Partner sekcie:
  • Stavmat

Fasáda robí človeka

Hovorí sa, že netreba súdiť knihu podľa obalu. No priznajme si, profesionáli či laici, prvý dojem zo stavby máme práve z obalu. A právom – fasádou budova komunikuje, otvára sa či uzatvára, chráni sa pred nepriazňou počasia alebo sa snaží do seba nalákať okoloidúcich. Ale najmä, fasády vytvárajú kvalitu verejného priestoru. Na nešťastné príklady si určite spomeniete sami, my sme pre vás vybrali niekoľko pozitívnych inšpirácií.

Rekonštrukcia Chaty M. R. Štefánika, Nízke Tatry

V máji 2014 zostala chata pod Ďumbierom v havarijnom stave. Veterná smršť strhla väčšiu časť strechy, miestami s medenou krytinou odletel dokonca aj drevený záklop. Rekonštrukcia musela byť čo najrýchlejšia, realizovateľná v náročných vysokohorských podmienkach a cenovo dostupná. V nepos­lednom rade musel zvolený materiál pôsobiť esteticky.

Aj keď chata nie je heterogénnym architektonickým dielom, leží v srdci Národného parku Nízke Tatry. Požiadavky nakoniec splnil titánzinkový plech RHEINZINK CLASSIC walzblank. Svoju schopnosť dlhodobo odolávať náročným klimatickým podmienkam aj pri minimálnej údržbe dokázal už pri rekonštrukcii Chaty pod Rysmi.

Prirodzená modrosivá patina korešponduje s miestnou žulou, materiál je plne recyklovateľný a priaznivo vplýva na ľudský organizmus vďaka svojej schopnosti tieniť elektrosmog. Strešná krytina RHEINZINK prechádza do opláštenia fasády, na južnej a severnej strane až do polovice stien. Pre novú konštrukciu sa zvolil systém neprevetrávaného plášťa.

Po výmene zhnitých krokiev sa inštalovala parozábrana, následne ako tepelná izolácia PIR dosky hrubé 120 mm a OSB dosky 3 P+D s hrúbkou 25 mm, ktoré slúžili ako podklad pod asfaltové pásy a štruktúrovanú rohož AIR-Z. Krytinové titánzinkové pásy (r. š. 500 mm, hr. 0,8 mm) sú kotvené systémom CLIPFIX. Táto rekonštrukcia je príkladom toho, že osvedčené technické riešenia môžu priniesť čistý výsledok aj v časovej tiesni.

 Zvolený materiál musel pôsobiť esteticky, modrosivá patina titánzinkového plechu korešponduje s miestnou žulou.
Zvolený materiál musel pôsobiť esteticky, modrosivá patina titánzinkového plechu korešponduje s miestnou žulou.

ZDROJ: Rheinzink

Polyfunkčný komplex Zuckermandel, Bratislava

Polyfunkciu nového mestského centra Zuckermandel podčiarkujú fasády, ktoré sú riešené ako kombinácie rôznych typov obkladov či ako spojenie omietok s fasádnymi doskami. Použitím kombinácie materiálov a kompozičných princípov fasád sa dosiahla tvarová, materiálová a farebná pestrosť. Uplatnenie tu našiel najmä veľkoformátový vláknocementový obklad EQUITONE.

Vláknocement pozostáva zo surovín priateľských k životnému prostrediu (portlandský cement, vápenec, pevnostné vlákna, trass a voda), kombináciou ktorých vzniká nehorľavý stavebný materiál vhodný na budovy s akoukoľvek výškou. Napriek subtílnosti vláknocementových dosiek ide o veľmi pevný materiál, ktorý je navyše recyklovateľný. Prednosťou tohto fasádneho obkladu je výrobný rozmer, ktorého formátovaním je možné vytvárať ľubovoľné variácie uloženia dosiek na fasádu.

Povrch dosák je opatrený špeciálnou prefabrikovanou antigraffi­ti úpravou, ktorá minimalizuje povrchovú pórovitosť materiálu a umožňuje svojpomocné čistenie. Okrem výtvarných kvalít povrchov, fyzikálno-mechanických vlastností či farebnej škály stojí za zmienku aj jeho uplatnenie vo vnútorných priestoroch. Vláknocementový obklad EQUITONE [tectiva] sa použil ako podhľad vo vstupnej hale centrály ČSOB banky, ktorá je súčasťou Zuckermandelu.

Použitím kombinácie materiálov a kompozičných princípov fasád sa dosiahla tvarová materiálová a farebná pestrosť
Použitím kombinácie materiálov a kompozičných princípov fasád sa dosiahla tvarová materiálová a farebná pestrosť 

ZDROJ: Equitone, FOTO: Martin Matula

Centrum podpory onkologických pacientov, Londýn

St. Bartholomew je najstaršia londýnska nemocnica. Vznikla pri rovnomennom kostole v centre Londýna na začiatku 12. storočia. V 17. storočí ju do dnešnej podoby prestaval slávny anglický staviteľ James Gibbs. S náročnou, historicky nabitou lokalitou sa vyrovnala architektonická kancelária Steven Holl Architects. Nová budova nahradila utilitárnu stavbu zo 60. rokov minulého storočia a slúži ako centrum podpory pre onkologických pacientov.

Namiesto nasilu historizujúcej fasády či snahy o imitáciu zvolili mäkký kontrast a budova dostala sklenenú fasádu. Nie však z priezračného tvrdého materiálu, ale z bieleho mliečneho skla, usporiadaného v horizontálnych pásoch širokých 90 cm. Farebné fragmenty nie sú náhodné – ich farba aj rozloženie vychádzajú zo stredovekej metódy hudobného zápisu zvanej „neume“. Slovo neume pochádza z gréckeho pneuma – životná sila, nádych – a zápisy pomocou tejto metódy používali mnísi aj priamo v kostole St. Barth´s.

Tabuľky farebného skla sú v „notovom zápise“ umiestnené medzi vrstvy izolačného materiálu Okalux. Jeho bublinková textúra rozpíja hrany a zmäkčuje svetlo, ktoré v interiéri z bambusového dreva pripomína úlomky vitráže. A ak je fasáda notová osnova, tak nosné stĺpy zo železobetónu musia byť ruky, ktoré túto melódiu zahrajú.

Steven Holl Architects zvolili mäkký kontrast medzi historickou stavbou a fasádou z mliečneho skla
Steven Holl Architects zvolili mäkký kontrast medzi historickou stavbou a fasádou z mliečneho skla 

ZDROJ: Steven Holl Architects, FOTO: Iwan Baan

REDAKČNÁ ÚPRAVA: Karolína Barényi

Článok bol uverejnený v časopise ASB 8-9/2018.

Komentáre