Nové sídlo Phoenix Zeppelin
Galéria(10)

Nové sídlo Phoenix Zeppelin

Každá firma, ktorá sa etabluje na trhu s víziou ďalšieho rastu, stojí v určitom momente pred otázkou – aká bude jej dlhodobo záväzná tvár voči okoliu, ako ju budú vidieť a vnímať jej zákazníci, obchodní partneri, zamestnanci alebo ľudia, ktorí len prejdú okolo. Spoločnosť Phoenix Zeppelin, poskytujúca predaj, servis a prenájom stavebných strojov prevažne značky CAT, nenechala pri výstavbe svojej prvej prevádzky nič na náhodu. Výber lokality, návrh, ako aj dohľad nad realizáciou stavby vložila do rúk odborníkom. Nové sídlo firmy stojí v strategickej polohe – priamo pri vjazde do Košickej aglomerácie od Rožňavy, pri križovatke v obci Košice-Šaca. Je výsledkom spolupráce zdanlivo ťažko kombinovateľných faktorov – tvorivosti a manažmentu.


Spolupráca architektov a investora na diele prebiehala od samotného začiatku. „Na základe vzájomnej dohody o kompletnom servise sme dostali za úlohu zabezpečiť všetky etapy investície – počnúc výberom pozemku a jeho zabezpečením pre klienta cez hľadanie adekvátnej funkčnej skladby a architektonickej formy, všetky etapy projektových prác vrátane inžinierskej činnosti, spolupráce pri tendri na dodávku stavby až po dohľad nad realizáciou, kolaudáciou a odovzdaním stavby do užívania,“ hovorí architekt a spoluautor návrhu Martin Paulíny.

„Jedným z kľúčových momentov dôležitých pre vznik novej firemnej tváre a požadovaný marketingový efekt bol výber pozemku. Pozemok, ktorý sme na stavbu vybrali, dobre vidno a zároveň spĺňa množstvo ďalších technických a zákonom stanovených parametrov, súvisiacich s konkrétnou prevádzkou, jej dopravným napojením, inžinierskymi sieťami a podobne.“ Autori pri návrhu zohľadnili fakt, že okrem mediálneho obrazu, firemnej kultúry a širšej identity je súčasťou každej firemnej tváre aj jej fyzická, trojrozmerná podstata – ­sídlo. Priestor, ktorý vytvára zázemie pre prácu zamestnancov a zároveň reprezentuje firmu pred klientmi.

Autosalón pre bagre

„Autosalón a servis pre stavebné stroje nemožno považovať za bežný typologický druh stavby. Informácie o parametroch prevádzky a technických zariadeniach pre tento typ objektu sme čerpali prevažne z exkurzií, absolvovaných s podporou investora v Nemecku, Rakúsku a Čechách,“ hovorí Martin Paulíny. „Prezentácia veľkých stavebných strojov priamo v objekte je z hľadiska využitia priestoru značne problematická. Preto sa hlavným východiskom nášho návrhu stala idea vytvorenia samotnej budovy ako fungujúceho multifunkčného stroja – efektívneho a účelového. Túto ideu formálne dopĺňajú aj účelne (s ohľadom na mechanickú odolnosť) použité metalické obklady fasád a priznané technologické zariadenia, ktoré sa na nich nachádzajú.“

Hlavnou úlohou autorov návrhu bola transformácia rozličných požiadaviek investora na dispozíciu a prevádzkovanie stavby, do ekonomicky efektívnej, esteticky príťažlivej a pritom jednoduchej podoby. „Podarilo sa to predovšetkým dôslednou integráciou komunikačných priestorov, dispozičných a prevádzkových častí budovy,“ tvrdí architekt. Interiér objektu pozostáva z dvoch základných prevádzkových častí. Prvou je veľkorysá otvorená dvojpodlažná hala, obsahujúca kompletné administratívne zázemie a pracoviská kontaktu s klientami. Druhú časť tvorí utilitárne navrhnutá časť servisných boxov s potrebným skladovým a technickým zázemím. Obe popisované časti sú architektonicky integrované do kompaktného celku. Dualita prevádzkových častí je opticky minimalizovaná materiálovým a tvarovým riešením fasády.

