krizovatka stupava juh na dialnici d2
Galéria(9)

Križovatka Stupava – juh na diaľnici D2

Predmetom stavby križovatky Stupava – juh na diaľnici D2 je vybudovanie dopravného prepojenia medzi cestou I/2 a cestou II/505 (ľavého dopravného pásu výhľadovej diaľnice D4) s prepojením na existujúcu diaľnicu D2. Vo výhľade bude táto časť cesty súčasťou nultého obchvatu Bratislavy.

01 strabag209 big image
08 strabag189 big image
07 strabag096 big image
06 strabag095 big image
05 strabag081 big image
04 strabag222 big image
03 strabag101 big image
krizovatka stupava juh na dialnici d2 5124 big image
Stavba je lokalizovaná v západnej časti Bratislavy – v blízkosti mesta Stupava a mestskej časti Záhorská Bystrica. Navrhovaná diaľničná križovatka spolu s napojením na cestu I/2 a II/505 bude výhľadovo po dobudovaní nadväzných úsekov smerom do Rakúska a Rače a po dobudovaní na plný profil súčasťou diaľnice D4 (diaľničného okruhu), v trase takzvaného nultého dopravného okruhu hlavného mesta Bratislavy.

Cieľom stavby je zabezpečiť rýchle a bezpečné dopravné prepojenie Bratislavy s mestskou časťou Záhorská Bystrica, obcou Marianka a mestom Stupava, čím sa odľahčí v súčasnosti preťažená cesta I/2 a, naopak, viac sa bude využívať diaľnica D2. Súčasne sa zlepší aj dopravné prepojenie spoločnosti Volkswagen Slovakia, a. s., s priemyselným parkom na Záhorí, kde sa vyrábajú komponenty pre VW Slovakia. Trasa prepojenia sa skráti asi o 12 km. Dĺžka stavby diaľnice D4 je 3,025 km. Stavba si vyžiadala niekoľko prekládok podzemných a nadzemných vedení v miestach kolízie s budúcim násypom a trasou diaľnice D4.

Základné údaje o stavbe
Objednávateľ:  Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Zhotovovateľ: 

  • Združenie D2, Križovatka Stupava, JV-STRABAG-DPS,
  • vedúci člen združenia – Strabag, s. r. o.
  • člen združenia – Doprastav, a. s.

Stavebno-technický dozor:  NDS, a. s.
Projektant:  DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Zdroj financovania:  štátny rozpočet
Začiatok výstavby:  4/2009
Ukončenie stavby podľa ZoD:  3/2011
Predĺženie lehoty dodatkom č. 1:  12/2011
Predpoklad predčasného užívania:   7/2011
Záručná lehota:   5 rokov
Lokalizácia: 

  • kraj: Bratislavský
  • okres: Bratislava IV, Malacky
  • katastrálne územie Záhorská Bystrica, Mást I

Kategória cesty:   

  • polovičný profil výhľadovej diaľnice D4 (nultý obchvat)
  • D 26,5/100 (ľavý dopravný pás s voľnou šírkou b1 = 11,75 m)

Mosty
Celkovo sa vybuduje 7 mostov, z toho:

  • 3 mosty na diaľnici D4 (dĺžka mostov je 23,23 11,40 a 16,84 m),
  • 2 mosty nad diaľnicou D2 (dĺžka oboch mostov je rovnaká – 103,8 m),
  • 1 most na ceste I. triedy (dĺžka mosta je 19,62 m),
  • 1 most na miestnej komunikácii (dĺžka mosta je 87,69 m).

Križovatky
Vybudujú sa tri križovatky, a to:

  • čiastočne mimoúrovňová križovatka Stupava – juh na diaľnici D2,
  • úrovňová križovatka Devínska Nová Ves na ceste II/505,
  • úrovňová križovatka Záhorská Bystrica na ceste I. triedy – neúplná.

križovotka,mosty,cestaTrasa stavby sa začína v križovatke Záhorská Bystrica v mieste terénnej vyvýšeniny asi 700 m od hraníc intravilánu mesta Stupava a obce Záhorská Bystrica. Nad cestou križuje diaľnicu D2 (rovinaté územie), pokračuje asi 150 m južne od rekreačno-športového areálu jazdeckého klubu Karpatia a končí sa napojením na ceste II/505 v križovatke Devínska Nová Ves. Stavba sa nachádza v extraviláne mimo zastavaného územia, v dostatočnej vzdialenosti od zástavby.

