Predseda poroty Petr Hrůša: Kvalitná architektúra je vec celku
Dobrá architektúra je pre neho márnym, ale aj krásnym pokusom o stelesnenie dobra. A k tomu sa postupne prepracováva aj cez také akcie, akou je Stavba roka. To je jedno z vyznaní v rozhovore pre ASB od českého architekta doc. Ing. arch. Petra Hrůšu, ktorý sa stal predsedom osemčlennej medzinárodnej poroty 16. ročníka celoštátnej verejnej súťaže Stavba roka 2010.
> |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Stavby na Slovensku, aspoň niektoré, viac zohľadňujú záujmy verejnosti. Napríklad polyfunkčný areál s hotelom, kanceláriami, bytmi a supermarketom Eurovea v Bratislave riešil aj bohato žijúce nábrežie. V Českej republike sa to dá len ťažko predstaviť. Menej individualizmu a viac tolerancie a nadšenia pre spoločnú vec vidieť aj na Štefánikovom námestí vedľa komplexu Eurovea. Ostatná úroveň je asi porovnateľná. Len sa mi zdá, že sa obidve republiky až príliš usilujú o priradenie k svetovej produkcii, čo však je, ak sa to nedotiahne, skôr prejav architektonickej nedospelosti. Ide o jav, ktorý na Slovensku i v Čechách stále doznieva z deväťdesiatych rokov.
Aké prejavy súčasnej architektúry vás pri nominovaných stavbách potešili ako bežného diváka, ktorý sa aj s odstupom snaží pozerať na stavebné diela?
Potešili ma tie prejavy, ktoré boli dokonale remeselne zvládnuté a architektonicky samozrejmé. To pre mňa zároveň znamená, že aj urbanisticky i remeselne domyslené. Najvýraznejšie sa presadzovali tie diela, ktoré akoby reagovali na vecné potreby miesta. A to oveľa viac než diela reagujúce na aktuálny čas, ktoré sa prejavujú len ako zaujímavosť a atrakcia. Žiaľ, tento prejav sa v architektúre často spája s označením „originálny“.
Ktoré ste v tomto zmysle ocenili ako originálne výstupy svojich kolegov-architektov?
Originály som sa snažil vyzdvihnúť len vtedy, ak vykazovali vysokú remeselnú a vecnú kvalitu diela. Vďaka času strávenému pri architektúre som najviac ocenil stavby s istou „explikáciou potenciálu miesta“. Jasná realizácia stavby z kvalitných stavebných prvkov mi naznačovala zmenu podstaty v architektúre. Tá sa možno už posúva od všelijakých originalít, či skôr len excesov, ku kvalite stavebného umenia ako celku. Zdá sa mi, že tak je to aj s mestom. A to je podľa mňa aj posolstvo Stavby roka 2010 – snaha skvalitniť architektúru a prispieť k budovaniu mesta, ktoré nemusí byť stoj čo stoj svetové.
Pozrime sa na výsledky. Boli ocenení vaši favoriti?
Som rád, že boli ocenení takmer všetci moji favoriti – napríklad Eurovea, Manhattan, Aircraft a meštiansky dom v Spišskej Sobote. Medzi ocenenými však bol aj jeden, ktorý by si podľa mňa také vysoké ocenenie nezasluhoval, ale rešpektoval som prianie väčšiny poroty.
Každé ocenené dielo v súťaži je subjektívnym výberom istých ľudí. Ako ste zosúlaďovali svoje názory s názormi ostatných členov poroty?
Moji kolegovia z poroty, architekti i stavební inžinieri v zhode diskutovali nielen o vzhľade a funkcii, ale najmä o remesle. A to teší, pretože na Slovensku som zažil zadosťučinenie, že dobrá architektúra nemôže byť len módny dizajn, ale aj umenie stavať.
Často sa stretávam s názorom, že dobrá architektúra je predovšetkým služba. Čím je pre vás?
Dobro, a teda ani dobrá architektúra nie je služba. Pravda, architekt sa musí zmieriť s tým, že je služobník, a nie tvorca sveta. Aj panovník však bol služobník a z toho plynula aj možná zodpovednosť k celku, ktorému je dobré slúžiť. Architektúra ako kvalita je záležitosť celku. A k nemu si ľudia vytvárajú vzťah a orientujú sa v prostredí reálneho sveta. To usvedčuje subjektivizmus, ktorý ešte stále zo zotrvačnosti vládne ako relikt modernistických doktrín 20. storočia. Dobrá architektúra? Pre mňa je predovšetkým márnym, ale krásnym pokusom stelesniť dobro. A k tomu sa postupne prepracovávam aj prostredníctvom takých podujatí, ako je Stavba roka.