Otvorený interiér ústrednej haly administratívnej časti nie je navrhnutý náhodne. Vychádza z pôvodne americkej koncepcie otvorených a prehľadných firemných vzťahov. Každý zamestnanec tu má možnosť rýchlo a bez prekážok komunikovať s kolegami a udržiavať si prehľad o každodennej činnosti firmy. Otvorenosť sa nevyhýba ani vedeniu firmy, ktoré síce sídli v uzatvorených kanceláriách – to je však vyriešené interiérovými sklenenými stenami. Návrh a výber nábytku a interiérových prvkov sa riešil ako záverečné zadanie, a to s maximálnym ohľadom na celkovú koncepciu stavby – korešponduje s jej prevádzkou, tvarom a farebným riešením.

„Naznačovaná otvorenosť firmy sa nekončí koncepciou interiéru. Symbolizuje ju aj transparentná a odhmotnená zasklená stena, ktorá tvorí vonkajšiu západnú stenu ústrednej dvojpodlažnej administratívnej haly,“ vysvetľuje filozofiu konceptu Martin Paulíny.

„Cez zasklenú stenu je interiér jasne čitateľný aj z exteriéru. Zapnuté osvetlenie v ústrednej hale dodáva večer stavbe optickú hĺbku. Z hľadiska architektonického výrazu obvodového plášťa budovy zaujme systém fixných horizontálnych hliníkových zatieňovacích lamiel. Ten ukrýva okenné otvory južnej fasády – zjednocuje ju, pričom výhľady z objektu nie sú výrazne obmedzené. Zaujímavá je aj zmena výzoru tejto strany budovy v priebehu dňa. Predpoludním, počas slnečného dňa, je fasáda vizuálne zjednotená v striebornej hmote objektu.

Popoludní a v šere pomaly vystúpi do popredia hmota druhého plánu budovy, čím sa tieniaci systém zneviditeľní. Záverom dňa a hlavne po zotmení vystúpia z fasády do popredia rady rozsvietených pásových okien.“

Severná fasáda budovy je obrátená k hlavnej ceste. Do fasády je začlenený veľký firemný štít, pričom červená farba časti hmoty fasády upozorňuje (v zmysle ustálenej firemnej identity) na integrovanú divíziu požičovne stavebných strojov „The Cat Rental Store“. Kompozíciu severnej fasády dopĺňajú zastrešené vjazdy do servisných boxov. Tie chránia zamestnancov pred poveternostnými vplyvmi pri manipulácii so strojmi v servise, a tiež pri výdaji náhradných dielov poľnému servisu. Prevádzka si okrem interiérového skladu náhradných dielov vyžiadala aj exteriérový sklad vo forme masívneho regálového zakladača. Sklad je integrovaný do východnej fasády, aby nepôsobil na ploche areálu rušivo. V smere od Košíc upozorňuje okoloidúcich na základnú náplň stavby.

Materiálová báza a cena výstavby
Pri navrhovaní a projektovaní akejkoľvek stavby je veľmi dôležité správne odhadnúť cenu základných stavebných materiálov v čase budúcej výstavby. Odvíja sa od svetových cien, ktoré môžu značne kolísať.

„Aby sa zamedzilo predraženiu stavby, ustúpili sme od rozšírenej základnej nosnej konštrukcie v podobe oceľového skeletu. Nahradila ho kombinovaná báza. Oceľový skelet sa využil len v častiach stavby, kde bol technicky nevyhnutný. Ako oceľový skelet je koncipovaná časť stavby s veľkopriestorovými servisnými pracoviskami. Dispozične hustejšia časť administratívneho zázemia sa vybudovala ako kombinácia monolitického železobetónového skeletu a stien s výplňovými murovanými keramickými konštrukciami.“

Podľa architekta Paulínyho bolo riešenie výhodné z hľadiska ceny a lepšieho rozpočtového odhadu stavby, ako aj lepších akumulačných vlastností konštrukcií z hľadiska tepelnej techniky. Riziko uvedeného riešenia predstavovalo predĺženie výstavby a hrozbu nižšej kvality stavebných detailov pri mokrých procesoch. Riziká sme však prekonali a výsledná cena výstavby bola nakoniec nižšia, ako ceny výstavby referenčných prevádzok s porovnateľnými parametrami v okolitých krajinách.“

Systémová ekológia
Pri projektovaní prevádzky Phoenix Zeppelin v Košiciach sa použil americký systém riadenia kontroly kvality, vyvinutý špeciálne pre potreby koncernu CAT. Systém definuje, ako majú prebiehať servisné procesy v prevádzke servisných a opravárenských činností a skladov a ako sa má vo všeobecnosti nakladať so súčiastkami a kvapalinami, kontaminovanými ropnými produktmi, mazivami, olejom, naftou a podobne.