Trasa stavby budúcej diaľnice D4 v polovičnom profile vedie v celej dĺžke na poľnohospodárskych pozemkoch, mimo zastavaného územia – v katastrálnom území Stupava-Mást, Záhorská Bystrica. Asi v jej strede sa vybuduje nová diaľničná križovatka D2/D4. Trasa diaľnice pretínala množstvo podzemných a nadzemných sietí, preto bolo nevyhnutné vykonať množstvo prekládok. Stavba má spolu 43 stavebných objektov, z čoho 20 tvoria preložky a úpravy existujúcich inžinierskych sietí (ochrana stredotlakového plynovodu, preložka vodovodov DN 250 a DN 500 (hlavné zásobné potrubie pre Záhorie), úpravy nadzemných vedení vysokého napätia).

Začiatok úseku je v staničení km 39,800 a koniec úseku v km 42,825. Tieto staničenia sú zhodné so staničením budúcej diaľnice D4. Súčasťou stavby bolo aj prebudovanie napojení novej časti diaľnice D4, a to v krížení s cestami I/2 (SO 102-1, SO 102-2, SO 209) a II/505 (SO 104). Pri napojení budúceho úseku na štátnu cestu bolo potrebné vykonať úplnú uzávierku cesty I/2 v dĺžke 563 m. Doprava bola vedená po komunikáciách miestnej časti Bratislava-Záhorská Bystrica. Počas uzávierky sa cesta rozšírila o odbočovacie pruhy na budúcu diaľnicu D4. V uzavretom úseku bola nevyhnutná demolácia starého mosta a vybudovanie nového, pričom sa dodržali všetky požiadavky budúceho správcu – rozhľady, odbočovacie a zrýchľovacie pruhy. Keďže cestu križujú dve katastrálne územia, prestavba úseku I/2 bola rozdelená do dvoch objektov.

Na konci úseku sa diaľnica pripája cez vetvu SD k ceste II/505 cez kruhovú križovatku. Tá sa v projektovej dokumentácii uvádza ako dočasná – kým nebude vybudovaná diaľnica D4 v plnom profile.
–>–>
Zemné práce
Podľa požiadaviek projektovej dokumentácie sa odstránila ornica v hrúbke podľa pedologického prieskumu. Ďalší postup predpisovala technická správa projektovej dokumentácie, ktorá obsahovala zistenia z inžinierskogeologického prieskumu. Z jej výsledkov vyplýva, že predmetné územie trasy poskytuje vhodné podmienky na budovanie telies násypov. Určité obmedzenia vznikajú v jarnom období a v miestach, kde sa úroveň hladiny podzemnej vody nachádza v blízkosti povrchu terénu a vznikajú rozsiahle zamokrené plochy, ktoré znemožňujú optimálne zhutnenie zemín v podloží. V takýchto podmienkach sa na základe inžinierskogeologického prieskumu navrhli tieto riešenia založenia násypu na neúnosnom podloží:

  • po odstránení humusu pod násypmi (v hrúbke podľa pedologického prieskumu) v úseku D4 sa navrhla výmena podložia v hrúbke 0,30 – 0,40 m za vrstvu štrkopiesku s hrúbkou 0,30 m, prípadne výmena podložia v hrúbke 0,40 m za vrstvu zeminy štrkopiesku s hrúbkou 0,30 m;
  • medzi zeminu a zásyp štrkodrviny sa položí separačná geotextília (400 g/m2);
  •  v úseku od km 42,730 – katastrálne územie diaľnice D4 (vo výkopoch) sa pod pláňou vozovky navrhla výmena podložia v hrúbke 0,40 m za vrstvu štrkopiesku s hrúbkou 0,40 m.

križovotka,mosty,cestaCelkovo sa na hlavnú trasu a križovatkové vetvy počítalo asi s 21 900 m3 výkopov a 410 700 m3 násypov. Zemina získaná v zárezoch sa mala použiť do vrstevnatých násypov diaľnice D4. Tie sa navrhli so striedaním vrstiev štrkopiesku s hrúbkou 0,20 m s vrstvami zeminy získanej z výkopov v hrúbke 0,40 m (t. j. v pomere 1 : 2).

Prvé práce sa na stavenisku začali v máji 2009, keď sa odstránila ornica a vykonal archeologický prieskum. Prebehli skúšky pláne násypu a vyskytli sa problémy s neúnosnosťou podložia. V niektorých miestach sa po odkrytí základovej škáry násypov zistila vysoká hladina podzemnej vody, podmáčajúca podložie. Príčinou boli nadpriemerne daždivé letné mesiace v roku 2009.

