálny dôraz na ich spoľahlivosť a kvalitu. Preto treba pri nich požadovať štandardnú záruku na 80 000 h, t. j. približne 9 rokov.

V tuneli sa požaduje použiť svietidlá s LED modulmi s náhradnou teplotou chromatickosti 4 000 K (s farebným tónom vyžarovaného svetla označeným termínom neutrálna biela) a so všeobecným indexom podania farieb Ra > 70. Na osvetlenie núdzových zálivov sa odporúča použiť LED moduly s Tcp 5 700 K (s farebným tónom studená biela) a so všeobecným indexom podania farieb Ra > 65. Pomocou vhodného binningu sa musí zabezpečiť, aby max. odchýlka Tcp LED čipov nebola väčšia ako ±300 K.

Poznámka 9: Výrobcovia LED modulov poskytujú výrobcom LED svietidiel Protokol závislosti elektrických a fotometrických vlastností LED modulov od pracovnej teploty podľa IES LM-82-12. Tento protokol však nie je automaticky aplikovateľný pri uvádzaní elektrických a fotometrických vlastností LED svietidiel v dôsledku pravdepodobnej zmeny chladenia miesta prechodu p-n a teploty okolia.

Záver

S cieľom dosiahnuť rovnaké štandardy pri návrhu osvetlenia všetkých cestných tunelov som vypracoval v súlade s platnými právnymi predpismi slovenskú technickú normu STN 36 0420 Osvetlenie.

Osvetľovanie tunelov. Norma zohľadňuje tiež technické normy a smernice tunelových krajín DACH (t. j. SRN-D, Rakúska-A, Švajčiarska-CH), ktoré sa týkajú osvetľovacích sústav cestných tunelov. Je v nej zohľadnené aj usmernenie technickej správy prCEN/CR 14380:2023, ktorú vypracovali členovia Technickej komisie CEN/TC 169/WG 6 Osvetlenie tunelov.

Literatúra

  1. Horňák, P.: Požiadavky na osvetlenie cestných tunelov realizovaných a prevádzkovaných v podmienkach Národnej diaľničnej spoločnosti. Metodická príručka. 2015.
  2. Horňák, P.: Quo vadis LED svietidlá. In: Inžinierske stavby, 2021, č. 3.
  3. Smernica EP a Rady 2004/54/EG z 29. apríla 2004 o minimálnych požiadavkách na bezpečnosť tunelov v transeurópskej cestnej sieti.
  4. Smernica EP a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES.
  5. Nariadenie vlády č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti.
  6. STN EN 12665 Svetlo a osvetlenie. Základné termíny a kritériá na stanovenie požiadaviek na osvetlenie.
  7. TNI CEN/CR 14380 Osvetlenie. Osvetľovanie tunelov.
  8. STN EN 16276 Evakuačné osvetlenie v cestných tuneloch.
  9. STN EN IEC 60598-1 Svietidlá. Časť 1: Všeobecné požiadavky a skúšky.
  10. STN EN IEC 60598-2-3 Svietidlá. Časť 2-3: Osobitné požiadavky. Svietidlá na osvetlenie ciest a ulíc.
  11. STN EN 62504 Všeobecné osvetlenie. Výrobky s diódami emitujúcimi svetlo (LED) a príslušenstvo. Termíny a definície.
  12. STN EN 62717 Moduly LED na všeobecné osvetlenie. Prevádzkové požiadavky.
  13. STN EN 62722-1 Prevádzkové vlastnosti svietidiel. Časť 1: Všeobecné požiadavky.
  14. STN EN 62722-2-1 Prevádzkové vlastnosti svietidiel. Časť 2-1: Osobitné požiadavky na svietidlá LED.
  15. STN EN 13032-4 Svetlo a osvetlenie. Meranie a vyhodnotenie fotometrických údajov svetelných zdrojov a svietidiel. Časť 4: LED zdroje, moduly a svietidlá.
  16. EABT-80/100 Empfehlungen für die Ausstattung und den Betrieb von Strasentunneln mit einer Planungsgeschwindigkeit von 80 km/h oder 100 km/h (Odporúčania na vybavenie a prevádzku cestných tunelov pre návrhovú rýchlosť 80 km/h alebo 100 km/h).
  17. DIN 67524-1 Beleuchtung von Straßentunneln und Unterführungen. Teil 1: Allgemeine Gütemerkmale und Richtwerte (Osvetlenie cestných tunelov a podchodov. Časť 1: Všeobecné kvalitatívne charakteristiky a smerné hodnoty).
  18. DIN 67524-2 Beleuchtung von Straßentunneln und Unterführungen. Teil 2: Berechnung und Messung (Osvetlenie cestných tunelov a podchodov. Časť 2: Výpočet a meranie).
  19. RVS 09.02.41 Tunnel. Tunnelausrüstung. Lichttechnik. Tunnelbeleuchtung (Tunel. Vybavenie tunela. Svetelná technika. Osvetlenie tunela).
  20. VSS 40 551-1 Öffentliche Beleuchtung in Strassentunneln, Galerien und Unterführungen. Teil 1: Lichttechnik, Anforderungen, Begriffe und Gütemerkmale (Verejné osvetlenie v cestných tuneloch, galériách a podchodoch. Časť 1: Svetelná technika, požiadavky, definície a kvalitatívne charakteristiky).
  21. VSS 40 551-2 Öffentliche Beleuchtung in Strassentunneln, Galerien und Unterführungen. Teil 2: Planung und Bemessung der Beleuchtungsanlage (Verejné osvetlenie v cestných tuneloch, galériách a podchodoch. Časť 2: Plánovanie a dizajn osvetľovacieho zariadenia).
  22. VSS 40 551-3 Öffentliche Beleuchtung in Strassentunneln, Galerien und Unterführungen. Teil 3: Methoden zur Messung und Beurteilung der Gütemerkmale (Verejné osvetlenie v cestných tuneloch, galériách a podchodoch. Časť 3: Metódy merania a hodnotenia kvalitatívnych charakteristík).
  23. UNI 11095 Illuminazione delle gallerie stradali (Osvetlenie cestných tunelov).
  24. ГОСТ 56334 Тоннели автодорожные. Искусственное освещение Стандарты и методы расчета (GOSТ 56334 Cestné tunely. Umelé osvetlenie. Normy a metódy výpočtu).
  25. ГОСТ 56239 Тоннели автодорожные. Искусственное освещение. Методы измерения нормируемых параметров (Cestné tunely. Umelé osvetlenie. Metódy merania normalizovaných parametrov).

Text: prof. Ing. Pavol Horňák, DrSc.

Pavol Horňák je spracovateľ STN 36 0420, člen TK 7 Pozemné komunikácie a TK 108 Svetlo a osvetlenie ÚNMS SR, expert TK CEN/TC 169/WG 6 Osvetlenie tunelov a expert SNAS.

Článok bol uverejnený v časopise IS 3/2023