Prímorská atmosféra pri Dunaji
Galéria(10)

Prímorská atmosféra pri Dunaji

Partneri sekcie:

Nová nábrežná promenáda pri nákupnom centre Eurovea s príchodom prvých slnečných dní ožila. Terasy kaviarní a reštaurácií sa zaplnili a hostia si vychutnávali atmosféru prímorského letoviska, ktorú evokuje blízkosť rieky. Práve ona inšpirovala majiteľa spoločnosti Progastro Group Petra Štecka k vytvoreniu novej reštaurácie Primi River Lounge v štýle, v ktorom spoločne s architektonickým ateliérom winwin skombinovali prvky prístavného skladu, letoviska, mora a domáckeho prostredia.

Sen o mori
„Vždy som túžil po prímorskej reštaurácii a keďže v Bratislave nikdy žiadne more nebude, spravil som všetko preto, aby to tak aspoň vyzeralo,“ hovorí o PRL (Primi River Lounge) spolumajiteľ spoločnosti Progastro Group. Táto prevádzka je mladšou sestrou reštaurácie Primi v centre Bratislavy a vychádza z rovnakej kuchyne, má však úplne odlišný štýl. Ešte pred vstupom do interiéru, pri pohľade cez presklenú fasádu, upúta veľký pestrofarebný bar, vinúci sa celým priestorom. „Bar predstavoval dominantu už v pôdoryse, rozhodli sme sa ho preto ešte zdôrazniť výraznou mozaikou. Chceli sme, aby bola ústredným motívom a aby si ju každý všimol,“ hovorí Alexandra Vrtáková z autorského ateliéru winwin, kto­rý interiér stvoril v spolupráci s majiteľom.

Dominanta: bar
Bar tvoria ručne formované a ručne glazované keramické mozaiky, ktoré vytvára keramický ateliér Sometile. „Je to stopercentná ručná práca, na výrobu používame certifikované keramické hmoty českých a nemeckých výrobcov,“ opisuje proces výroby mozaiky Sylvia Ciulisová, z keramického ateliéru. Obklad baru tvoria pestrofarebné štvorce mozaiky, ktoré vytvárajú svojím usporiadaním trojrozmerný dojem. Farebná podobnosť baru s korporátnymi farbami nákupného centra Eurovea, v ktorom sa reštaurácia nachádza, je ale podľa ateliéru winwin len náhodná. „Interiér sme navrhovali ešte predtým, ako sa začala farebná reklamná kampaň nákupného strediska Eurovea. Smiali sme sa, že sa Eurovea inšpirovala naším dizajnom,“ komentuje príbuznosť motívov Alexandra Vrtáková. Vytvorenie barovej mozaiky trvalo podľa Sylvie Ciulisovej viac ako mesiac intenzívnej práce, no výsledok stojí za to. „Barový obklad sme vytvorili v spolupráci s ateliérom winwin. Architektky nám presne tlmočili zámer spraviť z baru dominantu, rovnako aj ostatné atribúty, ktorými by sa mal priestor vyznačovať. Vytvorili sme dva návrhy a z toho jeden je ten, ktorý teraz môžete vidieť v reštaurácii,“ konštatuje spoluautorka obkladov.

Názov: Primi River Lounge
Miesto:  Bratislava EUROVEA
Využitie:  reštaurácia
Autor:  winwin – architektonická kancelária, s. r. o.
Architekti:  Ing. arch. Soňa Salnerová, Ing. arch. Katarína Striežová, Ing. arch. Alexandra Vrtáková
Investor:  Gastronix, s. r. o.
Developer:  Ballymore
Prevádzkovateľ:  Gastronix, s. r. o.
Začiatok výstavby:  január 2010
Ukončenie výstavby: marec 2010
Generálny projektant:  winwin – architektonická kancelária

Umelecké dielo v architektúre
Ateliér winwin už s keramickým štúdiom Sometile v minulosti spolupracoval niekoľkokrát – dizajnérky ho podľa vlastných slov vyhľadávajú z jednoduchého dôvodu. „Použitie takéhoto typu obkladov znamená použitie umeleckého diela v architektúre,“ hovorí Soňa Salnerová. „Každý kúsok mozaiky sa vyrába ručne a každý vzor je originálny, takže už nikdy sa nikde „nevyskladá“ niečo také isté ako tu,“ dodáva. Tvrdí, že fenomén umenia z interiérového dizajnu trocha vymizol a práve ateliér winwin by ho tam chcel znova vrátiť. Na všetky mozaiky štúdio Sometile používa umelecké glazúry, ktoré umožňujú vytvoriť obrovskú škálu farebných, ale aj materiálových odtieňov a efektov.

