Kostol ako origami
Kostol v Litomyšli je ako japonské origami. Autori priznávajú vedomú inšpiráciu papierovou skladačkou pri vytváraní formy a zdôrazňujú východné vplyvy pri tvorbe tohto kostola. Hoci je stavba malých rozmerov, „siaha po nebesia“ a ako symbolická cesta ubieha do diaľky.
> |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Kostol Zboru Cirkvi bratskej využíva princípy starovekých a novovekých architektúr spojené do jednoduchého konceptu sledujúceho terénnu konfiguráciu. Nezabúda ani na transformáciu princípov rôznych klasických kultúr. „Zahĺbením stavby do terénu sme dosiahli optimálnu zvukovú pohodu a súčasne minimálny objem,“ vysvetľuje Zdeněk Fránek.
Domáce prostredie
Samotný interiér je výsledkom spoločných rozhovorov s architektom, výsledkom hľadania optimálneho riešenia pre budúci život zboru a jeho aktivity. Snahou bolo predovšetkým vytvorenie dôstojného prostredia s ohľadom na variabilitu (možnosť využitia na kultúrne a vzdelávacie akcie v meste). Interiér je riešený tak, aby neveľkej komunite ponúkol príjemné domáce prostredie. Je jednoduchý, určený na dotvorenie zeleňou. Exteriér, a tým aj nosná konštrukcia je z pohľadového železobetónu, nechýba drevený či kamenný obklad.
Murované konštrukcie sú realizované z tvárnic Ytong, ktoré sa v projekte zvolili z niekoľkých dôvodov. „Ich veľkou výhodou je nízka hmotnosť, vďaka ktorej nevzniká zbytočné zaťaženie a zväčšovanie dimenzií najmä monolitických železobetónových konštrukcií,“ hovorí architekt, ktorý ich s obľubou využíva aj pre ich veľmi dobrú tvarovateľnosť. S ňou pracuje až do posledného momentu na stavbe. Tvarovateľnosť je obsedantným motívom i dynamikou napredovania. Projekt má sálu pre približne 150 ľudí, dve viacúčelové klubovne a spoločenský vestibul s účelne vybaveným zázemím. V druhom nadzemnom podlaží je navrhnutý byt pre kazateľa zboru a jeho rodinu.
–>–>
KOSTOL ZBORU CIRKVI BRATSKEJ Miesto: Moravská ul., Litomyšl Investor: Zbor Cirkvi bratskej, Litomyšl Generálny projektant: Zdeněk Fránek Architect & Associates s. r. o. Architektúra: Ing. arch. Zdeněk Fránek, Ing. Jiří Topinka, Ing. arch. Dana Raková, Jakub Hrbata Interiéry: FAED, s. r. o. Generálny dodávateľ: První Litomyšlská stavební a. s. Začiatok výstavby: 10/2008 Ukončenie výstavby: 8/2010 Zastavaná plocha: asi 490 m2 Obstavaný priestor: asi 2 940 m3 Konštrukcia, vnútorné nosné steny, priečky: Ytong |
Otvorený priestor
Vzhľadom na umiestnenie stavby sa pri tvorbe exteriéru kládol dôraz na jeho odolnosť voči vandalom.
Použili sa transparentné nátery pohľadového betónu, drôtoskla a jemnej mriežkoviny. Súčasťou je aj zábrana proti vylezeniu na strechu novostavby. V Rakúsku, vo Francúzsku či v Grécku sa dajú nájsť miestne kostoly, ktoré sú otvorené počas celého dňa. Aj preto bolo ústredným zámerom tejto stavby vytvorenie moderného otvoreného priestoru pre počutie evanjelia, stíšenie a zastavenie človeka.
Kostol v Litomyšli ponúka jasné odpovede na otázky, čo je to liturgický priestor či liturgia idúca ruka v ruke s moderným poňatím súčasného popredného českého architekta ako tvorcu projektu. Aj z tohto dôvodu bola tvorba projektu dlhodobejšou spoločnou prácou tímu ľudí, hľadaním spoločného dialógu. Výsledok naznačuje, že cesta nebola márna…
„Po stáročia ľudia stavali kostoly, ktoré boli vyjadrením svojej doby, a teda aj príslušného architektonického štýlu. Žiaľ, v súčasnosti je veľmi málo kostolov navrhnutých ako architektúra súčasná, moderná. Kostol pána architekta Fránka je príkladom, ako môže moderná architektúra vytvoriť prostredie vhodné na cirkevné účely. Je to stavba spojená s prírodou, pokorná a vyrovnaná. Čo môže lepšie splniť požiadavky pre stretnutia veriacich než budova, ktorá bola vhodne koncipovaná nielen s profesionálnou kompetenciou, ale aj s láskou a pochopením?“
Eva Jiřičná, architektka, Londýn
TEXT: Ľudovít Petránsky
Foto: STUDIO PETROHRAD, KAREL PONEŠ
Dokumentácia: FRÁNEK ARCHITECTS
Článok bol uverejnený v časopise ASB.