Váš ateliéru sa zväčša zameriava na rekonštrukcie budov i územných celkov. Patria medzi ne aj verejne oceňované diela ako Vaňkovka, Denisovy sady či Dom umenia v Brne. Ako vnímate túto oblasť?
V podstate ide skôr o stavebno-architektonickú alúziu než o presnú, pamiatkovo chápanú a týmto smerom podmienenú rekonštrukciu. Pokiaľ ide o väčšie územné celky, každý územný plán by mal byť menej inováciou a viac rekonštrukciou. Čoho? Azda toho, čo robí civilizáciu civilizáciou – krásneho zreťazenia miest na bývanie, a nielen na pobyt človeka.
Zaznamenali ste v tejto oblasti zaujímavé tvorivé počiny – či už na Slovensku, alebo v Česku?
Z tvorivých počinov sa dá poukázať aj na niekoľko solídnych intervencií do nášho zažitého prostredia. Napríklad teraz v Brne prebieha výzva na účasť na podujatí nazvanom Mestské zásahy, ktoré v Bratislave, ale aj na ďalších miestach na Slovensku už existuje vo forme vecne krásnych stavieb. O stavbách v niektorých historických mestách v Česku i na Slovensku sa často vyhlasuje, že akákoľvek, a to aj zo stavebného hľadiska zle urobená, stavba nejako zapadne do prostredia. A to je práve blud, ktorý ako relikt modernistických doktrín prechádza aj do architektúry 21. storočia. Odhliadnuc od technologickej a ekologickej náročnosti, od krízy či nekrízy.
Ako z tohto pohľadu vyznieva Bratislava?
Aj samotná tohtoročná súťaž Stavba roka je prísľubom nádejnejšej budúcnosti – teda aspoň niekde. Obnovili sa už krásne, a najmä živé bratislavská námestia. Hlavné mesto získalo úchvatné a žijúce nábrežie, zohľadňuje sa solídny vkus záujemcov o bývanie v Petržalke. Na tom by som demonštroval i vzácne jednotný prístup v hodnotení poroty. Akoby dominovala jednoduchšia forma a solídnosť nad extrémnou sebaprezentáciou investora aj architekta.
Vráťme sa ešte k rekonštrukciám starších objektov. Ako k nim pristupujete a ako komunikujete s ich autormi, ktorí už väčšinou nežijú?
To, na čo sa pýtate, je podľa mňa princíp pamiatkovej starostlivosti vo všeobecnosti: hájiť autorské záujmy už nežijúcich autorov stavieb. Pri rekonštrukciách mi často napadá zvláštny fenomén – čas. Všetci sa vďaka búrlivo sa rozvíjajúcim technológiám ženieme za inováciami, ale v architektúre a ešte viac v urbanizme, ako aj v riešení významnejších stavieb po technologickej a stavebnej stránke platí fenomén času. Povedľa chronicky známeho fenoménu genia loci by som priradil aj ducha času, teda genius tempori. Ten však nemôže znamenať množstvo časových premien, ale zachovávanie a opatrovanie toho, čo je dobré. A práve to je meradlom všetkého, čo sa dnes má pridať a čo sa môže posunúť ďalej. Tak je to aj so spomínanou alúziou.
Čo je v tejto stavebno-architektonickej alúzii podstatné?
Stálosť. Som presvedčený, že práve v dnešnom svete ju treba realizovať. Netreba myslieť na stavby iba z pohľadu pamiatkarov ako na miesta vhodné na rekonštrukciu, ale aj zo súčasného pohľadu – aby získali črtu významovej stability. Táto črta je charakteristická pre to, čomu zvyčajne už trochu rozumieme ako duchu dobrého stavania – duchu miesta. To preklenuje generácie a nabaľuje na seba všeobecné skúsenosti. Komunikácia s históriou a jej autormi ide niekedy umele proti nami vymysleným pseudoarchitektonickým svetom. To pre mňa znamená – tie, ktoré sú bez princípu a základu v architektúre, sú bez „arché“. A to je aj moja kritika dnes už gýčovitého dojatia z moderny a kritika všetkého, kde nič nenadväzuje na dobré princípy – napríklad kompozície a harmónie. Tieto princípy sa dajú ťažko vyjadriť v slovách, ale na negatívnom príklade sa dajú znázorniť. Naša existencia uprostred v podstate virtuálnych predstáv stavieb sa vníma väčšinou len ako bezvýznamná jednotlivá skúsenosť každého z nás – to je ona pseudoarchitektonická skutočnosť. Tá je podľa mňa dobrá, až keď je skutočný svet harmonicky stvárnený. Až v zmysle factum, čo znamená urobené, hotové, práve s oným „arché“…
Ľudo Petránsky
Foto: archív Petra Hrůšu
Článok bol uverejnený v časopise ASB.