Spoluprácu si však pochvaľujú obe strany. „Pri tvorbe vzorov nás vždy do veľkej miery inšpiruje samotný priestor – vždy sa snažíme, aby naša mozaika vynikla, ale zároveň zapadla. S ateliérom winwin sme spolupracovali už v minulosti, a tak sme už vedeli, čo môžeme očakávať. Myslím, že zámer, ktorý nám architektky tlmočili – úmysel vytvoriť interiér s charakterom provinčnej prímorskej reštaurácie s dominantným prvkom, vyšiel dokonale a dúfam, že sa v ňom ľudia cítia dobre,“ opisuje prácu na bare Silvia Ciulisová z ateliéru Sometile.

Pretváranie priestoru
Bar tvorí dominantu reštaurácie, no v úzadí nezostávajú ani ostatné dizajnové prvky. Majiteľ mal presnú predstavu o štýle a atmosfére podniku. „Určujúcim faktorom bola lokalita a cieľ vytvoriť v modernom priestore oázu, v ktorej by sa mali ľudia cítiť ako doma, uvoľnene a pohodovo,“ opisuje zadanie ďalšia z trojice architektiek, Soňa Salnerová. Rozhodli sa preto v prvom rade pretvoriť priestor, ktorý mali k dispozícii. Prekážala im svetlá výška, ktorá spôsobovala, že priestor budil dojem neútulnosti a pôsobil príliš priestranne. Rozhodli sa preto strop umelo znížiť. „Pod strop sme vložili galériu, ktorú tvoria oceľové „íčka“ a v nej sme podľa predstáv nasimulovali sklad. Teda on tam v jednej časti naozaj je, ale v tej reštauračnej sú to len rekvizity,“ opisujú riešenie stropnej konštrukcie obe architektky. Podhľad scelili použitím trámov z masívneho dreva, ktoré strop tiež opticky znížili a zmäkčili. Atmosféru lodného skladu, o ktorú sa architektky v prípade stropu snažili, tiež podčiarkuje priznané stropné technické zariadenie a rozvody, ktoré presvitajú pomedzi drevené trámy a oceľovú galériu. Celkový dojem umocňujú závesné svietidlá, ktoré opäť ešte o úroveň opticky znižujú svetlú výšku priestoru a svojím dizajnom dotvárajú dojem.

Ďalším komplexným zásahom do priestoru bolo zvýšenie podlahy, ktorá sa pôvodne nachádzala asi trištvrte metra pod úrovňou promenády. „Rozhodli sme sa rozdiel úrovní vyrovnať a vytvoriť logický a rovnocenný kontakt medzi interiérom a terasou,“ konštatuje Alexandra Vrtáková.

Otvorená kuchyňa

„Tvarovanie priestoru v reštauráciách do veľkej miery ovplyvňuje technológia a ergonómia, preto s niektorými vecami nemá zmysel hýbať. Čas a skúsenosti overili ich praktickosť,“ vysvetľuje Peter Štecko, majiteľ spoločnosti Progastro Group. Jednu požiadavku na interiér, ktorá sa vymyká priemeru však predsa mal. „Otvorená kuchyňa je dizajnová, nie ergonomická požiadavka. Prvý raz v mojej gastronomickej kariére som mal príležitosť vytvoriť priestor takrečeno „na zelenej lúke“, tak som tú možnosť využil,“ hovorí. Otvorená kuchyňa podľa neho prináša do reštaurácie živelnosť, ktorá vytvára uvoľnenú a nenútenú atmosféru. „Reštaurácia už dávno neslúži len na zasýtenie. Hostia očakávajú istý zážitok, emóciu. Ruch otvorenej kuchyne k tomu môže prispieť. Minimálne v ďalších dvoch projektoch, ktoré pripravujeme do budúcnosti sa otvorená kuchyňa vyskytne tiež,“ konštatuje majiteľ.

