Moderná kancelária

Pribúdajú moderné kancelárie. Nároky firiem sa viditeľne menia

Partneri sekcie:

Bratislava zažíva v posledných rokoch stavebný boom nových administratívnych budov. Výmera moderných kancelárskych priestorov sa za 10 rokov zväčšila o štvrtinu, od roku 2008 dokonca o takmer 60 %. Aj pod vplyvom pandémie sú dnes požiadavky firiem na kancelárie iné ako kedysi.

V Bratislave je viac moderných kancelárií ako pred 10 rokmi

Masívna výstavba kancelárskych priestorov v Bratislave je v posledných rokoch neprehliadnuteľná. Kým v roku 2008 ich výmera predstavovala 1,23 mil. štvorcových metrov, tak v roku 2016 sa prehupla cez 1,6 mil. m2. V súčasnosti už plocha moderných kancelárskych priestorov predstavuje 1,96 mil. m2.

Za posledné desaťročie sa tak disponibilná ponuka moderných komerčných administratívnych budov určených na prenájom zväčšila o štvrtinu, od roku 2008 dokonca o takmer 60 %. Za celé analyzované obdobie sa trh s administratívnymi budovami musel popasovať s hospodárskou krízou spred vyše desiatich rokov, ale i s koronakrízou počas posledných dvoch rokov.

Aj napriek rôznym scenárom sa však práve realitný trh stal jedným z najstabilnejších segmentov ekonomiky. To potvrdzujú aj stabilné výnosy realitných fondov, ktorých neodmysliteľnou súčasťou sú práve moderné administratívne budovy.

V Bratislave pribúdajú moderné kancelárie.
V Bratislave pribúdajú moderné kancelárie. | Zdroj: iStock

Firmy potrebujú zamestnancov v kanceláriách

V súvislosti s home officom sa v čase pandémie šírila predstava, že v tomto režime trávi svoj pracovný čas významná časť slovenskej populácie a záujem firiem o administratívne priestory klesá. Dáta Eurostatu za rok 2021 ale potvrdili, že ide o mýtus a ani pandémia na Slovensku rapídne nezvýšila podiel ľudí pracujúcich z domu, nakoľko vzrástol z 9,5 % v roku 2019 na 15,0 % v roku 2021.

Avšak aj títo zamestnanci sa postupne vracajú naspäť do kancelárií. „Kancelárie v administratívnych budovách sa stále viac zapĺňajú. Novým normálom sa stáva hybridný model práce, ktorý preferuje väčšina firiem. Od nájomcov v budovách vieme, že svojich zamestnancov potrebujú mať aspoň niekoľko dní v týždni priamo na pracovisku,“ vysvetlil Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company.

Zo strany firiem aj zamestnancov sa nároky zvýšili

Pandémia ovplyvnila aj samotný „kancelársky biznis. Požiadavky firiem a ich zamestnancov sú iné ako pred koronakrízou. Väčšina spoločností pritom výmeru kancelárií neplánuje meniť. V závere roka 2021, podľa prieskumu realitno – poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield, malo až 91 % firiem jasnú víziu o kancelárskych priestoroch.

Až 60 % z oslovených firiem v roku 2022 nemalo v pláne meniť prenajatú plochu a zväčšovať priestory plánovalo dokonca 12 % spoločností. Nad zmenšením výmery uvažovalo 19 % opýtaných firiem. Zachovaniu alebo zväčšovaniu priestorov prajú aj plány firiem zvyšovať počty zamestnancov.

Nájomcovia kladú väčší dôraz na usporiadanie priestorov. Medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a naopak zníženie počtu veľkých konferenčných miestností.

Náš pracovný štýl sa zmenil a architek – túra na to reaguje. Do strohej pracovnej štruktúry začali postupne začleňovať aj priestory na krátkodobý oddych, tak ako napríklad v kanceláriách HB Reavis.
Náš pracovný štýl sa zmenil a architek – túra na to reaguje. Do strohej pracovnej štruktúry začali postupne začleňovať aj priestory na krátkodobý oddych, tak ako napríklad v kanceláriách HB Reavis. |

Očakávajú sa špičkové technológie, hygiena a energetická efektivita

Aktuálne trendy zo sveta komerčných realít potvrdzujú, že o kvalitné, inovatívne a efektívne administratívne priestory je veľký záujem. Komfortné prostredie zabezpečuje všetky predpoklady pre tvorivosť či tímovú spoluprácu.

„Nájomcovia očakávajú od nových biznis centier nadštandard v oblasti bezpečnosti a hygieny. Medzi kľúčové parametre naďalej patrí lokalita, zeleň v bezprostrednom okolí či dostatočné cyklozázemie. Zástupcovia firiem sa zaujímajú aj o to, či pri výstavbe boli využité ekologické postupy a materiály. Vzhľadom na obavy z vysokých cien energií sa spoločnosti čoraz viac informujú aj o energetickej efektivite budovy,“ zhodnotil Martin Šmigura.

Jednou z najnovších administratívnych budov v Bratislave je Lakeside Park 02. Táto budova sa profiluje ako technologicky vyspelá budova s vysokou úrovňou komfortu, príjemným prostredím a dobrou lokalitou. Ako prvá na Slovensku získala od verejnosti prívlastok Anti-Covid administratívna budova, čo potvrdzuje jej dôraz na bezpečnosť a hygienu.

Lakeside Park 02 pri Kuchajde
Lakeside Park 02 pri Kuchajde | Zdroj: WOOD & Company

 

Výstavba budovy sa riadila japonskou filozofiou Kaizen vďaka spolupráci so spoločnosťou Takenaka so 400 – ročnou históriou, pre ktorú to bol prvý projekt tohto typu v SR.

Aj aplikovanie ekologických postupov a materiálov vynieslo Lakeside Park 02 prvenstvo vo využívaní nízkouhlíkového hliníka na elementový fasádny systém či dverové a okenné konštrukcie. Budova ašpiruje na zelený certifikát LEED Gold.

WOOD & Company, red