Podľa projektovej dokumentácie sa vytvorili skúšobné polia, ktoré však neboli dostačujúce. Autorský dozor, zhotovovateľ aj objednávateľ predložili niekoľko návrhov sanovania. Vzájomne sa dohodli na vybudovaní skúšobných polí, v ktorých sa použijú rôznorodé materiály od štrkodrviny až po štrkopiesok a rôzne druhy mreží a geotextílií. Tieto vrstvy sa odskúšali a výsledkom bol návrh použiť roznášaciu geodosku s hrúbkou 0,70 m s jednou vrstvou separačnej geotextílie a dvoma vrstvami geomreže, s kamenivom frakcie 0 – 63 mm z kameňolomu v Devíne. Geodosku bolo potrebné vybudovať z dôvodu neúnosného podložia takmer po celej dĺžke budovaného úseku pod násypmi.

Materiál z výkopov sa odskúšal, aby sa zistilo, či je vhodný na zabudovanie do násypov. Asi polovica sa vyhodnotila ako absolútne nevhodná. Vzhľadom na vysokú hladinu podzemnej vody, keďže bolo potrebné pokračovať v prácach, sa na stavbe v km 40,910 a km 41,235 osadili inklinometre. Merania na nich pravidelne vykonávali pracovníci firmy ARCADIS Geotechnika a.s. Násypy sa budovali do júna 2010. Čakalo sa, ako bude na násyp a geodosku vplývať dosypávanie a priťažovanie násypového materiálu pri vysokej hladine podzemnej vody. Predpoklad konsolidácie – tri mesiace – sa splnil iba pri takzvaných nízkych násypoch do výšky približne 3 metre. Pri ostatných násypoch prebiehala konsolidácia takmer rok a pol až do mája 2011. Konečné dosadnutie sa na stavbe ešte nedosiahlo, no na základe teoretických predpokladov nič nebráni pokračovaniu a realizácii konštrukčných vrstiev.

Posledný problém, ktorý sa vyskytol v spojení so zemnými prácami a zakladaním konštrukcie vozovky, boli hlboké zárezy od km 42,650 po km 42,825 a polovica vetvy SD od km 0,150 po koniec úseku. Po odkopaní pláne konštrukcie vozovky v záreze prebehli zaťažovacie skúšky, ktoré preukázali takmer nulovú únosnosť pláne. Postup bol podobný ako pri budovaní násypov – vyhotovilo sa niekoľko skúšobných polí, z ktorých sa vybrala alternatíva s použitím geodosky s hrúbkou 0,70 m. Pred jej stavbou bolo nevyhnutné odvodniť podložie násypu, preto sa navrhli a zrealizovali pozdĺžne a priečne drény. Voda z drenáže sa odviedla do blízkeho potoka. Na pláň sa použila aj separačná geotextília s geo­mrežou, presypaná vrstvou 0 – 63, ďalšou vrstvou geomreže 32 – 63 a na povrchu bola uzavretá vrstvou 0 – 63. Všetky frakcie kameniva boli z lomu Sološnica. Na túto vrstvu sa už postavila kompletná konštrukcia vozovky.

Odvodnenie stavby
Povrchové odvodnenie diaľnice D4 a križovatkových vetiev je navrhnuté rovnako ako na diaľnici D2 , t. j. odvedením dažďových vôd do priľahlého terénu a systémom otvorených priekop do Marianskeho potoka, Mástskeho potoka, potoka Mláka a existujúcich priekop diaľnice D2. Priekopy sú spevnené žľabovkami a zeminou tam, kde to povoľuje pozdĺžny spád.