Interiér tvoria detaily

Reštaurácií v štýle „ako doma“ je u nás pomerne dosť, dobrý vkus a atmosféra však nie sú samozrejmosťou. V PRL bolo pri vytváraní priestoru prítomné jedno aj druhé. Priestor pôsobí napriek svojej veľkosti útulne, a to najmä vďaka množstvu drobných detailov, ktorými je interiér naplnený. Zjednocuje ho spomínaný dominantný bar, ktorý je rozčlenený na niekoľko celkov – jedným z nich je aj detský pizza pult. Časť nábytku tvoria biele patinované stoly a stoličky, ďalšiu časť tvoria kusy z prírodného dreva. Tretí typ nábytku je umiestnený pri sklenenom výklade. Nejednotnosť zariadenia pôsobí príjemným mixom, ktorý je občas trocha „prestrelený“, no vo všeobecnosti mu niet čo vyčítať. Zjednotenie zasa prinášajú stolové doplnky, ktoré sú všetky biele a príjemne pôsobí aj zelená kytica prítomná takmer na každom stole.

„Základom tohto interiéru je atyp. Bar a konštrukcie – okrem stropu napríklad vinotéky – sú atypické. Stoly a stoličky nie sú originály z nášho ateliéru, ale nie je to klasický nábytok. Niektoré kusy sú vyrobené z recyklovaného tíkového dreva, niektoré sú zasa vyrobené na mieru,“ vymenúva Soňa Salnerová z ateliéru winwin. Alexandra Vrtáková dodáva, že sa vždy k interiéru snažia pristupovať s istou dávkou originality. „Nekončí to pri tom, že kúpime stoly a stoličky a namaľujeme steny. Snažíme sa používať neopozerané predmety alebo veci s umeleckou hodnotou,“ hovorí.

Súčasťou reštaurácie sú aj dve terasy, tiež ozdobené ratanovým nábytkom v prírodných farbách, ale aj sedenie priamo na promenáde, ktoré tvoria čierno- biele stoly a stoličky zaujímavých tvarov. Architektonické štúdio winwin si dalo záležať aj na pavilóne, ktorý však ešte nie je dokončený. Jeho strecha svojím zvlneným tvarom komunikuje s riekou a dodáva priestoru pred reštauráciou zvláštny nádych. Pohodovú atmosféru vonkajšieho sedenia dopĺňajú aj populárne mechy na sedenie.

Odraz životného štýlu

Spoločnosť Progastro Group vlastní približne 20 reštaurácií, ktoré sú odlišné cieľovou skupinou, zameraním, aj štýlom interiéru. Majiteľ Peter Štecko sa však nemusel príliš dlho zamýšľať nad tým, ktorá z prevádzok je najbližšia jeho srdcu. „Nie je pre mňa problém určiť, ktorú z našich prevádzok považujem za moju najobľúbenejšiu. Je to aj tým, že každá sa zameriava na trocha iný typ klienta. Napríklad Le Club. Nie som jednoducho človek, ktorý začína žiť o polnoci a pokračuje do rána, preto to nie je celkom podnik pre mňa. Zo všetkých prevádzok je práve PRL pre mňa najvhodnejšia. Nechcem nadhodnocovať jej interiér, určite to nie je dizajnérsky počin storočia, aj keď si myslím, že interiér aj pavilón sú spravené výborne. Cítim sa tam však dobre najmä preto, že PRL vyhovuje môjmu životnému štýlu,“ hovorí a dodáva, že oveľa ťažšie by sa mu hodnotilo práve dizajnové a architektonické hľadisko prevádzok, ktoré vlastní. „Najmä preto, lebo sa vždy snažíme z priestoru, ktorý máme k dispozícii dostať čo najviac.“ Interiér aj exteriér PRL ešte čakajú drobné úpravy.

 „Nechcem o tom hovoriť, pretože konkurencia nespí, ale áno, zmeny budú a dotknú sa najmä terás,“ hovorí Peter Štecko. Dodáva, že zmeny v interiéri sú nutné v každej reštaurácii a prevádzke. „Životný cyklus interiérov v Bratislave je veľmi krátky, možno o rok dva kratší, ako by bolo zdravé – a to najmä pre konkurenciu, ktorá nemá zábrany vykrádať nápady,“ hovorí. Po nejakom čase preto treba podniknúť „facelift“ interiéru, a po dlhšom časovom období ho celý prestavať.

Tamara Leontievová
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.