Ich interiéry sú povestné minimalizmom. Vlajkovú prevádzku v Bratislave schovali za oponu

Dizajn obchodných prevádzok dnes presahuje rámec funkčnosti a stáva sa dôležitým nástrojom budovania značky, jej identity a zákazníckeho zážitku. Kvalitný priestor dokáže podporiť vnímanie produktov, vytvoriť emóciu a zanechať dojem, ktorý pretrváva dlho po odchode zákazníka. Jedným z príkladov takéhoto prístupu je nový butik NEHERA v bratislavskej Eurovei, kde architektúra slúži ako tiché a premyslené pozadie pre nadčasovú módu.

Ikonická módna značka NEHERA je známa vďaka kvalitným materiálom, precíznemu spracovaniu detailov a nadčasovému dizajnu predávaných odevov. Značka s bohatou históriou pred pár rokmi obnovila polozabudnuté prvorepublikové dedičstvo priemyselníka Jana Neheru a opäť začala šiť dámsku módu. S oživením značky idú ruka v ruke aj otvorenia nových predajní.

Prvá predajňa NEHERA bola otvorená v decembri 2020 na ulici Bauernmarkt vo Viedni. Návrh interiéru pochádzal z pera architekta Martina Skočeka. „Najdôležitejšie sú odevy a interiér im za žiadnych okolností nesmie konkurovať svojou nástojčivosťou. Naopak, mal by ich supremáciu zvýrazňovať a ako neviditeľná „podšívka“ rezonovať s ich dizajnovými hodnotami,” povedal o projekte architekt.

nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava
nehera-store-bratislava

Prvá na Slovensku

Štyri roky po otvorení predajne vo Viedni pribudla prevádzka aj v bratislavskej Eurovei. Spoločnosť ju prezentuje ako svoju vlajkovú predajňu. Návrh interiéru tentokrát vypracovalo architektonické štúdio KILO/HONČ. V štandardnom nákupnom centre sa architektom, známym pre ich nekonvenčný prístup k riešeniu interiérov, podarilo navrhnúť jedinečný interiér. Jeho podoba odzrkadľuje hodnoty aj dizajnové smerovanie spoločnosti.

Celková podlažná plocha interiéru je 178 metrov štvorcových. Samotná predajná plocha dosahuje 109,9 metrov štvorcových. Zvyšok bol vyhradený pre skúšobné kabínky, chodbu, skladové priestory a toaletu. Návrh aj realizácia projektu prebiehali v roku 2024. Svoju prvú kamennú prevádzku na Slovensku tak značka otvorila začiatkom decembra 2024.

„Základným konceptom riešenia priestoru je poukázať na naratívy, neodmysliteľne zastúpené v diele spoločnosti. Jemnosť, krása, prirodzenosť a udržateľnosť,” približujú svoj zámer architekti z ateliéru KILO/HONČ. „Aj preto Nehera nepotrebuje interiérový dizajn. Nehera je dizajn,” dodávajú.

Jednou z najdôležitejších vlastností interiéru je podľa Mateja Honču z ateliéru KILO/HONČ jeho adaptivita. „Má slúžiť ako predajný priestor pre viacero set-upov – na klasický predaj, na archive sales, kde sa znásobí počet vešiakov a kompletne sa pretvorí celý priestor, a tiež na rôzne pop-upy či módne prehliadky značky, keď sa vešiaky upracú do zadnej časti a zostane prázdny priestor. Z toho vychádza aj jeho dizajnový charakter.”

nehera-store-bratislava
Jedinečný koncept obchodného priestoru dokazuje aj jeho nominácia na prestížne ocenenie CE ZA AR 2025. | Zdroj: Matej Hakár

Kulisy k predajnej funkcii

Výsledný interiér sa, rovnako ako odevy značky NEHERA, nesie v duchu minimalizmu a udržateľnosti. Odevy sú vystavené na jednoduchých nerezových vešiakoch, ktoré možno v rámci interiéru presúvať podľa potreby. Súčasťou predajne je tiež niekoľko sklenených, na mieru navrhnutých stolíkov, na ktorých sú okrem drobných predávaných doplnkov situované rôzne dizajnové prvky ako pampy či vázy.

Dôležitou súčasťou interiéru sú premietacie plochy, ktoré tvoria kulisu predajnej funkcii priestoru. Premietané obrazy odkazujú na filozofiu značky a vďaka svojej podstate sa môžu meniť podľa potreby samotného klienta.

„Udržateľnosť v architektúre a móde pre nás predstavuje akýsi prirodzený a regenerovateľný už existujúci systém, ktorého podstatné vlastnosti chceme a vieme zachovať a udržiavať. Preto sa zameriavame na hlbšie pochopenie živého a vedomého prostredia a sociálneho aspektu. Predstavujú pre nás hlavnú podstatu tejto témy,” priznávajú architekti.

Podľa ich vlastných slov obchodný priestor vytvára vzťahy, pracuje so zážitkom, podnecuje nás, je inšpirujúci, živý, prirodzený, esenciálny a komunikatívny. „Opiera sa o kontrasty a pracuje s dramaturgiou. Jeho forma je výsledkom udržiavania podstatných vlastností a hľadania podstaty, nie presného typu,” dodávajú.

nehera-store-bratislava
Vlajková loď značky NEHERA v bratislavskej Eurovei sa nesie v neutrálnych svetlých tónoch. | Zdroj: Matej Hakár

Kvalitné materiály ako gro odevov aj interiéru

Filozofia značky sa odrazila aj na materiálovom a farebnom riešení interiéru. Rozhranie medzi predajňou a chodbou obchodného centra tvorí jednoduchý ľanový záves bielej farby. Prevádzka sa nesie v neutrálnych svetlých tónoch, ktoré dopĺňa jemné svetlo. Čisté línie narúša len strop, ktorý ostal zachovaný vo svojej pôvodnej podobe vrátane viditeľných rozvodov.

Skúšobné kabínky, rovnako ako skladové priestory, sú ukryté za sériou vysokých dvier siahajúcich až po strop. Rovnako ako ďalšie dve steny, aj tá, kde sa nachádzajú samotné kabínky, slúži ako premietacia plocha. Ku komfortu zákazníkov prispieva pohodlné sedenie v podobe dizajnového kresla.

Jedinečný koncept obchodného priestoru dokazuje aj jeho nominácia na prestížne ocenenie CE ZA AR 2025. „Napoly spustený záves predajného priestoru v jadre nákupného centra dáva najavo, že za ním pôjde o niečo mimoriadne. A je to presne tak. Tradičná odevná značka Nehera sa za oponou prezentuje minimalistickým interiérom, ktorému dominuje filmová projekcia zobrazujúca čisté línie jej aktuálnej kolekcie aj najkrajšie kúty Slovenska,” vyjadrila sa o projekte odborná porota.

Interiéru sa síce napokon nepodarilo nomináciu premeniť na víťazstvo. Faktom však aj tak ostáva, že ide o výnimočný počin, kedy sa filozofiu módnej značky podarilo zhmotniť do interiérového dizajnu samotnej predajne.

NEHERA STORE, Bratislava

Investor: NEHERA s.r.o
Architekti: Kilo/Honč
Podlažná plocha: 178 m2
Realizácia: 2024
Stav: dokončené