križovotka,mosty,cestaMostné objekty
Na stavbe sú navrhnuté tri mosty s mostovkami ako železobetónové dosky, jeden presypaný prefabrikovaný most, dva diaľničné mosty ako trámové, dodatočne predpínané, a jeden trámový most na prekládke miestnej komunikácie. Všetky mosty sú navrhnuté na pilótových vystužených základoch s priemerom do 0,90 m, v dĺžke do 18 m. Najväčšie problémy spôsobilo neustále sadanie násypov a s tým spojené vŕtanie pilót na diaľničných mostoch SO 211-1 a SO 211-2 oneskorené o takmer pol roka. Tieto mosty sa mali budovať postupne za sebou, jeden v roku 2009 a druhý v roku 2010. Z dôvodu časovej tiesne sa vyvolali rokovania so zástupcami NDS, a. s., najmä s prevádzkovým úsekom, ktorý spravuje diaľnicu D2 v úseku stavby. Bolo potrebné nájsť termín na splnenie všetkých požiadaviek zúčastnených, ktorý bol obmedzený na čas mimo zimnej služby. Časť spodnej stavby bolo teda nevyhnutné postaviť v zimných mesiacoch. Do marca 2010 sa podarilo postaviť všetkých osem medziľahlých stĺpov a obe podpery na násypoch. Po 15. 4. 2010 a odsúhlasení harmonogramu dostali práce zelenú. Uzatvoril sa pravý jazdný pás diaľnice D2 a doprava sa presmerovala do ľavého pásu na obojsmernú premávku. Súčasne sa postavila polovica podpernej konštrukcie oboch mostov, pričom mala prejazdný profil dvoch jazdných pruhov. Ďalej sa z dôvodu bezpečnosti premávky počas výstavby a betonáže mostov postavila ochranná konštrukcia. Premávka bola presmerovaná do pravého jazdného pásu a vybudovala sa druhá polovica podpernej konštrukcie. Keďže hrozilo, že mostovka oboch mostov dodatočne dosadne, inštalovali sa ložiská s možnosťou dodatočného vypodloženia oceľovými platňami. Pred betonážou boli ložiská nad podperami bez platní a v medziľahlých boli vložené plechy hrubé 1 cm. Inštalovalo sa debnenie mostov, výstuže a predpínacích káblov. Keďže panovali horúce letné dni, samotné betonáže prebiehali v nočných hodinách, pričom každá trvala asi 14 hodín. Po siedmich dňoch sa povolila podperná skruž a oba mosty boli dodatočne predopnuté. Polovica podpernej skruže sa rozobrala a odstránila. Opäť bola presmerovaná doprava a odstránila sa aj druhá polovica skruže. Počas jej rozoberania sa vykonali izolácie pod rímsami, ktoré boli z dôvodu bezpečnosti zabetónované ešte pred spustením premávky pod mostom. Súčasne s výstavbou oboch mostov sa budovali aj pripájacie a odbočovacie pruhy z diaľnice D2 na budúcu diaľnicu D4.

križovotka,mosty,cestaStavba vozovky a doplňujúcich zariadení
Podľa projektovej dokumentácie mal byť povrch vozovky D4 z betónu. Križovatkové vetvy D2/D4 boli navrhnuté ako asfaltová ťažká vozovka. Keďže sa tento úsek nachádza v blízkosti priemyselného parku, bol tu predpoklad veľmi silného zaťaženia vozovky dopravou. Malo ísť o prvý skúšobným úsek s betónovým povrchom na Slovensku. Vzhľadom na vyskytnuté problémy so zakladaním však bolo nevyhnutné riešiť závažnejší problém dodatočného sadnutia násypov a veľké riziko poškodenia betónovej vozovky, ktorá je náchylnejšia na dodatočné zmeny podložia. Objednávateľ pred dokončením rozhodol o zmene stavby a navrhol namiesto betónovej vozovky vozovku z asfaltových vrstiev – takých, aké boli navrhnuté na križovatkové vetvy. So zmenou vozovky bolo potrebné upraviť konštrukčnú pláň o 2 cm nahor, keďže betónová vozovka bola hrubšia ako asfaltová.

Po otvorení bude komunikácia kvalifikovaná ako cesta pre motorové vozidlá s rýchlosťou obmedzenou na 90 km/h. Všetky doplňujúce zariadenia, napríklad oceľové a betónové zvodidlá alebo dopravné zariadenia (zvislé a vodorovné značenie, tlmiče nárazov), sú navrhnuté tak, ako keby išlo o diaľnicu s povolenou rýchlosťou 130 km/h.

Reálny stav staveniska
V súčasnosti sa na celej stavbe dokončujú finálne vrstvy a úpravy, aby mohla byť komuni­kácia spustená do predčasného používania. Predpokladaný termín spustenia je koniec júla 2011. Po tomto termíne ešte prebehnú drobné úpravy okolitých pozemkov a vysadia sa dreviny. Práce vykonávané po júli 2011 nebudú mať vplyv na prevádzku diaľnice.

TEXT: Ing. Michal Markovič
FOTO: Strabag

Michal Markovič je vedúci prevádzkovej jednotky FC v spoločnosti Strabag, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.