image 73768 25 v1

V novom čísle ASB 5/2015 najmä o retaile

Retailový biznis je neúprosný. Optimistické vyhliadky outletu vo Voderadoch kreslili kružnice s miliónovou spádovou oblasťou. A hľa, aj tak ľudia chodia naďalej do rakúskeho Parndorfu.

Vychvaľovaná Eurovea síce zveľadila nábrežie Dunaja, je to atraktívny cieľ víkendovej prechádzky nielen pre Bratislavčanov, kaviarňam obrat frčí, ale otázkou dňa je, ako prinútiť ľudí minúť peniaze v tamojších obchodoch. Nehovoriac o tom, že nákupné centrá doslova vysávajú ľudí z centier miest, z čoho majú zase bolehlav majitelia nehnuteľností v centre, stačí sa pozrieť do Košíc na Hlavnú ulicu. Bývalé hlavné nákupné triedy zívajú prázdnotou a nový život sa sem vracia len pomaly. Správanie klientov je nevyspytateľné, v každej krajine sú iné zvyky a priority.

V neďalekej Viedni sa napriek veľkej vlne nákupných centier na okraji mesta zachovala kultúra obchodných ulíc a v takom Miláne je centrum najvychytenejšou nákupnou zónou. A už úplne kontrastne vyznievajú preteky o najväčšie nákupné centrum v arabských krajinách v porovnaní s prázdnymi megalomanskými stavbami zo Spojených štátov, kde obzvlášť v oblastiach stredozápadu upadá jeden „mall“ za druhým.

Odstrašujúcim je aj osud New South China mall, ktorý prekonal rekordy nielen svojou rozlohou (so 650 tisíc m2 je druhý najväčší na svete), ale aj svojou neobsadenosťou (drvivá väčšina z 2 350 prevádzok je prázdna).

V aktuálnom čísle sme sa pozreli, ako sa darí retailu na Slovensku. Dozviete sa, kde leží ešte potenciál na investovanie a prečo je dôležité namiešať ten správny retailový koktejl.

Trendy však ukazujú, že nielen nakupovaním je človek živý. Poďte sa s nami pokochať krásnou základnou školou v Nórsku či Centrom dizajnu a technológie v Rakúsku. O tom, že „zelené“ developerské projekty začínajú čoraz viac čeriť hladinu aj v našich končinách, svedčí Zelené átrium v Trnave a na budúcnosť logistických stavieb sme sa boli pozrieť neďaleko Brna.

Príjemné čítanie!

Viac info o časopise predplatne.jaga.sk/6-asb