„Náš projekt vytvoril nevyhnutné priestorové a technologické podmienky na dodržiavanie spomínaného systému kontroly. Základný princíp systému spočíva v ekonomicky výhodnej minimalizácii styku používaných súčiastok a kvapalín s okolitým prostredím. Tým sa zamedzuje ich kontaminácii nečistotami a následným reklamáciám opráv zo strany zákazníkov,“ tvrdí spoluautor stavby.

„Dôsledné oddelenie kontaminovaných súčiastok a kvapalín od okolia eliminuje aj riziko kontaminácie životného prostredia. Systém komplexnej ochrany životného prostredia je v samotnej prevádzke budovy omnoho zložitejší. Napríklad skladový systém obsahuje celý rad predpísaných špeciálnych obalov a úložné priestory so záchytnými vaňami. Množstvo servisných a opravárenských výkonov sa začína, resp. končí použitím špecializovaných umývacích zariadení s uzavretým cyklom čistiacich kvapalín. Na umývanie veľkých blokov sa používajú tlakové zariadenia bez pridania saponátov. Areál je v zmysle príslušných vyhlášok dôsledne oddelený od podložia ropotesnými fóliami a technická voda odchádza z prevádzky systémom odlučovačov ropných látok.“

Príbeh pokračuje
Prvá vlastná prevádzka nasmerovala rozvoj firmy Phoenix Zeppelin k budovaniu ďalších areálov a v minulom roku autori navrhli a naprojektovali ďalšiu samostatnú prevádzku požičovne stavebných strojov The Cat Rental Store v Žiline. Aktuálne je v plnom prúde projektová príprava celoslovenskej firemnej centrály, ktorá bude stáť pri vjazde do Banskej Bystrice od Zvolena.


Rez objektom

Servisno-predajná prevádzka Phoenix Zeppelin
Miesto: Košice-Šaca
Investor: Phoenix Zeppelin, spol. s r. o., Banská Bystrica
Generálny zhotoviteľ: Inžinierske stavby, a. s., Košice
Architekti: Ing. arch. Branislav Hovorka, Ing. arch. Štefan Moravčík, Ing. arch. Martin Paulíny
Generálny projektant: Ing. arch. Štefan Moravčík – ARCHINFO, Selce v spolupráci s PHA, s. r. o., Banská Bystrica
Projektant statiky objektu: Ing. Pavol Hubinský, Banská ­Bystrica
Projektant stavebnej časti objektu: Ing. Juraj Hanzel, Banská Bystrica
Projektant technologickej časti objektu: Ing. Adolf Kostrian, Banská Bystrica
Začatie výstavby: 10.2005
Ukončenie výstavby: 05.2007
Počet podzemných podlaží: 0
Počet nadzemných podlaží: 2
Celková výmera spevnených plôch areálu: 5 387 m2
Zastavaná plocha hlavného prevádzkového objektu: 760 m2
Celková kubatúra hlavného prevádzkového objektu: 5 800 m3
Počet zamestnancov: 30
Parkovacie miesta: 29
Počet odstavných miest pre stavebné stroje: 33
Celková podlažná plocha: 1 037 m2 (1 + 2 NP)
Kancelárska plocha: 224 m2
Skladová plocha: 173 m2
Výrobná plocha: 236 m2

Subdodávatelia:
Zemné práce, železobetónové konštrukcie: Inžinierske stavby, a. s., Košice
Zateplenie: Obvodový plášť budovy (vrátane strechy) : WEINBERG´ 93, s. r. o., Svätuše
Strecha: WEINBERG´ 93, s. r. o., Svätuše
Dvere: Ján Petrinec – NIKA, Detva
Priečky: HK-IMPEX, s. r. o., Žilina
Fasády: WEINBERG´ 93, s. r. o., Svätuše; INNOSTRUCT, Kft, Maďarsko

Miriam Turancová
Foto: Ján Krcho a archív autorov